Slankemedicin
Fra : Helle Nielsen

Dato : 31-12-04 13:32

Hejsa.

Hvilke slags slankemedicin findes der på recept?
Jeg vejer 30 kg for meget og vil gerne tabe mig - har før fået Letigen som
jo ikke findes mere, men dem kunne jeg ikke tåle. Jeg får antidepressiv
medicin også og ved man skal passe på med visse slankemidler og
antidepressiv medicin. Det er Akarin jeg får.

Hvilke midler kan man ellers få hos lægen og hvordan virker det og hvordan
er det at tage dem?

Godt nytår til jer alle

Mvh Helle

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-01-05 11:30

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke slags slankemedicin findes der på recept?

Hvorfor vælger du den metode? Er det fordi du mener, det er den mest
effektive, den nemmeste, den bedste metode for dig? Eller har du dårlige
erfaringer med andre metoder?

> Jeg får antidepressiv medicin også og ved man skal passe på med visse
> slankemidler og antidepressiv medicin. Det er Akarin jeg får.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har forstand på hverken Akarin eller
anden form for antidepressiv medicin. Men når man tjekker Akarin på
Netdoktor, står der som det første om medicinen, at "Akarin øger mængden af
signalstoffet serotonin..."

Og så meget ved jeg om serotonin, at det stimuleres af blandt andet motion.

Du vil derfor med stor sandsynlighed kunne få mindst dobbelt effekt ud af at
motionere (udendørs!).

Kan du finde et fornuftigt menneske, du kan lokke med på turene, så får du
tredobbelt gevinst ved både at få lys, motion og samtale.

Link til artikler om motion og depression:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=623&a=3078

http://www.motion-online.dk/diverse/skader/motion_og_depression/

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 01-01-05 11:55

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41d679e2$0$18839$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> tredobbelt gevinst ved både at få lys, motion og samtale.
>
> Link til artikler om motion og depression:

Til Helle
og så er slankemedicin vel bare en stakket frist. Brug dog den sunde fornuft
og spis ordentligt. energi ind = energi ud. Længere er den ikke. Og så kan
det være det lyder stramt og stærk når jeg skriver, at det er det eneste der
virker. Så lad dog være med at presse din krop med giftstoffer.

held og lykke herfra.

bj

Fra : Linda J

Dato : 01-01-05 18:49

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message
> [...]
> antidepressiv medicin. Det er Akarin jeg får.
>
> Hvilke midler kan man ellers få hos lægen og hvordan virker det og hvordan

Den bedste medicin er at spise sund mad og faa noget motion.

Linda J.

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-05 22:12

Ja det gjorde at jeg tabte mig fra 104 Kg til 73 Kg. Jeg lagde min kost om,
vejer mig hver dag, og så begyndte kiloéne at rasle af mig. Nu har jeg haft
en stabil vægt på de 73-74 kg. de sidste 3 år, men jeg vejer mig stadig.

Hilsen

Søren

Fra : Linda J

Dato : 01-01-05 22:24

Du har gjort det godt.

Jeg har tabt 45 lb indtil nu paa den maade. Jeg vejer mig morgen og aften
hver dag.

--
Linda J

Fra : Li Lo

Dato : 01-01-05 22:38

hejsa jeg sider og undre mig over at der ikke er nogen der svare dig på det
du spøger om, hvis du ville vide noget om motion så var det jo nok det du
ville ha spurt om...

Personligt er jeg psykisk syg og får blandt andet antideprasiv... efexor...
jeg har taget på pga min medicin og kan ikke tabe mig ved motion for det har
jeg det for dårligt til.... derfor har jeg prøvet at få nogle slanke pille
hos min læge, det var den slags der gør at man ikke kan optage fedt, jeg
tabte mig 8 kg men blev så træt af at skulle gå på wc hvergang jeg skulle
slå en lille prut, for at der ikke skulle følge fedt væske med ud
hvilket er det mest trælse ved den slags piller.. pga af de piller jeg får
må jeg ikke få andre slags slanke piller...
Jeg syndes du skal snakke med din læge han/hun ved mere om det en vi gør,
med hensyn til hvad du må få.

Venlig hilsen Li Lo

Fra : Linda J

Dato : 02-01-05 04:00

Og du sporger hvorfor der ikke er nogen der will rekommendere
slankemedicin
--
Linda J

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 00:26

"Li Lo" <Li-Lo@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> hejsa jeg sider og undre mig over at der ikke er nogen der svare dig på
det
> du spøger om, hvis du ville vide noget om motion så var det jo nok det du
> ville ha spurt om...

Og er det ikke bare dejligt, at man på Usenet kan komme ud for at få andre
input end ventet - og måske dermed finder på nye og sommetider bedre
løsninger, end man selv har forestillet sig? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 08:24

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Og er det ikke bare dejligt, at man på Usenet kan komme ud for at
> få andre input end ventet - og måske dermed finder på nye og
> sommetider bedre løsninger, end man selv har forestillet sig? *S*

"Nye og sommetider bedre løsninger"? Hvis man lever i Danmark og har
været så opmærksom i skolen at man både kan læse, skrive og betjene en
computer, vil jeg anse det for at været et sikkert bud at man også
udmærket er klar over at det bedste er at "Spise sundt og motionere".

Der er ikke noget nyt i den oplysning. Jeg er enig med Camilla i at det
er ganske respekløst bare at fyre "Den bedste medicin er at spise sund
mad og faa noget motion" af og lade det være godt med det.

I det mindste havde Lisbeth den anstændighed at spørge til hvorfor
Helle ikke valgte den vej, i stedet for at antage at Helle var uvidende
om så basale ting som fordelene ved sund mad og motion.

Lad os da bare prøve at påvirke hinanden til at spise sundt og
motionere. Det skal såmænd nok bevirke en ændring i adfærden hos et par
mennesker gennem årene. Med lad være med at behandle modtageren som et
uvidende barn.
--
"Nej dog? Det hjælper på helbredet at motionere? Her gik jeg og troede
det handlede om at ligge hjemme på sofaen og ryge smøger! Fantastisk!".

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 09:51

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både kan læse, skrive og betjene en computer, vil jeg anse det for at
> været et sikkert bud at man også udmærket er klar over at det bedste er

At vide, hvad der er bedst og mest sundt er ikke ensbetydende med, at man
vælger den løsning - og det kan der være mange årsager til. Jeg går ud fra,
at du er så vidende om det dilemma, at du selv kan finde masser af endog
dramatiske eksempler på, at folk faktisk handler i absurd strid med, hvad de
burde vide er bedst for dem.

Jeg tror faktisk, at det til tider hjælper - i hvert fald NOGEN - at blive
mindet om, hvad der ER den bedste løsning. Det handler jo ikke kun om at få
at vide, hvad der er bedst, men også om at blive mindet om, at der ikke
findes nogen nem og hurtig løsning på et vægtproblem. Det kræver en indsats
og somme tider den indsats, man lige præcis ikke gider eller ikke magter:
nemlig at forandre dårlige spisevaner og motionsvaner.

Hvis alle efterlevede den viden, (du mener) de har, ville problemet med
overvægt være langt mindre, end det er.

Har du nogen bud på, hvordan man får folk til at gøre det bedste og sundeste
for sig selv?

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 11:07

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg tror faktisk, at det til tider hjælper - i hvert fald NOGEN -
> at blive mindet om, hvad der ER den bedste løsning.

Hvis du genlæser mit indlæg, specifikt sidste afsnit, vil du se at det
er det samme jeg skriver.

> Det handler jo ikke kun om at få at vide, hvad der er bedst, men også
> om at blive mindet om, at der ikke findes nogen nem og hurtig løsning
> på et vægtproblem.

Jeg ser ikke noget principielt imod pillespisning som vej til
forbedring af personen, om så det er vægt, muskler eller
hjernekapacitet man gerne vil påvirke. I praksis er vi ikke udpræget
gode til at påvirke kroppens kemi. Men det er nok en diskussion for en
anden tråd.

Lad os få afsluttet det med at behandle folk som mindrebemidlede først.

> Hvis alle efterlevede den viden, (du mener) de har, ville
> problemet med overvægt være langt mindre, end det er.

Har jeg påstået at alle efterlever den viden? Har jeg sagt man ikke
skal opfordre andre til at vælge den vej man finder er den bedste?

> Har du nogen bud på, hvordan man får folk til at gøre det bedste
> og sundeste for sig selv?

Det skrev jeg i slutningen af mit indlæg. Prøv at læse det igen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 11:21

> Hvis du genlæser mit indlæg, specifikt sidste afsnit, vil du se at det
> er det samme jeg skriver.

Så forstår jeg ikke helt, hvorfor du oplever det som nedladende at nogen
gentager det, vi alle må formodes at vide allerede?

> [...]
> hjernekapacitet man gerne vil påvirke. I praksis er vi ikke udpræget
> gode til at påvirke kroppens kemi. Men det er nok en diskussion for en

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med ovenstående?

> Har jeg påstået at alle efterlever den viden? Har jeg sagt man ikke
> skal opfordre andre til at vælge den vej man finder er den bedste?

Nej. Det har du ikke sagt. Det er mig, der kobler de ting sammen - jeg tror
ikke, at det at vi allerede ved besked er et argument for, at det ikke
behøver blive gentaget.

Er godt eksempel er rygning. Det forekommer mig, at det nok er ufatteligt
mange års gentagelser, der langt om længt er trængt så meget igennem, at det
er sjældent at finde en ryger, der ikke kan respektere, at det kan være
ubehageligt og endog sygdomsfremkaldende for en ikke-ryger at blive udsat
for røg. Men selvom rygerne udmærket ved, at deres vane kan skade dem, er
det ikke nok til, at de alle gør det, der vil være det bedste for dem.

> Det skrev jeg i slutningen af mit indlæg. Prøv at læse det igen.

Ja... du skrev "Lad os da bare prøve at påvirke hinanden til at spise sundt
og motionere" ... og jeg spørger så uddybende til, om du har et bud på,
hvordan vi bedst gør det. Altså vel at mærke UDEN "at behandle modtageren
som et uvidende barn. Mig forekommer det nemlig at være en ret så svær - men
særdeles interessant opgave.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 12:59

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Så forstår jeg ikke helt, hvorfor du oplever det som nedladende at
> nogen gentager det, vi alle må formodes at vide allerede?

Husk at se dig for over vejen, når du skal over den. Det er en god ide
at børste tænder om morgenen. Hvis du går udenfor i T-shirt ved
frostgrader, risikerer du at komme til at fryse.

At give et oplagt råd uden at antage at spørgeren ikke har overvejet
tingene er nedladende.

Lisbeth spørger til _hvorfor_ Helle ikke vælger den oplagte løsning.
Hun får sagt at hun synes "spis sundt osv." er den bedste vej, men
åbner op for at der udmærket kan være grunde til at Helle ikke har
valgt den.

[Snip At spise piller]

> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med ovenstående?

Det er blot en kæphest mod "No pain, no gain"-tankegangen, som jeg til
tider finder ret belastende. Jeg så Lindas indlæg som et sådant.

[Snip Gentagelse er ok]

Det jeg reagerer mest imod her er måden det gentages på.

> Er godt eksempel er rygning. Det forekommer mig, at det nok er
> ufatteligt mange års gentagelser, der langt om længt er trængt så
> meget igennem, [...]

Hmm... Delvis enig mht. rygning, men jeg er ikke sikker på det kan
overføres. I forbindelse med rygning tror jeg det er en kombination af
oplysning og at tilstrækkeligt mange har signaleret at de ikke ønsker
rygning i deres nærhed.

Denne signalering er nok det du sidestiller med gentagelse? Den rygende
er (som oftest) enig i at rygning er usmart, så det er ikke "Rygning er
farligt", der er den brugbare oplysning. For mig at se giver hver ny
person, der protesterer mod rygning, en ny oplysning i form af at der
bliver flere der ikke bryder sig om det.

Ved vægttab er det lidt anderledes, da det fortrinsvis drejer sig om
den overvægtige, ikke den overvægtiges omgivelser. At en ny person
råder til sund kost & motion er ikke en ny oplysning.

> [...]
> du har et bud på, hvordan vi bedst gør det. Altså vel at mærke
> UDEN "at behandle modtageren som et uvidende barn.

Så misforstod jeg dit spørgsmål.

> Mig forekommer det nemlig at være en ret så svær - men særdeles
> interessant opgave.

Meget svær.

Jeg mener at en vigtig ting er at livet handler om meget mere end
overvægt, også selvom vi snakker her i slankegruppen. Der er mennesker
der spiser sundt, ikke ryger, motionerer, laver lektier i god tid,
husker julekortene, læser opbyggende litteratur, hjælper børnene i
Gjellerup Planen med lektierne, samler ind til Røde Kors og giver blod.
Men det er langt fra alle der er med på det hele.

For en del mennesker, herunder undertegnede, er det uoverskueligt at
leve op til idealerne. Man vælger nogen områder og prøver at gøre noget
ved dem. Når man erkender at man er overvægtig eller fed, og beslutter
sig for at prioritere den del, betyder det ikke nødvendigvis at man er
villig til at vie sit liv til at blive mindre. Det betyder blot at man
er villig til at gøre noget.

Besøger man så en gruppe som denne og håber på tips og ideer, kan det
være temmelig afskrækkende at blive ramt af "Spis mindre og motioner".
En skarp analogi kunne være folk der siger "Få dig et job" til tiggere.

Så der skal følere til, før der gives råd. Som hjælper må man prøve at
spore sig ind på hvor meget personen vil lægge i projektet og om der er
særlige forhold.

Det er voldsomt svært at ændre en slacker til en stræber. Så hellere
skyde lidt lavere og få et dårligere resultat end idealet. Hvis motion
viser sig at være et problem for personen, så sig at det stadig er en
god ide, men diskuter hvordan vægttabet kan foretages uden motion. Med
lidt held bliver vægttabet en succes og personen får mod på også at
begynde at lave noget fysisk aktivt.

Hmm... Det lyder meget fornemt men ikke særlig brugbart. Måske et andet
bud ville være på sin plads? Måske noget med at give nye oplysninger.
At noget er sundt og hjælper på vægten er lidt abstrakt. Hvis der i
stedet kommer mindre kendte ting på banen, kan det hjælpe til at
opstille konkrete mål.

Eksempel: En overraskende ting i forbindelse med mit nys gennemførte
vægttab var at jeg blev bedre til at holde balancen. Det havde på ingen
måde indgået i mine tanker for forløbet, men det var en vældig
behagelig gevinst og medmotiverende for at holde vægten.

At kunne spille bold med sine børn, at kunne gå lettere op af trapperne
eller at holde op med at snorke er meget konkrete gevinster. De er til
at forholde sig til og se frem til.

Det er selvfølgelig ikke specifikt til at spise sundt - det kunne være
en salgstale til en vilkårlig slankekur.

Ved motion er at den primære gevinst for de fleste er et bedre helbred.
Et bedre helbred er abstrakt, man bemærker ikke rigtig om man bliver
forkølet 4 eller 2 gange om året. Igen kunne man fokusere på de
praktiske forhold.

Jeg spiller squash engang imellem. Jeg gør det delvist for at få rørt
mig, men den helt store motivation er at det er sjovt. Lisbeth er inde
på det samme ved at nævne lys og samtale med andre, som en gevinst ved
at løbe udenfor.

Og mens jeg nu er ved at taste løs...

Der er grumme historier om folk der har været på yo-yo-kuret gennem 10
år, men jeg tror på at selv et midlertidigt vægttab kan være brugbart.
Har man taget på over mange år, har man gradvist vænnet sig til kroppen
og accepteret at den er som den er. Oplever man et hurtigt vægttab,
efterfulgt af lige så hurtig vægtforøgelse, står fornemmelsen af den
lavere vægt frisk i erindringen. Det motiverer til at prøve igen, og
til at prøve at holde vægten ved næste forsøg.

Så med det i baghovedet er en enkelt tur på rutchebanen ikke bare
spildt tid og belastning af helbredet, det er også lærerigt. Det ville
selvfølgelig være bedre at "Spise sundt og motionere" fra starten, men
vi er nu engang en del mennesker der lærer bedst på egen krop.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 14:00

> At give et oplagt råd uden at antage at spørgeren ikke har overvejet
> tingene er nedladende.

OK... jeg er med på, at den, der læser svaret, måske oplever det som
nedladende.
Men jeg er bestemt ikke enig med dig i, at man dermed kan konkludere, at det
ER nedladende - eller sådan ment!

> [...]
> Hun får sagt at hun synes "spis sundt osv." er den bedste vej, men
> åbner op for at der udmærket kan være grunde til at Helle ikke har

Lisbeth skrev faktisk intet i sit svar til Helle om at spise sundt. *S*
Og det Lisbeth skrev om motion, handlede primært om en helt specifik
konsekvens ved motion, som næppe alle kender til.... at motion øger mængden
af stoffer (bl.a. serotonin) som sandsynligvis dæmper depression m.m.

> Ved vægttab er det lidt anderledes, da det fortrinsvis drejer sig om
> den overvægtige, ikke den overvægtiges omgivelser. At en ny person
> råder til sund kost & motion er ikke en ny oplysning.

Enig. Men SKAL det være nye oplysninger, man kommer med?
Og hvordan ved man, om folk ved, hvad der er sandt og forkert, godt og
skidt, sundt og usundt. Jeg forbløffes da til stadighed over hullerne i min
egen og andres viden.

Du har ret i, at "kost & motion" er en gammel traver - men den tåler altså
at blive gentaget, synes jeg.

> For en del mennesker, herunder undertegnede, er det uoverskueligt at
> leve op til idealerne.

Det vigtigste er nok også, om man kan skelne mellem egne og andres idealer
og i vidst muligt omfang nøjes med at lade sig presse af egne idealer. At
mange så afviser "andres idealer" fordi de dybest set ikke vover at udfordre
sig selv, egne begrænsende idealer og egne begrænsninger, er en helt anden
sag.

Folk kan såmænd have deres særdeles gode grunde til at forblive
overvægtige... endda på trods af, at de herinde har snakket i årevis om at
tabe sig.

> [...]
> sig for at prioritere den del, betyder det ikke nødvendigvis at man er
> villig til at vie sit liv til at blive mindre. Det betyder blot at man

Enig!

Og dog.... for nogle gange TROR MAN, at man vil tabe sig og snakker voldsomt
om det, selvom man dybest set er mere interesseret i at blive bekræftet i,
at det er noget nær umuligt for en. Og nogle gange vil man tabe sig for at
opnå noget, man måske bedre opnår med andre metoder end vægttab. Og andre
gange igen bilder man sig fejlagtigt ind, at det er et vægttab, der skal til
for at nå det, man gerne vil - selvom et vægttab måske langt fra vil opfylde
behovet.

> Besøger man så en gruppe som denne og håber på tips og ideer, kan det
> være temmelig afskrækkende at blive ramt af "Spis mindre og motioner".

Ja! Det kan man jo slet og ret konstatere fra tid til anden.

For nogle ER det afskrækkende, når de provokeres på deres beslutning og
tankegang, deres handlinger eller mangel på samme. Men vil man ikke udsættes
for den "fare", så skal man dælerneme holde sig langt væk fra et offentligt
debatforum! Her må man ganske enkelt tåle at blive sagt "imod".

Jeg mener med andre ord, at det er dem, der bliver forskrækkede, der må
påtage sig ansvaret for deres forskrækkelse over at blive sagt imod - og
ikke dem, der kommer til at forskrække nogen. Hvis man vel at mærke opfører
sig anstændigt og taler ordentligt til folk! Jeg mener med andre ord IKKE,
man kan tillade sig hvad som helst. Men man kan altså godt tillade sig at
mene og skrive, at slankepiller er noget lort og motion er det rigtige. Er
der nogen, der ikke ønsker eller ikke tåler at høre den slags, så må de
ganske enkelt finde et andet forum.

> En skarp analogi kunne være folk der siger "Få dig et job" til tiggere.

Ja. Enig! Hele vejen endda *B*

> Så der skal følere til, før der gives råd. Som hjælper må man prøve at
> spore sig ind på hvor meget personen vil lægge i projektet og om der er
> særlige forhold.

Ja... enig! Hvis man vil hjælpe, er det nødvendigt.
Nogle gange vil man måske bare debattere og vende tingene med andre - i
erkendelse af, at man hverken kan eller vil hjælpe.

Der er personer herinde, som JEG personligt har konkluderet er uden for
hjælpende rækkevidde, hvis det foregår her i dette forum. Der skal mere
krasse midler til, hvis de pågældende skal hjælpes videre.

Visse af dem VIL IKKE hjælpes videre, men hellere bekræftes i, at det er OK
at blive stående, hvor de er. Og det ER bestemt helt OK. Man afgør selv,
hvor man vil hen, om man vil hjælpes, om man vil hjælpe sig selv, om man vil
videre eller ej.....

Men netop derfor skal man ikke bilde sig ind, at alle herinde skal eller kan
hjælpes - og ejheller tro, at enhver herinde kan eller skal hjælpe enhver.

> Det er voldsomt svært at ændre en slacker til en stræber.

Det kan snildt lade sig gøre *S*
Det handler om at spore sig ind på, hvad folk stræber efter og så hjælpe dem
i netop den retning.

> Hvis motion viser sig at være et problem for personen, så sig at det
stadig er en
> god ide, men diskuter hvordan vægttabet kan foretages uden motion.

Motion ER et problem for enhver, der ikke motionerer. Det er benhårdt at
komme i gang og træne sig op til at motionere i et omfang, der for alvor
påvirker ens vægt. Medmindre man SAMTIDIG gør en masse ved, hvad man spiser.

Og jeg er i øvrigt enig med dig i, at det ikke er alle og enhver, der skal,
kan eller behøver overtales til at motionere.

> At noget er sundt og hjælper på vægten er lidt abstrakt.

Ja. Og man skal faktisk motionere ret voldsomt, før det ses på vægten. I
visse tilfælde skal man måske motionere flittigt i et halvt års tid, før man
for alvor er i stand til at motionere så effektivt, at det påvirker vægten.

Og man skal nok være mere end almindeligt heldig, hvis motion alene kan gøre
det.

> [...]
> måde indgået i mine tanker for forløbet, men det var en vældig
> behagelig gevinst og medmotiverende for at holde vægten.

Der kan til tider komme aldeles overraskende effekt ud af et vægttab. Både
"gevinster" og "ulemper" som man slet ikke havde forudset.

> At kunne spille bold med sine børn, at kunne gå lettere op af trapperne
> eller at holde op med at snorke er meget konkrete gevinster. De er til
> at forholde sig til og se frem til.

Uhhh... da jeg for uger siden vovede at nævne i denne gruppe den med at
blive bedre til at lege med sin børn fik jeg læst og påskrevet fra
overvægtige, der bestemt også mente, at de kunne lege med deres børn. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 14:34

Lisbeth Jacobsen wrote:

> OK... jeg er med på, at den, der læser svaret, måske oplever det
> som nedladende.
> Men jeg er bestemt ikke enig med dig i, at man dermed kan
> konkludere, at det ER nedladende - eller sådan ment!

Det kan være ligegyldigt for den oprindelige spørger om indlægget er
ment nedladende eller ej, hvis det opfattes som nedladende. Hvorvidt
indlægget ER nedladende eller ej, defineres af fortolkningen og ikke af
skriverens intentioner.

Jeg opfattede det som nedladende og jeg kan se i tråden at jeg ikke var
den eneste, så uanset om det var ment nedladende eller ej, var
formuleringen problematisk.

> Lisbeth skrev faktisk intet i sit svar til Helle om at spise
> sundt. *S*

Suk, sådan går det når man ikke er så ferm til at hitte rede i navnene.
Dummeslag til Toke.

[Snip Nye oplysninger]

> Enig. Men SKAL det være nye oplysninger, man kommer med?

I min verden, ja. Hvis der nu var tvivl om at sund kost & motion var en
generelt god måde at leve på, ville gentagelse være en form for
afstemning og derved give noget nyt. Men i praksis er alle enige om
goderne ved sund kost & motion.

