Atkins spørgsmål.. ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 25-12-04 22:16

Hejsa

Jeg har netop læst Atkins bogen og begynder snarest på det, men jeg er i
tvivl om nogle ting... er der én som jeg må maile privat til med et par
spørgsmål.. ?

Mvh
Heidi

Fra : Bettina Christensen-~

Dato : 26-12-04 20:42

Kære Heidi!
Dr. Atkins diæt er efter min bedste overbevisning ikke sund for
dit helbred. Kuren bygger på at man spiser en masse protein og
næsten ingen kulhudrater. Proteiner skaber nogle giftstoffer i
kroppen, som kroppen bruger en masse energi på at slippe af med.
Det er derfor man taber sig på kuren. Nyrerne kommer på hårdt
arbejde, når man spiser en masse protein, så sørg for du drikker
en masse vand dvs. ca. 2 liter dagligt.
Med Venlig hilsen Bettina

Fra : EnjoyNews

Dato : 26-12-04 21:17

Hejsa

Tak for dit input.

KH
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-12-04 00:41

> [...]

> Proteiner skaber nogle giftstoffer i
> kroppen, som kroppen bruger en masse energi på at slippe af med.

Hvad er det helt præcist, du kalder giftstoffer - skabt af protein?

> Det er derfor man taber sig på kuren.

Er det? Er det ikke fordi man får færre kalorier end kroppen bruger, at man
taber sig?
At være på Atkins er jo ikke nødvendigvis lig med at spise mere protein end
folk, der er på en hvilken som helst anden kur.

> Nyrerne kommer på hårdt arbejde, når man spiser en masse protein,

Så skal du vist både have dårlige nyrer OG spise voldsomt meget protein. Og
at være på Atkins indebærer ikke større risiko for at få meget protein end
at spise en normal dansk kost.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-12-04 06:26

slet FCDOQ wrote:

> [...]
> næsten ingen kulhudrater. Proteiner skaber nogle giftstoffer i
> kroppen, som kroppen bruger en masse energi på at slippe af med.

Nå, det var ellers en ny årsag->virkning. Gider du oplyse dine kilder?

Fra : Christian

Dato : 27-12-04 12:50

> [...]
> Det er derfor man taber sig på kuren. Nyrerne kommer på hårdt
> arbejde, når man spiser en masse protein, så sørg for du drikker

At protein, som er det mest basale byggeelement i kroppen, skulle fremkalde
giftstoffer er vist en nyhed af dimensioner. Må man spørge om hvor du har
den information fra ?

Vitamin og mineral tilskud indgår i de fleste slankekure, og Atkins
anbefaler da også tilskud af såvel multivitaminer som fiber (f.eks. Husk
kapsler) for at sikre den naturlige fordøjelse.

At Atkins kur ikke er sund er vist et postulat, som ingen endnu har kunne
bevise. Atkins kuren er radikal anderledes og der er MANGE der arbejder på
sagen, både med og uden økonomiske interesser i de traditionelle slankekure.

Jeg vil våge den påstand at enhver alvorlig bivirkning eller helbredsmæssig
farlighed ved en kur der har eksisteret i 10-12 år med millioner af aktive
tilhængere alene i USA, som tilfældigvis også har verdens mest aktive
advokatbestand, helt sikkert ville resultere i et hav af sagsanlæg.
Sagsanlæg som i løbet af et splitsekund var sendt verden rundt alene med det
formål at få folk til at holde sig til de traditionelle slankekure. Man skal
jo ikke glemme at selv om Atkins tjener gode penge på sine bøger og
kosttilskud osv., så er det vist kun peanuts i forholde til hvad der tjenes
i den øvrige slankeindustri.

Christian

Fra : Jan Hansen

Dato : 27-12-04 13:20

> [...]
> Kære Heidi!
> Dr. Atkins diæt er efter min bedste overbevisning ikke sund for

Nej Ok det er jo din personlige mening, men den holder nok ikke i
virkeligheden. Der er vist endnu ikke nogen der har bevist at det er usundt.

