Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af en mejse
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 14:34

Hej gruppe

Jeg har her i formiddag taget dette billede af en Mejse (tror jeg nok)
uden for mit vindue.
http://jensstadsgaard.adsl.dk/album/displayimage.php?pos=-26

Det er taget med et Canon 300d og en Sigma 70-300 Apo super Macro 2. Jeg
har brugt levels og contrast en smule samt brugt actionen 10D "finisher".

Hvad synes i om det?

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-04 16:37

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> har brugt levels og contrast en smule samt brugt actionen 10D "finisher".

+++++++++++++++++++++++++

Hej Jens.

Jeg kunne godt have tænkt mig at se lidt mere af hovedet end bagenden, der
er også flere steder hvor billedet er brændt ud. Det er bare min menning,
der er nok andre der har en anden menning, men idéen er god nok

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-12-04 18:18

> [...]
> har brugt levels og contrast en smule samt brugt actionen 10D "finisher".

Jo, det er en blåmejse, på latin Parus Caeruleus

Posituren kunne måske være lidt bedre, men de blåmejser er hundesvære at få
gode billeder af.
Jeg har endnu et godt billede tilgode af blåmejsen, og det er ikke fordi, jeg
ikke har forsøgt

Efter min mening er billedet lidt for lyst. Highlights er udbrændte på ryggen,
vinge og halefjer.
Hvis billedet er skudt i RAW, så prøv at sænke eksponeringen en halv til en
hel EV i konverteringen
Først bagefter retter du så lysforholdet op igen med Highligts/shadows
(forudsat, du har Photoshop CS)
På den måde henter du detaljer ud af de ellers så brændte områder.

Tag og deltag i vores workshop/fotosafari d 29 januar. Her vil du lære meget
mere!
Især Povl H. Pedersen er fuld af gode tricks, og han kommer!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 19:32

On Sun, 26 Dec 2004 18:18:13 +0100, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> mere!
> Især Povl H. Pedersen er fuld af gode tricks, og han kommer!

Tak Jesper får oplysningen om at det er en blåmejse. Har du nogle gode
forslag til en bog om fugle jeg kan købe mig?

Desværre er det taget i jpg, men jeg bruger næsten altid RAW, men havde
kun ændret iso fra juleaften - skulle have plads til så mange billeder som
muligt. Et kort mere er nok næste indkøb, men det kommer til at vente
lidt, efter de seneste jeg har gjort.

Jeg har lagt en ny op hvor jeg ikke har brugt levels
http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-2 Det andet ligger
også http://stadsgaard.com/galleri/displayimage.php?pos=-1. Jeg skal jo
bruge domænet til et eller andet. Mejsen er i direkte sollys, så det
var lidt svært. Kameraet var heldigvis lige ved hånden, så det var bare at
åbne vinduet og knipse. Kort efter var den væk.

Som du kan læse under tråden er jeg også intereseret i at deltage, men vi
skal noget tættere på før jeg har det endelige overblik over min tid.

Billedet er egentlig også præsenteret her, fordi det er taget med et
"dårligt" objektiv, så man kan se at de "dårlige" også kan tage noget der
er værd at se på. Men derfor glæder jeg mig alligevel til at jeg får min
bigma.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-12-04 20:18

> [...]
> er værd at se på. Men derfor glæder jeg mig alligevel til at jeg får min

Dejligt at se at der kommer flere fuglefotografer i mellem os, det er en
ganske sjov hobby og ind i mellem også ganske frustrerende, fuglene vil
sjældent det vi gerne vil have dem til, hehe.

Billedet er ikke det bedste jeg har set, må jeg indrømme, du har nogle
brændte højlys og posituren kunne være bedre, som Jesper også skriver. Jeg
synes faktisk bedst om det sidste billede du har uploaded, de mørkere toner
synes jeg passer bedre til billedet, men det er i sidste ende en smagssag.
Lidt større ville have været rart

Skal du have fat i en god fuglebog kan jeg anbefale dig "Fugle i Felten" fra
forlaget Lindhardt og Ringhof og den har ISBN 87-614-0391-1. Der er
tegninger af fuglene i ungdragt, sommer og vinterdragt ved alle fugle. Andre
steder ser du også variationerne i dragten. Et absolut must for enhver
fugleinteresseret

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 21:21

On Sun, 26 Dec 2004 20:17:59 +0100, Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> synes jeg passer bedre til billedet, men det er i sidste ende en smagssag.

