Hjælp en kok med at købe en wok! :P Hvor? ~
Fra : Astrup

Dato : 29-12-04 18:09

Hej dejlige mennesker!
(Skal lige siges at jeg ikke er kok!)

Men at jeg gerne vil forære min søster en wok i føs'dags gave! Men har ingen
ide til hvor jeg skal købe den og hva' jeg skal kigge efter! Den skal nok
kun bruges til 2 personer +- gæster. Så den skal ikke være så stor. Men hvor
kan man købe mest wok for pengene og hvad skal man gå efter (For tror ikke
man for meget wok i en isenkrammer!)?! Nogle bud!

Håber i kan hjælpe!

Med venlig hilsen Aske

Fra : Peter Westh

Dato : 29-12-04 19:21

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man købe mest wok for pengene og hvad skal man gå efter (For tror ikke
> man for meget wok i en isenkrammer!)?! Nogle bud!

Køb wokken i Den Kinesiske Købmand http://www3.aok.dk/profile/6093, eller
lignende, altså i en butik der handler med kinesiske fødevarer. Der er kun
en slags, og det er den bedste. Jeg tror, den er lavet af stål - det ligner
pladejern, men det ruster ikke. Ikke noget med slip-let belægning eller
støbejern. Min har en diameter på omkr 33 cm, og det er nok en rimelig
størrelse til din søster også. Hvis du kan vælge mellem et træhåndtag, eller
to metalhåndtag, så vælg træhåndtaget.

Så vidt jeg husker gav jeg 175 for min. Køb et låg til også, det koster
ingenting.

Jeg har tidligere haft en lidt billigere model fra en kineserbutik inde i
City - altså en af dem med porcelæn, papirsting, legetøj etc. - som også var
af pladejern, men man kunne se, at den var banket ud i hånden. Den fungerede
aldrig ordentlig, og den rustede.

MVH

Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-12-04 19:46

Peter Westh wrote:

> [...]
> Der er kun en slags, og det er den bedste. Jeg tror, den er lavet af
> stål - det ligner pladejern, men det ruster ikke. Ikke noget med

Enig. De er lavet af aluminium.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-12-04 00:35

Nej, de er lavet af pladejern

Fra : Astrup

Dato : 29-12-04 20:53

Hej Peter!

Det lyder rigtigt godt. Lige bortset fra det "lillebitte" faktum at jeg bor
i Århus! Men jeg vil da prøve og forvilde mig ind i en andet kinesisk butik.
Evt. Bazar Vest i århus vi du tror at man også vil kunne finde disse wok's i
andre kineser butikker?! Men kan du evt huske mærket på din pande? (Så man
kunne finde en leverandør der kan sende sådan en?)

Fra : Peter Westh

Dato : 29-12-04 21:32

> [...]
> andre kineser butikker?! Men kan du evt huske mærket på din pande? (Så man
> kunne finde en leverandør der kan sende sådan en?)

Der er ikke noget mærke; jeg købte den uimballeret, og det er også sådan jeg
har set den i andre butikker. De har den samme type wok i stort set alle
asiatiske fødevarebutikker her i København, så jeg vil tror du kan finde den
i Århus også, hvis du kan finde sådan en butik.

Det her billede ligner min wok: http://www.tctapoort.nl/keukens/wok.jpg

dvs, sådan så den ud som ny. Efter et par prs brug er den blevet helt sort.

God jagt,

Peter

Fra : Astrup

Dato : 29-12-04 22:17

Hej Peter!

Rigtig mange takker! Vi så prøve at finde en i morgen. Men regner med at den
er flad i bunden så den også kan bruges på et normalt komfur!
Men i hvort fald rigtig mange tak!

Og godt nytår. Med venlig hilsen Aske :)

Fra : Peter Westh

Dato : 29-12-04 23:09

> Rigtig mange takker! Vi så prøve at finde en i morgen. Men regner med at
den
> er flad i bunden så den også kan bruges på et normalt komfur!
> Men i hvort fald rigtig mange tak!

Jeg ved ikke helt, om de kan fås med flad bund. Måske er chancen for det
større i f.eks. Magasin. Men hovedpointerne er stadig: Ikke sliplet, ikke
støbejern.

/P

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-12-04 00:53

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor kan man købe mest wok for pengene og hvad skal man gå efter

Hvad du skal gå efter afhænger ikke mindst af, hvilket komfur din søster
har!

De tynde er gode på gas - og gas er bedst til wok.
Støbejern er OK til induktion.

> (For tror ikke man for meget wok i en isenkrammer!)?! Nogle bud!

Inspiration har Bodums på tilbud p.t. Så den i dag i Viby Centret!
Og går søster op i design, kan det være, det er sådan en HUN foretrækker.
Jeg kender en 24-årig, der ønsker sig netop den i gave.

Jeg har selv haft mange wok'er. Er p.t. indehaver af hele fem eksemplarer!

Bedst var den tynde og billige jeg brugte på mit gamle gaskomfur. Den
rustede, når jeg glemte at smøre den ind i olie. Men det var nemt at få af
og den blev varm som rent ud sagt helvede, når jeg fyrede op på gasblusset.

Jeg er også glad for de to støbejerns-wok'er jeg nu bruger på mit
induktionskomfur. Helt så godt som gas-versionen er det bestemt ikke. Men
tåleligt og når det nu SKAL være magnetisk bund på grund af induktionen, så
blev det billige støbejernswok'er fra føtex. En stor og en lille.

I sommerhuset bruger jeg - på et almindeligt elkomfur med massive plader -
en billig wok fra Ikea. Har to af slagsen. De kan også smækkes i grillen
hvis det skal være.

.... men jeg glæder mig til at jeg til sommer skal have gang i min julegave.
En hotwok.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-12-04 16:21

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men at jeg gerne vil forære min søster en wok i føs'dags gave!

Jeg har lige været i Inspiration i Storcenter Nord i Århus og købe en Bodum
Wok til en ung pige, der ønskede sig den. De havde flere forskellige typer!
Altså udover 2 størrelser Bodum Wok var der 2-3 andre slags at vælge mellem.

Mvh. Lisbeth