Hvordan sprøjter man marengs?
Fra : Peter Henrichsen

Dato : 29-12-04 21:27

Hej

Jeg står for at skulle lave en spændende "Glace au four" (ovnbagt is) som
jeg så i programmet Tina's mad på DR, hvor hun havde gang i en herlig
nytårsmenu.

Forudsætningen for at få en rigtig flot og præsentabel Glace au four, er at
man kan sprøjte marengs på siderne af isen samt små toppe oven på isen.

Man nu har jeg i mange år nøjedes med at sprøjte marengs og flødeskum ved at
smække det i et stykke bagepapir og forme det som et kræmmerhus. Men - jeg
har altid problemer med at spidsen "vokser sig større" så det er svært at
lave de fine detaljer.

Hvordan er det nu rigtig konditorer gør, og kan jeg nå at lære det inden
nytårsaften - eller skal jeg simpelthen ned i en isenkram og købe en færdig
sprøjte med fast tud?

Mange nytårshilsner fra Peter

PS. Så du også den gode udsendelse med Tina's nytårsmenu og den lækre Glace
au Four, og ligeledes har fået lyst til at lave den til dessert nytårsaften,
kan du finde opskriften her :

http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=1247

Fra : -V-

Dato : 29-12-04 21:44

Peter Henrichsen wrote:
> Jeg står for at skulle lave en spændende "Glace au four" (ovnbagt is)
> som jeg så i programmet Tina's mad på DR, hvor hun havde gang i en
> herlig nytårsmenu.

Et det det samme som en Glace Surprise, hvor hele isen er bagt ind i en stor
mængde marengs?

Som et pyntetrick kan du bruge en halv æggeskal med lidt spiritus i, som du
sætter ild til, når den er done. Værsgo: en vulkan af marengs.

-V-

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 21:46

"Peter Henrichsen" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan er det nu rigtig konditorer gør, og kan jeg nå at lære det inden
> nytårsaften - eller skal jeg simpelthen ned i en isenkram og købe en

Papirkræmmerhuse bruges kun til chokolade og glasur.

I stedet for at drøne ned og købe en rigtig sprøjtepose, kan du bruge en
frysepose og klippe et passende hul i det ene hjørne. Fyld ikke for meget i
fryseposen, de kan godt "gå op i limningen" hvis belastningen er for stor.

Du kan også gå ned i morgen tidlig og spørge din bager, om han har nogle
plastiksprøjteposer (engangssprøjteposer) du må købe. Spørg bageren selv,
ikke ekspedienterne. De ved som regel ingenting.

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-12-04 21:57

[Peter Henrichsen | Wed, 29 Dec 2004 21:27:26 +0100]

> [...]
>har altid problemer med at spidsen "vokser sig større" så det er svært at

Hvis spidsen vokser, er det fordi papiret ikke er strammet nok. Det er
vigtigt at bruge et ret stort stykke papir og at slutningen er "låst" ved
toppen af kræmmerhuset.

Hvis det skal gå hurtigt for mig, plejer jeg typisk at bruge en stor
frysepose eller anden halvkraftig plasticpose, hvor jeg kan fylde, binde en
knude på og klippe den spids jeg ønsker (husk at klippe en fór lille spids)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Peter Henrichsen