> Og hvordan ved man, om folk ved, hvad der er sandt og forkert,
> godt og skidt, sundt og usundt.

Det er mit præmis at der er almenviden at sund kost & motion er en god
ting. Jeg regnede med at du var enig i den antagelse?

[Snip At tabe sig betyder ikke man vil vie sit liv til det]

> Og dog.... for nogle gange TROR MAN, at man vil tabe sig og
> snakker voldsomt om det, selvom man dybest set er mere
> interesseret i at blive bekræftet i, at det er noget nær umuligt
> for en. [...]

Ja, jeg har snakket med sådanne personer. Eller i hvert fald en enkelt.
Men den slags synes jeg er svært at udlede på usenet.

> [...]
> sagt imod - og ikke dem, der kommer til at forskrække nogen. Hvis
> man vel at mærke opfører sig anstændigt og taler ordentligt til

Jeg er mere til fløjlshandskerne, når det handler om usikre personer
der vil hjælpes til personlige valg, men det er selvfølgelig blot min
indstilling. Der er sikker også nogen der har bedre af et kærligt spark
i røven. Det ændrer dog intet ved pointen om nedladenhed.

> Visse af dem VIL IKKE hjælpes videre, men hellere bekræftes i, at
> det er OK at blive stående, hvor de er. Og det ER bestemt helt OK.

Men frustrerende hvis man vil hjælpe.

> Det kan snildt lade sig gøre *S*
> Det handler om at spore sig ind på, hvad folk stræber efter og så
> hjælpe dem i netop den retning.

Hov, hov, ikke bruge lalleglad optimisme når jeg lufter mit sortsyn!

[Snip Spille bold med sine børn]

> [...]
> med at blive bedre til at lege med sin børn fik jeg læst og
> påskrevet fra overvægtige, der bestemt også mente, at de kunne

Det missede jeg vist.

*lede* *lede*

Ah, Amerikatråden. Jeps, der var nogen der følte sig trådt på.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-01-05 09:33

> [...]

> medicin også og ved man skal passe på med visse slankemidler og
> antidepressiv medicin. Det er Akarin jeg får.

Hej Helle.

Jeg må sige at jeg synes ikke de andre deltagere herinde er særlig søde ved
dig.

Jeg tror problemet er at folk herinde ikke ved hvad en depression er. De
fleste tror at en depression er at man føler sig trist og ked af det. Det er
det ikke.
Det er derimod, i hvert fald når man taler om sværere depressionstilfælde,
en lammelse af alle kroppens funktioner.

Når man har en depression så bliver man ofte EKSTREMT TRÆT i hele kroppen.
Arme og ben føles tunge, benene vil ikke gå og man må konstant kæmpe for
overhovedet at holde sig vågen. I sådan en situation har man absolut intet
overskud til at dyrke motion, idet alle kræfter bruges på at udføre
almindelige, dagligdags opgaver. Eksempelvis det at gå ud på toilettet kan
være så stor en udfordring, at man må hvile i flere timer. Hvis man
overhovedet magter at gå derud. Det at dyrke motion er med andre ord rent ud
sagt umuligt.

Dertil kommer så at medicin imod depression - og andre former for medicin
med indvirken på psyken - har ofte den bivirkning, at man bliver meget
overvægtig, også selv om man næsten intet spiser pga. appetitløshed, kvalme
og generelt ubehag. Derfor er slankemidler ofte en god løsning. I udlandet
får man ofte ganske automatisk udskrevet slankemedicin når man får udskrevet
en antidepressivt middel.

Men men men der er bare kun meget få at de slankemidler, der må bruges her i
Danmark, der må tages sammen med antidepressive midler. Så vidt jeg er
orienteret findes der i øjeblikket kun ét, der må bruges, og det er Xenical.
Men jeg er ikke sikker på at jeg har de nyeste oplysninger om dette emne.

Men jeg vil anbefale dig at smutte en tur ind på DepNet.dk, der kan du bl.a.
chatte med andre depressionsramte. Overvægt og vægttab er et hyppigt
tilbagevendende emne i chatten derinde. Du kan også skrive til
ekspertpanelet.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 02-01-05 11:45

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bl.a. chatte med andre depressionsramte. Overvægt og vægttab er et hyppigt
> tilbagevendende emne i chatten derinde. Du kan også skrive til

TUSIND tak for dit dejlige svar. Det varmede utrolig meget. Tak for hjælpen.

Mvh Helle

Fra : EnjoyNews

Dato : 02-01-05 13:11

> [...]
> være så stor en udfordring, at man må hvile i flere timer. Hvis man
> overhovedet magter at gå derud. Det at dyrke motion er med andre ord rent

Normalt tager man på af antidepressiv medicin (alt efter hvad man tager,
måske taber man sig bare ikke uanset hvad man gør) og hvis man så samtidig
vælger at tage slankemedicin er dette ikke nogen god kombination. Det bedste
vil være at du får bearbejdet din depression så meget og så langt som du
kan, fx ved hjælp af depnet og selvfølgelig med din medicin. Derefter kan du
tage fat på kroppen.. det er en dårlig idé at have flere "projekter" i gang,
når du har en depression.

Kærligst Heidi (som selv har været der)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-05 15:22

In article <41d7b1ef$0$33623$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Crazy Camilla wrote:
> [...]
> Det er derimod, i hvert fald når man taler om sværere depressionstilfælde,
> en lammelse af alle kroppens funktioner.

Hvis du ser på lægernes medicinudskrivning, så er en depression når
man ikke er helt på toppen, og lige skal bruge noget medicin for at
komme derop.

> [...]
> være så stor en udfordring, at man må hvile i flere timer. Hvis man
> overhovedet magter at gå derud. Det at dyrke motion er med andre ord rent ud

Det er en meget svær depression du taler om her. Og ikke alle regner
træthed som du her beskriver den for en depression. Det er muligvis
en medfølgende effekt. Men trætheden er ikke depressionen.

Hvis træthed = depression - Så er jeg depressiv. Jeg mener selv at det
er stress i mild form i stedet.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 02-01-05 18:10

meddelelse news:slrnctg0s4.fh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Hvis du ser på lægernes medicinudskrivning, så er en depression når
> man ikke er helt på toppen, og lige skal bruge noget medicin for at
> komme derop.

Ja det er jo forskelligt hvordan læger vælger at fortolke patientens klager
over symptomer.
Men jeg taler om svære depressionstilfælde, og ikke om almindelig tristhed,
sorgreaktioner mv.

> Det er en meget svær depression du taler om her. Og ikke alle regner
> træthed som du her beskriver den for en depression. Det er muligvis
> en medfølgende effekt. Men trætheden er ikke depressionen.

Nej trætheden er en del af depressionen, sammen med alle de andre symtomer.
Men det er ikke relevant at liste alle symptomerne op her, da debatten
herinde handler om vægttab og ikke om depression.

> Hvis træthed = depression - Så er jeg depressiv. Jeg mener selv at det
> er stress i mild form i stedet.

Træthed er ét af mange symptomer ved svær depression.

Med venlig hilsen Camilla

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-01-05 21:24

> [...]
> Det er derimod, i hvert fald når man taler om sværere depressionstilfælde,
> en lammelse af alle kroppens funktioner.

Jeg synes netop at der var utroligt mange søde svar. Når man er depressiv,
så er det om at komme ud og få rørt sig - og ja, det er hundesvært, men det
hjælper både mod overvægt og depressionen. Det gør medicin ikke - det enten
mod depression (og dermed vægtøgning) eller mod overvægt (og ødelægger
virkningen af den antidrepressive medicin).

> [...]
> være så stor en udfordring, at man må hvile i flere timer. Hvis man
> overhovedet magter at gå derud. Det at dyrke motion er med andre ord rent

Nej, tvært i mod. Netop i den fase er det om at komme op og ud. At det er
svært er ikke det samme som umuligt.
Hvorfor bekræfte andre i hvor dårligt de har det, og "det er sandelig synd,
du må hellere blive på sofaen en dag mere" i stedet for at støtte op omkring
et mere værdigt sygdomsforløb?

> [...]
> og generelt ubehag. Derfor er slankemidler ofte en god løsning. I udlandet
> får man ofte ganske automatisk udskrevet slankemedicin når man får

Hvilke midler?

Og næste punkt er, at de slankemidler, der findes, giver en virkning
svarende til 300-500 kcal om dagen. Det kan klares med en times gåtur i den
friske luft.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 00:56

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må sige at jeg synes ikke de andre deltagere herinde er særlig søde
> ved dig.

Hvem er ikke sød i denne sammenhæng og hvorfor ikke?
Hvad er det helt konkret, du oplever som uvenligt i denne sammenhæng?

> Jeg tror problemet er at folk herinde ikke ved hvad en depression er.

Hvorfor tror du dog det? Hvorfor tror du ikke, at der herinde måske endda er
adskillige, der har personlige eller professionelle erfaringer med
depression? Og hvis ikke direkte erfaringer, så måske indirekte.
Det kan jo lige så vel være tilfældet.

Måske det ligefrem er det mest sandsynlige..... specielt når, som du selv
oplyser, at depression og overvægt ofte hænger sammen. Alt andet lige må det
derfor være særdeles sandsynligt, at folk herinde faktisk VED, hvad en
depression indebærer.

> De fleste tror at en depression er at man føler sig trist og ked af det.

Hvad får dig til at tro, at "de fleste tror" det?

> Når man har en depression så bliver man ofte EKSTREMT TRÆT i hele
> kroppen.

NOGLE med en depression har det sådan!

> [...]

> almindelige, dagligdags opgaver.

NOGLE med en depression har det sådan!

> Det at dyrke motion er med andre ord rent ud sagt umuligt.

For de værst ramte er det umuligt. Og at det måske NOGLE GANGE, når
depressionen er værst, vil være umuligt, er jo ikke ensbetydende med, at det
konstant er umuligt. Det er jo langt fra alle depressive, der ligger hjemme
bag nedrullede gardiner og aldrig kommer udenfor.

To af mine nære venner er så hårdt ramt af depression, at de i årevis har
fået medicin mod samme. Begge motionerer. Den ene går lange traveture med
sin hund. Den anden har klaret en maraton.

Depression er i øvrigt en af de sygdomme, der kan føre til, at lægen må
udskrive "Motion på recept". Og det emne kan man læse mere om her (side 47
begynder afsnittet om depression og motion):
http://www.sst.dk/faglige_omr/sundhed/Motion/del_3_ps.pdf

Psykiatrisk Afdeling på Bispebjerg Hospital og Center for Muskelforskning på
Rigshospitalet gennemfører i øjetblikkket, i samarbejde med projekt
Folkesundhed i Københavns Kommune, en test af, hvordan motion påvirker
depressive. 180 patienter deltager i undersøgelsen. De bliver tilbudt
konditions- og styrketræning to gange om ugen i fire måneder på Center for
Muskelforskning. Effekten af behandlingen bliver målt med jævne mellemrum
undervejs - blandt andet i forhold til graden af depression, angst,
livskvalitet, arbejdsmæssig formåen samt produktionen af stresshormoner.

Mennesker, der er ramt af depression, er altså ikke nødvendigvis ude af
stand til at motionere. De deltager endda i forsøg.

Og så synes jeg i øvrigt, som Maria, at det er synd - meget lidt venligt og
hjælpsomt af dig - at ynke folk og dermed bidrage til at lade dem tro, at
depression er en tilstand, der indebærer, at man ikke (eksempelvis med
medicinsk hjælp, terapi, motion o.a.) faktisk kan blive i stand til at
fungere fint på trods af, at man (måske endda kun i en periode) er
depressiv.

Du burde, ifald du vil påberåbe dig at have forstand på depressioner, vide,
at den depressive OG overvægtige, kan have særdeles god gavn af motion.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-01-05 18:04

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message

> Hvilke slags slankemedicin findes der på recept?

Der findes SVJV kun to præparater, som er godkendt til medicinsk behandling
af fedme. Det er Reductil og Orlistat.