Kuren bygger på at man spiser en masse protein og
> næsten ingen kulhudrater. Proteiner skaber nogle giftstoffer i
> kroppen, som kroppen bruger en masse energi på at slippe af med.

Hvilke giftstoffer mener du der der tale om her ?. Prøv at læse om "ketose"
på nettet

mvh Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-12-04 17:37

[EnjoyNews | Sat, 25 Dec 2004 22:16:00 +0100]

>Jeg har netop læst Atkins bogen og begynder snarest på det, men jeg er i
>tvivl om nogle ting... er der én som jeg må maile privat til med et par
>spørgsmål.. ?

Der er sikkert flere af os der gerne vil hjælpe dig, men hele det smarte med
nyhedsgrupperne er jo netop at når du skriver dine spørgsmål hér, kan flere
læse dem og derfor få viden.

Så skriv dem blot hér, vi er flere der kan give dig gode svar.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-12-04 18:54

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
flere
> læse dem og derfor få viden.
>
> Så skriv dem blot hér, vi er flere der kan give dig gode svar.

Ja.. selvfølgelig har du ret Jeg har bare flere end et spørgsmål.. men
ok.. her kommer det så :

Så vidt jeg har forstået kan jeg spise ubegrænset æg og kød. Bacon skal være
nitritfri, det samme skal noget skinke.
Salat fra listen er 5 dl og max 7½ dl hvis man ikke spiser grøntsager (fra
listen)

Jeg må spise smør (umiddelbart skal det være Lurpak og ikke kærgården ?) og
olie er det samme, men noget er bedre end andet og noget må ikke opvarmes.

Jeg hører tit og ser meget fløde brugt i opskrifter mm., men jeg synes at
kunne læse mig til kun at måtte bruge 3-4 spsk alt efter kulhydratindholdet
? + 85g usødet fløde dagligt, men bør undgås i de første 14 dage..

Osten er jeg meget i tvivl om.. der står forskellige oste + der står
"får-gede-ko" oste... ko oste forstår jeg som alle oste.. de fleste kommer
vel derfra Så har jeg ret i at alle oste kan spises bortset de enkelte
der lige står som undtagelser.. valleoste og friskoste ?

Jeg er lidt i tvivl mht tilbedredning.. må jeg stege i alt det olie og smør
jeg vil fx ?

På forhånd tak for jeres hjælp.
Heidi

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-12-04 19:08

On 2004-12-27, EnjoyNews <mh-nyheder@mail.dk> wrote:
> Så vidt jeg har forstået kan jeg spise ubegrænset æg og kød.

Æg indeholder vidst ca 0.6 g kulhydrat afhængig af størrelse - de skal
bare regnes med.

> Bacon skal være
> nitritfri, det samme skal noget skinke.

Det er vidst ikke noget jeg har taget så højtideligt
Vær opmærksom på at noget skinke, bacon og lignedne indeholder dextrose,
glucose eller lignende. De skal også regnes med

> Salat fra listen er 5 dl og max 7½ dl hvis man ikke spiser grøntsager (fra
> listen)

hmmm. Det var et spøjst mål for salat, men der er plads til relativt
meget salat

> Jeg må spise smør (umiddelbart skal det være Lurpak og ikke kærgården ?) og

Det ville jeg ikke tage så højtideligt om det er lurpak eller kærgården
- bortset fra at lurpak smager bedst ;)

> Jeg hører tit og ser meget fløde brugt i opskrifter mm., men jeg synes at
> kunne læse mig til kun at måtte bruge 3-4 spsk alt efter kulhydratindholdet
> ? + 85g usødet fløde dagligt, men bør undgås i de første 14 dage..

Bare sørg for at regne kulhydraterne med i det samlede regnskab

> [...]
> vel derfra Så har jeg ret i at alle oste kan spises bortset de enkelte
> der lige står som undtagelser.. valleoste og friskoste ?

