Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash meter - Hvad kan anbefales? HASTER
Fra : virkus@mailme.dk

Dato : 28-12-04 22:22

Jeg er nybegynder og skal have taget nogle produktbilleder.
Har Nikon D70 og har netop bestilt 4 stk. Nikon SB-800 i USA.

Overvejer derfor at bestille Sekonic L-358 Flash Master - Weatherproof
Digital Incident, Reflected and Flash Light Meter hos www.adorama.com

Har nogen et bedre forslag/en anbefaling, så har dette min interesse.

Preben

Fra : Alex W

Dato : 28-12-04 23:07

<virkus@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Digital Incident, Reflected and Flash Light Meter hos www.adorama.com
>
> Har nogen et bedre forslag/en anbefaling, så har dette min interesse.

Du har ikke brug for et flashmeter. Du skal i stedet bruge din lysmåler i
kameraet. Du kan se om en given blænde er over eller underbelyst på dit
historiegram.

Du lærer hurtigt hvordan og hvor meget du skal blænde ned og historiegrammet
er meget præcist.
Det gode ved den metode er er, at der så er taget højde for det objektiv der
er monteret og eventuelle filtre og mellemringe mv.

/Alex W

Fra : virkus@mailme.dk

Dato : 28-12-04 23:51

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> [...]
der
> er monteret og eventuelle filtre og mellemringe mv.

Såfremt at jeg anvender en blitz vil jeg formode at du har ret.
Men hvis jeg kobler flere blitz på eller evt. bruger softbox, indirekte
blitz etc. så vil lysmåleren ikke kunne tage højde for dette!?

Jeg kender endnu ikke mulighederne i D70 - måske har jeg uret!?

Preben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-04 00:10

<virkus@mailme.dk> wrote:
> Såfremt at jeg anvender en blitz vil jeg formode at du har ret.
> Men hvis jeg kobler flere blitz på eller evt. bruger softbox, indirekte
> blitz etc. så vil lysmåleren ikke kunne tage højde for dette!?

Hvis den måler lys vha. pre-flash (gør i-TTL ikke det?) så burde den
tage højde for det..

Canon med E-TTL lysmåling virker fint selv om man har flere
flashenheder.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Anders Lund

Dato : 29-12-04 00:51

> [...]

> blitz etc. så vil lysmåleren ikke kunne tage højde for dette!?
>
> Jeg kender endnu ikke mulighederne i D70 - måske har jeg uret!?

Alex foreslår at du med kameraet taget et billede (altså med hele
flashsystemet igang) og lader D70 analysere det. Den viser så en graf
(bølgelængde kontra "lysstyrke" se evt. billede nr. 5 på
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page7.asp), som du kan bruge til at
indstille dit kamera. Det er lettere og mere præcist end et flashmeter.

Mvh
Anders Lund

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-04 09:52

virkus@mailme.dk wrote:

> [...]
> dette!?
>
> Jeg kender endnu ikke mulighederne i D70 - måske har jeg uret!?

Ja, det har du. Du benytter din D70 med den indbyggede flash i Commandmode
(indstillis i Flash mode i settingsmenuen) og vælger TTL. Derefter vil
lysmåleren i dit kamera sørge for at du får den rette belyning uanset
placering og styrke af de enkelte flash. Bemærk i øvrigt at du kan aktivere
en af dine SB800 til kontrollys, hvorefter de alle vil lyse, så ndu har
mulighed for at bedømme lyslægning, skygger med mere. Du har, så vidt jeg
kan vurdere, købt noget af det allernyeste og bedste indenfor flash, der kan
fås.

vh
Jan

Fra : HKJ

Dato : 29-12-04 10:01

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Ja, det har du. Du benytter din D70 med den indbyggede flash i Commandmode
> (indstillis i Flash mode i settingsmenuen) og vælger TTL.

Nej, med 4 stk. SB800 sætter du den ene på kameraet, så kan du indstille den
og alle de andre fra den.
For hver flash kan du vælge mode (iTTL, A, M) og styrke.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-04 10:12

HKJ wrote:

> Nej, med 4 stk. SB800 sætter du den ene på kameraet, så kan du
> indstille den og alle de andre fra den.
> For hver flash kan du vælge mode (iTTL, A, M) og styrke.

Jeg er klar over at SB800 (i modsætning til SB600) kan være master, men er
den bedre til det end den indbyggede?
Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er dt kun Wide Area AF-hjælpen, man får
ekstra - og den er jo ikke just gratis).
Jeg har ikke mulighed for at lege med det nævnte setup - desværre!

vh
Jan

Fra : HKJ

Dato : 29-12-04 21:33

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Jeg er klar over at SB800 (i modsætning til SB600) kan være master, men er
> den bedre til det end den indbyggede?

Meget bedre, du får direkter adgang til 4 sæt af flash indstillinger (den
selv + 3 slave grupper).

> Jeg har ikke mulighed for at lege med det nævnte setup - desværre!

Jeg har et par stykker, men har nogle flere på ønskelister (Man får åbenbart
ikke alt hvad man ønsker til jul )