Overvægt i flyveren, hvor meget er det?
Fra : Lasse Eriksen

Dato : 02-01-05 14:44

Hvor mange kilo må man typisk have med på en flyrejse, før der skal betales
overvægt?

Jeg skal rejse på economyclass med SN Brussels Airlines, men på deres
hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.

Jeg gætter selv på ca. 15 kilo, men er jeg helt galt på den?

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-01-05 15:26

"Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> wrote in message
> [...]
> hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.
>
> Jeg gætter selv på ca. 15 kilo, men er jeg helt galt på den?

Min erfaring siger 20 kg + 7 kg håndbagage på Economy Class, men det er IKKE
nogen garanti for det afhænger af flyselskabet og nogle gange også af
destinationen. Det bedste er at kontakte flyselskabet.
I øvrigt er det ikke sikkert du bare kan betale dig fra overvægt på samme
fly. Flyselskabet kan godt kræve at bagage udover det tilladte sendes som
fragt med et andet fly.

Martin

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 02-01-05 15:29

> [...]
>
> Jeg skal rejse på economyclass med SN Brussels Airlines, men på deres
> hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.

Prøv at kig på din billet. Det står normalt der. Efter mine erfaringer er
det normalt 20 kg som er grænsen for inchecket bagage.

Mvh

Mads Vestergaard

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 02-01-05 18:25

"Mads Vestergaard" <andersv@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kig på din billet. Det står normalt der. Efter mine erfaringer er
> det normalt 20 kg som er grænsen for inchecket bagage.

Jeg har kun en e-ticket.

Fra : Ole

Dato : 02-01-05 15:34

"Lasse Eriksen" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.
>
> Jeg gætter selv på ca. 15 kilo, men er jeg helt galt på den?

Det afhænger af flyselskabet og hvilken klasse du rejser på. På
økonomiklasse vil det typisk være 15-20 kg, og business cirka 10 kg mere end
økonomi.

Ole

Fra : ST

Dato : 02-01-05 16:23

On Sun, 02 Jan 2005 14:43:41 +0100, Lasse Eriksen wrote:

> [...]
> hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.
>
> Jeg gætter selv på ca. 15 kilo, men er jeg helt galt på den?

Jeg har personligt oplevet at flyve med Singapore Airlines fra Bangkok til
Frankfurt med total 50kg baggage, 35kg indchecket og 15kg håndbagage
(inkl computer), uden at at nogen bad mig betale overvægt eller nævnte
noget med for meget vægt.

Hvis jeg ikke husker meget galt er det normalt 20kg samlet baggage på
economy, men normalt vejer de kun indchecket baggage, og tit kan
indchecket godt veje et par kg mere uden de siger noget. Det varierer
fra selskab til selskab hvor meget de vejer og checker, og
evt opkræver for ekstra kg.

De fleste flyselskaber betragter ikke en bærbar computer som håndbagage,
dvs det betragtes som ok at have en håndtaske samt en computer med om
bord. Håndbagggage regnes normalt til max 5kg.

Mvh
Torben

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-01-05 17:08

"ST" <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote in message

> [...]
> Frankfurt med total 50kg baggage, 35kg indchecket og 15kg håndbagage
> (inkl computer), uden at at nogen bad mig betale overvægt eller nævnte

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden, men mange flyselskaber er blevet
meget mere skrappe med disse ting. Både hvad angår vægt af indchecket bagage
og mål på kabinebagage.

Martin

Fra : ST

Dato : 02-01-05 17:59

On Sun, 02 Jan 2005 17:08:21 +0100, Martin K. R. wrote:

> [...]
> meget mere skrappe med disse ting. Både hvad angår vægt af indchecket bagage

Det er 1 år siden.
Mvh
Torben

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 02-01-05 18:27

"ST" <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dvs det betragtes som ok at have en håndtaske samt en computer med om
> bord. Håndbagggage regnes normalt til max 5kg.

Ok tak for alle svarene, computeren ryger i hvert fald i håndbagagen, så må
vi se om den bliver vejet med eller ej.

