Fra en aftager
Fra : L. Sørensen

Dato : 02-01-05 23:51

> Arne H. Wilstrup <karl@utroligsmart.invalid> skrev:
[…]

Et eller andet sted tror jeg ikke, at vi er helt uenige. Se bl. a. mit
indlæg efter dit svar til Henning Sørensen den 17/12.

Men lige et par citater og kommentarer:

Citat:
”og det er en mærkværdig holdning du giver udtryk for at jeg ikke må
udtale mig om min egen arbejdsplads, mit eget job etc. uden at jeg
straks skal beskyldes for at være bedrevidende i negativ forstand.”

Selvfølgelig må du udtale dig – og jeg mener ikke, at jeg har beskyldt
dig for at være bedrevidende i negativ forstand – jeg har blot
påpeget, at jeg må have samme ret til at udtale mig uden at skulle
kaldes uvidende! Selvfølgelig må jeg have en mening om folkeskolen,
dens lærere, dens undervisning, dens elever osv. på samme måde som
alle i vort demokratiske samfund har det. Selv om jeg ikke er bager –
og derfor ikke ved, hvordan man bager rundstykker – kan jeg godt have
en kvalificeret mening om det færdige produkt.

Citat:
”Det er meget trist at du hopper med på den vogn og er med til at bære
ved til bålet med udtalelser af den art, som du kommer med om hvorvidt
jeg altid "ved bedre" etc., men det er åbenbart vilkårene: folk kan
ikke lide at lærerne tager til genmæle- de skal blot dukke hovederne
og sige ja og nej og javel på de rigtige steder med lavmælt stemme.”
Jeg vil gerne diskutere, men det kræver jo, at du også er lydhør
overfor andres mening og ikke altid affærdiger os med, at vi ikke ved
hvad vi udtaler os om. Så stopper al diskussion jo.

Citat:
”Når folk altså kommer med udokumenterede påstande skal vi altså som
lærere blive bedre til at komme med modsvar i stedet for at bøje
nakken og se brødbetynget ud.”
Netop! Komme med modsvar, men ikke grave skyttehuller.

Citat:
”Folk er ikke blevet mindre intelligente, men kravene er blevet skruet
i vejret i - for nogles vedkommende - alt for høje krav.”
Kravene i de uddannelser, jeg underviser i, er ganske rigtigt blevet
skruet i vejret – som de er i alle erhvervsuddannelser.
Imidlertid starter vi samme sted, som vi altid har gjort. De øgede
krav møder eleverne først i hovedforløbet (jeg underviser på
grundforløbet). Vi starter med Ohms lov (førstegradsligning – flytte
fra den ene side af lighedstegnet til den anden) SI-systemet med
præfikser og titals-potenser, forholdsregning og brøker. Det er
nøjagtig de samme opgaver, som vi har haft i alle de 20 år, jeg har
undervist og som jeg selv havde, da jeg startede som elev på TS. Ohms
lov har jo – heldigvis – været ganske upåvirket af de skiftende
regeringer. Og hvor eleverne for 20 år siden bare gik på med krum hals
– og kunne klare det – skal vi bruge væsentlig mere tid til det i dag.
Sådan er det, altså. Det er et faktum, som ikke lader sig diskutere.
Men grunden(e) til, at det er blevet sådan, vil jeg gerne diskutere,
det kræver blot, at jeg får lov til at udtale mig.
Efter 20 år som lærer (ikke-mønsterbeskyttet-titel) er jeg ganske godt
i stand til på en professionel måde at afgøre, om det materiale, jeg
får, er konstant i kvaliteten. Ligesom bageren er interesseret i at få
tilbagemeldinger om kundernes mening om hans brød, bør
folkeskolelærere så ikke også være interesserede i at få
tilbagemeldinger? Eller lever folkeskolelærere i en glasklokke uden
berøring til omverdenen? Når vi tilrettelægger vores undervisning, er
vi jo nødt til at tage højde for input mange steder fra:
Folkeskolerne, ministeriet, virksomhederne, forældrene, de faglige
udvalg, de faglige organisationer osv. Selv om ikke alle disse
medspillere har en uddannelse, der giver dem kompetence til at
undervise på TS, så går vi da i dialog med dem.

