Kransekage
Fra : HP

Dato : 28-12-04 07:18

Jeg skal bage kransekage her til nytår, og har en opskrift inde fra
Karolines køkken, men der sår jeg skal varme massen op i en gryde . Kan det
passe?

Prøv lige at se opskriften, lyder det rigtigt? ER det marcipanmassen der
skal lunes?

Marcipanmassen æltes med sukker og æggehvider. Varmes op i en tykbundet
gryde til den er lun. Trilles i stænger og klemmes spidse på midten - som en
tagryg. Skæres i passende stykker eller formes i de særlige kransekageforme.
Stykkerne sættes på bagepapir og bages ved 250 grader i 6-7 minutter.
Afkøles.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 10:29

"HP" <HP@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> passe?
>
> Prøv lige at se opskriften, lyder det rigtigt? ER det marcipanmassen der

Ja, det er marcipanmassen der skal lunes. Det skal ikke tage farve, blot
lunes.

Alternativt kan man tage sin
foodprocessor/køkkenmaskine/hvad-de-end-hedder-i-dag, hælde sukker og
æggehvide i, lad det køre til det er blandet/pisket godt, tilsætte
marcipanen i små stykker, og lade massen køre til den er lun. Så skal den
ikke lunes i en gryde også.

Læg mærke til, at det skal være alm. sukker der benyttes. Aldrig flormelis
til kransekage. Bruger man flormelis, så bliver det kanonhårde betonstykker.

Temperaturen er også korrekt. Høj varme i kort tid. Bager man kransekage ved
for lav varme, tørrer det ud inden det er bagt = rigtig hård kransekage.

God fornøjelse med kransekagebagningen.

Tina

Fra : HP

Dato : 28-12-04 12:15

Tusind tak Lige et sidste spørgsmål. Kan jeg ikke bage det måske i
morgen? Hvordan opbevarer jeg det så bedst? Eller ER det bedst som nybagt.
Det tager vel heller ikke så lang tid, hvis jeg vælger at vente til på
fredag med at lave den?

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 12:41

> [...]
> morgen? Hvordan opbevarer jeg det så bedst? Eller ER det bedst som nybagt.
> Det tager vel heller ikke så lang tid, hvis jeg vælger at vente til på

Det går fint an at bage det i morgen. Kransekage, uden glasur og pynt,
opbevares bedst pakket i aluminiumfolie (sølvpapir) og lagt et køligt sted,
ikke køleskab.

Kransekage kan også fryses. Helst uden pynt og glasur.

Personligt synes jeg, at kransekage er bedst, når den er bagt 1-2 dage før.

Tina

Fra : HP

Dato : 28-12-04 21:21

okay. Endnu engang tak og godt nytår *ss*