Sund kagemand ?
Fra : René Hansen

Dato : 03-01-05 19:43

Hej forældre og godt nytår.

Vi står og mangler et godt forslag til en SUND kagemand. Vi vil ikke fylde
slik i ungerne det får de rigeligt af hjemmefra.

Ligger nogen inde med en god opskrift på sådan en sund kagemand.

På forhånd tak

Mvh René Hansen

Fra : Hauge

Dato : 03-01-05 20:06

Hejsa
René Hansen wrote:
> Vi står og mangler et godt forslag til en SUND kagemand. Vi vil ikke
> fylde slik i ungerne det får de rigeligt af hjemmefra.

Ikke at jeg har en opskrift, men mere en kommentar:

Hvis man skal lave en sund kagemand, så fortæller man jo ungerne at til fest
spiser man kedeligt mad, og slik til dagligt. Så umiddelbart vil jeg mene at
din gode intention, kan have en underlig effekt

Mvh Hauge

Fra : René Hansen

Dato : 03-01-05 21:02

Hej
Du er bestemt gået forkert. Hvis jeg søgte meninger om hvordan I synes en
kagemand skal se ud ville jeg skrive det i min overskrift.
Hvis du vil belære må du finde en anden Jeg er fuldstændig ligeglad med dine
holdninger.

Jeg håber mit svar respekteres som det det er og intet andet. Jeg ønsker
ikke en debat omkring sund mad slik og andet kun en opskrift til en festlig
kagemand

Jeg søger stadig kun opskriften på en sund kagemand.

Mvh René

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-01-05 21:13

René Hansen wrote:

> Du er bestemt gået forkert. Hvis jeg søgte meninger om hvordan I
> synes en kagemand skal se ud ville jeg skrive det i min overskrift.

Uden at ville strides i øvrigt: På usenet kan man (heldigvis) ikke selv
diktere, hvad trådene kommer til at handle om. Dermed ikke sagt, at alle
ikke-relevante svar er lige hensigtsmæssige, men alligevel.

> Jeg søger stadig kun opskriften på en sund kagemand.

Mit bedste bud er, at du ikke kan lave en helt "sund" kagemand, der vil være
i børns (og voksnes for den sags skyld) interesse. Nogle ting er bare
usunde. Det gælder også ting som grøn og rød sodavand, varm kakao og
lignende ting.

Den sundeste kagemand er vel en af bolledej (modsat wiener-dej), men helt
sundt bliver det næppe. Du kan lave en fedtfattig, sukkerfri bolledej til en
kagemand og efter bagning pynte med en smule glasur og så rosiner. Det burde
formindske slikindtaget væsentligt. Men helt sundt bliver det nok aldrig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 03-01-05 21:58

Hejsa
René Hansen wrote:
> Du er bestemt gået forkert. Hvis jeg søgte meninger om hvordan I
> synes en kagemand skal se ud ville jeg skrive det i min overskrift.

Aha, og det mener du jeg skal respektere? Så er *du* gået forkert i byen.

> Hvis du vil belære må du finde en anden Jeg er fuldstændig ligeglad
> med dine holdninger.

Ja det er du vel, men du må acceptere at jeg kommer med min holdning, om du
kan li dem eller ej, det rager mig ret meget.

> Jeg håber mit svar respekteres som det det er og intet andet. Jeg
> ønsker ikke en debat omkring sund mad slik og andet kun en opskrift
> til en festlig kagemand

Jeg er faktisk også ligeglad med hvad *du* ønsker, nu har jeg skrevet min
mening, og den må du også acceptere, ellers må du vælge et andet forum at
skrive i. Det her er med offentlig adgang, og her bestemmer du ikke.

> Jeg søger stadig kun opskriften på en sund kagemand.

Javel ja, det er da også fint. Men du må acceptere tingenes tilstand, eller
finde et andet sted. Sådan er det.

