Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Problem ved DVI til 2001FP
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 25-12-04 11:44

Hej,

Ofte kan man kan ikke se skoven for bare træer - men nu spørger jeg
alligevel her:

Har købt mig en bærbar IBM med DVI ud fra portreplikatoren. Denne forbinder
jeg til min Dell FP2001 LCD-skærm. IBM'en har et 32MB ATI Mobility 9000.

Skærmen kører jo native 1600x1200 - men når jeg sætter den op (Egenskaber
for skærm -> Indstillinger) i denne størrelse, så udvider den bare
desktoppen :(

Under "Avanceret" og "ATI Skærme" står den også som "FPD" sat til
1280x1024. Klikker man på "FPD" kan man se at den helt korrekt har erkendt
at det er en DELL 2001FP med maksimal opløsning på 1600x1200. Men jeg kan
ikke rigtigt se hvor jeg kan tvinge den derop?

Tidligere bruge jeg den med analog tilslutning ved 1600x1200 - det kørte
udmærket. Og jeg kan da også tilslutte den analogt til IBM'en - det giver
bare et noget ringere billede :(

Er det noget DVI-kompatibilitet eller er det XP/ATI der mon spiller mig et
puds?

Glædelig jul,
/Kasper

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 25-12-04 22:32

Det er din portreplikator, der er problemet, den kan kun kaste 1280x1024 ud
på DVI porten. Du er nødt til at leve med analogt signal, eller købe den
store docking station, der kan tage PCI kort, så du kan få det nye Matrox
P650 PCI i Men den combo koster klejner....

VH Thomas

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 26-12-04 07:39

On Sat, 25 Dec 2004 22:31:45 +0100, Thomas Antonsen wrote:

> Det er din portreplikator, der er problemet, den kan kun kaste 1280x1024 ud
> på DVI porten. Du er nødt til at leve med analogt signal, eller købe den
> store docking station, der kan tage PCI kort,

Av! :) Det var da irriterende, nu troede jeg mig jo lige sikker på at jeg
var helt på plads med et ordentligt billede. Jeg er ikke tilfreds med det
analoge må jeg sige - skal i hvert fald se om jeg kan optimere lidt ved at
adskille kablet fra det øvrige ledningshelvede - men jeg har ikke store
forventninger til at det bliver som det skal være. OGså i den sammenhæng er
portreplikatoren nok ikke helt uskyldig.

> så du kan få det nye Matrox
> P650 PCI i Men den combo koster klejner....

Ja, det må man sige. Men dette her er jo heller ikke optimalt. På
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_67P8996?OpenDocument
beskrives der, at PCI-kortet må være "halv højde" - passer dén beskrivelse
med P650?

Mvh,
/Kasper

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 26-12-04 22:00

Jep, den duer, jeg har selv den gamle docking station på mit arbejde, og jeg
har været i kontakt med Matrox for at få specifikationerne på kortet, som
kan ses her:
http://www.matrox.com/mga/workstation/video/products/pseries/p650_low_profile.cfm

Men... jeg sidder altså med en Viewsonic VP201s, og den kører jo så på den
analoge port, og jeg er egentlig udmærket tilfreds, så.... med mindre du
ikke selv skal betale, så kan det altså godt lade sig gøre at arbejde 8
timer om dagen med sådan en skærm...

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 27-12-04 10:31

On Sun, 26 Dec 2004 21:59:34 +0100, Thomas Antonsen wrote:

> [...]
> har været i kontakt med Matrox for at få specifikationerne på kortet, som

Ok, cool :)

> [...]
> analoge port, og jeg er egentlig udmærket tilfreds, så.... med mindre du
> ikke selv skal betale, så kan det altså godt lade sig gøre at arbejde 8

Hmmm, tjotja :) Jeg må lige prøve at isolere kablet, jeg håber det hjælper.
Lidt ærgerligt at skulle kaste ekstra 4K efter setuppet....selvom det jo
ville være lækkert at gøre klar til noget Dual DVI ;) Jeg synes faktisk
bare lige umiddelbart, at den gav et ringere billede over analog end min
gamle Dell portreplicator...og det var jo ikke ligefrem min forventning :)

Men tak for de gode svar!

Mvh,
/Kasper