Øl slås ihjel, hvis glasset har rørt sulfo
Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 10:32

Bare een gang, du har vasket dit ølglas med vand tilsat lidt sulfosåbe - NO
MORE TASTE, EVER, EVER

Det siger Øl-Allan selv - morgenTV2 4.1.95

Hvem vil bakke ham op v. blindtest m/u væddemål?

Jo, jeg kan da godt lide firkantede overdrivelser, overfor en snæver
indforstået målgruppe, men han så sgu dybt alvorlig ud., mens han lukkede
sine guddommelige absolutismer ud i æteren til millioner af danskere, han
ikke kender...

Jeg vil tro, at hvis du vasker ølglas i stærk sulfoopløsning og lader det
lufttørre istf at bruge viskestykke og du så hælder en fin øl i, så vil

den skumme lidt mindre og måske nogle kan registrere promillefald i
smagsnuancer.

Men jeg har jo aldrig prøvet Scwartzbeer af blåfarvede glas - og Goethe sku
har sagt at den dag uden et glas af denne ølsort er levet forgæves.Hans
skriverier havde oplag på 800 (mens han levede) og han kendte næsten hver af
læserne og dennes humor.
Undtagelse: "Den unge Werthers lidelser", som udløste selvmordsbølge og
læstes af Napoleon, men ellers var vennen Schiller den der via dømmesyg
ramashang og drama udløste den franske revolution og gjorde romantikken til
folkeeje.

Fra : Jørgen

Dato : 04-01-05 11:37

Sulfo-sæber har ikke været brugt i mange herrens år i opvaskemidlerne

hilsen jørgen

Fra : Repzak

Dato : 04-01-05 11:44

> Sulfo-sæber har ikke været brugt i mange herrens år i opvaskemidlerne

Jeg vil mene det er noget med at sæben ødelægger "strukturen" i øllene...

Jég har også hørt at en velskinket tysk øl, bliver tappet af flere gange da
skummet skal falde ned så den bliver fyldt helt op, mener heller ikke de
vasker glassene i sæbe...

Endvidere har jeg selv oplevet.. måske det omvendte fanomen...
Men vi havde en Fest i vores fredags klub over på skolen, og de havde jo
købt plastic krus til at have øllene i, men første gang de krus blev fyldt
med øl skummede det voldsomt, men ikke efter at den første øl havde været
deri... må vel være noget med plastic belægningen ??

Kasper

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 12:20

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> wrote in message
> [...]

kulhydrid-svovlsyre-estrene er erstattet af billigere og bedre detergenter,
men den skum-skadelige virkning er præcis den samme vedr moderne
opvaskemidler - der populært kaldes "sulfo".
Det handler om at molekyler med en vandelskende ende og en fedt-elskende
ende nedsætter overfladespændingen
Al sæbe virker sådan.
> Jeg vil mene det er noget med at sæben ødelægger "strukturen" i øllene...

"Struktur" er her et uvidenskabelig, lyrisk våseord for snobber a la
Øl-Allan -. der foragter blindtests! Han og Camilla Plum bør have Kejserens
Ny Klæder prisen.

> Jég har også hørt at en velskinket tysk øl, bliver tappet af flere gange
> da skummet skal falde ned så den bliver fyldt helt op, mener heller ikke
> de vasker glassene i sæbe...

Gradvis opfyldning handler vel kun om at få nok væske i glasset, ikke?

> [...]
> med øl skummede det voldsomt, men ikke efter at den første øl havde været
> deri... må vel være noget med plastic belægningen ??

Et tekrus med ru overflade vil danne kim til mange bobler og få øllet til at
skumme ovenud og blive dovent lynhurtigt

Selvfølgelig bør øl-drikkeredskabet være glat og uden sæberester. Men al
sæbe fjernes totalt af en afskylning eller to - så hellige udtalelser om at
"øl slås ihjel" er dumsmart anti-videnskabelige.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 12:37

> Gradvis opfyldning handler vel kun om at få nok væske i glasset, ikke?

Nej, ikke alene. Gradvis opfyldning handler også om, at der skal hældes
direkte, så der dannes bevægelse og skum. Skal glasset fyldes helt, bliver
man derfor nødt til at fylde op ad flere gange. Prøv at tage en tur på
saglige Simon Spies' ynglingsværtshus (90'eren på Gl. Kongevej) og bestil en
fad. Så vil du opleve, hvordan sådan en skænkes korrekt. At de så kun
serverer dansk skod-fadøl, gør desværre smagsoplevelsen en del mindre

Uskikken med at hælde langs glassets side, som mange bartendere desværre
benytter sig af, giver et hurtigt fyldt glas, men uden at "lukke øllen op",
dvs. uden at frigive alle de mere end 200 aromastoffer, der findes i øl.

Jeg tager gerne et væddemål med dig, om jeg i en blindtest kan smage forskel
på en kvalitetsøl (f.eks. en Ch'ti Blonde, Leffe Blonde, Chimay Bleu,
Carlsberg Semper Ardens og lign), der er skænket med eller uden skum (dvs.
direkte eller indirekte).

> Selvfølgelig bør øl-drikkeredskabet være glat og uden sæberester. Men
> al sæbe fjernes totalt af en afskylning eller to - så hellige
> udtalelser om at "øl slås ihjel" er dumsmart anti-videnskabelige.

Tja. Jeg har flere ølglas, der desværre er blevet ødelagt af opvask med
sæbe. Lige meget hvor meget, jeg skyller dem, opfører øllet sig anderledes i
dem i forhold til de glas, jeg har behandlet ordentligt - dvs. alene
afvasket i lunkent, rent vand.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/04/05)

Fra : Martin Sand.

