Skærme
Fijala 3554
Softwarekalibrering af TFT skærm - ViewSon~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-12-04 02:52

Nogen der har et godt forslag til en seriøs software kalibreringsmetode til
min skærm, Adobe gamma der jo følger med Photoshop er uanvendelig i
forbindelse med LCD skærme.

Jeg går ikke ud fra at den ICC-profil der følger med er meget værd grundet
produkttolerancer mm.

Jeg vil helst ikke ud og købe en hardwareløsning, ColorVision Spyder eller
lignende, det er jo dyrt.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-12-04 23:02

Stig Holmberg skrev:

> Nogen der har et godt forslag til en seriøs software
> kalibreringsmetode til min skærm,

Prøv: <http://www.praxisoft.com/pages/products.wiziwyg.html>,
som mange roser. (Jeg har dog ingen personlig erfaring med
programmet).

> Adobe gamma der jo følger med Photoshop er uanvendelig i
> forbindelse med LCD skærme.

Det anbefales ikke at du bruger Adobe Gamma til at justere dig
frem til en profil, men du kan sagtens bruge Adobe Gamma selvom
du har en TFT-skærm, hvis du blot nøjes med at indlæse en given
profil uden at foretage ændringer til den vha. Adobe Gamma.

> Jeg går ikke ud fra at den ICC-profil der følger med er meget
> værd grundet produkttolerancer mm.

Den er beregnet ud fra et gennemsnit, så den beskriver ikke særlig
præcist hver enkelt skærm, men i mangel af bedre, kan du vælge at
indlæse den i Adobe Gamma uden at ændre på den.

> Jeg vil helst ikke ud og købe en hardwareløsning, ColorVision
> Spyder eller lignende, det er jo dyrt.

Også indenfor det område, følges pris og kvalitet som regel ad.
Ulempen ved det gratis eller meget billige kalibreringssoftware er,
at du bruger dine øjne til at kalibrere skærmen med og det er noget
af det mest upræcise måleudstyr der findes, fordi de er så nemme at
snyde (de tilpasser sig til rumbelysningen f.eks.). Det er derfor
der følger et colorimeter eller spektrofotometer med til de seriøse
kalibrerings- og profileringspakker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-04 10:43

Thomas G. Madsen skrev:

> Prøv: <http://www.praxisoft.com/pages/products.wiziwyg.html>,
> som mange roser. (Jeg har dog ingen personlig erfaring med
> programmet).

Hov, jeg opdager lige, at det også er et købeprogram med medfølgende
colorimeter, så det er nok heller ikke noget. Synes ellers at jeg et
sted havde læst, at Wiziwyg er gratis, men jeg husker åbenbart forkert.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter T.

Dato : 27-12-04 16:09

Thomas G. Madsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Hov, jeg opdager lige, at det også er et købeprogram med medfølgende
> colorimeter, så det er nok heller ikke noget. Synes ellers at jeg et
> sted havde læst, at Wiziwyg er gratis, men jeg husker åbenbart forkert.

Det er det også. Men hvis du køber colorimeteret, så kan du også bruge
programmet med colorimeteret via en softwareupgrade (svjf).

Jeg har forøvrigt lige testet det, og det er ikke meget anderledes end
Adobe Gamma (der er faktisk færre options). Men alligevel har det i
samarbejde med mine øjne åbenbart lavet mere præcise profiler end med Adobe
Gamma, så mine to 19" skærme NÆSTEN står ens nu.

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-12-04 01:14

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
> lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede
> 2000 kr. kabler ville ændre min indstilling til lyden for altid."

Hej

Jeg regner med at det er CRT skærme du har? Hos mig virker det ikke på min
LCD, se mit svar til Thomas G.

Mvh. Stig

Fra : Peter T.

Dato : 29-12-04 19:25

Stig Holmberg leverede følgende historie fra de varme lande:

> Jeg regner med at det er CRT skærme du har? Hos mig virker det ikke på
> min LCD, se mit svar til Thomas G.

Ja.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-12-04 17:58

Peter T. skrev:

> Men hvis du køber colorimeteret, så kan du også bruge
> programmet med colorimeteret via en softwareupgrade (svjf).

Nå ok.

