Gammel vise om Hjalmar, tekst søges
Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-04 11:43

Hej
Jeg har følgende vers, men søger resten. Visen er meget gammel, men jeg ved
ikke hvilket år, ifølge pålidelig kilde kan den ihvertfald dateres til
sidste i 1800 tallet.

På blomsterklædt bakke sad Hjalmar og sked
han tørred sin røv med et blad
da uheldet skete at bladet det brast
og alle fem fingre i røven sad fast

--
/Sv-E

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-04 12:06

"Svend-Erik Kjær Madsen" <sv-erik@fjernstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidste i 1800 tallet.
>
> På blomsterklædt bakke sad Hjalmar og sked

Fra "Lystige viser" Politikens forlag 1952:

Hjalmar og Hulda
(skillingsvise, hvis original indeholde hele tragedien, fortalt i 23 vers)
Jul. Strandberg

På blomsterklædt bakke sad Hjalmar så tavs
thi afskedens time var nær
han skulle bort drage til fremmede land
og kæmpe mod fjendernes hær.
Hans hjerte det banked, mens vinden lufted
han sukked, skønt blomsterne yndelig dufted.
Han vented på Hulda, hans glæde og lyst
hans elskede pige og eneste trøst

Og solen sig nejed og himlen blev rød
og skyerne fremsteg fra vest
hans kinder blev hvide, og bleg som en død
han ville bestige sin hest
Da så han i afstand sin Hulda komme
han hørte soldaternes trompet og tromme
da tøjred han atter sin modige hest
og iled til Hulda så glad som en fest

Oh Hulda, du elskte, kom hid i min favn,
i morgen hjeg rejser fra dig
Forglem ej din Hjalmar, forglem ej mit navn
oh Hullda, vær tro imod mig
Thi stedse, i fald jeg må blive i live
du trofast og ung i min tanke skal blive
ja, lov mig, du hulde, at være mig tro
da glemmes min sorg og mit hjerte får ro

"Min Hjalmar, ret aldrig jeg bryder min ed
og ej skal jeg glemme dit navn
Jeg misted min glæde jeg misted min fred,
om du og en anden i favn.
Det aldrig skal spørges, hvor end jeg skal vanke,
at jeg skulle skænke en anden en tanke.
Før døden os kalder, før skilles vi ej
mit hjerte for evigt kun tilhører dig.

Dette er hvad der står i ovennævnte bog. Jeg fandt flere vers her: (alle 23)
http://www.ugle.dk/hjalmar_og_hulda.html
De fækalie inspirerede linier er åbenbart ikke originale.
--
Martin
www.martinbak.dk/ - ny julesang.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-04 13:02

Martin Bak wrote:

> De fækalie inspirerede linier er åbenbart ikke originale.

Takker, det tænkte jeg nok

Det omtalte vers skulle have florreret omkring 1890 i hæren.
--
/Sv-E

Fra : Martin Bak

Dato : 30-12-04 13:10

> Takker, det tænkte jeg nok
>
> Det omtalte vers skulle have florreret omkring 1890 i hæren.
> --
Nej mon dog. Julius Strandberg skrev først teksten i 1904 iflg:

http://www.litteraturpriser.dk/1850/SJuliusStrandberg.htm

men han måske have været inspireret af den lumre version?

Martin

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-04 14:50

Martin Bak wrote:
> Nej mon dog. Julius Strandberg skrev først teksten i 1904 iflg:

Der har du sikkert ret, 1890 var også et skud, 1910 kunne for så vidt være
ligeså rigtigt i den forbindelse, da jeg ikke kender den person som skulle
have overleveret det "lumre digt".
--
/Sv-E

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-04 15:48

Svend-Erik Kjær Madsen <sv-erik@fjernstofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41d3db2f$0$665$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> sidste i 1800 tallet.
>
> På blomsterklædt bakke sad Hjalmar og sked

__________

Er det noget du har hørt i DRs børneradio ?

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-04 16:04

Åge Halldorsson wrote:

> Er det noget du har hørt i DRs børneradio ?

Hvad for dig til at tro det, hvis du gad læse tråden, fremgår det jo
tydeligt hvor jeg har hørt det.

Det er måske noget du associere med børn ?

--
/Sv-E

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-12-04 20:22

Svend-Erik Kjær Madsen <sv-erik@fjernstofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41d4185c$0$692$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> tydeligt hvor jeg har hørt det.
>
> Det er måske noget du associere med børn ?

__________

Det var sån set bare en lille sjov kommentar om sproget i Drs børneradio.

Hilsen Åge

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 31-12-04 00:23

Åge Halldorsson wrote:
> Det var sån set bare en lille sjov kommentar om sproget i Drs børneradio.
>
> Hilsen Åge

Godt ord igen så
--
/Sv-E