Dato : 04-01-05 13:08

Jens Bruun wrote:
> [...]
> desværre benytter sig af, giver et hurtigt fyldt glas, men uden at
> "lukke øllen op", dvs. uden at frigive alle de mere end 200

Hvordan hælder man optimalt?

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 13:23

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan hælder man optimalt?

Plasker øllet direkte i glaset.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 13:46

> "Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Plasker øllet direkte i glaset.

Så kan det måske ikke være der, og man skal have besvær med at påfylde igen
senere.
Hvorfor fjerne CO2 - så bliver øllen hurtigere doven. Hvis snakken er god og
du vender tilbage til opskænket øl efter lang tid, er det smart at du hældte
den vandret og forsigtig i glasset, så der stadig er frished og bobler.

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 15:49

> [...]
> god og du vender tilbage til opskænket øl efter lang tid, er det
> smart at du hældte den vandret og forsigtig i glasset, så der stadig

Har du nogen sinde drukket en Guiness, for bare at tage et enkelt eksempel?

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 19:37

> Har du nogen sinde drukket en Guiness, for bare at tage et enkelt
> eksempel?

Jo, og da jeg var i Dublin med mine børn var jeg gennem hele sortimentet af
ulækre søde irske øl
Og?

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-01-05 21:12

> Har du nogen sinde drukket en Guiness, for bare at tage et enkelt eksempel?

At en vel skænket Guiness er "flad" betyder vil ikke at en dansk pilsner
også skal være flad for at være skænket korrekt.

JEg mener en øl skal skænkes lige præcis som man godt kan lide det.
F.eks syntes jeg at der er for meget kulsyre i nogen af de mørke stærke
belgiske øl (fx. Chimay grand reserva), så dem skænker jeg så det
plasker godt. Men hvedeøl syntes jeg er rigtig kedelige når de kun har
lidt kulsyre, så dem skænker jeg forsigtigt.

mvh
Kasper Malmberg

Fra : Niels Boegh

Dato : 04-01-05 23:05

> [...]
> plasker godt. Men hvedeøl syntes jeg er rigtig kedelige når de kun har
> lidt kulsyre, så dem skænker jeg forsigtigt.

Nemlig!

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 13:12

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Hvordan hælder man optimalt?

Så vandret som muligt dvs med mindst mulig turbulens, der skaber
bobledannelse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-01-05 13:45

Jens Bruun wrote:
> [...]
> sæbe. Lige meget hvor meget, jeg skyller dem, opfører øllet sig anderledes i
> dem i forhold til de glas, jeg har behandlet ordentligt - dvs. alene

Har du prøvet at vaske dem i en salt-opløsning ? det skulle virke
(og jeg synes det virker på de glas jeg har der har haft sæbe i sig)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 13:50

> Har du prøvet at vaske dem i en salt-opløsning ?

Nope, men prøver gerne, da der et par rigtig gode glas i mellem.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-01-05 14:07

Jens Bruun wrote:
> Nope, men prøver gerne, da der et par rigtig gode glas i mellem.

Tippet kom fra håndbryg-maillisten, og jeg mener det var noget med
at lade dem stå i blød i saltvand, det var ihvertfald hvad jeg
gjorde

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-01-05 14:53

> Tippet kom fra håndbryg-maillisten, og jeg mener det var noget med
> at lade dem stå i blød i saltvand, det var ihvertfald hvad jeg
> gjorde

Det prøver jeg. Tak for tippet.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 15:00

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, men prøver gerne, da der et par rigtig gode glas i mellem.

Kemisk skrivebordsteori - der er forbløffende sand, oftest - siger at
natrium og chlorid jonerne kan umulig påvirke rester af sulfosæbe. Kan der
laves et reproducerbart forsøg med de sulfo-beskadigede glas? Tal med
Teknologisk Institutut. Måske der er usynlige ridser, som er kim for
bobler - det ændres ikke af salt.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 13:16

> [...]
> sæbe. Lige meget hvor meget, jeg skyller dem, opfører øllet sig anderledes
> i dem i forhold til de glas, jeg har behandlet ordentligt - dvs. alene

Glas er silikater der ikke påvirkes af sæbe. Jeg tror ikke din observation
holder for dobbeltblind test.
Jeg bor mere centralt end du. Tag glas med og vis mig din cirkuskunst m/u
væddemål

Fra : Repzak

Dato : 04-01-05 13:07

> [...]
> sæbe fjernes totalt af en afskylning eller to - så hellige udtalelser om
> at "øl slås ihjel" er dumsmart anti-videnskabelige.

Jeg tror bestemt også de plastik krus var rimelig glatte.. desuden er de vel
ligeså Ru næste gang...

Kasper

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 13:13

> Jeg tror bestemt også de plastik krus var rimelig glatte.. desuden er de
> vel ligeså Ru næste gang...

Måske der var en oliefilm på engangsbægeret først, og den var væk
efterfølgende

Fra : Repzak

Dato : 04-01-05 17:30

> Måske der var en oliefilm på engangsbægeret først, og den var væk
> efterfølgende

Eller måske statisk elektricitet

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 19:38

> Eller måske statisk elektricitet

Spørg på dk.videnskab og rapporter her, hvis nogen kan give godt svar. Din
teori lyder spændende.

Fra : Jim

Dato : 14-01-05 12:26

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gange da
| skummet skal falde ned så den bliver fyldt helt op

Skal jeg slå min øl med en skinke..
Er den så velskinket?