> [...]
> Men alligevel har det i samarbejde med mine øjne åbenbart
> lavet mere præcise profiler end med Adobe Gamma, så mine to

Det er netop også præcisionen, sammenlignet med Adobe Gamma,
som programmet får ros for i bla. Adobes bruger-grupper.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-12-04 01:12

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> snyde (de tilpasser sig til rumbelysningen f.eks.). Det er derfor
> der følger et colorimeter eller spektrofotometer med til de seriøse

Hej

Praxisofts WiziWYG kan ganske rigtigt downloades gratis, i en limited
version der ikke understøtter en hardware spyder. Softwaren fungerer ved ren
visuel bedømmelse og som med Adobe Gamma virker det ikke med min ViewSonic
VP181s grundet at man skal skrue ned for brightness indtil det inderste af 2
sorte felter er knap nok synligt, og det sker aldrig på min skærm, på min.
brightness er feltet stadig meget synligt og slet ikke svært at skelne fra
det yderste felt.

Jeg har netop lånt en "Sequel Chroma IV" spyder med tilhørende software
"Sequel Imaging ProColor" desværre er softwaren ikke gearet til LCD skærme.
Ifølge Luminous Landscape virker Chroma IV Spyderen perfekt med LCD blot man
har programmet "ColorBlind ProveIT" men det har jeg altså ikke adgang til.

Mvh. Stig

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-12-04 02:15

> [...]
> snyde (de tilpasser sig til rumbelysningen f.eks.). Det er derfor
> der følger et colorimeter eller spektrofotometer med til de seriøse

Mystisk nok har jeg nu konstateret at ligemeget hvilken ICC-profil jeg
loader ændrer skærmbilledet sig slet ikke!, hverken i Photoshop eller andre
steder i Windows.

Jeg loader profilerne i Desktop > Properties > Settings >Advanced > Color
Management, og genstarter Windows.

Jeg har også prøvet at bruge den analoge D-sub indgang på skærmen istedet
for DVI indgangen, men det hjælper ikke.

Mvh. Stig

Fra : Peter T.

Dato : 29-12-04 19:30

> [...]

> Mystisk nok har jeg nu konstateret at ligemeget hvilken ICC-profil jeg
> loader ændrer skærmbilledet sig slet ikke!, hverken i Photoshop eller

Ja. Når jeg starter op, skifter windows først til profilerne, som er
bestemt i Adobe Gamma og derefter til profilerne bestemt i Wisiwyg - så den
"blinker" så at sige to gange. Prøv at afinstallere Wisiwyg og se om det
ikke hjælper.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 29-12-04 20:20

> [...]
> den
> "blinker" så at sige to gange. Prøv at afinstallere Wisiwyg og se om det

Tak, det hjalp at fjerne Wisiwyg.

Leder dog stadig efter et program der er velegnet til LCD.

Iøvrigt har jeg et ATI Radeon 9700 grafikkort og når man klikker på "Color"
setting i dets driver slår Adobe gamma fra igen (skærm blinker) åbenbart er
der nogle bugs i driveren.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-04 21:05

Stig Holmberg skrev:

> Leder dog stadig efter et program der er velegnet til LCD.

Det bliver svært at finde, medmindre du er villig til at betale
et par tusinde for det, tror jeg. Skal jeg være ærlig, så er
det i mine øjne billigt sluppet, hvis man arbejder bare en smule
seriøst med billedbehandling. Der skal ikke mange fejlprint eller
tryk til før de penge er tjent ind igen.

Jeg har ikke et sekund fortrudt købet af en Monitor Spyder fra
Colorvision for et par år tilbage i hvert tilfælde. Sidenhen er
der kommet langt bedre og billigere produkter på gaden.
Hvis jeg skulle købe noget i dag, ville jeg enten købe Optix XR
fra X-Rite, eller Eye-One Display 2 fra Gretagmacbeth.

> Iøvrigt har jeg et ATI Radeon 9700 grafikkort og når man
> klikker på "Color" setting i dets driver slår Adobe gamma fra
> igen (skærm blinker) åbenbart er der nogle bugs i driveren.

ATI trådte kraftigt i nælderne da de sendte Catalyst 4.2-driveren
på gaden, for den frakoblede tredjeparts kalibreringssoftware som
f.eks. Adobe Gamma. Heldigvis kom de senere på andre tanker, og
sendte Catalyst 4.6 ud, som igen havde understøttelse for Adobe
Gamma og lignende programmer.