- Reductil virker ved at øge kroppens centrale (=i hjernen)
appetitregulering, så man ikke føler sig sulten og samtidig mindsker det
faldet i energiomsætningen, der sker når man er i negativ energibalance.
Reductil virker bl.a. på serotoninsystemet, hvorfor de ikke må bruges
samtidig med et SSRI-præparat (som Akarin)

- Orlistat virker i tarmsystemet ved at hæmme optagelsen af fedt fra
tarmen... blandt bivrikningerne er, som andre har beskrevet, rigtig dårlig
mave for nogle. Men at det virker for mange, det er ganske vist.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-01-05 19:22

Mikkel Gybel Jensen wrote:
> Der findes SVJV kun to præparater, som er godkendt til medicinsk
> behandling af fedme. Det er Reductil og Orlistat.

Det største problem med disse mest kendte præperarter er sådan set deres
pris....

> [...]
> energibalance. Reductil virker bl.a. på serotoninsystemet, hvorfor de
> ikke må bruges samtidig med et SSRI-præparat (som Akarin)

Reduktil er et ganske udemærket præperart, men som du også er inde på kan
man ikke bruge det mens man er på antidepressiver....
derudover koster den absolut biligste udgave 516 kr, for 28 kapsler, skal
tages 1 gang om dagen, kan øges fra 10 til 15 mg, hvis der ikke er en
tilfredsstillende virkning..
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/reductil.htm

Derudover er der også Regenon som koster: 64 kroner for 30 kapsler, men skal
tages 3 gange om dagen.. men kan kun bruges i max 3 mdr
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/regenon.htm

og Regenon retard, som koster: 158 kr for 30 depotkapsler, men med samme
begrænsninger som Regenon, medmindre det er depotkapsler..
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/regenonretard.htm

> [...]
> tarmen... blandt bivrikningerne er, som andre har beskrevet, rigtig
> dårlig mave for nogle. Men at det virker for mange, det er ganske

navnet kender hverken jeg eller medicinpriser.dk*G*
men jeg kender det som Xenical, som koster i den billigste udgave: 395 kr,
for 42 kapsler. de skal tages 3 gange dagligt...
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/xenical.htm

hvis man så følger foreskrifterne for de enkelte midler, i en måned med 30
dage vil prisen ende som følger:
Reduktil: 552 kr
Regenon: 192 kr
Regenon retard: 158 (depotkapsler skal kun tages en gang om dagen
Xenical: 846 kr

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 00:03

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det største problem med disse mest kendte præperarter er sådan set deres
> pris....

Ih du milde.... jeg synes nu nok de mulige bivirkninger er langt mere
alvorlige end udgiften.

Og hvis man så spiser mindre end vanligt, burde man kunne hente en del af
udgiften hjem der. Men hvorfor ikke i stedet spise fornuftigt og motionere.
Køb et par gode travesko for pengene i stedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-05 07:29

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Ih du milde.... jeg synes nu nok de mulige bivirkninger er langt mere
> alvorlige end udgiften.

det er jo relativt i forhold til hvor man selv er på et givent tidspunkt....
man må jo veje med sig selv, om bivirkningerne er det værd.... det kan du
ikke afgøre for andre mennesker...

> Og hvis man så spiser mindre end vanligt, burde man kunne hente en
> del af udgiften hjem der. Men hvorfor ikke i stedet spise fornuftigt
> og motionere. Køb et par gode travesko for pengene i stedet.

jeg synes det er lidt trist at man ikke kan få bare en brøkdel af respekt
for sine spørgsmål i dette forum.... Helle ville gerne vide noget om
medicinen til hjælp til vægttab..... hun har ganske givet læst med i denne
gruppe i årevis og VED nok godt hvad der umiddelbart vil virke for hende, og
hvad der ikke vil, ihvertfald i hendes nuværende situation.....
giv hende da en smule respekt ved at svare på hendes spørgsmål, i stedet for
at prøve at overbevise hende om noget hun allerede med sig selv har
afvist......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 10:33

> det er jo relativt i forhold til hvor man selv er på et givent
tidspunkt....

Ja bestemt er det relativt. Hvis man hænger i fingerspidserne over en
klippekløft, er frisuren, påklædningen og ens aktuelle økoniske situation
det mindste problem man har på det givne tidspunkt. Det kan derimod være, at
man i netop sådan en situation bekymrer sig over vægten og den motion man
ikke har gidet dyrke.

> man må jo veje med sig selv, om bivirkningerne er det værd.... det kan du
> ikke afgøre for andre mennesker...

Helt enig. Ligesom DU ikke kan afgøre for andre, at prisen er det værste for
dem, kan JEG ikke afgøre, at de mulige bivirkninger er det, andre oplever
som det værste.

Men jeg kan snildt afgøre, om jeg synes, at de mulige bivirkninger er et
større problem end prisen.

> giv hende da en smule respekt ved at svare på hendes spørgsmål, i stedet
> for at prøve at overbevise hende om noget hun allerede med sig selv har
> afvist......

Hvordan ved du, at folk mangler respekt for Helles spørgsmål, fordi de
svarer
hende anderledes, end du synes, de skal svare?

Det er forunderligt, at i dk.fritid.hus-og-have sker det endog meget tit, at
folk fortæller, hvad de har tænkt sig at gøre ved et givent problem -
hvorefter folk på stribe forklarer, at det skal de lade være med og hvorfor
de hellere bør vælge en helt anden løsning. Der er det helt acceptabelt.

Jeg har endnu aldrig i den gruppe oplevet nogen fare op over, at folk på
tilsvarende vis får et helt, helt andet råd, end det de bad om. Folk er
endog meget tit taknemmelige over, at de ledes i en helt anden retning, end
de havde tænkt sig!

Herinde synes det derimod at være en ganske udbredt holdning, at hvis man
ikke bekræfter folk, snakker dem efter munden og i alle tilfælde bakker op
om deres valg, så er det udtryk for mangel på respekt. Det er ganske
tankevækkende! Og måske nok værd at overveje, HVORFOR det føles så
urovækkende og fornærmerende for visse at blive præsenteret for andre
meninger og løsninger end egne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 13:22

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvordan ved du, at folk mangler respekt for Helles spørgsmål,
> fordi de svarer hende anderledes, end du synes, de skal svare?

Please, kan I to ikke lade være med at lave det her til endnu en
mundhuggetråd? "Du sagde", "Nej, du sagde" er så kedeligt.

> [...]
> givent problem - hvorefter folk på stribe forklarer, at det skal
> de lade være med og hvorfor de hellere bør vælge en helt anden

Måske fordi spørgeren får ny viden som følge af svarene?
Måske fordi hus & have ikke er helt så personligt som vægttab?

> [...]
> hvis man ikke bekræfter folk, snakker dem efter munden og i alle
> tilfælde bakker op om deres valg, så er det udtryk for mangel på

Du gavner ikke diskussionen ved at overdrive. En positiv udlægning af
ovenstående ville være "Det er en udpræget holdning at der skal tages
udgangspunkt i spørgerens foreløbige valg".

I tråd med mit andet svar til dig vil jeg mene at det er et område der
skal trædes varsomt ved. Hvordan man bedst klipper en hæk er er
praktisk problem. Hvordan man bedst taber sig er lige så meget et
personligt problem, der involverer viljestyrke og selvværd.

Mon ikke de fleste deltagere i denne gruppe har gjort sig en del tanker
om det at tabe sig, før de begynder at skrive indlæg? Når de så med let
ængstelse spiller ud med "Her er hvad jeg vil gøre med mit liv", kan en
direkte afvisning hurtigt opfattes personligt. Så hellere vende fordele
og ulemper ved den valgte vej og sekundært nævne at man mener der er
bedre alternativer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-05 14:11

> Please, kan I to ikke lade være med at lave det her til endnu en
> mundhuggetråd? "Du sagde", "Nej, du sagde" er så kedeligt.

Spring over, hvis du ikke bryder dig om den slags.
Jeg synes det kan være skægt med en verbal fight i ny og næ!

> Måske fordi hus & have ikke er helt så personligt som vægttab?

Ja! Hvilket burde give så meget stof til eftertanke, at man ikke tager det
for givet, at modsatte råd bliver givet for at genere. At det med andre ord
er fordi man tager det personligt, at man oplever det sådan. Og ikke
nødvendigvis de andre, der er hensynsløse eller for barske!

> Du gavner ikke diskussionen ved at overdrive.

Beklager. Jeg mener ikke, jeg overdriver!

> En positiv udlægning af ovenstående ville være "Det er en udpræget
holdning at der skal tages
> udgangspunkt i spørgerens foreløbige valg".

Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.
Men nogle gange må man nøjes med at tage udgangspunkt i den smule, der
bliver oplyst.

> Hvordan man bedst taber sig er lige så meget et
> personligt problem, der involverer viljestyrke og selvværd.

Enig! Og man skal derfor også SELV være opmærksom på, snakken ofte vil
påvirke selvværd m.m. At det således ikke kun handler om, at folk er
uhøflige, fordi man er blevet påvirket på et personligt plan!

Det er med andre ord min grundlæggende holdning, at man SELV har ansvaret
for sine EGNE følelser og reaktioner!

Og kaster man sine personlige problemer ud til offentlig debat, så skal man
kunne tåle en anstændig debat af samme. Herunder at blive sagt imod. Kan man
ikke det, er det OK - men så skal man vælge at tage snakken med andre end
ukendte mennesker i et offentligt forum.

> [...]
> ængstelse spiller ud med "Her er hvad jeg vil gøre med mit liv", kan en
> direkte afvisning hurtigt opfattes personligt.

Ja bestemt!

Og jeg taler jo IKKE for, at man skal tale uhøfligt til hinanden eller være
hensynsløs!! Slet ikke!!
Men jeg er ikke og bliver aldrig nogensinde tilhænger af, at behandle folk
som mimoser. Slet ikke når de kaster deres personlige problemer ud til
OFFENTLIG debat.

Kan man ikke svømme, skal man IKKE kaste sig ud på 4 meter dybt vand.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-01-05 14:47

Lisbeth Jacobsen wrote:

[Snip Undlad venligst mundhuggeriet]

> Spring over, hvis du ikke bryder dig om den slags.
> Jeg synes det kan være skægt med en verbal fight i ny og næ!

Bortset fra at det ikke har relevans for gruppen, kan det såmænd være
meget underholdende. Men kun hvis det foregår på et tilstrækkeligt højt
niveau.

Toke:

> [...]
> At det med andre ord er fordi man tager det personligt, at man
> oplever det sådan. Og ikke nødvendigvis de andre, der er

En god pointe.

Toke:

> Beklager. Jeg mener ikke, jeg overdriver!

Her bliver vi næppe enige.

> Det er med andre ord min grundlæggende holdning, at man SELV har
> ansvaret for sine EGNE følelser og reaktioner!

Det kan jeg ikke bruge til noget. Ovenstående udsagn er oplagt noget
alle kan tilslutte sig, men det har ikke relevans for hvorvidt man bør
bruge fløjlshandsker eller ej.

Men argumentatorisk var det en nydelig manøvre.

> Og kaster man sine personlige problemer ud til offentlig debat, så
> skal man kunne tåle en anstændig debat af samme. [...]

Det er igen noget alle kan tilslutte sig, men det er heller ikke der vi
er uenige.

> Og jeg taler jo IKKE for, at man skal tale uhøfligt til hinanden
> eller være hensynsløs!! Slet ikke!!

Grænsen mellem hensynsløshed og at sige tingene rent ud er meget smal.

> Men jeg er ikke og bliver aldrig nogensinde tilhænger af, at
> behandle folk som mimoser.

Og som sædvanlig handler det ikke om at vælge mellem at være hensynsløs
eller overbeskyttende, men om at finde et passende sted der imellem.
Din grænse et tydeligvis længere væk fra overbeskyttetheden end min er.

Nå, tid til at hente datteren og bruge resten af eftermiddagen sammen
med hende.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-05 01:35

> Det kan jeg ikke bruge til noget. Ovenstående udsagn er oplagt
> noget alle kan tilslutte sig, men det har ikke relevans for hvorvidt
> man bør bruge fløjlshandsker eller ej.

