DELL 2001FP og DVI og boot billede
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 31-12-04 17:43

Hejsa

Jeg prøver lige her, der var ikke så meget held i dk.edb.hardware.skaerm :-\

Dell har endelig leveret min nye monitor og den er jo dejlig Har dog
et mega irriterende problem :-<

Der er intet billede når jeg booter maskinen,det kommer først efter
maskinen er startet op...

Normalt ser jeg
1: diverse BIOS skærme
2: Bootloader (grub)
3: Opstart af operativ system (WindowsXP eller linux)
4: Logon billede

Ved de første tre har jeg på Dell'en intet billede, men det kommer fint
frem når først den er klar med logon billedet.Hvis jeg trykker på "menu"
knappen eller en af de andre, så får jeg at vide at den er i powersave mode

Grafik kortet er et ældre ATI 8500, og jeg har installeret nyeste
windows driverne fra ATI.

Da jeg flashede min bios (på motherboardet) så clearede programmet
samtidigt min cmos, og det var ved første genstart jeg fik et billede.
Under den første ganstart får jeg (selvfølgelig) at vide at cmos'en er
tom, og jeg kan vælge at gå i setup eller loade defaults.

Når det er gjort går booten videre som normalt.Når jeg så genstarten
igen så er cmos'en jo ikke længere clearet og så fejler billedet igen.

Jeg kan genskabe sitiuationen ved at flash min bios igen, så det er
rimmeligt konsekvent.

Jeg tror selve problemet ligger gemt her:
http://www.ati.com/support/infobase/4014.html , men jeg har prøvvet de
forskellige ting som er beskrevet her:
http://www.ati.com/support/infobase/dvitroubleshooting.html
uden held

Findes der et fix, eller er mit gfx kort simpelthen blevet for gammelt ?

mvh
henrik

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-01-05 20:35

Henrik Lynggaard wrote:
> [...]
> uden held
>
> Findes der et fix, eller er mit gfx kort simpelthen blevet for

Jeg gætter på at årsagen til dette findes i dit grafikkorts BIOS og
måden den kommunikerer med dit motherboard på under opstart. Jeg har set
der findes en BIOS editor til Radeon kort, måske kan du bruge sådan en
til at løse dit problem.
Det må da være irriterende at blive tvunget til altid at starte i XP når
du er vant til at kunne vælge...!

Du kan også prøve at ændre indstillinger i grub (har intet kendskab til
grub, aner ikke om det kan lade sig gøre) så den ikke automatisk starter
XP efter x antal sekunder, men venter på input fra dig. Måske den så får
snøvlet sig sammen til at vise et billede efter noget tid.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Peet

Dato : 02-01-05 14:00

"Henrik Lynggaard" <henrik@lynggaard.org> skrev i en meddelelse news:41d58199$0$33702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> Der er intet billede når jeg booter maskinen,det kommer først efter maskinen er startet op...

I mange BIOS kan man vælge at slå dette fra og hvor der så f.eks.
vises et Dell, Asus, MSI etc. billede i stedet for ......