Læs evt.: <http://www.ati.com/support/infobase/4501.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-04 01:13

> [...]
> Hvis jeg skulle købe noget i dag, ville jeg enten købe Optix XR
> fra X-Rite, eller Eye-One Display 2 fra Gretagmacbeth.

Her er et link til test af kalibreringsystemer, "vinderen" er Optix XR som
du nævner.

http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

ColorVision har en pakke der både kalbrerer skærm og printer:

http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=243

Jeg har pt. en Sequel Chroma 4 spyder til låns, men den kræver programmet
"ColorBlind Prove It" for at virke med LCD, det medfølgende software er kun
til CRT.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/acd-profile.shtml

> [...]
> f.eks. Adobe Gamma. Heldigvis kom de senere på andre tanker, og
> sendte Catalyst 4.6 ud, som igen havde understøttelse for Adobe

Jeg kører med den nyeste driver version Catalyst 4.12 og den har stadig
problemer hvis man klikker på nogle af farve fanerne i driver panelet.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-12-04 21:05

Stig Holmberg skrev:

> Mystisk nok har jeg nu konstateret at ligemeget hvilken
> ICC-profil jeg loader ændrer skærmbilledet sig slet ikke!,
> hverken i Photoshop eller andre steder i Windows.

Der er en del faldgruber hvad angår indlæsning af skærmprofiler
under Windows. Den profil du indlæser i Desktop > Properties >
Settings > Advanced > Color Management bliver udelukkende brugt
af farvestyrede programmer som f.eks. Photoshop. Windows i sig
selv er ikke farvestyret.

Hvis du indlæser en farveprofil i Adobe Gamma, så sørger Adobe
Gamma for, at den valgte profil også bliver standardprofilen
inde i Desktop > Properties > Settings > Advanced > Color
Management, så farvestyrede programmer ved, hvilken profil
der er tilknyttet skærmen, men den del af profilen, som evt.
ændrer på skærmens gamma, bliver ikke indlæst i grafikkortet
under opstarten af Windows, medmindre du har en gamma loader
installeret.

Du har sikkert set, at der i din Start-mappe ligger en genvej
til Adobe Gamma Loader. Det er den genvej der sørger for, at
den valgte profil i Adobe Gamma bliver indlæst i grafikkortet
under opstarten.

Det er muligt at Wisiwyg også installerer en gamma loader.
Hvis det er tilfældet går det galt, hvis du både har Adobe Gamma
Loader og Wisiwygs gamma loader i din start-mappe. Der skal kun
ligge én gamma loader i startmappen.

Derudover kan der være farvestyring indbygget i driveren til
grafikkortet, som kan gøre det endnu mere forvirrende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-04 02:28

> [...]
> Settings > Advanced > Color Management bliver udelukkende brugt
> af farvestyrede programmer som f.eks. Photoshop. Windows i sig

Jeg blev lidt forvirret over at en kammerat hævdede at når han indlæste en
ny ICC-profil under, Desktop > Properties > Settings > Advanced > Color
Management, så ændrede hele Windows sig øjeblikkeligt. Så vidt jeg så
forstår det skal man ind i Adobe Gamma og loade eller ændre en profil før
der sker noget.

Men når man så ændrer noget i Adobe Gamma kan det jo ses overalt i Windows,
men skulle det ikke kun være i de farvestyrede programmer?

> [...]
> Hvis det er tilfældet går det galt, hvis du både har Adobe Gamma
> Loader og Wisiwygs gamma loader i din start-mappe. Der skal kun

Ja, det var mit problem at Wisiwyg stadig lå der og lavede rod i den.

> Derudover kan der være farvestyring indbygget i driveren til
> grafikkortet, som kan gøre det endnu mere forvirrende.

Meget forvirrende!

Sidder og fantaserer om hardware med indbygget flashbar eprom hvor en
farveprofil så er indlæst som firmware...

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-04 16:30

Stig Holmberg skrev:

> [...]
> Windows sig øjeblikkeligt. Så vidt jeg så forstår det skal man
> ind i Adobe Gamma og loade eller ændre en profil før der sker

Ikke nødvendigvis, men som regel. Det kommer an på, hvor profilen
stammer fra. Nogle profiler har en såkaldt vcgt-tag, som gør det
muligt for profilen at ændre skærmbilledet lige så snart profilen
indlæses i f.eks. Desktop > Properties > Settings > Advanced >
Color Management, men det er de færreste profiler under Windows,
som kan det.

