Maksimeret fra starten??
Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 31-12-04 10:03

Hej.
Nogle i denne gruppe der kender en kode der sørger for at ens
side bliver startet maksimeret.

Hvis i mener at det ikke er brugervenligt så ved jeg ikke
hvorfor, fordi jeg går altid på nettet med maksimeret
browservindue.

Så beder i sikkert om et link til min side men den er ikke online
endnu.

Al hjælp bliver modtaget med åbne arme!

David Trasbo
da tra

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-12-04 10:53

David Andreas Trasbo submitted this idea :
> Hej.
> Nogle i denne gruppe der kender en kode der sørger for at ens
> side bliver startet maksimeret.

Noget med
vil sikkert virke (utestet).

> Hvis i mener at det ikke er brugervenligt så ved jeg ikke
> hvorfor, fordi jeg går altid på nettet med maksimeret
> browservindue.

Det kan godt være du gør, men det er der da mange andre der ikke gør.
Lad være med at ændre på browservinduet.

--
Benny

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-04 11:15

Den 31-12-04 10.03 skrev David Andreas Trasbo følgende:

> Hvis i mener at det ikke er brugervenligt så ved jeg ikke
> hvorfor, fordi jeg går altid på nettet med maksimeret
> browservindue.

Du mener, det er brugervenligt at ændre på den størrelse, brugeren har
valgt? Heldigvis er der flere browsere, hvor du slet ikke får lov at
ændre på størrelsen, så der vil du ikke kunne genere brugerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de startede, og hvordan du bruger dem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-12-04 16:31

David Andreas Trasbo skrev:

> Nogle i denne gruppe der kender en kode der sørger for at ens
> side bliver startet maksimeret.

Det kan ikke gøres med html, men (i nogle browsere) med javascript
(hint: brug clientsidegruppen).

> Hvis i mener at det ikke er brugervenligt så ved jeg ikke
> hvorfor, fordi jeg går altid på nettet med maksimeret
> browservindue.

- og alle andre har det selvfølgelig på samme måde som dig?
Hvis du altid går på nettet med browservinduet maksimeret, er der
jo i øvrigt ingen grund til at sætte en side til at maksimere
vinduet - så er vinduet jo maksimeret i forvejen.

> Så beder i sikkert om et link til min side

Normalt ja, men det er nu ikke nødvendigt her. Teknikken til at
maksimere et vindue er ikke afhængig af indholdet på siden.

> men den er ikke online endnu.

Kan du gætte hvilket svar der oftest følger sådan en kommentar?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 03-01-05 20:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> jo i øvrigt ingen grund til at sætte en side til at maksimere
> vinduet - så er vinduet jo maksimeret i forvejen.

Er helt enig i, at man ikke skal ændre en brugers browser størrelse.

Men jeg kan dog godt se hvad det kan bruges til. Jeg har sat min
startside til at være en side jeg kun har på min pc. Den har link til
alle de sider jeg oftest bruger.
Desværre har browsere det med ikke altid, at ville starte maksimeret og
derfor synes jeg, det er smart, at jeg kan bruge dette script på min
egen startside, da jeg altid kører med min browser maksimeret.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-05 22:23

Jens Rosenkvist wrote:

> Desværre har browsere det med ikke altid, at ville starte maksimeret
> og derfor synes jeg, det er smart, at jeg kan bruge dette script på
> min egen startside, da jeg altid kører med min browser maksimeret.

Hvis du i din Windows-opsætning har defineret, at browserne skal starte
maksimeret, gør de det da:

Højreklik på ikonet til at åbne browseren, vælg 'Egenskaber' => fanebladet
'Genvej'. I nederste halvdel af fanebladet vælger du ved 'Kør:'
indstillingen 'Maksimeret'.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 04-01-05 21:25

Erik Ginnerskov wrote:
> Højreklik på ikonet til at åbne browseren, vælg 'Egenskaber' => fanebladet
> 'Genvej'. I nederste halvdel af fanebladet vælger du ved 'Kør:'
> indstillingen 'Maksimeret'.

Det kan man kun, hvis det er en genvej til browseren. Hvilket jeg
normalt ikke starter den fra.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-05 22:49

Jens Rosenkvist wrote:

> Det kan man kun, hvis det er en genvej til browseren. Hvilket jeg
> normalt ikke starter den fra.

Hvis du starter din browser op ved klik på et link, f.eks. i et indlæg her i
gruppen, burde den starte op i samme tilstand (normalvindue eller
maksimeret), som den var i, da du sidst lukkede den ned.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Rosenkvist

Dato : 05-01-05 01:31

Erik Ginnerskov wrote:
> Hvis du starter din browser op ved klik på et link, f.eks. i et indlæg her i
> gruppen, burde den starte op i samme tilstand (normalvindue eller
> maksimeret), som den var i, da du sidst lukkede den ned.