Et bevidst valg fra min side i 800 x 800. Skal jo helst passe til de
fleste skærme uden scroll. Originalen er noget større. Svjh er
billedudsnittet ca. 300 - 350 pixel større. Er også selv blevet lidt mere
glad for det mørke.

> [...]
> steder ser du også variationerne i dragten. Et absolut must for enhver

Kigger på den. Lyder interesant.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-12-04 20:43

> [...]
>

> Tak Jesper får oplysningen om at det er en blåmejse. Har du nogle gode
> forslag til en bog om fugle jeg kan købe mig?

Som Thomas Pedersen skriver, er bogen, Fugle i Felten af Lindhardt og Ringhof
vist nr 1 i kenderkredse.
Glimrende bog i mine øjne med 850 arter fra hele Europa og med klare kort med
udbredelser både i yngleområder og trækruter.
Der er tegninger af fugle i både vinter og sommerdragt og af ungfugle.
Eneste minus jeg kan komme på, er manglen på engelske navne.
De latinske navne er der, så er de engelske ikke så svære at finde.
Den koster omtrent 300 kr. i boghandlen

> [...]
> var lidt svært. Kameraet var heldigvis lige ved hånden, så det var bare at
> åbne vinduet og knipse. Kort efter var den væk.

No 2 er bedre imho, men desværre er der igen generende hotspots på ryggen og
vinger.
Her ville det ha været godt med en korrektion på 0,7 EV el lign. på kameraet.
Eller det kunne måske ha været reddet, hvis billedet var skudt i RAW, ved
tricket med undereksponering i konverteringen og genopretning med
Hihglights/shadows.

Ved Musvitter og blåmejser kan man åbenbart få heldet med sig ved
foderbrættet, forudsat, at man husker at fodre regelmæssigt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-12-04 21:04

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eneste minus jeg kan komme på, er manglen på engelske navne.
> De latinske navne er der, så er de engelske ikke så svære at finde.

Ja, der kunne også godt have været en CD med, hvorpå lyden af fuglene var,
men vi kan ikke få det hele, hehe.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 21:15

On Sun, 26 Dec 2004 20:42:40 +0100, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Eneste minus jeg kan komme på, er manglen på engelske navne.
> De latinske navne er der, så er de engelske ikke så svære at finde.

Jeg må nok se og komme i boghandlen snart, for det er lidt træls ikke at
vide hvad man ser. Kameraet gør mig meget mere opmærksom på hvad jeg ser,
og jeg kan tage mig i at side og kigge efter fugle når jeg kører bil. Ikke
altid så heldigt.

> No 2 er bedre imho, men desværre er der igen generende hotspots på ryggen og
> vinger.

Solen burde give et soft lys heletiden istedet for et skarpt lys

> [...]
> Eller det kunne måske ha været reddet, hvis billedet var skudt i RAW, ved
> tricket med undereksponering i konverteringen og genopretning med

Jeg må lære at sætte kameraet i udgangsposition når jeg stiller det fra
mig, så det er klart når jeg skal være hurtig.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-12-04 22:57

> [...]
> og jeg kan tage mig i at side og kigge efter fugle når jeg kører bil. Ikke

Det er først rigtig slemt når du har kameraet liggende på passagersædet
eller i skødet som vi andre har, hehe

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 23:16

On Sun, 26 Dec 2004 22:56:54 +0100, Thomas Pedersen wrote:

> Det er først rigtig slemt når du har kameraet liggende på passagersædet
> eller i skødet som vi andre har, hehe

Har prøvet at træde hårdt på bremsen da en rovfugl (ved dog ikke hvilken,
men den var stor, synes jeg, ihvertfald større end en musvåge) fløj over
vejen og satte sig på en pæl 1 meter fra vejen, og række ud efter
kameraet. Og så side og blive sur på sig selv over at man ikke har været
hurtig nok, for den fløj da jeg åbnede døren og steg ud. Fik kun et
vildskud da den fløj.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-12-04 23:21