> Men når man så ændrer noget i Adobe Gamma kan det jo ses
> overalt i Windows, men skulle det ikke kun være i de
> farvestyrede programmer?

Det der forvirrer er, at du både kalibrerer og profilerer i den
samme arbejdsgang med f.eks. Adobe Gamma. Du kalibrerer skærmen
til en given standard (f.eks. gamma 2.2 og hvidpunkt 6500K) og
derefter laver du en farveprofil, som beskriver (profilerer)
skærmens farvegengivelse ved den valgte gammaværdi og det valgte
hvidpunkt.

Selve kalibreringen gælder overalt i Windows, men den del af
farveprofilen som beskriver, hvordan skærmen gengiver farver ved
en given kalibrering, bliver kun brugt af de programmer, som
forstår at korrigere de farvenumre, som sendes afsted til skærmen,
så de bliver vist så korrekt som muligt. Kun fuldt farvestyrede
programmer (Photoshop f.eks.) kan finde ud af det.

Adobe Gamma kan bare ikke finde ud af at lave en farveprofil med
en vcgt-tag, som automatisk indlæses i grafikkortet under opstarten,
hvis profilen er valgt som standard inde i Desktop > Properties >
Settings > Advanced > Color Management, så derfor er der en gamma
loader i startmappen, som sørger for, at profilen bliver indlæst
i grafikkortets LUT(*) under opstarten, så kalibreringen og
profileringen stemmer overens. (OptiCAL fra Colorvision, som jeg
bruger i stedet for Adobe Gamma, gør det samme. Her hedder gamma
loaderen bare OptiCAL Startup i stedet for Adobe Gamma Loader).

Problemet med gamma loader-metoden er, at hvis du efter opstarten
går ind i f.eks. Adobe Gamma og ændrer på værdierne, så vil du
øjeblikkelig ændre på skærmbilledet, men det vil også resultere
i, at profileringen ikke længere stemmer overens med kalibreringen.
I et program som Photoshop vil det betyde, at skærmen opfører sig
anderledes end Photoshop tror den gør, så farverne vil ikke være
rigtige. Der _skal_ en ny profil og en ny genstart til, før de to
ting igen stemmer overens.

(*) LUT = LookUp Table.

> Sidder og fantaserer om hardware med indbygget flashbar eprom
> hvor en farveprofil så er indlæst som firmware...

LUT'en i grafikkortet er vel noget i retning af en flashbar eprom,
som bliver opdateret med en passende farveprofil under opstarten
af styresystemet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-04 21:03

> [...]
>
> LUT'en i grafikkortet er vel noget i retning af en flashbar eprom,
> som bliver opdateret med en passende farveprofil under opstarten

Tak for forklaringen, så er jeg med!

Ja, LUTen i grafikkortet er nok en slags eprom, tænker på at det også skulle
omfatte printere, scannere og andre enheder. Printeres indbyggede ICC-profil
skulle f.eks. så indeholde alle papirtyper, og være certificeret og
blåstemplet af icc-konsortiet, nå man kan altid drømme.

HP´s nyeste printere har iøvrigt sRGB / Adobe RGB som nativt farverum, flere
nye skærme fra bl.a. ViewSonic og Samsung har også sRBB som nativt farverum.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-04 16:30

Stig Holmberg skrev:

> Her er et link til test af kalibreringsystemer, "vinderen" er
> Optix XR som du nævner.

X-Rite har også stor erfaring på området, så det tænkte jeg nok.

> ColorVision har en pakke der både kalbrerer skærm og printer:

Ja og Spyder II skulle heller ikke være så ringe endda.
Det er afløseren til min.

> Jeg kører med den nyeste driver version Catalyst 4.12 og den
> har stadig problemer hvis man klikker på nogle af farve
> fanerne i driver panelet.

Ok, men hvorfor har du egentlig behov for at pille ved dem?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-04 20:41

> X-Rite har også stor erfaring på området, så det tænkte jeg nok.

> Ja og Spyder II skulle heller ikke være så ringe endda.
> Det er afløseren til min.

> Ok, men hvorfor har du egentlig behov for at pille ved dem?