Det er relevant at være opmærksom på, om man bare FØLER sig generet - eller
om andre rent faktisk har haft til hensigt at genere. Specielt når man
klandrer nogen for at være generende og nedladende.

> Grænsen mellem hensynsløshed og at sige tingene rent ud er meget smal.

Enig! Men vil man rådgives om personlige spørgsmål i et offentligt
debatforum, må man forvente, at man kan få svar, der ikke er det man venter.
Man må også være indstillet på, at man heller ikke kan bruge alle svar.

Vil et menneske diskutere sine personlige forhold i et offentligt
debatforum, bør man - uden at skulle kaldes respektløs, hensynsløs eller
nedladende af den grund - tillade sig at gå ud fra, at personen kan tåle
meninger, der går vedkommende imod.

> Og som sædvanlig handler det ikke om at vælge mellem at være
> hensynsløs eller overbeskyttende, men om at finde et passende
> sted der imellem.

Enig. Men jeg mener som sagt det er mest passende og mest respektfuldt at
gå ud fra, at folk ikke er sarte mimoser, der ikke tåler meninger og
holdninger, der afviger fra deres egne.

> Din grænse et tydeligvis længere væk fra overbeskyttetheden end min er.

Jeg handler ud fra, hvordan folk SELV behandler deres privatliv!

Der er folk, der skal beskyttes... og jeg har eksempelvis flere gange været
efter folk, der udleverer ANDRES personlige problemer. I sådanne tilfælde
mener jeg, at folks privatliv og private problemer skal behandles med mere
varsomhed, end et par fløjlshandsker vil kunne garantere.

Men når folk smider deres EGNE problemer og overvejelser ud til offentlig
debat, så går jeg altså som udgangspunkt ud fra, at de også kan tåle
offentlig debat af deres meninger, beslutninger og handlinger. Og - at de
tillige kan tåle både uenighed, svar i vest på spørgsmål i øst og nye
vinkler på deres problem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-05 06:02

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> eller nedladende af den grund - tillade sig at gå ud fra, at
> personen kan tåle meninger, der går vedkommende imod.

Jeg ved ikke hvem det er du prøver at overbevise her. Er der nogen der
har sagt at man ikke må give udtryk for andre meninger end den
oprindelige spørgers?

> [...]
> handlinger. Og - at de tillige kan tåle både uenighed, svar i vest
> på spørgsmål i øst og nye vinkler på deres problem.

Ja, jeg har forstået at du mener sådan. Du behøver ikke omformulere det
endnu engang for min skyld.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-05 10:21

> Lisbeth Jacobsen wrote:

> Er der nogen der har sagt at man ikke må give udtryk for andre meninger
> end den oprindelige spørgers?

Du skrev blandt andet: "Lad os da bare prøve at påvirke hinanden til at
spise sundt og motionere. Det skal såmænd nok bevirke en ændring i adfærden
hos et par mennesker gennem årene. Med lad være med at behandle modtageren
som et uvidende barn."

Jeg taler ikke ene og alene om regulær uenighed!

Jeg taler om at give udtryk for forskellige holdninger, om at skrive det, du
opfatter som lig med at behandle modtageren som et uvidende barn. Altså...
selvom spørgeren er evt. fokuseret på én bestemt løsning, finder jeg det
ikke nedladende eller forkert eller urimeligt at foreslå noget helt andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-05 13:04

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> ændring i adfærden hos et par mennesker gennem årene. Med lad være
> med at behandle modtageren som et uvidende barn."

Jeg ser ikke nogen modstrid her. Jeg skriver direkte at det er i orden
at prøve at påvirke hinanden. Prøv at finde et andet eksempel, eller
(og her kommer den løsning jeg foretrækker) lad være med at opstille
flere stråmænd.

> Jeg taler om at give udtryk for forskellige holdninger, om at
> skrive det, du opfatter som lig med at behandle modtageren som et
> uvidende barn.

Og jeg taler om _hvordan_ man giver udtryk for disse holdninger og
hvordan man snakker med hinanden.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-05 15:17

> Jeg ser ikke nogen modstrid her.

Der behøver du heller ikke. Du kan jo snildt nøjes med at se det som udtryk
for at jeg har følt trang til at præcisere hvad JEG mener. Om vi er uenige
eller enige, om vores meninger er modstridende eller ej, finder jeg helt
uvæsentligt.

> Og jeg taler om _hvordan_ man giver udtryk for disse holdninger og
> hvordan man snakker med hinanden.

For mig er det heller ikke altid afgørende HVAD man giver udtryk for, men
hvordan - hvis man vel at mærke går efter bolden.

Og jeg mener ikke, at nogen i denne tråd har udtrykt sig på måder, der er så
nedladende, at dét er værd at reagere på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-05 18:56

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Der behøver du heller ikke.

Beklager, jeg gik ud fra at du svarede på mit spørgsmål, siden du skrev
umiddelbart under det. Jeg har tydeligvis lagt for meget i det.

> Og jeg mener ikke, at nogen i denne tråd har udtrykt sig på måder,
> der er så nedladende, at dét er værd at reagere på.

Det er forstået.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-05 15:01

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> det, andre oplever som det værste.
>
> Men jeg kan snildt afgøre, om jeg synes, at de mulige bivirkninger er

det er jo op til dig..... ligesom det er op til mig at vurdere at jeg synes
prisen er voldsom, lige netop i Helles tilfælde.... jeg vurderer bare at
Helle er voksen nok til at overveje bivirkningerne i forhold til hende
selv... eller som minimum at hendes læge vurderer det i forhold til hendes
helbredsmæssige situation.....

> Hvordan ved du, at folk mangler respekt for Helles spørgsmål, fordi de
> svarer hende anderledes, end du synes, de skal svare?

jeg har såmænd ikke noget problem med at folk svarer ud fra deres egne
holdninger og lignende, det jeg har et problem med er at hun spørger i øst,
og folk svarer i vest.... hvorfor dog ikke svare i øst, når nu
udgangspunktet ligger der? jeg kunne endda forstå det HVIS der var tale om
et ud fra spørsgmålet relevant svar (som feks noget om personlige
erfaringer) krydret med en påmindelse om at kostomlægning nok var en bedre
løsning... der er jo altså ingen grund til at træde på folk der allerede
ligger ned..... eller at nedvurdere de beslutninger de har taget for deres
eget liv....

> [...]
> på tilsvarende vis får et helt, helt andet råd, end det de bad om.
> Folk er endog meget tit taknemmelige over, at de ledes i en helt

jeg må som Toke sige, mon ikke det bunder i at i hus-og-have er det knapt så
personlige spørgsmål der bliver behandlet?

> [...]
> føles så urovækkende og fornærmerende for visse at blive præsenteret
> for andre meninger og løsninger end egne.

overvej du bare det... for mig er det indlysende at man som minimum bør have
en smule respekt for personen der spørger, og i det mindste overveje om
personen måske ikke har været dilemmaet igennem om hvorvidt man bør
motionere og ændre kostvaner, frem for bruge medicinsk hjælp.... en smule
husken og tilbageblik kan nemlig svare på det spørgmål, ihvertfald i det
pågældende tilfælde.....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-01-05 18:47

> [...]
> personen måske ikke har været dilemmaet igennem om hvorvidt man bør
> motionere og ændre kostvaner, frem for bruge medicinsk hjælp....

Nu er det her jo ikke en gættekonkurrence om hvad man mener at tro at
spørgeren har gjort sig af tanker. Der bliver stillet et spørgsmål, og da
mange af os har forudsætningerne for at svare, så gør vi det. En del af os
har faktisk også været depressive, men når man i sin depression kan bekymre
sig om vægten..........

> en smule
> husken og tilbageblik kan nemlig svare på det spørgmål, ihvertfald i det
> pågældende tilfælde.....

Nogle af os render altså ikke rundt og husker på alle indlæg og hvem der har
sagt/gjort/tænk hvad. Dette er et offentlig forum, ikke en venskabsforening.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-05 19:07

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> En del af os har faktisk også været depressive, men når man i sin
> depression kan bekymre sig om vægten..........

jeg har skam også været depressiv og kender også til mønstrene bag...jeg vil
dog ikke gå så langt som at sige at man kan skære alle depressioner over en
kam....
det eneste jeg vil frem til er at når folk stiller et spørgsmål, bør man
uvilkårligt gå ud fra at det er det spørgsmål de reelt gerne vil have svar
på.... og ikke svare uopfordret med hvad man mener han/hun bør gøre og tænke
i stedet...

> Nogle af os render altså ikke rundt og husker på alle indlæg og hvem
> der har sagt/gjort/tænk hvad. Dette er et offentlig forum, ikke en
> venskabsforening.

enig, og i og med at det ER et offentligt forum er det også super nemt lige
at google den og undersøge hvad emner der har været behandlet af de enkelte
deltagere før...
måske er jeg bare en smule "uddybet" i forhold til andre, da jeg kender
Helle og hendes situation lidt mere indgående end hvad der foregår i dette
og andre fora.... men jeg vil da ikke sige at Helle er den eneste jeg husker
på omkring hvad der har været forsøgt førhen...

jeg siger ikke det er en venskabsforening, men ofte er det de samme
mennesker der går igen herinde, så man KUNNE godt tro at flere af de faste
brugere kan huske lidt...... måske er det for meget forlangt, men så meget
synes jeg nu heller ikke det kræver....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-05 01:02

> det er jo op til dig..... ligesom det er op til mig at
> vurdere at jeg synes prisen er voldsom,

Ja... havde du ment det i dit foregående indlæg havde vi sparet en del
linjer *S*

> Helle er voksen nok til at overveje bivirkningerne i
> forhold til hende selv...

Om hun kan vurdere bivirkningerne i forhold til sig selv forudsætter, at hun
kender bivirkningerne. Og det gør hun ikke.... det er dem, hun spørger til.
Helle ved med andre ord ikke, hvad det er, hun (måske?) er på vej til at
vælge.

Men vi ved på den anden side heller ikke, OM Helle har valgt at tage
slankemedicin - eller, om hun er på vej til at fravælge slankemedicin til
fordel for andre metoder. Det er således svært at vide, hvad det er for et
valg, vi skal respektere. Vi kender endnu ikke Helles valg!

> [...]
> jeg har et problem med er at hun spørger i øst,
> og folk svarer i vest.... hvorfor dog ikke svare i øst,

Helle spurgte "Hvilke slags slankemedicin findes der på recept? Hvilke
midler kan man ellers få hos lægen og hvordan virker det og hvordan er det
at tage dem?"

Jeg kan ganske enkelt ikke svare på ét eneste af hendes spørgsmål i øst.
Jeg kan derimod svare i vest og fortælle hende, at motion kan have samme
effekt, som den antidepressive medicin hun får. Og hun derfor måske kan få
dobbelt gevinst ud af at vælge at motionere. Om hun i forvejen ved det, aner
jeg ikke.

Jeg vil faktisk mene, at det er ganske fornuftigt, at jeg IKKE svarer i øst
men derimod i vest!

> Personligt er jeg jeg kunne endda forstå det HVIS der
> var tale om et ud fra spørsgmålet relevant svar

Jeg mener helt seriøst, at mit svar til Helle er ganske relevant. Det
handler om at tabe sig og motionere - på en måde, der er særdeles relevant,
når man får antidepressiv medicin.

> der er jo altså ingen grund til at træde på folk der allerede ligger
ned.....

Hvem er det, du opfatter som et menneske, der ligger ned og lader sig træde
på?

> overvej du bare det... for mig er det indlysende at man som
> minimum bør have en smule respekt for personen der spørger,

Det er vi helt enige om! Men jeg kan ikke overhovedet få øje på, at nogen
har givet udtryk for mangel på respekt. At være uenig om en ting er ikke lig
med, at man ikke respekterer, at andre vælger anderledes.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-01-05 07:31

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja... havde du ment det i dit foregående indlæg havde vi sparet en del
> linjer *S*

Jamen søde lisbeth, det fremgår da tydeligt at det var det jeg mente, når nu
det var det jeg skrev....

