Cognac-glas med skruelåg
Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-04 20:58

Er du i lommen på en snobbekone, så drop dette indlæg. Hvis hun har set
Øl-Allan på MorgenTV2 docere at særlige store cognagglas-agtige store dyre
indkøb er nødvendig for at værdsætte duften fra specielle belgiske ølsorter,
så er der ikke tvivl om at dette velstandssymbol er lov.

Men er der plads til leg i dit hjem, så giv (også) følgende ideer en chance.

Det er en sjov hobby at udvikle cocktail-opskrifter og cognac er nu
billigere end amarone-rødvin. Mix discount-cognac med sådan luksusvin -
eller luksuslikør og lad hver mundfuld være noget nyt og erfar om det er
vigtigt at hente isterninger eller stuetemperatur er acceptabelt, som det er
for kryddersnapse.

Har du gang i mange blandinger og ikke alle tømmes, så er det smart at lukke
glassene, så ikke spritten er dampet af næste dag, når man fortsætter, og
mine yndlingscognacglas er nu et sortiment af kapersglas med skruelåg - samt
lommelærker og lignende, der rummer et par genstande og kan lukkes.(og evt
stuves vandret ind i fryseren)

At lune glasset og snuse duften ind, kan man også gøre med de
forhåndenværende små handy plast og glasemballager med tæt låg.

I Graham Greenes "Manden fra Havana" spilles dam med mini-romflasker som
brikker og når man tager en af modpartens brikkker skal man tømme denne -
hvorved vinderen hurtigt fik et handicap!

Jeg foretrækker at have
mange brikker at flytte med/mange bolde i luften
men uden anden regel for rækkefølge og input-hastighed end at "Lysten skal
drive værket"

Og hver dag sit sortiment! Se det er er amatør-science der vil noget.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-12-04 21:20

> [...]
> store dyre indkøb er nødvendig for at værdsætte duften fra specielle
> belgiske ølsorter, så er der ikke tvivl om at dette velstandssymbol

Vi har ikke set Øl-Allan på MorgenTV2, men bruger særlige cognac-agtige glas
her i huset, når vi nyder belgisk og andet godt øl. Er vi så
diskvalificerede?

Bo Warming - har du nogensinde drukket øl af "cognac-agtige" glas? Har du
forresten nogensinde drukket belgisk kvalitetsøl? Har du nogensinde haft
mulighed for at prøve at drikke øl af forskellige typer glas og smage/se
forskellen?

> Men er der plads til leg i dit hjem,

Det er der vel i ethvert ordentligt hjem?

> Og hver dag sit sortiment! Se det er er amatør-science der vil noget.

Hvorfor altid eksperimentere, Bo Warming? Har du endnu ikke fundet mad- og
drikkevarer, der bare holder, og som ikke skal eksperimenteres med?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-04 23:23

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Vi har ikke set Øl-Allan på MorgenTV2, men bruger særlige cognac-agtige
> glas her i huset, når vi nyder belgisk og andet godt øl. Er vi så
> diskvalificerede?

Jeg diskvalificerer aldrig nogen - jeg er uden magt
Jeg antyder at snobberi kan lees af - no big deal.

> [...]
>
> Hvorfor altid eksperimentere, Bo Warming? Har du endnu ikke fundet mad- og
> drikkevarer, der bare holder, og som ikke skal eksperimenteres med?

Nej det har jeg til gode, Jens Bruun. Eller dynamikken i
dont-make-it-better-make-it-different er sjov for mig p.t.
Jeg syns jeg falder over gode påfund - med pis og lort og meget andet.

Lykken er ikke at få en ide
Enhver kan med lethed få to
Lykken er den mellem ti eller fler
Ganske almindelige hverdagsideer
At se hvilken af dem der er go (Piet Hein)

Hvis galningen fremturer i sin galskab bliver han viis -(William Blake) jeg
håber at blive så viis at jeg kan skrive en bestseller-citatsamling eller
noget i den stil.

Fra : ASKF

Dato : 26-12-04 21:24

Jens Bruun ytrede sig i <cqki12$1cbk$1@news.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>forresten nogensinde drukket belgisk kvalitetsøl? Har du nogensinde haft
>mulighed for at prøve at drikke øl af forskellige typer glas og smage/se

Det har han næppe, for ellers ville han have ændret mening, med mindre
der er noget galt med hans lugtesans og smagsløg.

Jeg vil nok kunne chokere BW, da jeg har over 15 forskellige typer
ølglas. Dog vil jeg sige at jeg er ganske uening med "Øl-Allans" valg af
glas, da han også serverer stouts i disse, mens et typisk engelsk
pint-glas eller et alm. ølkrus er langt mere velegnet.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-04 02:25

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
> Jens Bruun ytrede sig i <cqki12$1cbk$1@news.cybercity.dk> med dette:
Jeg har drukket øl af en snes glastyper og foretrækker høje tyndvæggede
altid - eller plastikflaske.

> Det har han næppe, for ellers ville han have ændret mening, med mindre
> der er noget galt med hans lugtesans og smagsløg.

Jeg er bedre end min søn og kone til blindet at smage hvilken ølsort og
hvilket firma. Men det er sgu ikke så vigtigt. Om man er oplagt til denne
gudedrik er det allervigtigste. Lissom med vin og cocktails som jeg går lidt
mere op i.

> [...]
> glas, da han også serverer stouts i disse, mens et typisk engelsk
> pint-glas eller et alm. ølkrus er langt mere velegnet.

Jeg har nok smagt hundred slags øl de sidste årtier og vurderet at mange
belgiske - og bitre tyske og tjekkiske - og Heineke - er lidt bedre end det
danske sortiment. Ligesom Carlsberg er lidt bedre end den den Harboe jeg
netop nipper til nu.
Dette bryggeris grimme plastflaske er lidt bedre mod munden end Carlsbergs
og Tuborgs - mere tyndvægget. Efter min smag. Men no big deal.
At indånde cognac eller øl-lugt af en lagune-glas har en netop-registrerbar
fordel, som er mig ret ligegyldig.

Hælder jeg De Luze i et kapersglas og hygger mig med at inhalere dampene,
mens TV (eller læsning af et langt usenetindlæg) gir passende tænkepause, så
er det intet savn, at jeg ikke gider hente de fine og rigtige glas.
Mine forældre var snobbestolte over deres korrekte glas. Det vender jeg mig
mod, men ikke overdrevent, syns jeg.

På Holte Gymnasiums eskursion til Wien og Munchen stjal vi lækre tunge krus
med hænglset tinlåg.
Låget var praktisk, men de flotte sager var for tunge og læbe-u-venlige.