Det har jeg egentlig heller ikke, jeg konstaterede bare at fejlen var der og
ikke er rettet i ver. 4.12 heller.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-04 21:38

Stig Holmberg skrev:

> Ja, LUTen i grafikkortet er nok en slags eprom, tænker på at
> det også skulle omfatte printere, scannere og andre enheder.

De skal så bare opdateres jævnligt, fordi enhederne flytter sig
med tiden rent farvegengivelsesmæssigt.

> Printeres indbyggede ICC-profil skulle f.eks. så indeholde
> alle papirtyper, og være certificeret og blåstemplet af
> icc-konsortiet, nå man kan altid drømme.

Epson er faktisk gået lidt i den retning.
Deres standard-profil til inkjet-printere indeholder forskellige
konverteringstabeller til deres forskellige papirtyper i en og
samme profil.
Profilen kan så bare ikke bruges som softproof-profil i f.eks.
Photoshop, da Photoshop ikke ved hvilken tabel den skal bruge.
Tabellen bliver jo først valgt i udkørselsøjeblikket, når man i
printerdriveren vælger papirtypen og det har Epson fået en del
drag over nakken over.

> HP´s nyeste printere har iøvrigt sRGB / Adobe RGB som nativt
> farverum, flere nye skærme fra bl.a. ViewSonic og Samsung har
> også sRBB som nativt farverum.

De fleste skærme ligger tæt på sRGB, men der er begyndt at komme
skærme på markedet, som er tættere på Adobe RGB, som er væsentlig
større end sRGB. Jeg har selv planer om at købe sådan en skærm på
et tidspunkt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 30-12-04 22:07

> De skal så bare opdateres jævnligt, fordi enhederne flytter sig
> med tiden rent farvegengivelsesmæssigt.

Ja medmindre en fotocelle i printeren aflæser papirtype og printkvalitet
evt. samtidig med den alm. justering af printhoved/patroner og derefter
tilpasser profilen i eprommen. Man (læs: fabrikanterne) kunne gøre så meget,
men det gør de ikke altid.

> [...]
> Tabellen bliver jo først valgt i udkørselsøjeblikket, når man i
> printerdriveren vælger papirtypen og det har Epson fået en del

Ja det skal selvfølgelig fungere i PS også, så kunne Adobe ændre proof
dialog boxen, eller også skal Epson levere en stribe profiler i stedet for
at samle dem som en.

> [...]
> skærme på markedet, som er tættere på Adobe RGB, som er væsentlig
> større end sRGB. Jeg har selv planer om at købe sådan en skærm på

Du tænker vel på en af de nye Eizo, ja det er guf.

Mvh. Stig

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-12-04 22:31

Stig Holmberg skrev:

> Ja medmindre en fotocelle i printeren aflæser papirtype og
> printkvalitet evt. samtidig med den alm. justering af
> printhoved/patroner og derefter tilpasser profilen i eprommen.

Hmm, ja det var selvfølgelig en mulighed.

> Man (læs: fabrikanterne) kunne gøre så meget, men det gør de
> ikke altid.

Vi mangler meget før farvestyring begynder at blive rigtig sjovt.
I første omgang så jeg meget gerne at MS fik fingeren ud og fik
det bedre implementeret i Windows og medfølgende programmer.

> Ja det skal selvfølgelig fungere i PS også, så kunne Adobe
> ændre proof dialog boxen, eller også skal Epson levere en
> stribe profiler i stedet for at samle dem som en.

Epson leverer heldigvis også specielfremstillede profiler til
deres printere og til Epson Stylus Photo 2100, som jeg valgte
at købe for et års tid siden, er de faktisk ikke så ringe endda.

Jeg kan opnå et rimelig tilfredsstillende match imellem det jeg
ser på skærmen i Photoshop (under softproof) og det der kommer
ud af printeren, men der er ingen tvivl om at det kunne blive
endnu bedre, hvis jeg havde en profileringspakke, som også kunne
profilere printeren, så det skal også købes på et tidspunkt.

> Du tænker vel på en af de nye Eizo, ja det er guf.

Ja og specielt Eizo ColorEdge CG220, men Nec/Mitsubishi er også
på vej med nye modeller. Se evt.:
http://www.nec-mitsubishi.com/coremedia/generator/Internet/Subsidiaries/United_20Kingdom/Content/DynamicNavigationTeasers/Knowledge/Home/WideColourGammut,realm=Knowledge__Home,spec=x__uk__en.html

--
Hilsen