Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Skal jeg bare købe den? LG L1930B (valg af~
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 18:24

Hey...

Sidder og overvejer om man skulle købe en forsinket julegave til sig selv
En 19" fladskærm. Så er spørgsmålet hvad jeg skal gå efter. Phillips,
Samsung, LG eller noget helt fjerde.

Mine krav er, at den naturligvis skal være 19", helst med S-IPS panel men
skal være ærlig og indrømme at jeg ikke er helt sikker på om det stadig er
det bedste. Har ikke fulgt så meget med på markedet i den senere tid.

Jeg spiller ikke så meget som jeg har gjort, men den skal stadig kunne klare
det. Det er naturligvis også vigtigt at farvegengivelsen er i orden, idet
jeg sidder med en 17" CRT hvor en lys grå farve ser ud som en lys lilla. Det
er et must at den har DVI indgang, skal naturligvis være sølvfarvet og
prislejet er ca. kr. 4.000,-

Jeg har set lidt på en LG Flatron L1930B, men har også haft nogle Samsung i
kikkerten, da jeg er vild med deres design - dog er deres paneler ikke helt
på toppen.

Hvad ville I vælge ud fra ovenstående kriterier?

På forhånd tak...

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : JK

Dato : 29-12-04 23:05

On Wed, 29 Dec 2004 18:24:13 +0100, "Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer
(a) FJERN DETTE hotmail.com> wrote:

> [...]
>på toppen.
>
>Hvad ville I vælge ud fra ovenstående kriterier?

Ja, den skærm er ialfald s-ips.

Der er en 19" samsung til 5013,- som har 20 msec responstid og er pva
panel. Pva panel skulle være ligeså godt som s-ips m.h.t. farver.
Spørgsmålet er endda om ikke det er en bedre skærm.

Du kan prøve at læse denne tråd:

(om det med TN og farverne og deres effektive responstid)
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=34108&sid=

Ellers er det jo interessant med 20" skærme, da de har 1600x1200 og
derfor også kører perfekt ved 800x600 (spil).
Der er den viewsonics, der tales om i tråden, og Dells. De koster
omtrent det samme.
Samt en LG

der også er s-ips, 16 msec.

http://www.prad.de/guide/screen1364.html

Se under Hersteller på den site.

Om paneler: der er denne lange artikel
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

hvor man kan nøjes med at læse fra side 19. PVA, MVA, osv. er omtalt
pænt der. Jeg bruger selv en Eizo L767, 25 msec. Den har MVA.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 23:53

JK wrote:
> Ja, den skærm er ialfald s-ips.

Præcis...

> Der er en 19" samsung til 5013,- som har 20 msec responstid og er pva
> panel. Pva panel skulle være ligeså godt som s-ips m.h.t. farver.
> Spørgsmålet er endda om ikke det er en bedre skærm.

Jeg vil give dig ret i, at den ser godt ud, men 4k er i forvejen toppen af
mit budget, så jeg tror ikke jeg kan presse citronen mere.

> Du kan prøve at læse denne tråd:
>
> (om det med TN og farverne og deres effektive responstid)
> http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=34108&sid=

Så fik jeg da lige lidt indsigt i hvordan TN paneler fungerer, det skal man
ikke have...

> Ellers er det jo interessant med 20" skærme, da de har 1600x1200 og
> derfor også kører perfekt ved 800x600 (spil).

Jah! Det er jo rigtigt, det passer meget fint sammen...

> Der er den viewsonics, der tales om i tråden, og Dells. De koster
> omtrent det samme.
> Samt en LG

Den ser godt nok nice ud. Og designet er også bare i orden, men prisen er
også derefter. Sådan en skærm bliver det i hvert fald ikke til på nuværende
tidspunkt...

> http://www.prad.de/guide/screen1364.html
>
> Se under Hersteller på den site.

Jeg kender skam udemærket Prad.de, og konsulterer deres side jævnligt, dog
står der næsten ikke noget om paneler på eksempelvis Philips.

> Om paneler: der er denne lange artikel
> http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html
>
> hvor man kan nøjes med at læse fra side 19.

Her står det hele jo præcist. Tak...

> PVA, MVA, osv. er omtalt
> pænt der. Jeg bruger selv en Eizo L767, 25 msec. Den har MVA.

Den ser sq også meget fin ud!

Men er LG Flatron L1930B et fuldkommen latterligt køb? Findes der noget i
samme prisklasse med MVA/PVA panel som er at foretrække?

På forhånd tak...

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 30-12-04 09:08

On Wed, 29 Dec 2004 23:53:27 +0100, "Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer
(a) FJERN DETTE hotmail.com> wrote:

>Men er LG Flatron L1930B et fuldkommen latterligt køb? Findes der noget i
>samme prisklasse med MVA/PVA panel som er at foretrække?

Tja, ved ikke. En LG1910 skuffede mig derved, at kontrasten er meget
høj. Herved er toneskalaen kort. Jeg forsøgte at skrue ned for
intensitet og kontrast, - men blev ikke helt tilfreds.

Hvad skal man sige ? udnyt returret eller se den først. Zitech
butikker ligefrem bugner med LG.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 17:47

JK (at mail dot dk) wrote:
> Tja, ved ikke. En LG1910 skuffede mig derved, at kontrasten er meget
> høj. Herved er toneskalaen kort. Jeg forsøgte at skrue ned for
> intensitet og kontrast, - men blev ikke helt tilfreds.

Hmm... ok. L1930B er så sådan set den 'åndelige' efterfølger til L1910B, så
det kan da være at det er noget af det samme?
Men I anbefaler altså at jeg smider næsten 5000 for en Samsung med et PVA
panel i stedet og 20 ms i response time?

> Hvad skal man sige ? udnyt returret eller se den først. Zitech
> butikker ligefrem bugner med LG.

OK - jeg tror jeg vil tage ud og se på een, for jeg er sq stadig lidt lun på
den må jeg indrømme...

Godt nytår!