> [...]
> at hun kender bivirkningerne. Og det gør hun ikke.... det er dem, hun
> spørger til. Helle ved med andre ord ikke, hvad det er, hun (måske?)

så meget desto større grund til at svare hende konkret og relevant på hendes
spørgsmål... jeg siger, hvis du bemærker, heller ikke at hun kender dem, men
at hun er voksen nok til at overveje dem i forhold til sig selv....

> [...]
> have samme effekt, som den antidepressive medicin hun får. Og hun
> derfor måske kan få dobbelt gevinst ud af at vælge at motionere. Om

at du ikke mener du kan svare på hendes spørgsmål, bunder vel i at du ikke
ønsker at svare konkret på dem? for så vidt jeg kan se kan ALLE kan svare på
ihvertfald en af dem, hvis de gad give sig lidt tid til en smule
research.... det var da hvad jeg gjorde......

> Jeg vil faktisk mene, at det er ganske fornuftigt, at jeg IKKE svarer
> i øst men derimod i vest!

jeg kan slet ikke se hvorfor du overhovedet skulle svare, når nu du ikke kan
svare på det stillede spørgsmål, men det er jo så en hel anden snak som jeg
ikke gider komme ind på nu.

> Jeg mener helt seriøst, at mit svar til Helle er ganske relevant. Det
> handler om at tabe sig og motionere - på en måde, der er særdeles
> relevant, når man får antidepressiv medicin.

nej, det handler om at Helle stillede nogle specifikke spørgsmål, ønskede
svar på de specifikke spørgsmål, og det fik hun ikke..... det er ihvertfald
hvad det er blevet til.....
ja, det kan godt være det er bedre for helle at motionere, det er jeg ret
overbevist om at hun allerede er klar over, hvis ikke skulle hun nok have
levet i en jordhule de sidste år....

> [...]
> nogen har givet udtryk for mangel på respekt. At være uenig om en
> ting er ikke lig med, at man ikke respekterer, at andre vælger

i min opfattelse er det mangel på respekt ikke at læse det der bliver spurgt
om, og svare ud fra det..... igen..... spørgsmålet i øst,svaret i vest....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-01-05 10:58

> så meget desto større grund til at svare hende konkret og relevant på
hendes
> spørgsmål...

Jeg mener bestemt ikke, at man ikke må, ikke skal eller ikke bør svare Helle
på hendes konkrete spørgsmål! Kan man kun bidrage med et måske brugbart svar
i vest, vil det heller ikke være så ringe endda.

Jeg er i øvrigt glad for, at MIN frisør ikke altid og kun gør det, jeg
kommer og beder om - men at han nogle gange argumenterer i vest, selvom mit
udgangspunkt er øst. MIN frisørs udgangspunkt er heldigvis ikke, at "Lisbeth
er voksen nok til at selv at vurdere effekten af at gøre sådan og sådan ved
hendes hår....."

Tilsvarende med mine venner.... når jeg er på vej i vest sker det, at de
hiver mig ind og dirigerer mig mod øst.

Præcis det sammen kan være fornuftigt, når folk er på vej til at ville tabe
sig på måder, der måske er mere uheldige for dem, end de kan overskue. Helle
kan være heldig at ende med at lede i øst og alligevel finde det rigtige og
mest brugbare svar i vest.

Og får hun ingen konkrete brugbare svar på sit spørgsmål i øst, er det ikke
noget, nogen ligefrem kan klandres for. Folk har ikke PLIGT til svare
herinde.

> at du ikke mener du kan svare på hendes spørgsmål, bunder vel i at du ikke
> ønsker at svare konkret på dem?

Nej. Jeg skriver, at jeg ikke kan fordi jeg ikke kender svarene.

> for så vidt jeg kan se kan ALLE kan svare på
> ihvertfald en af dem, hvis de gad give sig lidt tid til en smule
> research.... det var da hvad jeg gjorde......

Alle kan i princippet svare på alt.... hvis de researcher længe nok.

I princippet kan man således selv svare på alt og alle spørgsmål kunne
derfor med rimelighed afvises med et: "det kan du selv svare på, hvis du
gider give dig lidt tid til en smule research."

> [...]
kan
> svare på det stillede spørgsmål, men det er jo så en hel anden snak som

Jeg synes det er fint - hvilket jeg har givet udtryk for mange gange gennem
årene - at en tråd ofte ender med at komme vidt omkring. At man spørger i
øst men kun eller også får svar i nord, syd og vest oplever jeg som
positivt. Og jeg har personligt intet imod, at folk svarer på andet, end jeg
spørger om, hvis de mener, at deres svar kan være brugbart for mig eller
andre.

> Helle stillede nogle specifikke spørgsmål, ønskede svar på de specifikke
> spørgsmål, og det fik hun ikke..... det er ihvertfald hvad det er blevet
til.....

Enig. Helle har næppe fået fyldestgørende svar på sit spørgsmål. Sådan er
det nogle gange. Måske kan hun bruge nogle af de andre? Om mit er brugbart
for Helle, ved jeg ikke - men jeg ved, at det ikke er irrelevant i forhold
til vægttab, depression, motion.

> ja, det kan godt være det er bedre for helle at motionere,

Det kan godt være. Det ved vi ikke udfra de oplysninger, vi har fået fra
Helle. Men under normale forhold er det ganske givet, at sund kost og motion
er bedre end slankepiller.

> det er jeg ret overbevist om at hun allerede er klar over, hvis ikke
skulle hun
> nok have levet i en jordhule de sidste år....

Vi ved ikke, hvad Helle ved. Det er nogle gange vildt forbløffende, hvad
folk IKKE ved. Og hvad Helle IKKE ved, ved vi også kun lidt om.

> i min opfattelse er det mangel på respekt ikke at læse det der bliver
spurgt
> om, og svare ud fra det..... igen..... spørgsmålet i øst,svaret i vest....

Hvordan ved du, at det ikke er udtryk for hjælpsomhed frem for mangel på
respekt for spørgeren, at der gives andre svar, end der spørges om?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-01-05 15:31

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> svare Helle på hendes konkrete spørgsmål! Kan man kun bidrage med et
> måske brugbart svar i vest, vil det heller ikke være så ringe endda.

ikke hvis udgangspunktet for svaret stadig ligger i vest, mens spørgsmålet
stadig ligger i øst...

> [...]
>
> Tilsvarende med mine venner.... når jeg er på vej i vest sker det, at
> de hiver mig ind og dirigerer mig mod øst.

netop.... du bliver dirrigeret, ikke talt ned til og påskrevet....
ville du bryde dig om at komme ind til din frisør med en ide til hvordan dit
hår skulle være og han så konsekvent sagde " Nej Lisbeth, denne gang klipper
jeg dig som JEG synes og er i det hele taget ligeglad med dine input, fordi
JEG ved bedst!"?

lad os sige du kommer med et smukt langt hår ned til midt på ryggen, og
havde forestillet dig at du gerne ville beholde bare lidt længde, men din
frisør konsekvent bare sagde nej, og rappede det hele af i den nyeste
superkorte punkstil...... ville det være fedt og fint med dig?

> [...]
> kan overskue. Helle kan være heldig at ende med at lede i øst og
> alligevel finde det rigtige og mest brugbare svar i vest.

hvem er det der skal vurdere hvad der er heldigt og uheldigt for hvem?

> Og får hun ingen konkrete brugbare svar på sit spørgsmål i øst, er
> det ikke noget, nogen ligefrem kan klandres for. Folk har ikke PLIGT
> til svare herinde.

nej, men de gør det sjovt nok alligevel.....

> Nej. Jeg skriver, at jeg ikke kan fordi jeg ikke kender svarene.

og vel også fordi du ikke vil finde svarene? for du kan simpelthen ikke
bilde mig ind at du ikke aner hvor du skulle søge efter dem..... det er du
ganske givet for intelligent til....

> Alle kan i princippet svare på alt.... hvis de researcher længe nok.

det tog mig sammenlagt 10 minutter incl research at finde og skrive de
relevante info i mit indlæg... så længe nok er relativt....

> I princippet kan man således selv svare på alt og alle spørgsmål kunne
> derfor med rimelighed afvises med et: "det kan du selv svare på, hvis
> du gider give dig lidt tid til en smule research."

naturligvis..... det kan alle jo.... men det jeg ikke kan forstå er når
veluddannede og dygtige mennesker ikke bruger deres erfaring og viden til at
søge informationer til dem der måske ikke ved hvor de skal søge.....

> [...]
> mit er brugbart for Helle, ved jeg ikke - men jeg ved, at det ikke er
> irrelevant i forhold til vægttab, depression, motion.

din viden var jo netop ikke brugbar i forhold til helles spørgsmål, som gik
på vægttab, medicin og behandlet depression..... motionen var slet ikke en
del af det....

> Det kan godt være. Det ved vi ikke udfra de oplysninger, vi har fået
> fra Helle. Men under normale forhold er det ganske givet, at sund
> kost og motion er bedre end slankepiller.

de normale forhold er vist forsvundet i samme øjeblik helle nævner sin
behandlede depression....

> skulle hun nok have levet i en jordhule de sidste år....
>
> Vi ved ikke, hvad Helle ved. Det er nogle gange vildt forbløffende,
> hvad folk IKKE ved. Og hvad Helle IKKE ved, ved vi også kun lidt om.

vi ved at hun ikke ved hvad for piller der er på markedet og hvordan de
virker.... hun har givetvis en ide om det, men vil gerne have lidt konkret
viden.... det fremgår da meget tydeligt....

> spurgt
>
> Hvordan ved du, at det ikke er udtryk for hjælpsomhed frem for mangel
> på respekt for spørgeren, at der gives andre svar, end der spørges om?

udtryk for hjælpsomhed eller ej.... jeg gentager : "i min opfattelse er det
mangel på respekt ikke at læse det der bliver spurgt om, og svare ud fra
det"... man kan sagtens være hjælpsom i hjertet, men virke uforskammet
udadtil.......

nu du refererede til havegruppen tidligere kan jeg jo bruge det som eksembel
igen (også selvom jeg intet kendskab har til gruppen overhovedet"...

en spørger spørger om det vil være en fordel at plante en hæk rundt om hans
have fordi han gerne vil have lidt privatliv, eller om det vil tage for lang
tid før den får en effekt, og hvilken type hæn han i et givet fald skulle
vælge...

ville du betragte det som et reelt, konkret og fyldestgørende svar på
spørgsmålet hvis en svarer kommer og siger at han mener vedkommende bør
plante stedmoderblomster i hele sit bed rundt om grunden fordi de dufter
dejligt når de blomstrer??

det er, i min opfattelse, præcis samme scenarie her..... man svarer ikke på
det spørgeren ønsker svar på, men hvad man selv finder mest rigtigt.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-01-05 00:16

> ikke hvis udgangspunktet for svaret stadig ligger i vest, mens spørgsmålet
> stadig ligger i øst...

Jeg har lige, i en anden tråd, svaret i vest på et spørgsmål stillet i øst.
Det gør jeg af og til. Som sagt ser jeg intet forkert i det. Jeg kan slet
ikke se det som udtryk for mangel på respekt.

> netop.... du bliver dirrigeret, ikke talt ned til og påskrevet....

Ingen har dirigeret Helle, talt ned til hende eller påskrevet. At DU oplever
det sådan er jeg med på, men det er DIN subjektive tolkning af
virkeligheden, som du alene har ansvaret for.

> [...]
klipper
> jeg dig som JEG synes og er i det hele taget ligeglad med dine input,

Nej, det ville jeg bestemt ikke bryde mig om!
I øvrigt er er heller ingen, der har sagt noget lignende til Helle. Men om
de så havde, hvad så?
De vil jo ikke kunne føre nogen tvang ud i livet.

Helle afgør selv, om hun vil spise piller, motionere, gå på Atkins, spise
fedetfattigt, tælle kalorier.......

> [...]
> frisør konsekvent bare sagde nej, og rappede det hele af i den nyeste
> superkorte punkstil...... ville det være fedt og fint med dig?

