Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvorfor er himlen blå?
Fra : Steen

Dato : 29-12-04 21:41

Jeg tog dette billede i dag i København, hvor der var kraftig tåge. Billedet
er taget kl. ca. 16:20 altså godt ½ time efter solen var gået ned.

Tågen virkede mere tæt i virkeligheden og himlen var bestemt ikke blå. Men
det er den på billedet? Hvorfor? Er kameraet følsomt overfor UV eller IR
"lys"?

Billedet er taget med en Minolta Dimage G400.

http://c30.dk/PICT6659.jpg

--
/Steen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-04 21:47

Steen wrote:

> Tågen virkede mere tæt i virkeligheden og himlen var bestemt ikke blå. Men
> det er den på billedet? Hvorfor? Er kameraet følsomt overfor UV eller IR
> "lys"?

Det skyldes med garanti, at din white ballance er sat på auto, og at
den har tolket motivet på en måde, så den har skruet op for blåt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 22:31

"Steen" <steen@XXXcutie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "lys"?
>
> Billedet er taget med en Minolta Dimage G400.

En anden forklaring kan være, at når det bliver mørkt er det øjets
stavceller, der opfanger
lyset i stedet for tapcellerne. Og da det kun er tapcellerne, der er
følsomme for farver,
opfatter vi ikke de farver, der er. Kameraet derimod har kun en type
sensorer, og opfanger
farverne.

MVH
Chris

Fra : OCB

Dato : 29-12-04 22:53

> [...]
> "lys"?
>
> Billedet er taget med en Minolta Dimage G400.

Der er et begreb indenfor natfotografering, som kaldes "The blue hour" - Det
er det tidsrum mellem solen netop er gået ned og inden det bliver helt
mørkt. Du kan se et eksempel her: http://www.condrup.dk/foto_gal_01_04.htm

Om det så er det du har fanget eller som andre nævner din WB der "driller"
skal jeg ikke gøre mig klog på, men dette er mit bud.. - Der sker til
tider sjove ting på ens fotos.. :d

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk