Skærme
Fijala 3554
Analog vs DVI
Fra : 8000

Dato : 31-12-04 15:25

Hvor meget forskel er der på ovenstående - rent ydelse og billedemæssig? Jeg
overvejer at købe en 17" tft skærm, som blandt andet skal bruges til at
spille på - det kræver jo en rimelig responstid, men der er stor prisforskel
på analog og dvi.

Mvh
Søren

Fra : Anders Lund

Dato : 31-12-04 16:30

8000 wrote:
> Hvor meget forskel er der på ovenstående - rent ydelse og billedemæssig? Jeg

På min ViewSonic VP201b kan jeg ikke se forskel.

> overvejer at købe en 17" tft skærm, som blandt andet skal bruges til at
> spille på - det kræver jo en rimelig responstid, men der er stor prisforskel
> på analog og dvi.

Respons tiden (den som ligger på 25ms, 16ms, 12 ms, 8ms og andre
lignende hastigheder) har ikke noget afgøre med om du kører analog eller
DVI. Det er hvorhurtigt skærmen "fysisk" kan reagere på selve skærmen.

Hvis du mener at der skulle være en forsinkelse på signalet imellem
computeren og skærmen, er det ikke et problem jeg har hørt om før.
Hvilken med analog eller DVI.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-12-04 21:19

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> På min ViewSonic VP201b kan jeg ikke se forskel.

Men jeg kan definitivt se forskel på analog (VGA) input og DVI input.
Med et skakterns-mønster bliver det analoge billede udtværet, mens det
står _helt_ skarpt med DVI input.

Prøv at hent Nokia Monitor Test v2 programmet, så vil du kunne se
forskellen. Jeg har lagt den op på min egen hjemmeside (midlertidigt):
http://www.harrekilde.dk/~khp/Ntest2.exe

Kai

Fra : Anders Lund

Dato : 01-01-05 04:18

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Prøv at hent Nokia Monitor Test v2 programmet, så vil du kunne se
> forskellen. Jeg har lagt den op på min egen hjemmeside (midlertidigt):
> http://www.harrekilde.dk/~khp/Ntest2.exe

Det må vente til at jeg får reppet min skærm, da min DVI port er gået
sig en tur... Jeg bemærkede ingen forskel da jeg skulle til at bruge
analog input i stedet for DVI. Og heller ikke nu med Nokia test 2 kan
jeg se at billedet er uskarpt. Men der er måske nogle ting jeg kan se
tydligere når jeg får mulighed for at lave en bedere sammenligning.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-01-05 11:24

> [...]

> jeg se at billedet er uskarpt. Men der er måske nogle ting jeg kan se
> tydligere når jeg får mulighed for at lave en bedere sammenligning.

Hmmm ... det kan evt også skyldes at de grafikkort jeg har prøvet med,
leverer et dårligt VGA signal :-/

YMMV.

Kai

Fra : Anders Lund

Dato : 06-01-05 21:21

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Hmmm ... det kan evt også skyldes at de grafikkort jeg har prøvet med,
> leverer et dårligt VGA signal :-/

Jeg har hørt at ATI skulle lave nogle gode udgange på deres grafikkort.
Om det passer ved jeg ikke. Jeg har i hvert fald et X800 kort.

Nu har jeg fået den skærm der skal byttes med den jeg har i forvejen.
Derfor har jeg nu 2 ens skærme sat til min computer (det ser lækkert ud
med 2 x 20" fladskærme :) og sammenligner, kan jeg ikke se nogen forskel
imellem analog og DVI.

Jeg troede dog at jeg havde fundet en pixelfejl på min nye skærm - det
viste sig at være en fejl i mit kamera... så nu skal det til rep. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 07-01-05 18:11

Anders Lund wrote:
> [...]
> Derfor har jeg nu 2 ens skærme sat til min computer (det ser lækkert ud
> med 2 x 20" fladskærme :) og sammenligner, kan jeg ikke se nogen forskel

Måske er der lidt forksel til fordel for DVI - eller også er det bare
indbildning?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter J

Dato : 31-12-04 23:12

"8000" <s_clausen@mail1.stofanet.dk> skrev

> Hvor meget forskel er der på ovenstående - rent ydelse og billedemæssig?

Jeg ved ikke hvordan du definerer "ydelse" og "billedmæssigt". Men selv med
et grafikkort med en god VGA-udgang kan jeg tydeligt se forskel i
skarpheden - også i forbindelse med "helt almindelgie" office programmer.
Bruger du kun din computer til at spille på, vil du næppe ane forskel.

mvh
Peter

Fra : 8000

Dato : 01-01-05 14:19

Tak for svarene - så er følgende skærm fra Acer: AL1721ms (Sølv / Sort)
vel et godt køb, hvis man vil have en udemærket skærm med dvi og en rimelig
responstid - eller har i andre forslag?

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-01-05 10:28

Det er en glimrende skærm, den er lidt "flimsy" i byggekvaliteten, men selve
billedet er udmærket.

Prisen er til gengæld ret forrygende.

MVH
Morten

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 10:41

"Morten Jensen" <mortenxxx@xxxmorkaj.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en glimrende skærm, den er lidt "flimsy" i byggekvaliteten, men
> [...]
Hej.
Ja det er en fantastisk skærm, har haft min i 14 dage, det eneste jeg skal
vænde
mig til er jeg kørte 1024x768 med CRT og nu skal det være 1280x1024 det
kniber lidt
at vænde sig til det syntes jeg, skærmen er tydelig, skarp, og til at holde
ud at kikke på.
Med venlig hilsen Mogens.

Fra : Zulu

Dato : 06-01-05 19:02

Mogens wrote:
> [...]
> det kniber lidt
> at vænde sig til det syntes jeg, skærmen er tydelig, skarp, og til at

Så sæt skriftstørrelsen eller DPI lidt op så det kommer til at passe til dit
syn.

Højreklik på skrivebordet
egenskaber
indstillinger
avanceret
ændr DPI her

eller

Højreklik på skrivebordet
egenskaber
udseende
avanceret
ændr skriftstørrelse her

Zulu

Fra : Mogens

Dato : 07-01-05 16:14

--
m2olsen@tdcadsl.dk

"Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> skrev i en meddelelse
> Så sæt skriftstørrelsen eller DPI lidt op så det kommer til at passe til
dit
> syn.
>
> Højreklik på skrivebordet
> egenskaber
> indstillinger
> avanceret
> ændr DPI her
>
> eller
>
> Højreklik på skrivebordet
> egenskaber
> udseende
> avanceret
> ændr skriftstørrelse her
>
> Zulu
Jo tak Zulu, det har jeg så sidenhen fundet på, men tak alligevel.
Mogens