Skærme
Fijala 3554
Del 2: DELL 2001FP og DVI og boot billede
Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 31-12-04 02:29

Hejsa

Som skrevet i foregående tråd havde jeg følgende problem,

>Der er intet billede når jeg booter maskinen,det kommer først efter
>maskinen er startet op...

>Normalt ser jeg
>1: diverse BIOS skærme
>2: Bootloader (grub)
>3: Opstart af operativ system (WindowsXP eller linux)
>4: Logon billede
>
>Ved de første tre har jeg på Dell'en intet billede, men det kommer
fint >frem når først den er klar med logon billedet.Hvis jeg trykker på
>"menu" knappen eller en af de andre, så får jeg at vide at den er i
>powersave mode
>
>Jeg tror det har noget at gøre med at skærmen er tilsluttet via DVI
>indgangen, og måske de lave opløsninger som bios m.v. kører.
>
>Grafik kortet er et ældre ATI 8500, og jeg har installeret windows
>driverne.

Jeg skrev i den trå at problemet var fixet, men der var jeg desværre for
hurtig på aftrækkeren

Den viste godt nok et billede efter jeg havde opdateret min bios, men
når jeg så genstartede igen så genopstod problemet.

Da jeg flashede min bios så clearede programmet samtidigt min cmos, og
det var ved første genstart jeg fik et billede. Under den første
ganstart får jeg (selvfølgelig) at vide at cmos'en er tom, og jeg kan
vælge at gå i setup eller loade defaults.

Når det er gjort går booten videre som normalt.Når jeg så genstarten
igen så er cmos'en jo ikke længere clearet og så fejler billedet.

Jeg kan genskabe sitiuationen ved at flash min bios igen, så det er
rimmeligt konsekvent.

Det får mig til at tro det er noget i bios'en der er sat forkert men jeg
ved bare ikke hvad...

Hvem kan hjælpe ???

mvh
henrik