Back in the U.S.S.R.
Fra : Tomas Skott

Dato : 31-12-04 23:41

Hej

Min kæreste og jeg er i tvivl om, hvem der står bag Beatles hittet: "Back in
the U.S.S.R" Er det Lennon/McCartney der står bag, eller er det en
geninspildning?

Vil I hjælpe med at løse mysteriet. Der står en middag på spil

--
Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-05 00:15

Tomas Skott skrev:
> Min kæreste og jeg er i tvivl om, hvem der står bag Beatles hittet:
> "Back in the U.S.S.R" Er det Lennon/McCartney der står bag, eller
> er det en geninspildning?

På det hvide album fra 1968 står der Lennon/McCartney.

--
Med venlig hilsen og godt nytår
Herluf Holdt

Fra : Tomas Skott

Dato : 01-01-05 20:03

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> På det hvide album fra 1968 står der Lennon/McCartney.

OK. Tak

Samtidigt er der også tvivl omkring, om den oprindeligt hedder "Back in the
USA" - Har det noget på sig?

--
Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-01-05 20:11

Tomas Skott wrote:

> OK. Tak
>
> Samtidigt er der også tvivl omkring, om den oprindeligt hedder "Back
> in the USA" - Har det noget på sig?

Umuligt.. Lyt til resten af teksten, det hele handler jo om Rusland,
Ukraine girls, Georgien, balalajkaer og comrades og hvad ved jeg.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Tomas Skott

Dato : 01-01-05 20:25

Sune Salminen wrote:

> Umuligt.. Lyt til resten af teksten, det hele handler jo om Rusland,
> Ukraine girls, Georgien, balalajkaer og comrades og hvad ved jeg.
>
> -Sune

Det ved vi godt, dog har vi snakket om, at teksten kan være lavet om af de 2
ex. Beatler. Så den oprindelige titel er "Back in the USA"?

--
Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-01-05 20:38

Tomas Skott wrote:

> Det ved vi godt, dog har vi snakket om, at teksten kan være lavet om
> af de 2 ex. Beatler. Så den oprindelige titel er "Back in the USA"?

Så den oprindelige tekst var "Back in the U-U-S-AA"...? hehe, det virker
usandsynligt. Men hvis det virkelig er tilfældet, så kan i helt sikkert
finde noget om det på internettet.

Din signatur-seperator er i stykker:

> --

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-01-05 08:35

Sune Salminen skrev:
> [...]

Man skal nok lige se på årstallene. Der eksisterer ingen "ex-Beatler"
*før* 1969. De hvide dobbeltalbum blev udsendt nov. 1968. D.v.s.
numrene må nødvendigvis alle være skrevet i løbet af 1968 eller før.

> Så den oprindelige tekst var "Back in the U-U-S-AA"...? hehe, det
> virker usandsynligt. Men hvis det virkelig er tilfældet, så kan i
> helt sikkert finde noget om det på internettet.

Vandrehistorierne har åbenbart gyldne tider. Men det kan vel
siges til forsvar for de "urbane legender", at teksten *har*
flere ordspil, som refererer til både U.S. og U.S.S.R.

Den begynder:
Flew in from Miami beach BOAC
Didn't get to bed last night
On the way the paper bag was on my knee
Man I had a dreadful flight
I'm back in the U.S.S.R.
Og fortsætter:
[...]
You don't know how lucky you are boy
Back in the U.S. Back in the U.S. Back in the U.S.S.R.

Well the Ukraine girls really knock me out
They leave the West behind
And Moscow girls make me sing and shout
That Georgia's always on my mind.
[...]

P.s.: "Georgia ... on my mind". En U.S.-stat, landet Georgien
(dengang en sovjetrepublik), plus en gammel amerikansk sang.

P.p.s.:
BOAC (British Overseas Airways Corporation) var indtil 1972 et
britisk statsligt luftfartsselskab, som fløj på de oversøiske ruter.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Tomas Skott

Dato : 02-01-05 13:11

Hej Herluf

Tak for dit udførlige svar! Så er dén middag på Jensens Bøfhus vist hjemme!

Med venlig hilsen
Tomas

Fra : -V-

Dato : 02-01-05 14:54

Tomas Skott wrote:
> Så er dén middag på Jensens Bøfhus vist hjemme!

Er det en præmie eller en straf?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-01-05 15:11

-V- wrote:

> Er det en præmie eller en straf?

Heheh :)
Jeg tænkte det samme...

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-01-05 17:13

David Rasmussen skrev:
> Heheh :)
> Jeg tænkte det samme...

Jeg ku' fortære to Jensen-bøffer mæ' de' våns. Jeg er nu
på femtedagen bundet til hjemmet af en slem forkølelse,
og leverpostejmadderne er ved at være lidt trivielle.

--
'rluf :·)
- husk også at spille "Birthday" fra det

Fra : -V-

Dato : 02-01-05 17:38

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Jeg ku' fortære to Jensen-bøffer mæ' de' våns. Jeg er nu
> på femtedagen bundet til hjemmet af en slem forkølelse,
> og leverpostejmadderne er ved at være lidt trivielle.

