Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle objektiver - mount?
Fra : Preben Holm

Dato : 29-12-04 13:10

Hej alle

Har nogle gamle objektiver liggende - nogle Kenlock vist nok! Jeg har
målt gevindet (skruegevind) til at være hhv. knap 42mm og 42mm - hvilket
gevind er dette så!
Er det det man kalder M42 (som angiveligt skulle være godt 42mm)?

Dernæst - ved brug af converter - kan disse så bruges på en D70? Og i
tilfælde heraf - under hvilke programmer udover M?
Vil lysmåling (spot og centervægtet) stadig virke?

Mvh / Preben Holm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-04 15:36

Preben Holm wrote:
> Er det det man kalder M42 (som angiveligt skulle være godt 42mm)?

Ja - det var meget brugt tidligere på flere forskellige kameraer.

> Dernæst - ved brug af converter - kan disse så bruges på en D70?

Ja - det kan det sikkert godt - men der ingen automatik, der vil virker - så
det bliver med fuld manuel indstilling.

Jeg kender dog ikke D70 nok til at vide om du kan bruge lysmåling m.v. - men
mit gæt er nej.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : nyrup

Dato : 29-12-04 17:19

> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.

Svarrene er helt korrekte. Man kan tage billeder med stort set hvad som
helst foran hullet ind i kameraet (bajonetten).
Men der er ingen lysmåling og springblænden vil sikkert heller ikke virke
(det var det der i gamle dage hed automatik! ).
Jeg har faktisk med stor forsigtighed (stigningen på de to gevind er ikke
helt ens) monteret et 50mm Pentacon (Praktica) 42mm skruegevind i en T2-
Nikon-F-adaptor.
Man kunne fint tage makro-billeder med den opstilling.
Men det kræver formodentlig at blænden på objektivet kan sættes på manuel,
da jeg ikke tror at springblændeautomatikken virker. Om man kan det på alle
42mm objektiver ved jeg ikke.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 19:04

nyrup wrote:
> Men det kræver formodentlig at blænden på objektivet kan sættes på manuel,
> da jeg ikke tror at springblændeautomatikken virker. Om man kan det på alle
> 42mm objektiver ved jeg ikke.

Uhm, nåja det er vel sådan set auto når blænden selv hopper ind
istedet for at følge indstillingen, og ikke omvendt som jeg skrev i
sidste indlæg :)

Bortset fra det kan ~50% af de M42-optikker jeg har godt slå
automatikken fra.. hvilket er påkrævet når man bruger konverter.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Preben Holm

Dato : 29-12-04 22:18

> [...]
> helt ens) monteret et 50mm Pentacon (Praktica) 42mm skruegevind i en T2-

T2 - er det et andet gevind end M42? Eller er det blot navnet på
converteret (fandt den på kelkoo)!

> [...]
> da jeg ikke tror at springblændeautomatikken virker. Om man kan det på alle

Hmm... springblænden havde jeg ikke lige overvejet, men det kan to af
objektiverne i hvert fald sættes til!

Har desuden læst at man skal have en converter med linse, fordi
afstanden til billedplanet er større i nikon'er i forhold til M42'eren!
Fandt en et sted til 40 dollars - er det for dyrt?

Mvh / Preben Holm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 22:53

Preben Holm wrote:
> T2 - er det et andet gevind end M42? Eller er det blot navnet på
> converteret (fandt den på kelkoo)!

T2 er noget ganske andet.

> Har desuden læst at man skal have en converter med linse, fordi
> afstanden til billedplanet er større i nikon'er i forhold til M42'eren!
> Fandt en et sted til 40 dollars - er det for dyrt?

Det lyder meget rimeligt.. imho.
Men når det er med glas tager det vel noget lys, og muligvis er det
heller ikke så godt optisk.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Pico

Dato : 29-12-04 17:58

Preben Holm wrote:
> Hej alle
>
> Har nogle gamle objektiver liggende - nogle Kenlock vist nok! Jeg har

Når det er Kenlock ville jeg ikke bruge meget tid på dem. Det var nogle
af de dårligste objektiver der blev lavet i sin tid.
Pico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 19:02

Preben Holm wrote:
> [...]
> gevind er dette så!
> Er det det man kalder M42 (som angiveligt skulle være godt 42mm)?

Ja, jeg har en del af dem liggende - også et 500mm
spejltele-objektiv - , de er nu ikke videre optisk fantastiske når
de sidder på et 300D :)

> Dernæst - ved brug af converter - kan disse så bruges på en D70? Og i
> tilfælde heraf - under hvilke programmer udover M?
> Vil lysmåling (spot og centervægtet) stadig virke?

Det må en Nikon-mand svare på.. jeg vil gætte på det er lige som at
bruge de gamle manuelle Nikon-objektiver?

På 300D virker det fint når man benytter 'auto' på objektivet
(hvilket vil sige at blænden hele tiden følger indstillingen), og
jeg kan sagtens bruge Av så den selv stiller lukketiden ca. korrekt.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!