Derudover bør du måske lære at skrive i grupperne, det kan du gøre på
www.usenet.dk, når du nu skal belære mig om hvad jeg må skrive.

/Hauge

Fra : HP

Dato : 04-01-05 08:36

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kagemand skal se ud ville jeg skrive det i min overskrift.
> Hvis du vil belære må du finde en anden Jeg er fuldstændig ligeglad med

Rolig nu.....Hauge har da lov at komme med en kommentar. Eller et råd om du
vil... Jeg synes da det lyder meget fornuftigt. Slik og kage til festlige
lejligheder og ikke til hverdag.

> [...]
> ikke en debat omkring sund mad slik og andet kun en opskrift til en
> festlig kagemand Jeg søger stadig kun opskriften på en sund kagemand.

Der er da vist lige en der har tisset på din sukkermad - håber du har fået
dig en god nats søvn og er i lidt bedre humør i dag.

HP
Smil til verden, og verden smiler til dig

Fra : René Hansen

Dato : 04-01-05 22:31

HP & Hauge

For min skyld kan i mene hvad i vil. I kan skrive hvad i vil det undre mig
bare i på den måde svarer på noget der intet har med sagen at gøre.

Jeg ved der er masser af forældre der smider slik i deres unger uden at
blinke men det har vi valgt fra her. Det er muligt de herre finder det
totalt uundværligt til en børnefest. Jeg kunne forestille mig de herre er
typer der heller ikke kan more sig til en fest uden spiritus......

Jeg er mere end med på der er frihed til at ytre sig og lad da tråden løbe
af sporet. Jeg vil spise endnu en tisvædet sukkermad så mit humør holdes
nede.

Til de herre kunne jeg råde en 30 - 40 poser haribo for at få
sukkerbeholdningen = smilet i de herrers verden tilbage på læberne

Til Inger og andre tak for Jeres forslag jeg vil granske dem nøje

Til alle jeg undskylder krydspostningen. Jeg anede ikke det var så ulovligt
men jeg må sætte mig mere en i usenet ligesom Bo warming og hans slæng har
gjort

Fortsat god aften

En pissed sur stodder i sukkermangel

René Hansen

Fra : Hauge

Dato : 04-01-05 23:24

Hejsa
René Hansen wrote:
> HP & Hauge
>
> For min skyld kan i mene hvad i vil. I kan skrive hvad i vil det
> undreR mig bare i på den måde svarer på noget der intet har med sagen
> at gøre.

Det gør vi også. Og det har med sagen at gøre.

> Jeg ved der er masser af forældre der smider slik i deres unger uden
> at blinke men det har vi valgt fra her.

Jamen det er da fint nok.

> Det er muligt de herreR finder
> det totalt uundværligt til en børnefest.

Men du vil alligevel være herre over hvad alle de andres unger spiser, så
hvem er det nu der er den moralske vogter her? Ja netop, dig.

> Jeg kunne forestille mig de
> herreR er typer der heller ikke kan more sig til en fest uden
> spiritus......

Ja du kan forstille dig en masse, men vi andre forstiller os meget af dig,
og med den opførsel, og den måde at svare andre på der prøver at skrive
noget seriøst i denne tråd, så banker du vel konen hvis hun ikke lige siger
det der passer dig.

> Jeg er mere end med på der er frihed til at ytre sig og lad da tråden
> løbe af sporet.

Indtil nu er der kun een der får det til at løbe af sporet, og det er ddig.
Det var dig der startede med at svine folk til, ikke os andre. Måske du
skulle finde et andet sted at være, for her vil du opleve at tråde bliver
afsporet.

> Jeg vil spise endnu en tisvædet sukkermad så mit
> humør holdes nede.

Du burde stikke dit hoved i en spand med vand, og først trække det op 10
min. efter du er stoppet med at trække vejret. Det ville klæde dig.