Igen ville jeg bare regne kulhydratindholdet med - og det er højere i
friskoste end i almindelig ost.

> Jeg er lidt i tvivl mht tilbedredning.. må jeg stege i alt det olie og smør
> jeg vil fx ?

Det gør ingen forskel - uanset hvilken type diæt man er på - så længe
man bare steger kød.

Og husk - uanset hverdan du sammensætter din kost - sørg for at du
forbruger mere energi end du indtager, så lad være med at tilsætte
ekstra smør/olie eller piskefløde - bare fordi du må - men gør det kun i
det omfang det for retten til at smage godt.

--
Sune

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-12-04 21:46

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstra smør/olie eller piskefløde - bare fordi du må - men gør det kun i
> det omfang det for retten til at smage godt.

Tak for dine svar.. det hjalp meget.
Hvis andre har nogle gode tips eller måske har andre synspunkt omkring mine
spørgsmål så kom endelig med dem ..

Mange hilsner
Heidi

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:11

> [...]
> nitritfri, det samme skal noget skinke.
> Salat fra listen er 5 dl og max 7½ dl hvis man ikke spiser grøntsager (fra

Alle planter indeholder kulhydrater. Cellulosefibre er også kulhydrater,
dog så lange at de fleste mennesker ikke kan nedbryde dem. Så principielt
skal man holde sig fra alt frugt/grønt/fiber hvis man skal på en kulhydratfri
kur.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-12-04 21:14

On 2004-12-28, Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Alle planter indeholder kulhydrater. Cellulosefibre er også kulhydrater,
> dog så lange at de fleste mennesker ikke kan nedbryde dem.

Ja - selvfølgelig. Det er jo ting der render igennem systemet og skaber
flow og konstistens i tarmindholdet. Det er særdeles vigtigt at man får
nok fibre.
De tæller ikke med i kulhydratregnskabet når man er på low carb diæt.

> Så principielt
> skal man holde sig fra alt frugt/grønt/fiber hvis man skal på en kulhydratfri
> kur.

KulhydratFRI? Hvem snakker om det? Forhåbentlig ingen!
Kulhydratfattig, det er noget helt andet.
Man kan eksempelvis spise ret meget blomkål for at nå 20 gram
omsættelige kulhydrater.

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-12-04 21:52

[EnjoyNews | Mon, 27 Dec 2004 18:53:37 +0100]

> [...]
>nitritfri, det samme skal noget skinke.
>Salat fra listen er 5 dl og max 7½ dl hvis man ikke spiser grøntsager (fra

Sådan er det i starten ja, men efterhånden som tiden går og du er kommet
igennem de første 2 uger, kan du spise noget mere varietert :)

>Jeg må spise smør (umiddelbart skal det være Lurpak og ikke kærgården ?) og
>olie er det samme, men noget er bedre end andet og noget må ikke opvarmes.

Det hele må opvarmes; og om du vælger Smør eller Kærgården må du lade være
op til dine egne smagsløg - men husk at det animalske fedt ikke er det
sunmdetse, så f.eks. rapsolie til salaterne og olibvenolie til stegning er
sundere.

>Jeg hører tit og ser meget fløde brugt i opskrifter mm., men jeg synes at
>kunne læse mig til kun at måtte bruge 3-4 spsk alt efter kulhydratindholdet
>? + 85g usødet fløde dagligt, men bør undgås i de første 14 dage..

Fløde bruger du bare, helst piskefløde, men det er da rigtigt at de I de
første dage er lidt tilbageholdende.

> [...]
>vel derfra Så har jeg ret i at alle oste kan spises bortset de enkelte
>der lige står som undtagelser.. valleoste og friskoste ?

Glem Atkins' anbefalinger dér - han er vant til et amerikansk markede
overfyldt med dårlige osteprodukter - spis de oste du har lyst til og især
de tørre/faste er gode.

>Jeg er lidt i tvivl mht tilbedredning.. må jeg stege i alt det olie og smør
>jeg vil fx ?

Jeps!

René
www.rene.hjorth.com