Tilbehør til oksesteg.
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-12-04 10:56

Vi har været så heldige at få et lækkert stykke oksefilet som vi vil lave en
god steg af nytårsaften, men nu er sagen den at jeg simpelthen ikke kan
finde på hvad man kan lave af tilbehør til.

nogen der har nogle gode bud?

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Kathrine

Dato : 30-12-04 12:52

"Sabina Hertzum" <skrev:

> [...]
kan
> finde på hvad man kan lave af tilbehør til.

Vi skal have hasselbagte kartofler og cognacsauce.
Der til tomatsalat og bønnesalat - begge med masser af hvidløg.
Kathrine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-12-04 18:00

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal have hasselbagte kartofler og cognacsauce.

Undrede mig over udtrykket "hasselbagte kartofler" .... jeg har nemlig i
adskillige år levet i den tro, at det hedder hasselback kartofler *S*

Jeg bilder mig ind, at retten er opkaldt efter den svenske restaurant
"Hasselbacken". På originalsproget er det naturligvis "Hasselbackspotatis".

Her er den svenske restaurant iøvrigt:
http://www.restauranghasselbacken.com/

En søgning på Google afslører, at en del har fået det, jeg bilder mig ind er
den oprindelige titel, omskrevet og totalfordansket til hasselbagt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Kathrine

Dato : 30-12-04 20:33

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> [...]
ind er
> den oprindelige titel, omskrevet og totalfordansket til hasselbagt *S*

Det har jeg aldrig spekuleret på før
Interessant.
--
Kathrine

Fra : livlykke

Dato : 30-12-04 22:19

"Lisbeth Jacobsen" skrev d. 30-12-04 18:00 dette indlæg :
> [...]
ind er
> den oprindelige titel, omskrevet og totalfordansket til hasselbagt *S*

Sidder med kokkebogen på skødet, og der kan man altså kun finde
Hasselback, og ikke noget hasselbagt.
I den NUdanske ordbog, findes også kun ordet hasselback.
Ved søgning på Google, fandt jeg ud af, at du har helt ret, med hensyn
til oprindelsesstedet, se bare her.

http://www.provencebutikken.com/index.html#http://www.provencebutikken.c
om/opskrifter.html

MvH
Liv Lykke

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-12-04 08:52

"livlykke" <livlykke.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Ved søgning på Google, fandt jeg ud af, at du har helt ret, med hensyn
> til oprindelsesstedet, se bare her.

Tak for linket! Jeg aner ikke, hvorfra jeg selv vidste det med den svenske
restaurant og var ikke helt sikker på, om det hang sådan sammen. Så det er
fint at se en henvisning.

Mvh. Lisbeth