I sådanne tilfælde genoptør jeg marinaden fra diverse marinerings- og
sprængningsprojekter fra lamme- og dyreslag og ænder, glacerer en ordentlig
røvfuld løg og laver mig en livsfarligt kraftig suppe.

Det kan leverpostej altså ikke hamle op med.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-01-05 18:34

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Jeg ku' fortære to Jensen-bøffer mæ' de' våns. Jeg er nu
> på femtedagen bundet til hjemmet af en slem forkølelse,
> og leverpostejmadderne er ved at være lidt trivielle.

Øv! Kan man ikke bestille noget god mad til udbringning i dit område?

/David

Fra : -V-

Dato : 02-01-05 23:07

David Rasmussen wrote:
> Herluf Holdt, 3140 wrote:
>
> Øv! Kan man ikke bestille noget god mad til udbringning i dit område?

Herluf bor vist i Ålsgårde, så det nemmeste ville da være at gå ned af
hovedgaden og få Jan H. til at bikse noget sammen til sig.
Hvis han da ikke er taget på inspirationsferie på denne tid af året?

-V-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-01-05 23:19

-V- skrev:
> [...]

[musik-OT]:
Jo, pizzaer, men i morgen vover jeg mig ud at spise en rigtig bøf.

> Herluf bor vist i Ålsgårde, så det nemmeste ville da være at gå ned
> af hovedgaden og få Jan H. til at bikse noget sammen til sig.

Det er nemlig rigtigt. Hvis jeg går hen til skrænten, kan jeg kigge
ned til alle 'kendisserne' plus J. Hurtigkarl nede ved stranden. Men
jeg har vist ikke lige økonomi for tiden til hans diner transportable.

--
Med venlig hilsen fra 40 meter over havniveau
Herluf Holdt

Fra : -V-

Dato : 02-01-05 23:38

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> kigge ned til alle 'kendisserne' plus J. Hurtigkarl nede ved
> stranden. Men jeg har vist ikke lige økonomi for tiden til hans diner

Jeg var så heldig at spise hos ham i midten af oktober i forbindelse med mit
fædrene ophavs 60-årsdag.

Det var ikke helt dumt.

-V-

Fra : Tomas Skott

Dato : 02-01-05 17:41

David Rasmussen wrote:

> Heheh :)
> Jeg tænkte det samme...

Det er jo som man ser det... men det var nu ment som en præmie

Med venlig hilsen

Tomas

Fra : ASKF

Dato : 04-01-05 18:55

Herluf Holdt, 3140 ytrede sig i
<41d7a462$0$269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med dette:

>Man skal nok lige se på årstallene. Der eksisterer ingen "ex-Beatler"
>*før* 1969.

Hmm, hvad med:
Stuart Sutcliffe - bassist (1960-61)
Pete Best - trommeslager (1960-62)

Begge er med på optagelserne fra Hamborg med Tony Sheridan.

At de så var udskiftet[1] inden "Love me do" blev indspillet i '62 er så
en anden sag.

Spørgsmålet er vel også om man kan tale om at "The Quarrymen" også var
lig "The Beatles", da de i '60 jo skiftede navn til først "Silver
Beatles" og dernæst hurtigt droppede "Silver", så de kom til at hedde
"The Beatles". "The Quarrymen" havde en del udskiftninger og Lennon,
McCartney og George Harrison var alle med i "The Quarrymen" (fra '57).

[1] Stuart Sutcliffe forlod selv bandet, da han hellere ville gøre sine
kunststudier færdig.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-01-05 22:15

Tomas Skott skrev :

> OK. Tak
>
> Samtidigt er der også tvivl omkring, om den oprindeligt hedder "Back in
the
> USA" - Har det noget på sig?

Back in the USA er en gammel Chuck Berry klassiker

Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk www.gromit.dk/dvd
www.recordere.dk

Fra : Tomas Skott

Dato : 01-01-05 22:18

Michael Lund Sørensen wrote:

> Back in the USA er en gammel Chuck Berry klassiker

Så den har med andre ord INTET med Beatles nummeret at gøre?

Med venlig hilsen

Tomas

Fra : Poul Erik

Dato : 02-01-05 00:10

On Sat, 1 Jan 2005 22:18:02 +0100, "Tomas Skott"
<skott@FJERNMIGfestudvalget.dk> wrote:

>Så den har med andre ord INTET med Beatles nummeret at gøre?

Absolut intet!

Ikke engang melodien ligner.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:37

> Samtidigt er der også tvivl omkring, om den oprindeligt hedder "Back in
> the USA" - Har det noget på sig?

Det du har hørt er nok, at sangen var tænkt som en parodi af Beach Boys og
især Chuck Berrys "Back
in the U.S.A.":

"Oh well, oh well, I feel so good today,
We touched ground on an international runway
Jet propelled back home, from over the seas to the u. s. a."
- http://www.lyricsfreak.com/c/chuck-berry/30894.html

Paul ville hylde Sovjet og de russiske piger som de amerikanske kunstnere
hyldede USA. Han spiller så vidt jeg husker også selv trommerne på sangen.
Imponerende, men hvad er ikke det ved Beatles?

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!