Nej selvfølgelig vil det ikke være fedt og fint med mig! Men en ting er at
kunne gennemtvinge sin mening - ved at klippe håret. Den mulighed har vi
slet ikke herinde. Her kan man kun komme med sin aldeles ufarlige mening.

> hvem er det der skal vurdere hvad der er heldigt og uheldigt for hvem?

Der er ingen der SKAL!

Men alle er velkomne til at komme med deres mening i dette offentligt
tilgængelig og umodererede forum.

> og vel også fordi du ikke vil finde svarene? for du kan simpelthen ikke
> bilde mig ind at du ikke aner hvor du skulle søge efter dem..... det er du
> ganske givet for intelligent til....

Jeg svarer gerne folk på det, jeg kan og det jeg er engageret i. Når jeg har
tid. Og lyst.
Resten overlader jeg til andre at svare på. Hvis de kan og vil.

> men det jeg ikke kan forstå er når veluddannede og dygtige mennesker
> ikke bruger deres erfaring og viden til at søge informationer til dem der
> måske ikke ved hvor de skal søge.....

Tjah... måske fordi de veluddannede og dygtige mennesker er gode til at
prioritere?
Måske det også handler om, at de har et arbejde, som de skal passe og derfor
ikke kan - og ejheller synes, at de behøver - svare på ALT hvad alle spørger
om?

> [...]
gik
> på vægttab, medicin og behandlet depression..... motionen var slet ikke en

Mit svar er særdeles anvendeligt for et menneske, der er overvægtig, vil
tabe sig og har en depression. Om vedkommende så ønsker at bruge det, er en
helt, helt anden sag. Og det overlader jeg glad og gerne til Helle selv at
afgøre. Det var et tip, jeg kom med. Take it or leave it.

> de normale forhold er vist forsvundet i samme øjeblik helle nævner sin
> behandlede depression....

Jeg opfatter ikke Helles depression som noget, der gør hendes situation
unormal!

Helle er sandsynligvis lige så normal som du og jeg, der også hver især har
vores hindringer at slås med!
En depression i Helles kaliber behøver ikke være en hindring for at tabe sig
eller motionere. Helle er ret aktiv på Usenet, hun har overskud til at være
optaget af sin vægt i stand til at deltage i debatter.... hun er derfor
indenfor det, jeg opfatter som det normales grænser.

Men HVIS det er for meget for Helle at motionere, så lader Helle bare være.
Så enkelt er det.

> [...]
> spørgsmålet hvis en svarer kommer og siger at han mener vedkommende bør
> plante stedmoderblomster i hele sit bed rundt om grunden fordi de dufter

Det ER helt almindeligt, at der ofte kommer en del svar, som IKKE er
brugbare. Nogle er måske ligefrem skudt langt fra målet. Men hvorfor dog
hidse sig op over det? Hvorfor opleve det som nedladende eller uhøfligt?

> det er, i min opfattelse, præcis samme scenarie her..... man svarer ikke

> det spørgeren ønsker svar på, men hvad man selv finder mest rigtigt.....

Jeps. Sådan er det tit på usenet. Og det kan jeg så forstå, er i stand til
at bringe DIT pis i kog. Mit bliver ikke engang lunkent af det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-01-05 08:13

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg har lige, i en anden tråd, svaret i vest på et spørgsmål stillet
> i øst. Det gør jeg af og til. Som sagt ser jeg intet forkert i det.
> Jeg kan slet ikke se det som udtryk for mangel på respekt.

der er vi så forskellige.....

> Ingen har dirigeret Helle, talt ned til hende eller påskrevet.

at det IKKE sker er din subjektive opfattelse..... den eneste hvis
subjektive opfattelse betyder noget i dette tilfælde er Helles......
kan psykiske problemer og adfærd der påvirker psykiske problemer, ikke være
lige så skadelige som en frisørs fejlklipning? om muligt mere, da håret jo
"bare" vokser ud igen, men psykiske påvirkninger kan skade et helt liv
igennem.....

> [...]

> er at kunne gennemtvinge sin mening - ved at klippe håret. Den
> mulighed har vi slet ikke herinde. Her kan man kun komme med sin

og du mener ikke den psykiske påvirkning der kan ske i et forum som dette,
til en person der er erklæret depressiv, tydeligvis ked af sin vægt, og
tydeligvis i en situation hvor motion virker som noget uoverskueligt, kan
påvirke på en ubehagelig og negativ måde?

> Der er ingen der SKAL!

jo... HELLE skal lige netop vurdere hvad hun mener er heldigt og uheldigt
for hende....

> Men alle er velkomne til at komme med deres mening i dette offentligt
> tilgængelig og umodererede forum.

nu taler du forbi emnet.....

> [...]
> Måske det også handler om, at de har et arbejde, som de skal passe og
> derfor ikke kan - og ejheller synes, at de behøver - svare på ALT

hvemsiger de skal svare alle på alt?
man vælger jo selv hvad man svarer på, så er det tilsyneladende for meget
forlangt at man lige bruger et par minutter til at tænke over hvad det reelt
er spørgeren gerne vil vide..... og så er målet med et sådant forum jo
fløjet ud af vinduet..... så ender det jo bare som en bunke enetaler for
folk der bare vil hælde vand på egen mølle.... og det er sku trist at tænke
på.....

> Jeg opfatter ikke Helles depression som noget, der gør hendes
> situation unormal!

det er DIN subjektive opfattelse.... idet helle nævner den, må man jo
vurdere at det er noget HUN mener gør hendes situation unormal....

> [...]
> brugbare. Nogle er måske ligefrem skudt langt fra målet. Men hvorfor
> dog hidse sig op over det? Hvorfor opleve det som nedladende eller

måske fordi netop dette forum omhandler et meget personligt problem, sådan
helt generelt.....
almindelig empati burde have fået folk til at tænke at en person der
allerede er opslugt af en depression og som har problemer med sin vægt,
måske bare gerne vil have svar på sine spørgsmål.....

> Jeps. Sådan er det tit på usenet. Og det kan jeg så forstå, er i
> stand til at bringe DIT pis i kog. Mit bliver ikke engang lunkent af
> det.

sjovt som din subjektive opfattelse mener mit pis er i kog...... kogende pis
får mig somregel ikke til at udtrykke at jeg syns noget er trist.... måske
du skulle overveje at læse ordene for det de er ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-01-05 09:55

> at det IKKE sker er din subjektive opfattelse..... den eneste hvis
> subjektive opfattelse betyder noget i dette tilfælde er Helles......

Det er DIN reaktion der er anledning til vores debat. Ikke Helles.

> kan psykiske problemer og adfærd der påvirker psykiske problemer,
> ikke være lige så skadelige som en frisørs fejlklipning?

Frisøren kan skade min frisure - men en bruger på Usenet kan ikke med sine
indlæg være ansvarlig for andres eventuelle psykiske problemer, emotionelle
reaktioner eller handlinger.

> [...]
> tydeligvis i en situation hvor motion virker som noget uoverskueligt, kan
> påvirke på en ubehagelig og negativ måde?

Jeg mener, at det afhænger af mig, i hvilket omfang jeg lader mig påvirke af
andres meninger.

Jeg mener også det afhænger af dig, i hvilket omfang du oplever nedladende,
kritisk m.m. adfærd. Din reaktion på det du oplever, afhænger af dig selv -
ikke af andre. Du
vælger selv, om du vil reagere med vrede, smil, latter, skuffelse,
irritation, eftertænksomhed.... Du
vælger selv, om du overhovedet vil reagere eller lade det ligge.

Når du oplever nedladende, respektløs adfærd, handler det om DIG og DIT
livssyn - og ikke overhovedet om, hvad andre siger og skriver. Det er DIT
filter, der er årsagen til din reaktion - ikke andres handling eller mangel
på samme.

> man vælger jo selv hvad man svarer på, så er det tilsyneladende for meget
> forlangt at man lige bruger et par minutter til at tænke over hvad det
> reelt er spørgeren gerne vil vide.....

Hvad får du egentlig ud af at tro, at det er sådan tingene hænger sammen?
Hvorfor forestiller du dig ikke dét, der kan være lige så sandsynligt - at
det seriøst og grundigt overvejes, hvad der spørges om. Hvordan kan du vide,
at dem, der har svaret Helle, IKKE har overvejet spørgsmålet?

> [...]
> fløjet ud af vinduet..... så ender det jo bare som en bunke enetaler for
> folk der bare vil hælde vand på egen mølle.... og det er sku trist at

Ser du det sådan? Min oplevelse er, at folk kommer med alverdens forskellige
input og dermed bidrager til, at vi alle kan - om vi tør - få øje på livets
mangfoldige muligheder. Nogle input kan bruges. Andre kan ikke.

> det er DIN subjektive opfattelse.... idet helle nævner den, må man jo
> vurdere at det er noget HUN mener gør hendes situation unormal....

Helle har ikke betegnet sin situation som unormal!
Det er DIG, der kalder Helles situation for unormal. Det er DIG, der har
talt om et menneske, der ligger ned.

Du kan ikke VIDE, om Helle oplever sig eller sin situation som unormal.
Men selvom vi så laver en afstemning og flertallet beslutter, at Helles
situation er unormal, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at Helle er
forhindret i at motionere. Det er heller ikke nødvendigvis ensbetydende med,
at hun ikke kan tabe sig.

Det er slet ikke ensbetydende med, at man i sit svar behøver tage
udgangspunkt i gætterier om, hvad Helle ikke kan og ikke vil. Man kan give
hende sit forslag eller sin mening - og så kan hun frit tage stilling til,
om det er brugbart, inspirerende eller ej.

> måske fordi netop dette forum omhandler et meget personligt problem, sådan
> helt generelt.....

Skal jeg forstå det sådan, at hvis vi diskuterer slankekur, som er noget
meget personligt, så anser du det for at være nedladende, hvis nogen giver
meninger og råd, du ikke kan bruge?

> almindelig empati burde have fået folk til at tænke at en person der
> allerede er opslugt af en depression og som har problemer med sin vægt,
> måske bare gerne vil have svar på sine spørgsmål.....

Det har folk måske også tænkt! Du kan ikke vide det, men reagerer ikke desto
mindre som du ved besked om, hvad andre har tænkt.

> sjovt som din subjektive opfattelse mener mit pis er i kog......

Ja. Jeg kalder din reaktion for "pis i kog".
DU kan fint kalde din reaktion noget helt, helt andet.
Vi taler om det samme, uanset vi kalder det noget forskelligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-01-05 16:09

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er DIN reaktion der er anledning til vores debat. Ikke Helles.

hov, det var vist bagvendt ;) hvis du ikke havde reageret som du gjorde
havde debatten slet ikke været aktuel ;)

> Frisøren kan skade min frisure - men en bruger på Usenet kan ikke med
> sine indlæg være ansvarlig for andres eventuelle psykiske problemer,
> emotionelle reaktioner eller handlinger.

frisøren kan aldrig skade andet end dit hår, der jo vokser ud igen....
dermed er skaden ikke permanent.... du vil aldrig kunne lide varig fysisk
skade af noget en frisør gør med sin saks, medmindre han ligefrem klipper
øret af dig....
en bruger på usenet kan godt, med et minimum af omtanke, vurdere om der
måske bør findes et par fløjelshandsker frem, for at undgå at skade.....
ligesom frisøren kan.....
vi har alle et ansvar i dette......

> Jeg mener, at det afhænger af mig,..........................

Lisbeth, den svada fyrer du af HVER gang nogen fortæller dig at du er out of
line på et eller andet punkt, den er ved at være trættende... du svarer ikke
på mit spørgsmål....
kan den psykiske påvirkning der kan ske i et forum som dette, påvirke på en
ubehagelig og negativ måde?
det er faktisk bare et simpelt ja eller nej spørgsmål....

> [...]
> sandsynligt - at det seriøst og grundigt overvejes, hvad der spørges
> om. Hvordan kan du vide, at dem, der har svaret Helle, IKKE har

fordi der ikke bliver svaret på spørgsmålet.... simpel logik....

