andesteg på Weber grill
Fra : Margit

Dato : 30-12-04 15:54

Vi stegte anden på vores nyerhvervede Weber grill juleaften.
Det var en røget sag og en stor skuffelse. Den stod ellers
som den skulle - 2 1/4 time. Jeg foretrækker absolut ovnen i
fremtiden. Ærgerligt.
Mange nytårshilsener fra
Margit

Fra : mogens

Dato : 30-12-04 16:32

Margit wrote:

> [...]
> Det var en røget sag og en stor skuffelse. Den stod ellers
> som den skulle - 2 1/4 time. Jeg foretrækker absolut ovnen i

Hvis anden smagte meget af røg kunne det tyde på nogle dårlige kul, eller at
de ikke var ordentligt antændte. Generelt har webertilberedte retter en
snert af røgsmag, og skyen til sauce ligeså, men ikke mere end at det er
pikant. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig.
Jeg bruger altid kvalitetskul og sørger for at de er i fuld glød inden de
smides i kulholderne.

Mogens

Fra : Margit

Dato : 30-12-04 22:56

"mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pikant. Men smag og behag er selvfølgelig forskellig.
> Jeg bruger altid kvalitetskul og sørger for at de er i fuld glød inden de

Vores briketter var i hvert fald dyre husker jeg, så jeg tror de er gode
nok.
Og der var også drønvarme på hele stegetiden. Og åbne spjæld. Vi tør
næsten ikke prøve igen nu.
Margit

Fra : mogens

Dato : 31-12-04 09:36

Margit wrote:

> [...]
> nok.
> Og der var også drønvarme på hele stegetiden. Og åbne spjæld. Vi tør

Det vil være synd at afskære jer selv fra dette. Men jeg kan sagtens følge
at det har været ret træls at stå med gæster og så servere noget der ikke
er godt! Prøv at lave en and engang bare til jer selv.

Iøvrigt prøvede jeg at lave en svinekam for nylig i Weber, hvor vi plejer at
lave den i almindelig ovn. En helt igennem fantastisk flæskesteg -
ultrasprød og saftig, og vores gæster var lige så duperede vom vi selv.

Husk iøvrigt at du altid skal have væske i drypbakken. Ellers brænder det
på, og du har ikke sky til sauce.

Mogens

Fra : Margit

Dato : 01-01-05 14:24

> [...]
> ultrasprød og saftig, og vores gæster var lige så duperede vom vi selv.
>
> Husk iøvrigt at du altid skal have væske i drypbakken. Ellers brænder det

Ja det lyder jo ellers godt - så måske vi alligevel skal prøve igen. Måske
en anden
slags kul.

Margit

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-01-05 23:41

Margit skrev:
> Ja det lyder jo ellers godt - så måske vi alligevel skal prøve igen. Måske
> en anden slags kul.

Hvad med fyldet i anden?
Jeg har prøvet at tilberede and på forskellige i almindelig ovn - lidt
afhængig af hvad jeg havde for hånden f.eks. i et sommerhus - og fyldet kan
have en ret afgørende indflydelse på smagen og hvor tørt kødet bliver.

-------
Tomas

Fra : Peter Sindrup

Dato : 02-01-05 17:47

Hej Margit

> Ja det lyder jo ellers godt - så måske vi alligevel skal prøve igen. Måske
> en anden slags kul.

To fif.
Før det første er der (stort set) kun to slags "kul" der rigtigt virker til
din Weber-grill her i vinterkulden og det er kulbriketter af mærkerne "Heat
Beats" og "Quick Glow"

Begge typer kulbriketter høre bestemt til i den dyre(ste) ende, men hvad
hjælper det at spare på kullene hvis det betyder at stegen ikke er til at
spise.
Og i husker vel at tænde jeres briketter i en såkaldt "grillstarter" eller
"skorsten", og tager jer tid til at vente til de er *helt* tændte og varme?
(så der er aske også de øverste briketter)

Derneæt skal alt "ovnstegning" på kuglegrillen (til forskel fra grillning)
jo foregå med indirekte varme. Det vil sige over en foliebakke (med vand i)
som skal tage *alt* drypperiet fra det i nu laver. Hvis olien/fedtet lander
på de varme kul, virker olien jo som "røgelse" og det bliver med garanti
ikke nogen success.

På med (grill)vanten, og prøv igen.
Du snyder dig for mange gode oplevelser ved at give op efter blot et kiks.

Peter

Fra : Erling Nielsen

Dato : 31-12-04 09:51

> [...]
> Det var en røget sag og en stor skuffelse. Den stod ellers
> som den skulle - 2 1/4 time. Jeg foretrækker absolut ovnen i

Vi tilberedte vores and på weberen juleaften. Den fik knap 4 timer med
halvt åben spjæld i bund og top. Briketterne vi brugte var Head Beads,
blandet med lidt
trækulsbriketter. Der var ikke tilført noget vædske i foliebakken. Den
blev bare perfekt
Jeg tror ikke, at jeg kan finde på at tilberede and i ovnen længere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-05 13:45

"Margit" <sv@tesenet.dk> wrote in message
> Vi stegte anden på vores nyerhvervede Weber grill juleaften.
> Det var en røget sag og en stor skuffelse. Den stod ellers
> som den skulle - 2 1/4 time. Jeg foretrækker absolut ovnen i
> fremtiden. Ærgerligt.

Vi fik 2 ænder + flæskesteg juleaften og den ene and var fra Weber, den
enden fra ovnen. Der var stort set ingen forskel, den fra grillen måske lidt
mere saftig men meget lidt. Begge ænder var meget gode.

--
mvh/rg. Christian