> Til de herreR kunne jeg råde en 30 - 40 poser haribo for at få
> sukkerbeholdningen = smilet i de herrers verden tilbage på læberne

Til den herre, kan jeg tilråde dig mange ting, men det her er en rimelig pæn
gruppe. Men inden du forsøger at bestemme hvad vi andre skal skrive, bør du
vist finde ud af hvordan verden er skruet sammen.

Du minder om en snothvalp (på omkring 25 år) der lige har fået et barn, og
samtidigt kører i en lille "smart" sort bil med tågelygterne tændt om dagen
sammen med nærlyset (skal jo være sej), og spiser *kun* økologisk. Samtidig
er *alle* vi andre der ikke lige er din stil, total idioter.

> Fortsat god aften

Nå?

> En pissed sur stodder i sukkermangel

Nej mere en klovn, med et ret tomt hovede.

FUT: dk.snak.mudderkastning

/Hauge
Ps.: Jeg har indsat en passende mængde R'er i dit indlæg.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-05 21:13

> Hvis man skal lave en sund kagemand, så fortæller man jo ungerne at til
> fest spiser man kedeligt mad, og slik til dagligt.

Den logik kan jeg altså ikke følge.
Sund mad kan absolut være festlig - og man slipper for utilpasse oversukrede
unger.

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 03-01-05 20:55

> [...]
> slik i ungerne det får de rigeligt af hjemmefra.
>
> Ligger nogen inde med en god opskrift på sådan en sund kagemand.

Jeg har ingen opskrift, men jeg har engang mødt en udmærket og temmelig sund
kagemand. Han var lavet af bolledej, og så var han pyntet med glasur hvori
der var fæstnet små stykker slik - lakridskonfekt, smarties, vingummibamser
osv.

MVH

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-05 21:34

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ligger nogen inde med en god opskrift på sådan en sund kagemand.

Kagemanden kan laves af vandbakkelsesdej og pyntes med stykker af frugt,
f.eks. vindruer og både af clementiner (undgå frugt, der bliver brunt, når
det er skåret i stykker) og bananskiver og rosiner.Da der ikke er sukker
overhovedet i dejen, kan frugten vel godt fæstnes med glasur. Evt. kan håret
laves af strimlede gulerødder.

Eller kvarte rugbrødsmadder, der er stillet tæt sammen i facon som en (godt
nok firkantet) kagemand - og ansigt, knapper m.v. er lavet af æg, agurker og
tomater. Fingre og tæer af gulerodsstave og hår af revet gulerod (model
Karius og Baktus). Trøje og bukser af forskelligt pålæg, så der er noget at
vælge imellem.
Den her egner sig bedst til at laves direkte på bordet (læg alufolie
først!), da den fylder godt i landskabet.
Men det er ubetinget den af mine kagemænd, der har vakt størst jubel - måske
fordi det var aldeles uventet?

Der kan også laves boller, der er sat tæt sammen på bagepladen i
"kagemandsfacon" - pynt som ovenfor.
Eller bollerne kan enkeltvis laves som ansigter med frugt.

Stor succes har jeg også haft med banangrise: Fire tændstikker som ben
(Grisen skal have svajet i ryggen, og tændstikkerne skal stritte lidt udad
aht. balancen), små snit i skallen, så der kan sættes to rosiner som øjne og
to mandler som ører; det giver næsten sig selv, hvilken ende der er tryne

Flag i ryggen, og den er hjemme. Det er et syn for guder at se et
børnehaveklassebarn sidde og ae sin gris
Men den skal ikke stå alt for længe, for skallen bliver brun og træls ved
snittene.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 21:35

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej forældre og godt nytår.

Jeg har postet et forslag til dig i dk.familie.barn.

Det er ikke god skik at poste det samme i flere grupper.

Tina

Fra : Hauge

Dato : 03-01-05 21:59

Hejsa
Tina wrote:
> Det er ikke god skik at poste det samme i flere grupper.

Det er han da vist ligeglad med, det er jo hans grupper. Han bestemmer hvem
der skal skrive hvad.

/Hauge