Hvilket grafikkort til knægten?
Fra : ___P.Sir___

Dato : 03-01-05 12:33

Min søn er spillegal. Kun 11 år - men nu VIL han altså have et bedre
system. Så der skal købes ram - 512mb pc3200 ddr -, abit kv7 bundkort,
m/ 2500+ barton processor - og nyt grafikkort. Mit krav er - udover
prisen max 2000,-, at det skal være med passiv køling, altså lydsvagt.
Hvad kan eksperterne anbefale?
Skal bruges primært til skydespil, racerspil osv.

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-01-05 13:34

___P.Sir___ wrote:

> m/ 2500+ barton processor - og nyt grafikkort. Mit krav er - udover
> prisen max 2000,-, at det skal være med passiv køling, altså lydsvagt.
> Hvad kan eksperterne anbefale?

Mon ikke et GF 6600GT og heatpipe-køling er vejen frem?

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 03-01-05 15:09

Jesper G. Poulsen wrote:

> Mon ikke et GF 6600GT og heatpipe-køling er vejen frem?

Helt nøjagtigt - hvad er heatpipekøling?

--
m.v.h. PSir

Fra : Anders F

Dato : 03-01-05 15:12

"___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message

> Helt nøjagtigt - hvad er heatpipekøling?

Store passive køleplader med "heat pipes" til at få flyttet varmen fra
grafikkortet....
Fx: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=93863

/A

Fra : ___P.Sir___

Dato : 03-01-05 18:17

Anders F wrote:

> "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message

> Store passive køleplader med "heat pipes" til at få flyttet varmen fra
> [...]

Linket kan ikke åbnes.
Men vil det sige, at det er noget man køber ekstra, hiver den aktive
kølefan af, og så sætte disse heatpipes på? Er det sådan, det skal
forstås

--
m.v.h. PSir

Fra : Mads

Dato : 03-01-05 18:25

On 03 Jan 2005 17:16:31 GMT, "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

>Men vil det sige, at det er noget man køber ekstra, hiver den aktive
>kølefan af, og så sætte disse heatpipes på? Er det sådan, det skal
>forstås

Korrekt. Firmaet Zalman har en serie af sådanne kølere.
Se http://www.zalman.co.kr/ under Graphic Cards og
kik f.eks. på ZM80 modellen. Den kan fås fra 150 kr
og passer på de fleste nyere grafikkort, forudsat at deres
originale kølere er monteret med 2 gennemgående skruer.
( Zalman køleren skal nemlig bruge de 2 skruehuller )

Jeg har selv sådan en køler på mit Radeon 9600XT kort
og det fungerer perfekt, selv med den smule gennemtræk
der er i min maskine.

Eneste ulempe er dog at Zalman køleren fylder, så det
PCI slot der sidder lige under AGP porten vil ikke kunne
bruges.

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-01-05 19:02

___P.Sir___ wrote:

> Linket kan ikke åbnes.

Det virker nu fint her...

> Men vil det sige, at det er noget man køber ekstra, hiver den aktive
> kølefan af, og så sætte disse heatpipes på? Er det sådan, det skal

Ja. Man fjerner blæser samt køleprofil og monterer heat-pipe istedet...

Et 6600 GT og heatpipe kan fås for under 2000,-

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 04-01-05 13:29

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det virker nu fint her...

> Ja. Man fjerner blæser samt køleprofil og monterer heat-pipe
> istedet...
>
> Et 6600 GT og heatpipe kan fås for under 2000,-

Hm, okay. Jeg VILLE nu helst finde et lige så godt kort, bare med
passiv køling, uden selv at skulle til at pille ved det.
Er der virkelig ingen muligheder for det, hvis vi stadig holder os
under 2000 kr.?

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-05 15:15

___P.Sir___ wrote:

> Hm, okay. Jeg VILLE nu helst finde et lige så godt kort, bare med
> passiv køling, uden selv at skulle til at pille ved det.

De findes mig bekendt ikke.

> Er der virkelig ingen muligheder for det, hvis vi stadig holder os
> under 2000 kr.?

Ikke SVJV.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik10

Dato : 16-01-05 22:16

"Jesper G. Poulsen" skrev d. 03-01-05 19:02 dette indlæg :

> [...]
>
> Ja. Man fjerner blæser samt køleprofil og monterer heat-pipe
istedet...

