Oksefilet som steg i gryde?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-12-04 21:52

Imorgen skal selskabet (seks voksne) have argentinsk oksefilet.

Jeg påtænker at langtidsstege stykket som steg (jeg skærer ca. 2kg af) i
en gryde, da ovnen desværre er optaget af andre ting.

Oksefileten er jo ikke tykkere end ca. 7-8cm på det tykkeste sted
hvilket forkorter stegetiden.

Jeg er lidt i tvivl mht. til stegetiden. Jeg har stegetermometer, men
jeg skal jo gerne have det til at passe så selskabet ikke skal vente på
maden.

Hvilke tommelfingerregler er der, der passer til min opgave?
Erfaringer?

NB
Jeg har hele dagen så jeg kunne evt. lav-temperaturstege den (ca.
80grd), men det er måske lige at udfordre evnerne en tand for meget

--
Steen Suder

Fra : livlykke

Dato : 30-12-04 22:37

"Steen Suder, privat" skrev d. 30-12-04 21:52 dette indlæg :
> [...]

> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Hej
Prøv at læse det spørgsmål. der er stillet af Ralph her i nyhedsgruppen,
den 28/13, der hedder "intervalstegning_hvad gør i"
Der kan du måske finde svaret.
Har aldrig prøvet at lave sådan en i en gryde. Så hvis du ender ud med
at gøre det, vil jeg gerne høre resultatet!!
Den skal ca have 25-30, hvis det var i ovnen, + min. 20 min hviletid. Og
Tror bestemt det må være det samme i gryde.... Men det må du ikke hænge
mig op på...
Med hensyn til langtidsstegning, er der en regel der hedde:
Store kødstykker, ringe kvalitet = lang stegetid, lav temperatur
Små kødstykker, bedste kvalitet = kort stegetid, høj temparatur
Kernetemperaturen skal være ca. 65*, når stegen sættes til at hvile.

Held og lykke!
Liv Lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : Torbenth

Dato : 31-12-04 00:01

"livlykke" <livlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at læse det spørgsmål. der er stillet af Ralph her i nyhedsgruppen,
> den 28/13, der hedder "intervalstegning_hvad gør i"

Har du en anden kalender en os andre *G*

> Kernetemperaturen skal være ca. 65*, når stegen sættes til at hvile.

Så er den gennemstegt.

Hvis rosa indeni skal temp. ikke være højere end ca. 59 grader, når den
sættes til at hvile (ca. 20 min.)

Stegen brunes af i gryden og der hældes væde ved til den er lige netop
dækket. Stegetid for 2 kg med den opgivne tykkelse, ca. 30 min ved svagt
blus. Men brug stegetermometeret.

Mvh.
Torben

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-12-04 01:25

Torbenth wrote:
> "livlykke" <livlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en anden kalender en os andre *G*

> Så er den gennemstegt.

Og det vil jeg og mine gæster ikke have

> Hvis rosa indeni skal temp. ikke være højere end ca. 59 grader, når den
> sættes til at hvile (ca. 20 min.)

Jeg plejer at sigte en smule lavere, men det afhænger lidt af
tilberedningsvarmen.

> Stegen brunes af i gryden og der hældes væde ved til den er lige netop
> dækket. Stegetid for 2 kg med den opgivne tykkelse, ca. 30 min ved svagt
> blus. Men brug stegetermometeret.

Jeg overvejer at putte den i ovnen ved alm. "høj" temperatur sammen med
de andre ting, siden det tilsyneladende ikke giver mening at
langtidsstege et stykke kød, der ikke har mere tykkelse eller fylde end
det er tilfældet her.

--
Steen Suder

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-04 18:26

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> [...]
> med de andre ting, siden det tilsyneladende ikke giver mening at
> langtidsstege et stykke kød, der ikke har mere tykkelse eller fylde

God idé. Den eneste måde, jeg ville overveje at langtidssteg en oksefilet,
var ved 58-60 grader i laaang tid, og så med efterfølgende afbruning v.hj.a.
gasbrænder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 12/25/04)