Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan stoppes IR i DSLR (D70)
Fra : Preben Holm

Dato : 28-12-04 19:47

Hej alle

jeg har læst at IR delvist kan opfanges af en CCD, men at det oftest
stoppes med et ICF (IR Cut Filter)!!!

I gamle dage mener jeg, at man ved anvendelse af IR-film og et IR-filter
foran objektivet kunne optage IR-fotos, men hvordan er det i dag?
Sidder der ICF-elementer i alle objektiver (eller er objektiver coatede
i dag)?
Hvad skal der til for at optage IR?

Mvh / Preben Holm

Fra : HKJ

Dato : 28-12-04 19:58

"Preben Holm" <64bitNOnospamNO@mailme.dk> wrote in message

> Hvad skal der til for at optage IR?

Læs lidt her: http://www.naturfotograf.com/index2.html

Jeg også set en anvisning på at skifte IR filter i en D70, men jeg har ikke
linken.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 28-12-04 22:12

On Tue, 28 Dec 2004 19:57:49 +0100, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Jeg også set en anvisning på at skifte IR filter i en D70, men jeg har ikke
>linken.

Det skulle vel aldrig være denne her:
http://www.astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : HKJ

Dato : 28-12-04 22:19

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote in message

> Det skulle vel aldrig være denne her:
> http://www.astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

Jeps, det var den.

Fra : nyrup

Dato : 28-12-04 21:44

Jeg har netop testet både min IXUS 400 og mit D70. Begge vil være i stand
til at tage IR-billeder. Det eneste der kræves er at jeg anskaffer et
filter, som man vist nok kalder et IR-filter, men det må jo være en
fejlagtig betegnelse, efter som dette filter netop skal blokkere for alle
andre bølgelængder end netop IR! -
Jeg har set testen på om et digitalkamera kan opfange IR i bl.a. Practical
Photography.
Man tager en IR-fjernbetjening og holder den foran kameraet. På et
digi-compact kamera er det let. Her kan man direkte se det på skærmen bag
på. På et DSLR kamera må man tage et billede af fjernbetjeningslyset. Vær i
den forbindelse opmærksom på at ikke alle fjernbetjeninger udsender lys
konstant, mens man trykker på en tast.
Men, som sagt, de to kameraer jeg har testet har ikke noget IR-spærrefilter
som forhindrer IR-lys i at slippe frem til censoren.
Det er faktisk lidt spøjst pludselig at kunne se lyset fra ens
fjernbetjening!

Fra : Preben Holm

Dato : 28-12-04 22:47

> [...]
> den forbindelse opmærksom på at ikke alle fjernbetjeninger udsender lys

Nogle kameraer kan godt opfange et svagt lys uden at du kan optage IR -
det kommer an på filteret på CCD'en!

> Men, som sagt, de to kameraer jeg har testet har ikke noget IR-spærrefilter
> som forhindrer IR-lys i at slippe frem til censoren.

Fordi du har fået det fjernet vel?

> Det er faktisk lidt spøjst pludselig at kunne se lyset fra ens
> fjernbetjening!

Ja, det kan mine forældres gamle sony camcorder iøvrigt også se (uden
nightshot)!

Fra : nyrup

Dato : 29-12-04 00:09

Ok... Det ser ud til på dvs. links, at D70 har et filter... Men iflg. den
test jeg har set, så skulle det ikke forhindre at man tager "almindelige
traditionelle" IR-billeder, når blot man kan se IR-lyset fra en
fjernbetjening. Hvordan det forholder sig mht. astro-fysik og mere specielle
forhold skal jeg lade være usagt. Jeg skal i hvert fald ikke have noget
filter pillet ud af mit D70!!...
Men det kunne da være sjovt at tage nogle IR-billeder af lysegrønt løv der
bliver hvidt på optagelsen osv...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-12-04 23:26

nyrup wrote:
> filter, som man vist nok kalder et IR-filter, men det må jo være en
> fejlagtig betegnelse, efter som dette filter netop skal blokkere for alle
> andre bølgelængder end netop IR! -

Hvorfor? et rødfilter blokerer (ok ikke helt) da for alt andet end rødt

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Preben Holm

Dato : 28-12-04 23:32

Hmm...

ja, jeg vil jo helst ikke splitte min D70'er ad, men jeg søgte lidt på
nettet og fandt frem til:
http://www.spy.th.com/camcorders.html

meget smart som det egentlig kan anvendes
Jeg overvejede nærmere hvordan det ADXIR filter er anvendeligt til
IR-fotografering på D70 - nogen der har prøvet? (og det kræver self. det
kan fås i størrelse til objektiv)

Er der nogen der ved, hvad det består af! Så vidt jeg kan se, er det
noget sammensat - bl.a. vil jeg gætte på IR-filter nederst:
http://www.spy.th.com/adxir.jpg

Med venlig hilsen

Preben Holm
der lige husker, at jeg har en gammel sony camcorder - hehe!

Fra : Klaus Madsen

Dato : 29-12-04 20:37

"Preben Holm" <64bitNOnospamNO@mailme.dk> wrote in message
> Hej alle
> Hvad skal der til for at optage IR?

F.eks. et R72 Filter, mit er fra Hoya.

Du kan se et eksempel på et billede jeg har taget med digitalkamera og det
filter her:

http://www.pbase.com/klaus_madsen/image/8886198

Det er godt nok ikke et DSLR men et Epson 850Z, men som andre har skrevet
kan du lave testen med fjernbetjeningen.

Mvh. Klaus