> Et 6600 GT og heatpipe kan fås for under 2000,-

Nu er det jo sådan at 6600GT idet de kører 500mhz på core og 1000 på
rammene bliver meget varme så du skal jo også have flyttet
den varme luft ud af kabinettet. Et andet problem er at chipsettet sider
anderledes på 6600gt da det oprindeligt blev lavet til Pcie, zalman er
selv ikke meget for at garantere at deres kølere kan sidde rigtigt på
kortet. (har mail fra dem da jeg selv var interesseret i 6600GT)

6600GT er et kort der sparker røv det kan vi ikke blive uenige om, men
jeg tvivler på at de heatpipes kan løse opgaven.

Jeg må indrømme at jeg ikke har meget fidus til passiv køling når vi er
oppe i den ende af performance

Jeg vil istedet foreslå dig et kort med aktiv køling, men en køling der
siger nada !!!

Tjek dette radeon 9800pro ICQq

Kortet har den fordel at den selv smider den varme luft ud vha. den
tilstødende pci slot åbning.

Kortet kan med aa og af slået til sagtens holde sig oppe med 6600GT,
desuden har jeg hørt om en del problemer med GT kortene
enkelte er endda blevet op til 100 grader varme.

Du kan se en performance test her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/31/9699109

Og lidt om varmen og støjen her:

http://graphics.tomshardware.com/quickbyte/20031210/

Så det er jo et sprøgsmål om hvad man vil have, jeg har selv været meget
i tvivl men eftat at have læst indlæg som bla det her:

http://www.edbpriser.dk/community/forum/Thread.asp?ID=45428

Bestemte jeg mig for ATI

Jeg skal selv have et af slagsen i næste uge

http://www.kandu.dk/

Fra : Peet

Dato : 16-01-05 23:41

"Henrik10" <Henrik10.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:41eada86$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> oppe i den ende af performance
>
> Jeg vil istedet foreslå dig et kort med aktiv køling, men en køling der

Jeg har lidt kig på dette kort, men syntes prisen måske er
lidt høj. Nogen der har erfaring med den køling ude blæser ?
Er blevet lidt betænkelig ved GF6600 kort, man læser mere
skidt end godt om dem.

http://www1.alternate.de/html/shop/productDetails.html?artno=J9GS31&

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-01-05 17:03

??? Så må du da læse nogle andre steder end jeg læser.

Jeg kan ikke se andet end følgende kommentarer:
"meget for pengene"
"har hørt det støjer" (fra folk der IKKE har købt det)
"No problem, det med støjen er ikke slemt...." (Fra dem der HAR købt det)

Vores POV 6600 GT kort kører perfekt. Vi har ikke bemærket at computeren (en
Dell GX270) skulle larme specielt meget mere efter installationen. Det er
ihvert fald ikke så meget, at jeg gider gå amok med passive køler
dippedutter.

Bjarke

"Peet" <mail@nej-tak.com> wrote in message

snip

> Er blevet lidt betænkelig ved GF6600 kort, man læser mere
> skidt end godt om dem.

snip

Fra : Peet

Dato : 17-01-05 18:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse news:csgniv$dqr$1@news.cybercity.dk...
> ??? Så må du da læse nogle andre steder end jeg læser.
>
> Jeg kan ikke se andet end følgende kommentarer:
> "meget for pengene"

Jeg vil tro, at du kun læser anmeldelser, hvilket i sig selv
er fint nok. Problemet er bare, at når et firma leverer (frit) et
produkt til test hos f.eks. Tomshardware Anandtec etc. så
er det et kort der er testet i "hoved og røv" og måske endda
speedet lidt op for at klare sig bedst muligt. Det vil du også
kunne læse på flere udenlandske sites, at man kunne mistænke
producenten for - ikke sagt at det er reglen, men det forekommer.
Hvor du får et godt indblik i det reelle forhold er når du hos
forhandlere læser køberes kommentarer til deres køb. De får
hyldevaren og det er der jeg har på fornemmelsen at man har
lettere ved at få et "problemkort". Jeg har læst mange forbruger
anmeldeleler og det er der det skinner noget igennem med
problemer af forskellig slags og så er der nogen der åbenbart
er heldige ikke have have store problemer. Jeg har i hvert fald
på fornemmelsen at der hurtigt vil komme en 2. generation af
disse kort som måske har afhjulpet en del af fejlene. Jeg havde
faktisk planlagt at købe et lige efter jul, men venter stadig på
ordentlig dokumentation for derers pålidelighed og funktionalitet.
I øvrigt er støjen ikke det største problem hvis man kigger sig
lidt for iflg. de anmeldelser jeg har læst.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-01-05 19:40