Ja, herfra gør den. Men hvis jeg eksempelvis åbner et link i en browser
åbner det ofte i 'ikke-maksimeret' tilstand. Når jeg så lukker det
vindue, bliver min browser startet i den størrelse næste gang jeg åbner
den - også gennem et ikon i windows.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 01-01-05 11:19

David Andreas Trasbo skrev:

> [...]
> browservindue.
>
> Så beder i sikkert om et link til min side men den er ikke online

Hmm der er en grund til at man ikke skal maksimere vinduerne! Hvis man
ser på størrelsen af skærmene så er dagens standarder 1280x1024 og
1024x768. Nu er der nogle retningslinjer for god skik med hensyn til
læsning af tekst det gælder både i print, men især på skærm.Omkring
60-70 tegn er det mest optimale! Nogle går faktisk helt ned på 55, hvis
du beder din læser om at maksimere deres browser (eller forsøger at
tvinge dem til det!) er der store problemer med eksempelvis flydende
designs, altså designs der ikke har en fast bredde. så vil deres
linjelængde blive alt for stor og det vil blive totalt uoverskueligt at
læse (læs: det er næsten umuligt at holde fokus på linjen og når du
skal til en ny, kan man ikke huske hvor man er kommet til - en
videnskab der er blevet forsket meget i!)
Derfor har de fleste af os aldrig et fuldt maksimeret vindue. Der er
dog en anden grund, nemlig den at man ofte har mulighed for at lave
andre ting samtidig med. Det er jo umuligt hvis du maksimerer vinduet.
De eneste programmer der skal maksimeres er grafikprogrammer, da de
ofte har så mange funktioner der er åbne i form af faneblade,
childvinduer etc at det er umuligt at arbejde uden. (og så har de som
regel flere skærme :) for at kunne have et bedre overblik.) Problemet
er selvfølgelig at man med de stigende skærmstørrelser snart skal til
at skifte skriftstørrelse fra 10 og 11px til 12 og 13, men det er en
anden sag, den kan man heldigvis selv klare i ff og opera let, men det
kræver også at designet tillader det, og det er betydeligt sværere end
det ser ud.

Moralen er! Hold nallerne væk fra folks vaner! Alt hvad du forsøger at
gøre med at tvinge din læser til noget bestemt, giver bare færre
besøgende! Det gælder statusbar, vinduer der stjæler fokus, maksimerede
vinduer etc. Fokuser på indholdet! det er som regel det folk kommer der
for! (Som Gerry McGovern siger: Content is King! og Jakob Nielsen og
alle andre brugervenligheds eksperter!)

Godt nytår

Claus

Fra : Stoffer

Dato : 01-01-05 15:41

> [...]
> læsning af tekst det gælder både i print, men især på skærm.Omkring
> 60-70 tegn er det mest optimale! Nogle går faktisk helt ned på 55, hvis
http://www.ordblind.com/tom.html jep.. mener at det er omkring 16 cm hvor
øjet registerere hurtigst (ikke at det har noget med diskussionen at gøre)

> du beder din læser om at maksimere deres browser (eller forsøger at
> tvinge dem til det!)
Det er op til den besøgende selv at vælge størrelsen på vinduet, vi er ikke
alle sammen =)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-01-05 17:17

Claus Jacobsen wrote:

> Nu er der nogle retningslinjer for god skik med hensyn til
> læsning af tekst det gælder både i print, men især på skærm.Omkring
> 60-70 tegn er det mest optimale! Nogle går faktisk helt ned på 55,
+ en hel masse mere.

Jeg giver dig fuldstændig ret. Du glemmer bare en enkelt lille detalje, som
jeg ydmygt beder dig selv overholde - f.eks. når du skriver her i grupperne:
Længden på en tekstblok bliver svær at overskue, når der skrives så lange
passager uden ophold.

Lav en tom linje med passsende intervaller - Den tomme linje er bedst
placeret, når det ikke forstyrrer meningen i den tekst, der står før og
efter.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-01-05 17:51

David Andreas Trasbo wrote:

> Hvis i mener at det ikke er brugervenligt så ved jeg ikke
> hvorfor, fordi jeg går altid på nettet med maksimeret
> browservindue.

Min skærm kører 1600x1200 pixels. Ved du hvor svært det er for mig at
læse linjer, hvis min browser maksimeres?

Og såfremt du begrænser din siden til en given bredde, så linjerne ikke
bliver lange, hvorfor skal browseren så i det hele taget maksimeres?