Stil indskrevet på PC
Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-12-04 17:09

Hej

Vi er et par kolleger,der er lidt i tvivl om, hvilken måde, der er den helt
korrekte, når man skal skrive en stil ind, når man bruger maskine/PC.

Det drejer sig bl.a. om nyt afsnit, skriftstr. m.m.

Findes der en autoriseret beskrivelse af hvordan?

VH BA

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 19:01

Birgitte Abkjær <paogbaZEBRA@oncable.dk> wrote:

> Vi er et par kolleger,der er lidt i tvivl om, hvilken måde, der er den helt
> korrekte, når man skal skrive en stil ind, når man bruger maskine/PC.

Hvorfor skulle nogen dog finde på at skrive en stil /ind/? En sådan
skrives da mest hensigtsmæssigt direkte på Mac'en eller PC'eren.

> Det drejer sig bl.a. om nyt afsnit, skriftstr. m.m.
>
> Findes der en autoriseret beskrivelse af hvordan?

Det tror jeg ikke, men prøv at sammenligne med det du normalt ser på
skrift fra Word og andre tekstbehandlingsprogrammer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-12-04 19:14

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle nogen dog finde på at skrive en stil /ind/? En sådan
> skrives da mest hensigtsmæssigt direkte på Mac'en eller PC'eren.

Ordkløveri - så undlad "ind". Er der nogen retningslinier fra
Undervisningsministeriet desangående. Måske ved lærere med elever til
afgangsprøver det. Vi har kun til 7.kl.

VH BA

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-04 20:45

"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Ordkløveri - så undlad "ind". Er der nogen retningslinier fra
> Undervisningsministeriet desangående. Måske ved lærere med elever til
> afgangsprøver det. Vi har kun til 7.kl.

Det er bestemt ikke ordkløveri at tale om at skrive ind, Birgitte.
Forbavsende mange lærere forlanger at deres elever først skriver tingene i
hånden og derefter skriver ind - også nogle af mine kolleger, der ellers
burde vide bedre - det er ikke særlig smart.

Hvad angår retningslinier findes der en bekendtgørelse omkring elevernes
brug af computer til folkeskolens afgangsprøver - de har også at gøre med
det daglige arbejde, og der omtales også ordenskarakterer og hvordan de
gives.

Find den på uvm,s hjemmeside under love og bekendtgørelser.

--
ahw

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-12-04 00:16

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> hånden og derefter skriver ind - også nogle af mine kolleger, der ellers
> burde vide bedre - det er ikke særlig smart.

Enig, hvis det drejer sig om håndskrift & orden burde det vel være
omvendt, kladde på pc (det er den jo ret god til, rette, flytte,
redigere m.v. ) og indskrift i hånden.

/carsten

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 31-12-04 00:22

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hånden og derefter skriver ind - også nogle af mine kolleger, der ellers
> burde vide bedre - det er ikke særlig smart.

Ingen grund til diskussion her. Vi er fuldkommen enige. Det skyldes
vanesprogbrug fra gamle dage.

Af og til opstår der bekymringer hos forældre, men vi dyrker så håndskriften
til notetagning og skønskrift. Mit argument over for eleverne, for alligevel
at kunne skrive pænt i hånden er, at der er mere gennemslagskraft i et
kærestebrev, når det er skrevet i hånden. Så tror kæresten ikke, det er
printet ud i flere eksemplarer. Den godtager de.

Kan du nærnere præcisere, hvor jeg kan finde retningslinierne?

VH BA

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 31-12-04 01:12

> Kan du nærnere præcisere, hvor jeg kan finde retningslinierne?

På Undervisningsmysteriets hjemmeside (www.uvm.dk), bare følg linkene mod
folkeskole - love og regler. Herefter kommer du ind på retsinfo, og du kan
finde bekendtgørelsen et stykke nede på siden.
Der er nu ikke så meget hjælp i den med hensyn til de ting du efterlyser.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-12-04 03:55

> [...]
gennemslagskraft i et kærestebrev, når det er skrevet i hånden. Så tror
kæresten ikke, det er printet ud i flere eksemplarer. Den godtager de.

Jeg tænkte mere på budskabet - det er vist en gammel fordom at man synes
bedre om et håndskrevet brev - det er vel en vanesag. Jeg er nu mere
interesseret i indholdet fremfor fremgangsmåden.

Jeg tænkte i øvrigt her på "procesorienteret skrivning". Bedre med en
computer.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 31-12-04 07:19

Arne H. Wilstrup <karl@utroligsmart.dk> wrote:

> Jeg tænkte mere på budskabet - det er vist en gammel fordom at man synes
> bedre om et håndskrevet brev - det er vel en vanesag.

Ja, er den maskinskrevet/printet ud, behøver man i hvert fald ikke at
skulle dechiffrere håndskriften.
--
Per Erik Rønne

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 31-12-04 12:33

Hej

Fik dette link på den private mail af en venlig kollega:

http://us.uvm.dk/grundskole/proeverogevaluering/computereveddeskriftligeproever/?menuid=1070

det skulle kunne bruges.

Så har vi noget at snakke om i aften

VHBA

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-05 17:46

"Birgitte Abkjær" wrote:

> [...]
> korrekte, når man skal skrive en stil ind, når man bruger maskine/PC.
>
> Det drejer sig bl.a. om nyt afsnit, skriftstr. m.m.

Tja, jeg ved ikke om det er foreskriftsmæssigt, men når PC anvendes af
eleven, så vil jeg gerne kunne se, at eleven har vist noget selvstændig
formattering og øvrig opstilling. Gerne så man kan se, at eleven forstår
at bruge tekstbehandlingens styrke.

Alle kan skrive en tekst med margin 2,5c, TimesNewRoman, skriftstørrelse
12 og hvad der ellers er i Words standard Normal.dot
(overskriftsformattering, sidefod/sidehoved o.s.v.).

I 1999 var der en som fandt ud af, at en normalside består af 1300 tegn
for prosa og for poesi 30 verslinjer.
Om det har noget på sig. Det skal jeg ikke kunne sige.
Se
http://groups.google.dk/groups?selm=833urf%246ec%241%40news.cybercity.dk&output=gplain

Længere oppe i uddannelsessystemet, så defineres en normalside som 2275
tegn

---
Jeg kiggede lige i DØK studiehåndbogen, og fandt definitionen på en
normalside (s. 29 nederst).
"...det skal her understreges at en normalside er defineret som 2275
satsenheder pr. side (incl. mellemrum) svarende til maskinskrevne A4 ark
med
65 tegn pr. linie, 34 linier pr. side. Figurer tæller som 700 tegn.
Så ved vi hvad vi har at regne ud fra
---
fra
http://groups.google.dk/groups?selm=91af29%24pu%241%40news.inet.tele.dk&output=gplain

På syddansk universitet er en normalside 2400 tegn.

Og med henblik på formattering.....Der er vist frit slag. Jeg vil dog
til enhver tid foretrække, når eleven kan vise noget selvstændighed med
henblik på formattering.
Fx, når man skriver en avisartikel, så den også er formatteret som en
avisartikel (spalter)
Eller et eventyr er krydret med Uncial

mvh

Carsten Riis, der ikke er lærer og her kun mine private holdninger.