Jeg har faktisk ikke læst de anmeldelser. De er for omfattende til min
fatteevne. Kortet er udelukkende købt på diskussionen her i gruppen og jeg
har ikke hørt andre "problemer" end folk der diskuterer passive kølinger før
de overhovedet har haft kortet mellem fingrene (eller i maskinen for den
sags skyld ....)

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 21:02

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> passive kølinger før de overhovedet har haft kortet mellem fingrene
> (eller i maskinen for den sags skyld ....)

Du kan læse brugeranmeldelser på www.edbpriser.dk inde på pris-siden for
det pågældende kort. Det kan være meget lærerigt, og så er det skrevet
af "almindelige mennesker". Sommetider bliver det teknisk, andre gange
er det ubrugeligt fordi der bare er en der siger "det er et skod-kort"
eller "det er bare et pissegodt kort". Men så er der jo alt det midt
i mellem.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Anders F

Dato : 19-01-05 16:21

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> [...]
> er det ubrugeligt fordi der bare er en der siger "det er et skod-kort"
> eller "det er bare et pissegodt kort". Men så er der jo alt det midt

Og så er der en frygtlig masse der skriver om ting de ikke har købt - eller
ikke burde ha købt for den sag skyld ("kører word uden problemer"

/Anders

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-01-05 21:24

Anders F wrote:
> [...]
>
> Og så er der en frygtlig masse der skriver om ting de ikke har købt -
> eller ikke burde ha købt for den sag skyld ("kører word uden

lmao!

Dem er jeg endnu ikke stødt på, *banker under bordet* men selvfølgelig
er der crackpots dér, som alle andre steder..

-Sune

Fra : Peet

Dato : 17-01-05 20:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse news:csh0rh$oth$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> fingrene (eller i maskinen for den sags skyld ....)

OK Du kan jo så bare glæde dig over dit "kører" Det er der sikkert mange der
gør, men jeg har opfattelsen af at der er mange kort der enten ikke overholder
spec. eller har diverse unoder.

Fra : ole

Dato : 04-01-05 19:57

On 03 Jan 2005 11:33:25 GMT, "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>Hvad kan eksperterne anbefale?
>Skal bruges primært til skydespil, racerspil osv.

Jeg har lige købt et Sparkle 6600GT PCI Express med aktiv køling men
det siger faktisk mindre end mit gamle MSI Ti 4200, som også var meget
støjsvagt. Jeg fik det anbefalet fordi det netop skulle være et de
mest støjsvage 6600 GT PCIe kort på markedet, og jeg må sige at det er
korrekt. Iøvrigt et rigtigt godt kort og selvfølgelig med de nye GDDR3
ram. Check prisen på edb-priser.dk
Hilsen
Ole

Fra : Carsten

Dato : 17-01-05 19:58

Leadtek's kort skulle have gode blæsere der ikke siger meget.
Et 6600GT-AGP er sikkert indenfor 2000, mens
både 6800LE og 6800 er tæt på 2000.

6800 er det hurtigste af de 3 kort.

Hilsen Carsten

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-01-05 21:04

Carsten wrote:
> Leadtek's kort skulle have gode blæsere der ikke siger meget.
> Et 6600GT-AGP er sikkert indenfor 2000, mens
> både 6800LE og 6800 er tæt på 2000.
>
> 6800 er det hurtigste af de 3 kort.
>
> Hilsen Carsten

Jeg ved ikke hvordan andre Leadtek kort siger, men mit Leadtek FX 5900XT
er relativt stille. Selvfølgelig larmer det meget mere end mit forrige
kort, der var passivt kølet. Men jeg vil ikke sige at det ligefrem
støjer.

Kortet skifter blæserhastighed (og dermed støjniveau) alt efter hvad man
bruger det til, og det er jo meget smart.

-Sune