> Ser du det sådan?

det er da den mest naturlige konklution når folk kun taler for at høre sig
selv tale, og håber på at den gødning de lukker ud, lander i jord der kan
bruge det.... der er jo intet frugtbart i gødning alene, hvis der ikke er
noget at gøde.. ;)

> Skal jeg forstå det sådan, at hvis vi diskuterer slankekur, som er
> noget meget personligt, så anser du det for at være nedladende, hvis
> nogen giver meninger og råd, du ikke kan bruge?

nej da..... hvor læser du det henne?
jeg mener det er nedladende IKKE at tage de spørgsmål der bliver stillet
alvorligt..... idet man let og elefant hopper hen over spørgsmålet, så
ignorerer man spørgerens udgangspunkt.....

Fra : Jan Hansen

Dato : 05-01-05 18:24

> [...]
KLIP

Sabina lad dog for himlens skyld være med at diskutere med hende - Hun giver
sig aldrig - og er helt og aldeles argument ressistent.

Vh Jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 00:58

Jan Hansen wrote:
> [...]
>
> Sabina lad dog for himlens skyld være med at diskutere med hende -
> Hun giver sig aldrig - og er helt og aldeles argument ressistent.

jaaaaaaaaaaaaaa, jeg ved det jo godt ;) men det er jo så sjaaaavt ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 00:27

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hov, det var vist bagvendt ;) hvis du ikke havde reageret som du gjorde
> havde debatten slet ikke været aktuel ;)

Det er jeg helt med på! *S*
Jeg forstår derimod ikke, hvorfor DU reagerer på mit indlæg, når du samtidig
mener, at den eneste subjektive opfattelse, der betyder noget, er Helles?

> frisøren kan aldrig skade andet end dit hår, der jo vokser ud igen....

Helt enig.

> en bruger på usenet kan godt, med et minimum af omtanke, vurdere om der
> måske bør findes et par fløjelshandsker frem, for at undgå at skade.....

En bruger på Usenet kan ikke skade andre ved at udtrykke sin mening om
slankemedicin, kost og motion.

> vi har alle et ansvar i dette......

Vi har alle et ansvar for at tale ordentligt til hinanden!
Men vi er ikke ansvarlige for, hvordan andre reagerer og opfatter vores
indlæg.

Og var det ikke os selv, der bestemmer og har kontrollen over, hvordan vi
lader os påvirke og reagerer, ville vi rent ud sagt være på skideren.

> du svarer ikke på mit spørgsmål.... kan den psykiske påvirkning der kan
ske i
> et forum som dette, påvirke på en ubehagelig og negativ måde?

Ja bestemt kan den! Du er eksempelvis blevet påvirket på en negativ måde.
Men det er dit ansvar og dit problem - ikke andres!
Du har valgt at se tingene på en måde, du ikke bryder dig om.
Du kunne have valgt at se tingene langt mere positivt.

> fordi der ikke bliver svaret på spørgsmålet.... simpel logik....

At der ikke svares på Helles spørgsmål kan have mange årsager.

> det er da den mest naturlige konklution når folk kun taler for at høre sig
> selv tale,

Hvordan ved du, hvornår folk kun taler for at høre sig selv tale? Hvorfor
skulle de dog det?
Er det ikke mere naturligt at konkludere, at folk snarere taler i et
offentligt forum for at blive hørt af andre; for at udveksle meninger med
andre?

> der er jo intet frugtbart i gødning alene, hvis der ikke er
> noget at gøde.. ;)

Jeg tror Helle er modtagelig for "gødning". Troede jeg andet, havde jeg
betragtet det som tidsspilde at svare hende.

> jeg mener det er nedladende IKKE at tage de spørgsmål der bliver stillet
> alvorligt.....

Det kan vi godt blive enige om!
Men eftersom man sagtens kan tage spørgsmål alvorligt, selvom man ikke
svarer direkte på dem, hvordan kan du så vide, at Helles spørgsmål ikke er
blevet taget alvorligt? At folk gider svare hende, kan eksempelvis være
udtryk for, at hun er blevet taget særdeles alvorligt.

> idet man let og elefant hopper hen over spørgsmålet, så
> ignorerer man spørgerens udgangspunkt.....

Svaret er ikke blevet ignoreret. Tvært imod er der flere, der har svaret.
Men Helle har ganske givet fået svar, hun ikke havde ventet.

Og så til spørgsmålets udgangspunkt - som er overvægt og depression.
Svaret fokuserer på - overvægt og depresssion.

Jeg vil gætte, at det vigtigste og altafgørende for Helle ikke er
"slankemedicin" - men overvægten.
Og jeg tør vædde en pose Nupo-pulver (kakao) på, at Helle er flintrende og
trekvart ligeglad med slankepiller - hvis nogen kan komme med et helt andet
og bedre råd. Det forudsætter selvfølgelig, at der er fri bane til at komme
forskellige bud, så hun til sidst kan vælge det, der er det mest rigtige for
hende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 00:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> Jeg forstår derimod ikke, hvorfor DU reagerer på mit indlæg, når du
> samtidig mener, at den eneste subjektive opfattelse, der betyder

jamen lisbeth, DU reagerede på mit indlæg, ikke omvendt??
jeg svarede på Mikkels indlæg.....

> Ja bestemt kan den!

takså.... det var såmænd det eneste jeg ville vide....

> At der ikke svares på Helles spørgsmål kan have mange årsager.

ganske givet, men hvis man ikke kan svare på spørgsmålet hvorfor så svare i
det hele taget?

> [...]

> Er det ikke mere naturligt at konkludere, at folk snarere taler i et
> offentligt forum for at blive hørt af andre; for at udveksle meninger

hvor er meningsudvekslingen i at blive ved med at gentage sig selv, om og om
og om igen?

> Jeg tror Helle er modtagelig for "gødning". Troede jeg andet, havde
> jeg betragtet det som tidsspilde at svare hende.

du TROR... men ved du? har helle på nogen måde svaret positivt på indlæggene
omkring motion?

> Det kan vi godt blive enige om!

> Og så til spørgsmålets udgangspunkt - som er overvægt og depression.
> Svaret fokuserer på - overvægt og depresssion.

hvorfor er det du altid springer i det som du finder sjovt?
hvorfor ignorerer du totalt hovedbudskabet i helles indlæg?

> Jeg vil gætte, at det vigtigste og altafgørende for Helle ikke er
> "slankemedicin" - men overvægten.

og jeg vil gætte på at det vigtigste for helle netop var "slankemedicin" når
nu 4 spørgsmål i indlægget gik på det, og delen om overvægt og depression
var nævnt som information....

> [...]
> at der er fri bane til at komme forskellige bud, så hun til sidst kan
> vælge det, der er det mest rigtige for hende.

hey Helle, vil du afgøre det væddemål??

dertil kan jeg så sige, jeg foretrækker nutrilet cacaopulver*G* hvis det
absolut SKAL være*G*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 01:48

> jamen lisbeth, DU reagerede på mit indlæg, ikke omvendt??
> jeg svarede på Mikkels indlæg.....

Ja det gjorde jeg da. Men jeg taler ikke om, hvem af os, der kom først med
reaktion på hvad..... Jeg spørger, hvorfor du reagerer med din subjektive
vurdering, hvis du mener, at Helles er den eneste afgørende.

> ganske givet, men hvis man ikke kan svare på spørgsmålet hvorfor så svare
> det hele taget?

Du har spurgt før og fået forklaringen.

> hvor er meningsudvekslingen i at blive ved med at gentage sig selv, om og
om
> og om igen?

Nogle gange skal ting forklares på en anden måde, før man bliver forstået.

> du TROR... men ved du?

Nej sørme ved jeg det ikke. Så havde jeg ikke brugt udtrykket "tror".

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 07:36

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> først med reaktion på hvad..... Jeg spørger, hvorfor du reagerer med
> din subjektive vurdering, hvis du mener, at Helles er den eneste

hvorfor er det du reagerer med din subjektive vurdering af min
sindstilstand?
jeg konkluderede såmænd at den eneste hvis subjektive vurdering havde nogen
som helst reel værdi i forhold til svarene, var Helles.... jeg har på intet
tidspunkt snakket om vores lille sidedebat, men udelukkende taget
udgangspunkt i de oprindelige spørgsmål og svarene, eller mangel på
samme....

> Nej sørme ved jeg det ikke. Så havde jeg ikke brugt udtrykket "tror".

har helle på nogen måde svaret positivt på indlæggene omkring motion?

> Du har spurgt før og fået forklaringen.

nej det har jeg faktisk ikke.... jeg har MEGET svært ved at gennemskue
hvorfor du konsekvent ignorerer hovedbudskabet/spørgsmålet, og svarer uden
om det...... måske er det forsvundet i alt det andet fnidder, men jeg kan
simpelthen ikke se hvad det reelt er der afgør at du i visse tilfælde vælger
at svare på spørgsmålene og i andre tilfælde ikke, hvad der reelt gør at du,
når du gentager hva du mener er hovedbudskabet, totalt ignorerer 4 konkrete
spørgsmål og udtrykker at det er baggrunden der er hovedbudskabet.....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 09:16

> hvorfor er det du reagerer med din subjektive vurdering af min
> sindstilstand?

Hvilken sindstilstand og reaktion er det, du tænker du på?

> nej det har jeg faktisk ikke.... jeg har MEGET svært ved at gennemskue
> hvorfor du konsekvent ignorerer hovedbudskabet/spørgsmålet, og svarer uden
> om det......

Hvis du kigger tilbage i tråden og ser, hvornår du spurgte første gang og så
læser mit svar,
finder du forklaringen, som er så enkel og ligetil, at jeg ikke kan forklare
det mere enkelt.

> simpelthen ikke se hvad det reelt er der afgør at du i visse tilfælde
> vælger at svare på spørgsmålene

Det er også forklaret i samme indlæg som nævnt ovenfor.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 15:04

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken sindstilstand og reaktion er det, du tænker du på?

har du brugt din subjektive vurdering så mange gange i denne debat at du
ikke selv har styr over det?
kik tilbage i tråden....

> Hvis du kigger tilbage i tråden og ser, hvornår du spurgte første
> gang og så læser mit svar,
> finder du forklaringen, som er så enkel og ligetil, at jeg ikke kan
> forklare det mere enkelt.

jamen jeg har skam nærlæst og studeret tråden flere gange, jeg har stadig
svært ved det....
du skriver et eller andet om hvordan du mener/tror andre reagerer, jeg
spørger til dig....

> Det er også forklaret i samme indlæg som nævnt ovenfor.

igen, jeg ser en masse om "folk", men spørger til "dig".....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 15:47

> har du brugt din subjektive vurdering så mange gange i denne debat at du
> ikke selv har styr over det?
> kik tilbage i tråden....

Jeg har ikke styr på, hvad det er DU har i tankerne og har derfor ikke den
fjerneste ide om, hvad du mener med, at jeg har kommenteret din
sindstilstand.

Og skal det her til at fokusere på din personlighed - dine følelser og dine
sindstilstande - synes jeg vi skal hoppe over i privat mail.

> jamen jeg har skam nærlæst og studeret tråden flere gange, jeg har stadig
> svært ved det....

Så tror jeg desværre ikke du kommer til at forstå det. Jeg kan nemlig ikke
forklare det mere enkelt, end det allerede er forklaret.

Mvh. Lisbeth

Fra : Alex Berg

Dato : 09-01-05 22:13

On Fri, 31 Dec 2004 13:31:59 +0100, "Helle Nielsen"
<mail@hellenielsen.dk> wrote:

> [...]
>antidepressiv medicin. Det er Akarin jeg får.
>
>Hvilke midler kan man ellers få hos lægen og hvordan virker det og hvordan

Jeg syntes at slankemedicin der den forkerte vej at gå, men jeg har i
programmet "60 minutes" set noget om et nyt produkt, som skulle være
udtræk af en kaktus. Produktet kan tilsyneladende ikke fremstilles
syntetisk. Kaktusen hedder Hoodia, og skulle reducerer kalorieindtaget
med ca. 1000 kalorier for mænd pr. dag i snit.
Der findes tilsyneladende flere falske produkter som påstår at
indholde Hoodia, men vær varsom, og undersøg det grundigt på
internettet.

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.