Erfaringer med mandolin
Fra : Peter Westh

Dato : 25-12-04 23:58

Jeg overvejer at anskaffe mig en mandolin. altså, sådan en til at snitte
grøntsager med.

Er der nogen der har positive /negative erfaringer med sådan et dyr? Kan det
betale sig at købe en model helt i metal til over en tusse, eller er en
plasticmodel til godt det halve lige så god? Er den virkelig så god, som
mine kogebogsidoler påstår (Elizabeth David, Camilla Plum) - eller er det
rent snobberi? Og sparer den egentlig noget tid, hvis man har en velvoksen
og velsleben køkkenkniv og et ordentligt skærebræt?

Findes der alternativ nogle elektriske apparater i almindelig
husholdningsstørrelse, der kan skære grøntsager i ordentlige julienne?

p.f.tak

Peter

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 26-12-04 00:54

On Sat, 25 Dec 2004 23:57:57 +0100, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Jeg overvejer at anskaffe mig en mandolin. altså, sådan en til at snitte
>grøntsager med.
>
>Er der nogen der har positive /negative erfaringer med sådan et dyr?

Ja - pas på nallerne....

>Kan det betale sig at købe en model helt i metal til over en tusse, eller er en
>plasticmodel til godt det halve lige så god?

Kommer an på dit behov. Er det blot til at skive en champignon og en
agurk eller strimle en gulerod en gang imellem er det måske overkill
med et mandolinjern i luksusklassen, men på den side er du næsten
sikker på at blive skuffet, vis du køber en billig plastik, hvor
kniven er presset ud af et stykke blik (selvom den også godt kan
snitte pølserne af dig i starten)

>.Er den virkelig så god, som
>mine kogebogsidoler påstår (Elizabeth David, Camilla Plum) - eller er det
>rent snobberi?

Ikke mere snobberi, end hvis en skruemaskine er mere snobbet end en
skruetrækker. Det er et praktisk stykke værktøj.

>Og sparer den egentlig noget tid, hvis man har en velvoksen
>og velsleben køkkenkniv og et ordentligt skærebræt?

Hvis du gerne vi have skiver/strimler i nøjagtig samme tykkelse i høj
fart uden at have øvet dig igennem en kokkeuddannelse, ja så sparer
den en del tid.

>Findes der alternativ nogle elektriske apparater i almindelig
>husholdningsstørrelse, der kan skære grøntsager i ordentlige julienne?

Julienne er jo bare fine strimler - så det kan næsten enhver
foodprocessor klare, selv om de ikke bliver så lange.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 26-12-04 03:30

On Sun, 26 Dec 2004 00:54:17 +0100, jubija@yahoo.dk wrote:

>Ja - pas på nallerne....

Glemte lige de positive erfaringer - jeg var engang med til noget
køkkenarbejde ifbm. en stor foreningsfest, hvor der til en forret (400
personer) skulle laves juliennestrimler af gulerod, pastinak og noget
tredje, jeg kke husker. Dels så resultatet hamrende professionelt ud ,
dels tog det meget kortere tid for 2 mand med hver sit jern, end nogen
af os amatører ville kunne have gjort det med en alm. kniv.
Dog fandt vi (desværre) bagefter ud af, at man kunne have købe
strimlerne færdigskårede, frosne strimler i større mængder.

Vi fik hvert vores jern med hjem bagefter, da de var indkøbt til
lejligheden. Og der gik lang tid før jeg - til mine omgivelsers
sigende irritation - holdt op med at lave fine strimler og nydelige
skiver af stort set alt spiseligt (man kan f.eks. lave carpaccio af
halvtfrossent kød)

Fra : Peter Westh

Dato : 26-12-04 08:48

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 26 Dec 2004 00:54:17 +0100, jubija@yahoo.dk wrote:
> Glemte lige de positive erfaringer

Tunsind tak for dine svar. Jeg er ved at være overbevist - må ha' sådan en.

Det er rigtig nok at foodprocessoren kan lave strimler, men de er buede og,
har en flosset, uregelmæssig profil; det går slet ikke til f.eks. wokken.

/P