Radeon 9600 - VPU fejl.
Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 17:24

Hej,

jeg har et passivt kølet HIS Excalibur Radeon 9600 (256mb) kort, som jeg får
mange "VPU"-crash på (har asus a7v880 samt a7n8x-e dlx), jeg har forsøgt
følgende uden held:

1) Disable fastwrite (bios + hardware)
2) AGPX4
3) Aparture GFX size ned fra 256 til 64
4) Installerede Omega drivers (kørte korrekt ati removal).

men det er stadigvæk ustabilt. Det hjalp dog at gå ned i ATI catalyst
version (endte på 3.9)

andre ideer ? hvis det er et køling problem, hvordan kan man så identificere
det ? selv med kabinettet åben crasher den, og der er 3 kabinetblæsere (MAX
: cpu = 47, mb = 35)

- jørgen

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 17:26

og iøvrigt er kortet passivt kølet. så det burde vel være "godt nok" ? jeg
mener, man laver vel ikke et kort passivt kølet, hvis det ikke kan klare det
???

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 17:47

nu har jeg dog monteret en Artic Cooler vga silencer på det, så er jeg
spændt på om det evt løser problemet med VPU fejl !

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 29-12-04 18:18

Ja jeg venter sgu spændt på at høre resultatet !!!

er den ellers rimelig støjsvag, sådan en arctic cooler ???

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 20:22

mht. støj - svært at sige, den kører fuld skrue og kan næsten ikke høres..
men lige nu har jeg max på alle blæsere for at eliminere varmeproblemet...

- jørgen

Fra : N´far

Dato : 29-12-04 20:31

"Jorgen [2400/DK]" <jdalby_væk@geekzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor vil du ikke bare slå VPU recover fra?

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 20:34

VPU recover tjener vel et formål ?? den fejlmelder vel fordi noget "ikke er
som det bør være" ?!? 8-/

Fra : N´far

Dato : 29-12-04 21:02

> VPU recover tjener vel et formål ?? den fejlmelder vel fordi noget "ikke
er
> som det bør være" ?!? 8-/

Eller fordi det er en lidt overfølsom "feature"..Du er jo ikke den eneste,
som får fejlmeddelelser i forb. med VPU-recover. Prøv at lave en
Google-search.

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 21:20

men ganske interessant, nu kører jeg med catalyst 3.7 drivere, dette er får
VPU funktionen. Umiddelbart scorer jeg samme i PCmark og den virker stabil
(7-9-13......)..

har læst praktisk talt alt på google om VPU recover... 2 gange....

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 29-12-04 18:16

Hej igen Jørgen

Jeg må indrømme at jeg ikke har svaret, men jeg har oplevet noget
tilsvarende
med et 9700 Pro med en zalmann køler, jeg prøvede at sætte en 80 mm blæser
direkte på det, men det løste ikke helt problemet, men det nedsatte
temperaturen
væsentligt, jeg havde et termometer jeg satte ind i kabinettet ovenpå
kortet, det
viste at temperaturen faldt med ca. 5 grader, men det var ikke præcist nok,
løsningen er nok at fjerne de passive kølere og få noget blæser køling
monteret.

Mvh
Jan

Ps.
Kan jo læse af nedenstående, at du har læst den anden tråd fuldt ud.

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 18:26

jeps, der er rapporteret mange vpu-fejl/problemer netop på Radeon 9600..

vender tilbage med status når jeg har genstartet

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 19:26

og så kom jeg ikke længere med min arctic cooling vga køler...

da mit kort er aktiv kølet er der ikke et strømstik til at føde
ventilatoren.

er der nogen der ved hvor mange volt sådan en "normal" GPU blæser kører på ?

jeg har et ledigt chassis fan strømstik - som yder 12 volt. der er dog 3 ben
(ground, 12v og rotation") - men på mit arctic cooling er der kun 2
ledninger (sort + rød) - den ene må være volten - men hvad er den anden og
hvad er hvad ? 8-/

- jørgen

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-04 19:45

> [...]
> (ground, 12v og rotation") - men på mit arctic cooling er der kun 2
> ledninger (sort + rød) - den ene må være volten - men hvad er den anden og

Sandsynligvis 12V - 99% af alle blæsere jeg har set i PC udstyr har været
12V blæsere...
Den sorte ledning er også 99% sikkert stelledningen, altså ground :)

Brian

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 20:20

jeps. den fik gang i min GPU blæser

men problemet er der stadigvæk.. alt er "underclocket", men stadigvæk GPU
fejl....

deraf må næsten konkluderes, at det ikke var et varmeproblem.... fuck !

- jørgen

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-04 21:29

> men problemet er der stadigvæk.. alt er "underclocket", men stadigvæk GPU
> fejl....
>
> deraf må næsten konkluderes, at det ikke var et varmeproblem.... fuck !

Yep, det skulle man tro...

Men du sagde at det virkede med Catalys 3.9? - Hvorfor så ikke bare køre med
dén?

Brian

Fra : Jorgen [2400/DK]

Dato : 29-12-04 21:30

den crashede ikke NÆR så meget med 3.9 som f.eks. 4.12 - som dårlig nok kan
starte op uden VPU crash....

nu er 3.7 foreløbig med stabil,,