> [...]
> kameraet. Og så side og blive sur på sig selv over at man ikke har været
> hurtig nok, for den fløj da jeg åbnede døren og steg ud. Fik kun et

Pas på med at stige ud, tag hellere billedet ud af vinduet, jeg kører ofte
med nedrullede vinduer af samme grund. Det er sjældent at fuglen bliver der
når du går udenfor bilen, rovfuglene er nogle sky bæster, hehe Bilen er
faktisk et rigtig godt fugleskjul

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 23:30

On Sun, 26 Dec 2004 23:21:16 +0100, Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> når du går udenfor bilen, rovfuglene er nogle sky bæster, hehe Bilen er

DEt mest heldige var nok at der ikke kom nogen bagfra, for det havde jeg
ikke taget i betragtning. Og det var max 20 m foran bilen at vejen blev
krydset, så jeg fik først holdt bagefter. Og det er ikke så nemt at tage
billeder gennem bagruden Prøvede først, men var ikke godt.

Men tak for de små fif. De ligger nu i baghovedet.

Var lige inde på photosig og se på dine billeder. En dag kommer jeg efter
dig og tager bedre billeder.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-12-04 23:51

> [...]
>
> Men tak for de små fif. De ligger nu i baghovedet.
>
> Var lige inde på photosig og se på dine billeder. En dag kommer jeg efter

Det håber jeg da på at du gør, jeg prøver jo selv på at blive bedre i hvert
fald, hehe

MVH
Thomas

Fra : ab©

Dato : 26-12-04 20:04

> Jo, det er en blåmejse, på latin Parus Caeruleus

I "min optik" kan fuglefotos deles op i tre grupper:

1. Uinteressante for alle
2. Interessante for specielt fugleinteresserede
3. Fotos så gode så andre en fuglefolk kan se en oplevelse i dem.

Dit mejse-foto må ligge et sted mellem grp. 1 og 2. Der er ikke noget
specielt godt ved fuglens "optræden" og den forstyrrende baggrund er meget
distraherende. Komposition, speciel billedvinkel, eller noget andet specielt
der kunne løfte billedet op mangler.

ab

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 15:14

In article <41cef25a$0$92145$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> Tag og deltag i vores workshop/fotosafari d 29 januar. Her vil du lære meget
> mere!
> Især Povl H. Pedersen er fuld af gode tricks, og han kommer!

Jeg tror rygterne om mine evner er stærkt overdrevne. Men lidt viden
har jeg da tilegnet mig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-12-04 19:32

Jens Stadsgaard wrote:

> Hvad synes i om det?

Den er sød nok, men den er også meget udbrændt i højlyset...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pico

Dato : 26-12-04 20:30

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
>
> Det er taget med et Canon 300d og en Sigma 70-300 Apo super Macro 2.
> Jeg har brugt levels og contrast en smule samt brugt actionen 10D

Du skulle have bedt den om at vende sig om
Hvad er Actionen 10D "finisher" ?
Pico

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 26-12-04 21:31

Pico wrote:

> Hvad er Actionen 10D "finisher" ?

Det er en plugin til fotoshop.

Tommy Hjorth

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 21:32

On Sun, 26 Dec 2004 20:30:29 +0100, Pico wrote:

> Jens Stadsgaard wrote:

> Du skulle have bedt den om at vende sig om
Det gjorde jeg også men den ville ikke

> Hvad er Actionen 10D "finisher" ?

En action i photoshop der gør at billedet får mere skarphed. Den giver
noget mere end blot Unsharp Mask. Se evt. her
http://www.canonians.com/sharpentest.htm Den er nævnt et stykke nede på
siden.Jeg kan finde den til download her
www.4youphoto.com/10DFinishers.atn.

Fra : Pico

Dato : 26-12-04 21:58

Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> http://www.canonians.com/sharpentest.htm Den er nævnt et stykke nede
> på siden.Jeg kan finde den til download her

Takker, er hentet.
Pico

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 21:36

On Sun, 26 Dec 2004 14:33:31 +0100, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> har brugt levels og contrast en smule samt brugt actionen 10D "finisher".

Jeg takker jer alle for jeres kritik. Der har været noget jeg kunne tænke
over.

P.S. Sigmaen kommer nok til salg engang i januar når jeg har fået min
bigma. Og det bliver enten i markesgruppen eller DBA.