Bøger om "bagningens kemi og fysik"
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-12-04 18:42

Jeg har fået en bagebog med i julegave - med opskrifter...

Jeg ønskede mig en bog om hvordan bagning fungerer og derfor skal gaven
byttes.

Jeg er blevet fortalt at der skulle findes en bog med titlen "Bagningens
Kemi" eller noget, der ligner, men jeg har ikke kunnet finde en sådan.

Jeg søger derfor en bog, der fortæller om gærs funktion, tempeturforløb,
gluten, fedtstof osv. De grundlæggende funktioner kender jeg, men jeg
søger mere noget i retning af en bog med det stof en bagersvend kan på
det "teknisk/teoretiske plan" (hvis han ellers har hørt efter .

Hvad er jeres anbefalinger?

--
Steen Suder

Fra : -V-

Dato : 26-12-04 19:56

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> kender jeg, men jeg søger mere noget i retning af en bog med det stof
> en bagersvend kan på det "teknisk/teoretiske plan" (hvis han ellers

Wenche Frølich: 'Brød'?

Jeg havde for nogle uger siden fingrene i en anden teoretisk bagebog fra det
tyske forlag Springer, men gud nåde og trøste mig, om jeg kan huske titel og
forfatter lige nu.
Den hed vist bare 'Baking', i lighed med sin søstertitel 'Brewing'.
Jeg lånte den på DVJB (KVL's bibliotek), så måske kan jeg lige finde ud af
det igen.
Den var uhyre omfattende, og meget trættende læsning.

Iøvrigt tvivler jeg meget på at en bagersvend ville kunne tilfredsstille din
nysgerrighed, selvom du krydsforhørte ham desangående. Det er ihverttilfælde
min egen erfaring.

-V-

-V-

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 27-12-04 00:34

scripsit "-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Wenche Frølich: 'Brød'?

Den er desværre netop en opskriftsamling uden egentlig information om
bagningens processer.

vh/Torben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-04 20:15

Steen Suder, privat skrev:

> [...]
> søger mere noget i retning af en bog med det stof en bagersvend kan på
> det "teknisk/teoretiske plan" (hvis han ellers har hørt efter .

Hvis du er til rugbrød/surdej kan Hans Stephan Spichers "Handbuch
Sauerteig" måske tilfredsstille din fetich.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-04 20:33

Steen Suder, privat skrev:

> [...]
>
> Hvad er jeres anbefalinger?

Hvis du er til rugbrød/surdej kan Hans Stephan Spichers "Handbuch
Sauerteig" måske tilfredsstille din fetish.

Mvh,

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-04 02:07

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Hvis du er til rugbrød/surdej kan Hans Stephan Spichers "Handbuch
> Sauerteig" måske tilfredsstille din fetish.

Dengang jeg bagte meget, og ikke gad opløse en ny pakke gær hver gang,
genbrugte jeg lidt af forrige dej, og nåede frem til netop hvad bøgerne
kalder surdej og du mistænkeliggør som fetich-dyrkelse
Dovenskab har bragt menneskeheden alle fremskridt.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 20:49

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået en bagebog med i julegave - med opskrifter...
>
> Jeg ønskede mig en bog om hvordan bagning fungerer og derfor skal gaven
> byttes.

I den lettere udgave er "et ordentligt brød", men det er altså ikke på
kemiplan, men med en grundig beskrivelse af processorne
Mvh Tommy

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-12-04 22:14

[Steen Suder, privat | Sun, 26 Dec 2004 18:41:52 +0100]

>Jeg er blevet fortalt at der skulle findes en bog med titlen "Bagningens
>Kemi" eller noget, der ligner, men jeg har ikke kunnet finde en sådan.

Begge Thorvald Pedersens bøger om mad & kemi (og omvendt) har et meget
interessant afsnit om netop de processer du ønsker.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 29-12-04 03:46

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [Steen Suder, privat | Sun, 26 Dec 2004 18:41:52 +0100]

> Begge Thorvald Pedersens bøger om mad & kemi (og omvendt) har et meget
> interessant afsnit om netop de processer du ønsker.

Når du har læst den middelmådigt kemi-videnskabsdygtige lektors bøger, kan
du snakke science-sprog om kokkerierne.

Men nævn een beslutning, som gøres klogere udfra den ophøjede snobbeviden?

Jo, man kan springe over hvor gærdet er lavest og spare tid, hvis man ved
hvilke procedurer, der er gjort besværlige af elitens vanetænkning.
Men han har vist ingen forslag i den retning i sine - meget grundige og
korrekte - bøger.
Der er INGEN INSPIRATION TIL NOGET BRUGBART, gavnligt, praktisk.

Madlavere er jo ivrige efter at være i kridthuset hos smagsdommere og
tilføjer hellere ny ritualer end de fjerner resourcespildende gamle
tåbeligheder.

Jeg kender bedst den første af Thorvald Pedersens bøger. Og jeg vil være
glad, hvis nogen der har studeret sagerne grundigere end jeg, kan retlede
mig og give et eksempel på, at hans ord kan føre til forbedret fornuftig
handling.

"Lykken er at være på vej", skrev Goethe og synger Lars Lilholdt. Og hvis
vejen går via snobberi, så er det ofte en underholdende og god vej, og jeg
er ikke ude efter at angribe snobber for at være hyklere, løgnere eller
skadelige.
Kun når snobberi bruges til at hakke på de, der går den lige vej i stedet
for omveje, finder jeg grund til at harcelere over snobbers uforstand og
kortsynede etik.
( Jeg minder om cognac-blindtest i mit hjem i det ny år. Aldi og brugs
flasker haves parat.Vi undlader væddemål men ser om forskel i smag kan
afgøres uden smagerens viden om hvilken flaske glassets indhold kommer fra.
Bjelkes Alle 46, v Nørrebros Runddel.)