Lidt flere citater:
”det er IKKE folkeskolens skyld at vores læseplaner ikke matcher med
jeres forventninger.”

og:
”Når vor egen undervisningsminister kommer med hjernedøde udtalelser
om at vi først kan se om en elev har nået det han skal når han går til
afgangsprøven, er så uhyggelig betegnende for debatniveauet lavpunkt
at der savnes en gedigen modvægt mod den slags dummernikudmeldinger.”

og:
”Og jeg er ikke den eneste engagerede og dygtige lærer, der gør det,
men vi støder ofte på en mur af bureaukratiske foranstaltninger,
misforståede hensyn til forældre og elever og bekendtgørelser, fremmet
af politikere, der ikke ser ud over deres egen næsetip.”

og:
”Og vil I have elever, der kan noget mere, så I slipper for arbejdet
med dette, så sig det til politikerne. Vi vil da være kisteglade for
at man politisk giver flere lærere (tolærerordninger) og bedre
materialer og bedre læseplaner samt flere timer til projektet.”

og:
”Vi har skåret ned på modtagerklasserne og sætter nu eleverne sammen i
store grupper med vidt forskellige sproglige forudsætninger, og de
skal alle lære både dansk, engelsk, matematik, etc. uanset om de
kommer som krigsskadede børn med ekstra behov for psykologisk-
pædagogisk hjælp eller om de blot er fra indvandrerfamilier, der er
socialt deroute som følge af de politiske vilkår for disse familier
her i landet.”

og:
”I en klasse kan man have fx 95 % elever, som er indvandrere med vidt
forskellig kulturbaggrund, vidt forskellige sprog, og vi skal så få
dem til at forstå at de nu i Danmark skal leve under de regler og
vilkår der er gældende her, samtidig med at vi skal tage højde for at
de har nogle sociale situationer, hvor vi ikke kan komme igennem med
pædagogiske tiltag, fordi forældrene - der ikke kender systemet, ikke
forstår sproget - stritter imod: nogle af eleverne er dårligt
begavede, andre har ikke den støtte og de ressourcer hjemmefra som
andre elever har.”

og:
”Der findes ordblinde elever, der ikke får den rette undervisning
fordi man har nedlagt eller ikke oprettet tilstrækkeligt med
ordblindeskoler og tilbud, og hver eneste gang vi skal foretage noget
med en elev, så skal vi have forældrene på banen, der kan blokere for
videre tiltag af hensyn til deres eget omdømme.”

og:
”Sådanne sager har vi en del af: forældrene bestemmer suverænt, vi kan
ikke smide nogen ud af folkeskolen -og hvis elever i 10.klasse ikke
passer deres skolegang, så kan de smides ud, hvis vi kan finde et
andet tilbud til dem og hvis forældrene så giver deres samtykke.
Ellers kan vi intet gøre.”

Hvis jeg skal uddrage essensen fra disse citater, har jeg så ret, hvis
jeg kommer frem til, at mange problemer i folkeskolen i dag skyldes:
- Læseplanerne
- Undervisningsministeren
- Bureaukratiske foranstaltninger
- Misforståede hensyn til forældre og elever og bekendtgørelser
- For få lærere (tolærerordninger)
- For dårlige materialer
- Mangel på timer
- Mangel på modtagerklasser
- Forskellige sproglige forudsætninger
- Børn med ekstra behov for psykologisk- pædagogisk hjælp
- Forældre, der ikke kender systemet og ikke forstår sproget og
stritter imod
- Elever, der er dårligt begavede, eller har ikke den støtte og de
ressourcer hjemmefra som andre elever har.
- Ordblinde elever, der ikke får den rette undervisning fordi man har
nedlagt eller ikke oprettet tilstrækkeligt med ordblindeskoler
- Forældrene, der kan blokere for videre tiltag
- Forældre, der bestemmer suverænt
- Vi kan ikke smide nogen ud af folkeskolen?

eller er der noget væsentligt, som jeg har glemt/forbigået?

mvh
L. Sørensen, som håber, at alle har haft en god jul.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-01-05 00:22

"L. Sørensen" <bosager17@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og derfor ikke ved, hvordan man bager rundstykker - kan jeg godt have
> en kvalificeret mening om det færdige produkt.

Selvfølgelig kan du det, og du bør da også have det.

Det problem der oftest opstår (og det er ikke noget jeg beskylder dig for)
er, at fordi man engang for mange år siden har fået et dårligt rundstykke -
måske tabte man det oven i købet selv i en vandpyt før man spiste det - så
er alle bagere en samling inkompetente stoddere, hvor alle andre ikke bare
kan have en holdning til rundstykkerne, men også gå ind og kræve, at lige
præcis den opskrift man, uden at have bagt så meget som et snobrød
tidligere, tror er den rigtige pr. dekret skal være den eneste måde at lave
rundstykker på.

Igen: det er på ingen måde dig jeg skyder på - og heller ikke hverken
forældre eller andre skatteborgere generelt.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : L. Sørensen

Dato : 03-01-05 00:48

Peter Hindsgaul <peter@hindsgaul.> skrev:
>"L. Sørensen" <bosager17@yahoo.dk>
>skrev i en meddelelse
>.news.tele.dk...

....klip...

> [...]
>
>Igen: det er på ingen måde dig jeg
>skyder på - og heller ikke hverken
>forældre eller andre skatteborgere generelt.

Jamen vi er da rørende enige.

Med venlig hilsen
L. Sørensen