Confit de canard
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-01-05 12:33

Hej gruppe!

Jeg har fået lyst til at prøve at lave confit de canard. Til formålet
skal jeg bruge ca. 2,5 kg andefedt til confiteringen. Jeg er i tvivl
om, hvor jeg får fat i det; jeg bor i København. Nogen forslag?
Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-01-05 13:41

[Kasper Bergholt | Sun, 02 Jan 2005 12:33:04 +0100]

>Jeg har fået lyst til at prøve at lave confit de canard. Til formålet
>skal jeg bruge ca. 2,5 kg andefedt til confiteringen. Jeg er i tvivl
>om, hvor jeg får fat i det; jeg bor i København. Nogen forslag?

Alle gode slagtere kan skaffe dig det; alternativt kender du én der har
adgang til Inco, kan vedkommende købe det for dig.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-01-05 16:20

Rene' Hjorth wrote:

> Alle gode slagtere kan skaffe dig det;

Ja, men vær opmærksom på, at selv de bedste af dem somme tider skal bruge en
tre-dage eller sådan, da det er forskelligt, hvornår de tager i kødbyen. Er
selv blevet fanget af det engang

> alternativt kender du én der
> har adgang til Inco, kan vedkommende købe det for dig.

Ja, det er en god (og sikker) mulighed.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 02-01-05 16:37

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvad koster andefedt i de mængder i grunden?

/Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-01-05 23:36

Peter Westh wrote:

> Hvad koster andefedt i de mængder i grunden?

Mener det er i omegnen af 180 kroner kiloet og så væsentligt billigere i
sæsonen. Men det kan også være 90 kroner, hvis jeg bytter om oppe i hovedet

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-05 16:54

Kevin Edelvang wrote:

> Mener det er i omegnen af 180 kroner kiloet og så væsentligt
> billigere i sæsonen. Men det kan også være 90 kroner, hvis jeg bytter
> om oppe i hovedet

Så er det da ved at være billiger blot at smelte fedtet af de ænder, man
alligevel skal bruge til confit. De gange jeg har lavet confit (også af gås)
har der været fedt nok, når det er blevet suppleret med ganske lidt
svinefedt. Det handler også om at 'pakke' lidt effektivt, når man lægger
stykkerne i krukken samt at droppe de allermindst kødholdige stykker
(ryggen), så de ikke tager unødig plads.

vh
Jan

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-01-05 17:06

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> når man lægger stykkerne i krukken samt at droppe de allermindst
> kødholdige stykker (ryggen), så de ikke tager unødig plads.

Enig. Og alene "røven" på anden giver jo næsten 2 deciliter fedt... Den kan
snildt skæres fra og bruges kun til afsmeltning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-01-05 22:20

[Kevin Edelvang | Sun, 2 Jan 2005 16:20:12 +0100]

>Ja, men vær opmærksom på, at selv de bedste af dem somme tider skal bruge en
>tre-dage eller sådan, da det er forskelligt, hvornår de tager i kødbyen. Er
>selv blevet fanget af det engang

Nogle slagtere, der selv har en produktion af "gourmetmad" har den slags på
lager - mener f.eks. at Peter Broe har det :)

>Ja, det er en god (og sikker) mulighed.

Det er Inco for rigtigt mange ting - "heldigt" for mig at de har sådan nogle
begrænsede åbningstider, da jeg ellers ville komme der for ofte.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk