Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafetten - bunden opgave for uge 1 20~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-12-04 23:31

Nu skal stafetten blæses igang igen.

For længe har vi ligget på den lade side, så nu skal julesulet trimmes med en
frisk lille opgave i det nye år

Opgaven lyder:
"Happy New Year"

Jeg vil være den upartiske dommer og vil oprette en resultattråd torsdag d. 6
januar.
I bedes poste links til jeres billeder i denne tråd, hvor vi vil diskutere
hvert enkelt billede.
Søndag aften udvælger jeg suverænt "vinder"billedet, dog ud fra den foregående
diskussion i gruppen.

PS. Regler og praktiske oplysninger er skåret ud i pap nedenfor, det er en
god idé at læse det, hvis du vil være med.

Regler:

Vinderen af konkurrencen for uge 1 vælger temaet for uge 3, og så
fremdeles.
Af hensyn til at folk skal have fornøden tid til at jage, bliver det således.
Derfor vælger jeg osse temaet for uge 2.
Herefter er det så vinderen af forrige uges stafet, der udvælger temaet og er
dommer for stafetten.

Den bundne opgave skal løses i den kommende uge, og jeg vil oprette en
"resultattråd" torsdag d.6/1 2005 inden midnat med emnelinien
"Fotostafet -Bunden opgave i uge 01. Indkomne billeder",
hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Billeder kan lægges online hos www.fotokritik.dk eller lign. steder.

Hvis der er nogen, der gerne vil lægge serverplads og båndbredde til
fotostafetten, skal de være velkomne.
Ellers er det folks eget problem at poste billedet.

Reglerne for indsendte løsningsforslag er simple:

- Et billede pr. deltager
- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera
- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder fra
jeres gemmer
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn
- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering af
farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning, sammenkopiering
osv. er ikke tilladt
- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format
- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er ikke
et krav
- Teknik skal på opfordring oplyses
- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag

Fra midnat mellem fredag og lørdag skal billederne bedømmes og kommenteres.
De indkomne løsningsforslag kommenteres og debatteres i den oprettede
"resultattråd". Alle er velkomne til at kommentere/debattere - også jer,
der ikke har egne billeder "i ilden". Idéen med debatten er, at vi hjælper
hinanden til at rette fejl, blive bedre næste gang, rose gode
løsningsforslag, skose de mindre gode og muligvis blive enige om,
hvilket billede der bedst løser opgaven.

Den officielle debat afsluttes søndag kl. 20.

Da jeg har valgt denne uges tema/emne, vælger jeg suverænt, hvilket billede
der imo bedst løser opgaven. Mit valg vil - efter bedste evne - afspejle
gruppens holdning som jeg tolker den i debattråden. Fotografen bag det af
mig valgte billede overtager stafetten, vælger næste uges tema/emne,
opretter et indlæg med dette senest midnat mellem mandag og tirsdag og en
"resultattråd" torsdag aften. Herefter kører rouletten igen. Ugens
tema/emne-vælger afgør suverænt, hvilke parametre vedkommende vil lægge vægt
på, når vedkommende efterfølgende vælger "ugens billede". Dog skal valget
begrundes og det anbefales, at opgaven går på tur mellem så mange
forskellige deltagere som muligt.

Når tema/emne vælges, vil jeg foreslå, at vi holder os inde for rimeligt
snævre rammer, så vi ikke skal vurdere alle mulige fortolkninger af et
tema/emne, der ligger milevidt fra hinanden. Formålet med den bundne opgave
er at opøve billedsyn og teknik, og ikke mindst få en masse inspiration fra
hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-12-04 09:01

On Sat, 25 Dec 2004 23:30:49 +0100, Frodo Nifinger wrote:

> Nu skal stafetten blæses igang igen.

Det er godt at du vil sætte den igang igen. Har selv tænkt lidt på at få
den igang igen, men det er ikke blevet til noget. Det er nu ikke sikkert
at jeg deltager hvergang, men det bliver da nok til nogle gange.

Glæder mig til at lære noget mere, for deltagelsen har gjort at jeg er
blevet meget bedre end jeg var før. Nu har jeg bestilt lidt mere udstyr
til mit kamera, så det skulle blive endnu bedre - måske. (en bigma, en
50mm/1.8, monopod og en extern blitz) Familien er ihvertfald glade for de
billeder jeg har taget af dem indendørs og med kitobjektivet/den
indbyggede flash på mit 300d. Så jeg har lært noget.

Var der ikke en der havde købt og ville sponsere domænet fotostafet.dk,
der skulle vidst bare lige opsættes et galleri på siden så man kunne
oploade til det.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : fam. Ager

Dato : 26-12-04 10:17

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal stafetten blæses igang igen.

KANON!!!!!!!!!!!

godt du tog initiativ til det!!

mvh torben

Fra : PH

Dato : 26-12-04 12:27

> Nu skal stafetten blæses igang igen.

Super ! ......... med "originale" regler og det hele
.......... så kører vi igen

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-12-04 20:33

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal stafetten blæses igang igen.

Jeg har ved grundig eftertanke besluttet mig for at indføje følgende regel i
det eksisterende regelsæt for at sikre alsidigheden og alles mulighed for at
deltage i fotostafetten:

Vinderen af enhver given uges stafet og dermed dommer af den næstkommende uges
stafet kan ikke overdrages stafetten i de tre efterfølgende uger. Bidrager
deltageren og vinderen af en tidligere stafet i spærreperioden med et billede,
som er bedre end de andre deltageres bidrag, hædres billedet som værende det
bedste, men stafetten overdrages til anden deltager, hvis billede findes bedst
næstefter det vindende billede.

Denne regel skal dog ikke være uden undtagelser!
Hvis en tidligere vinder (indenfor den tre ugers spærretid) præsterer et
billede, der er analogt med et Mona Lisa maleri, hvor vi andre indleverer
tændstikmændtegninger, altså et uovertruffent foto, alle andre ville ønske at
have taget, kan stafetten overdrages vinderen, selvom stafetten er inden for
de tre ugers spærretid.
At få overdraget stafetten indenfor spærreperioden er en ganske særlig hæder,
der kun skal uddeles særligt varsomt og kun såfremt vinderfotoet er af en
aldeles pletfri og perfekt og unik karaktér.

Vid, at jeg egenhændigt og fuldstændigt samvittighedsløst har implementeret
denne regel i fotostafettens regelsæt.
Regel kan selvfølgelig diskuteres som enhver anden regel i stafetten, men den
vil uden hensyntagen blive brugt i de to kommende runder af fotostafetten,
hvor jeg er dommer og konge
Herefter må vi se, hvad vi kan blive enige om.

> [...]

> hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Frodo Nifinger - Enevældig fotostafetkonge for to uger