Fra : bingo

Dato : 02-01-05 19:15

>Ok tak for alle svarene, computeren ryger i hvert fald i håndbagagen, så må
>vi se om den bliver vejet med eller ej.

Jeg har aldrig fået en håndbagage vejet - og jeg har fløjet rigtigt
meget - men skal da ikke kunne sige om du lige får den målt og vejt,
jeg ville godt tage chancen og putte den i håndbagagen.
Mogens

Fra : Lasse Eriksen

Dato : 03-01-05 16:56

"bingo" <m2j@inamet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget - men skal da ikke kunne sige om du lige får den målt og vejt,
> jeg ville godt tage chancen og putte den i håndbagagen.

Jeg har også kun oplevet det en enkelt gang, hvor jeg skulle putte
håndbagagen ned i en kombineret vægt og ramme, så størrelse og antal kilo
kunne kontrolleres.

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 06-01-05 22:07

>Jeg har også kun oplevet det en enkelt gang

Prøv at flyve via Wien - der er det sket for mig flere gange.

Desuden er jeg hver gang blevet bedt om at tage indholdet ud af
håndbaggagen og sende det gennem belysningen for sig. Indholdet var
hver gang en laptop, et par kameraer og diverse objektiver etc.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kaspar Damm Larsen

Dato : 06-01-05 23:01

> [...]
> håndbaggagen og sende det gennem belysningen for sig. Indholdet var
> hver gang en laptop, et par kameraer og diverse objektiver etc.

Det er ikke noget nyt at laptops og kameraer, samt tilbehør hertil, skal
et smut igennem x-ray maskinen. Det er dog ret interessant at se når de
beder folk om at tænde laptoppen igen. Og det er ikke kun i lufthavne at
det sker - i hvert fald når vi snakker USA. Kom hele turen igennem på en
tur til NY. De ville sågar se mit høreapperat køre en tur igennem!?!

Mvh
Kaspar D.L.

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 07-01-05 19:36

On Thu, 06 Jan 2005 23:00:46 +0100, Kaspar Damm Larsen
<robotusch@mail.REMOVE.tele.dk> wrote:

>Det er ikke noget nyt at laptops og kameraer, samt tilbehør hertil, skal
>et smut igennem x-ray maskinen.

Jeg har været gennem mange (andre) kontroller uden problemer mht
håndbaggagen. Hvordan ser du ud, piratklap for øjet og pædagogtørklæde
om halsen?

> Det er dog ret interessant at se når de
>beder folk om at tænde laptoppen igen. Og det er ikke kun i lufthavne at
>det sker - i hvert fald når vi snakker USA.

Det er en væsentlig grund til at jeg har besluttet at droppe USA som
destination.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kaspar Damm Larsen

Dato : 07-01-05 23:41

> Jeg har været gennem mange (andre) kontroller uden problemer mht
> håndbaggagen. Hvordan ser du ud, piratklap for øjet og pædagogtørklæde
> om halsen?

Ingen af delene, men jeg har fået at vide at jeg ser ældre ud end jeg er ;)

> Det er en væsentlig grund til at jeg har besluttet at droppe USA som
> destination.

Når ret skal være ret, så var det New York i efteråret 2002 - altså
stadig med "9/11" nogenlunde i erindringen. Men var stadig imponeret
over antallet af gange jeg skulle igennem en x-ray maskine. Har dog
heller ikke de store planer om skulle et smut til USA (selvom jeg på et
tidspunkt er nødt til at tage en tur ned af Vestkysten - altså Vancouver
(ja, ved godt det er i Canada), Seattle, San Fran, LA.

Mvh
Kaspar D.L.

Fra : Daniel Birch

Dato : 02-01-05 21:25

> [...]
> hjemmeside kan jeg kun finde noget om max. vægt på håndbagagen.
>
> Jeg gætter selv på ca. 15 kilo, men er jeg helt galt på den?

Her er svaret:
http://www.flysn.com/com/information-services/preparing/baggage-allowance.aspx

mvh
Daniel

> [...]