En kop?
Fra : MEow

Dato : 30-12-04 19:55

En af mine kogebøger, som er oversat fra engelsk, bruger måleenheden "kop",
som jeg aldrig før er stødt på i en dansk opskrift, så jeg antog først at
oversætteren havde sjusket og ikke oversat den enhed, men så fandt jeg ud
af at det udtryk skam kan findes i visse danske opskrifter, men hvor meget
er det i decilitre?

På forhånd tak,
Nikitta.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-12-04 21:33

MEow <nikittariber@yahoo.se> skrev:

> [...]
> oversat den enhed, men så fandt jeg ud af at det udtryk skam kan
> findes i visse danske opskrifter, men hvor meget er det i

1 US cup = 0,24L = 2,4 dL

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : MEow

Dato : 01-01-05 23:04

Morten Bjergstrøm spoke thusly:

> 1 US cup = 0,24L = 2,4 dL

Okay - så du mener altså at oversætteren simpelthen har undladt at
oversætte den måleenhed, til trods for at han har oversat til gram i visse
tilfælde? Findes "kop" ikke som en fast dansk måleenhed? Det er det jeg
underer mig over, for jeg ved godt hvor meget en engelsk "cup" er. I så
fald vil jeg prøve at gå ud fra det, og håbe at resultatet ikke bliver helt
uspiseligt.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen,
Nikitta.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-01-05 11:04

> Okay - så du mener altså at oversætteren simpelthen har undladt at
> oversætte den måleenhed, til trods for at han har oversat til gram
> i visse tilfælde?

Det kan jeg ikke have nogen kvalificeret mening om, da jeg ikke har
læst bogen. Man kan så dog tildels forsvare oversættelsen ved at 1 US
cup omtrentligt svarer til en stor (kaffe)kop.

> Findes "kop" ikke som en fast dansk måleenhed?

Jeg mener ikke, at der er nogle af de gamle danske måleenheder der blev
benævnt kop.

> Det er det jeg underer mig over, for jeg ved godt hvor meget en
> engelsk "cup" er. I så fald vil jeg prøve at gå ud fra det, og
> håbe at resultatet ikke bliver helt uspiseligt.

Prøv at vurder mængden i forhold til retten. Så bør det ikke gå helt
galt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : MEow

Dato : 02-01-05 11:28

Morten Bjergstrøm spoke thusly:

> Prøv at vurder mængden i forhold til retten. Så bør det ikke gå helt
> galt.

Det har jeg desværre ikke nok erfaring til at gøre, så jeg bliver nødt
til at gå ud fra en eller anden fast måleenhed, og eftersom alle jeg har
spurgt har givet mig samme svar vil jeg gå ud fra det.

Venlig hilsen,
Nikitta

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-01-05 12:34

MEow wrote:

> Det har jeg desværre ikke nok erfaring til at gøre, så jeg bliver nødt
> til at gå ud fra en eller anden fast måleenhed, og eftersom alle jeg
> har spurgt har givet mig samme svar vil jeg gå ud fra det.

Det tror jeg roligt, du kan gøre. Ellers kan du jo lige poste opskriften, så
ser vi på det.

Godt nytår!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-12-04 21:53

"MEow" <nikittariber@yahoo.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> af at det udtryk skam kan findes i visse danske opskrifter, men hvor meget

Google er, som sædvanlig, din ven. Der er målkonverter indbygget - indtast
"1 cup in decilitres" i søgefeltet, og nyd.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 30-12-04 22:53

> Google er, som sædvanlig, din ven. Der er målkonverter indbygget - indtast
> "1 cup in decilitres" i søgefeltet, og nyd.
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Øj, dét er smart!!!!

--