Skal købe 3d-grafikkort, men forstår ikke ~
Fra : Mona & Michael

Dato : 29-12-04 23:18

Hej Gruppe.

Jeg skal købe et billigt 3D-grafikkort sammen med Win ME OEM, men
jeg forstår ikke de tekniske detaljer vedr. grafikkort.

Der er bl.a. nævnt noget med DDR Ram. Hvad gør de godt for, og
hvor vigtige er de?

Hvilke oplysninger er det liiige jeg skal sammenligne på de
forskellige kort , og hvad betyder de forskellige oplysninger?
Er alle kort = 3D nu om dage?

Og så er der noget med MHz. Hvor vigtigt er det og hvorfor?

Og hvad med opløsningen?

I øjeblikket har vi et S3 inc. savage4 pro, og jeg kunne godt
tænke mig at opgradere driveren først for at se om det hjælper,
men jeg kan desværre ikke finde et sted, hvor jeg kan downloade
den fra. OG jeg har ledt i mange, mange timer bl.a. via Google og
på Twocows, så bær venligst over med mig, hvis jeg skulle have
gjort noget, I synes er mere indlysende.

Vi spiller bl.a. Harry Potter på Win98, og har tit problemer med
at spillet fryser. Vil et nyt kort kunne løse det problem?

Kortet jeg skal købe, skal være ABSOLUT billigt, og jeg kikker
lidt på disse forskellige kort, men jeg kan ikke selv se hvilket
der er bedst, og om det overhovedet vil kunne dække vores behov.
Det er:

VGA Kort Geforce 256 Annihilator Pro Creative (32 Mb DDR RAM)
VGA kort Radion 7000 (64 Mb DDR RAM)
VGA kort Radion 9200SE (64 Mb DDR RAM)
VGA kort Radion 9200SE (128 Mb DDR RAM)
.... eller måske nogle af dem fra www.edbpriser.dk til max. kr.
400,-.

Hvad betyder de forskellige oplysninger? Hvem er producenten og
hvad er model-navnet?

Jeg glæder mig til jeres svar.

Hilsen

Mona

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 23:41

Mona & Michael wrote:

> Der er bl.a. nævnt noget med DDR Ram. Hvad gør de godt for, og
> hvor vigtige er de?

Alle grafikkort idag er bestykket med DDR RAM.

> Hvilke oplysninger er det liiige jeg skal sammenligne på de
> forskellige kort , og hvad betyder de forskellige oplysninger?

Hvilke tænker du på?

> Er alle kort = 3D nu om dage?

Nej.

> Og så er der noget med MHz. Hvor vigtigt er det og hvorfor?

Det skal du ikke hænge dig så meget i.

> Og hvad med opløsningen?

Skal du heller ikke hænge dig så meget i...

> Vi spiller bl.a. Harry Potter på Win98, og har tit problemer med
> at spillet fryser. Vil et nyt kort kunne løse det problem?

Der kan være mange årsager til at et spil fryser.

> Kortet jeg skal købe, skal være ABSOLUT billigt, og jeg kikker

Hvad er "absolut billigt"?

> VGA Kort Geforce 256 Annihilator Pro Creative (32 Mb DDR RAM)

Spild af penge.

> VGA kort Radion 7000 (64 Mb DDR RAM)

> [...]

Til 500,-

Det er faktisk noget af det bedste der fås under 1000,- og det kan
snildt klare dit behov langt ind i fremtiden. Spild ikke pengene på et
kort til 3-400,- når ovenstående er _klasser_ bedre.

Du får lige et link til en test, så kan du erfare det ved selvsyn (læse
benchmark-grafer) - du skal kigge efter "GF4 Ti 4200":

http://shor.ter.dk/26815894

Hvis du lægger mærke til det, så er _ingen_ af dine egne forslag med på
listen - de er ikke hurtige nok.

> Hvad betyder de forskellige oplysninger? Hvem er producenten og
> hvad er model-navnet?

At købe grafikkort er en jungle. Hvis man ikke kender lidt til det på
forhånd, bør man lytte til andre og få sorteret alle "overflødige"
oplysninger fra. Til dit brug skal du ikke bekymre dig om producenten
af kortet, opløsninger, RAM eller clockfrekvens (MHz).

Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-12-04 00:25

Mona & Michael wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Jeg skal købe et billigt 3D-grafikkort sammen med Win ME OEM, men
> jeg forstår ikke de tekniske detaljer vedr. grafikkort.

/klip

Køb et brugt Geforce 256!

Hvis dit S3 Savage 4 Pro ellers stadig sidder i den maskine det sad i da
det var nyt, er det en PC fra omkring 1999.

Med sådan en gammel PC kan det efter min mening slet ikke betale sig at
købe et moderne grafikkort.

Hvis jeg tager fejl mht. den PC dit nye grafikkort skal sidde i, så post
nogle specifikationer på maskinen her, så bliver det nemmere at hjælpe
dig med at finde et grafikkort der passer til den.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Brian Lund

Dato : 30-12-04 00:48

> VGA Kort Geforce 256 Annihilator Pro Creative (32 Mb DDR RAM)
> [...]

Det hurtigste kort her er vistnok 9200SE, men det er stadigvæk et sløvt
et... Det er dog klart bedre end dit Savage 4!
Men hvis du finder et spil med 3D grafik du vil spille, så gå efter noget
der er bedre, f.eks. det TI-4200 som Jesper smed et link til!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-12-04 08:42

Brian Lund wrote:

> Det hurtigste kort her er vistnok 9200SE, men det er stadigvæk et
> sløvt et... Det er dog klart bedre end dit Savage 4!

Men giver for lidt for pengene.

> Men hvis du finder et spil med 3D grafik du vil spille, så gå efter
> noget der er bedre, f.eks. det TI-4200 som Jesper smed et link til!

En maskine af den alder kan sagtens trække fede spil - der skal bare et
godt grafikkort til. Tænk hvis M&M blev hooked på UT, Diablo II LoD
eller Colin McRae 2.0 ?

Jesper G. Poulsen

Fra : asap

Dato : 01-01-05 16:28

Jeg har et GF2 MX400 til 125 kr på dba.dk - hvis I er fra Kbh er det nemt...

Men ellers vil jeg anbefale lidt større investering til et nyt - fx. dét
Ti4200, Jesper anbefaler eller et Radeon 9550 Gamers Edition.

Fra : Hans

Dato : 02-01-05 03:11

Mona & Michael wrote:
> [...]
> på Twocows, så bær venligst over med mig, hvis jeg skulle have
> gjort noget, I synes er mere indlysende.

I første omgang bør i nok finde ud af hvilken type AGP-Port der sidder på
bundkortet. Hvis det er AGPx1 eller x2, så vil valget af nye grafikkort være
stærkt begrænset, da der ikke findes ret mange universelle AGP grafikkort
tilbage på markedet.

Prøv at downloade dette i øvrigt udmærkede lille testprogram:

http://www.snapfiles.com/get/everest.html

Lad programmet teste maskinen og vælg punktet "Motherboard" og undermenuen
"Chipsæt".

I afsnittet "AGP Egenskaber" finder i oplysninger om hvilke hastigheder
porten understøtter. Hvis der kun står "AGP Version 1.0" og "Understøttede
AGP Hastigheder x1, x2", så handler det desværre nok mere om at tiden er
inde til en mere omfattende opgradering af maskinen, eller at søge på
brugtmarkedet efter et ældre 3D grafikkort.

Hans