Selv konservere fløde?
Fra : Morten

Dato : 25-12-04 00:46

Hejsa

Ak ja - som ønsket længe, fik jeg denne jul en flødeskum-spray (en af dem
med gas-patron til rigtig fløde) - jeg vil mene at fløden i den, må kunne
holde sig omtrent samme længde som fløde almindeligvis kan. Dog er det ikke
altid at man bruger ½ liter piskefløde i flødeskums-form på en uge, og
derfor ville jeg vide om det er muligt selv at konservere sin piskefløde, og
derved give det længere holdbarhed.

Jeg mener selv at have eksperimenteret lidt med noget (-var det atamon det
hed?) men om det virker til fløde også ved jeg ikke ...

MVH
Morten

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-12-04 02:46

Morten wrote:

> [...]
> flødeskums-form på en uge, og derfor ville jeg vide om det er muligt
> selv at konservere sin piskefløde, og derved give det længere

Hvad med at købe langtidsholdbar (UHT-behandlet) fløde. Det smager ikke helt
så godt, men når du nu alligevel gasser det op, så tror jeg ikke, der er
meget forskel.

> Jeg mener selv at have eksperimenteret lidt med noget (-var det
> atamon det hed?) men om det virker til fløde også ved jeg ikke ...

Det ville jeg bestemt ikke rode mig ud i - uden dog at vide vildt meget om
kombinationen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Q

Dato : 26-12-04 06:49

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener selv at have eksperimenteret lidt med noget (-var det atamon det
> hed?) men om det virker til fløde også ved jeg ikke ...

Det ville være en pænt dårlig ide at begynde at eksperimentere med div.
tilsætningsstoffer uden at kende den kemiske effekt af disse..

Jeg er ikke 100% sikker på at UHT behandlet fløde egner sig til flødeskum,
men det er da et forsøg værd..
Problemet opstår på det tidspunkt du hælder UHT fløden over i sprøjten.. Der
kan sagtens ryge et par spændende bakterier med, og så har du balladen..

Hvis du har tænkt dig at fylde sprøjten med en halv liter fløde ad gangen og
opbevare den på køl mellem brugen er du nødt til at sørge for at sprøjten er
100% steril inden brug, samt at kartonen du hælder fra og dine hænder er
sterile....

Hvorfor ikke bare fylde en halv liter alm. fløde i sprøjten og bruge resten
til flødeis?

/peter

Fra : Morten

Dato : 26-12-04 22:34

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare fylde en halv liter alm. fløde i sprøjten og bruge
resten
> til flødeis?

Resten ? ... jeg tror ikke jeg er med - problemet er at den ½ liter i
sprøjten skal kunne holde sig længere, så jeg ikke behøver at lave så meget
flødeskum på kun een uge ...

Fra : Q

Dato : 28-12-04 04:49

> [...]
>
> Resten ? ... jeg tror ikke jeg er med - problemet er at den ½ liter i
> sprøjten skal kunne holde sig længere, så jeg ikke behøver at lave så

OK.... Lad os sige at du fylder en halv liter piskefløde i sprøjten fordi du
vil lave en flødeskumslagkage...

Herfra bliver der en god rest, som ikke umiddelbart holder helt vildt længe,
så hvorfor ikke bare bruge den med det samme til at lave et læs flødeis ?

/peter

Fra : Morten

Dato : 28-12-04 11:05

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
længe,
> så hvorfor ikke bare bruge den med det samme til at lave et læs flødeis ?

Så er jeg med...

Men det smarte ved en flødeskums-spray er netop at den skal stå i køleskabet
så man kan tage lidt når man skal bruge det (varm kakao, irish coffie,
is-desert etc....) - jeg ville ikke ofre en gas-patron hvis det hele skulle
laves/bruges med det samme.

Og dertil kommer så problemet, at en patron passer til ½ liter fløde, så jeg
kan ikke bare komme mindre fløde i (eller jo, men så spilder jeg gas hver
gang)

Fra : Q

Dato : 29-12-04 01:08

> [...]
jeg
> kan ikke bare komme mindre fløde i (eller jo, men så spilder jeg gas hver

Et andet problem er at fede produkter som f.eks fløde og flødeskum er et
glimrende vækstmedie for f.eks Listeria ( Check evt. netdoktor for en
beskrivelse ), Såeh.. hvis du vil gemme fløde i den spraydåse i mere end et
par dage ville jeg foreslå at du er uhyre påpasselig med rengøring og
hygiejne omkring den....

Normalt vil du dog kunne smage og lugte hvis fløden er blevet sur..

/peter

Fra : Morten

Dato : 29-12-04 16:16

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> par dage ville jeg foreslå at du er uhyre påpasselig med rengøring og

Er en tur i opvaskeren nok ?

Fra : Q

Dato : 29-12-04 22:59

> Er en tur i opvaskeren nok ?

Måske, måske ikke...
Hvis fløden bliver sur hurtigt skal du nok forsøge andre metoder...

Det er altså ret nemt at smage om fløden er sur eller ej, og du dør næppe af
at lave en hurtig smagstest..

/peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-12-04 10:35

> [...]
>
> Jeg mener selv at have eksperimenteret lidt med noget (-var det atamon det
> hed?) men om det virker til fløde også ved jeg ikke ...

Har på en æske til en flødeskumssprøjte set, at fløden skulle kunne holde sig op
til 14 dage i sprøjten, hvis den er frisk altså, skal sættes i køleskab. Det har
vel noget at gøre med kulsyren (går ud fra at det du nævner som gaspatroner er
kulsyre) der har en konserverende virkning. Men dysen skal i hvert fald skrues
af og rengøres efter henstand.
Bemærk venligst at jeg skrev "skulle kunne holde sig". Men du har spurgt og jeg
har svaret.
mvh
Jørgen

Fra : Morten

Dato : 27-12-04 11:53

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gaspatroner er
> kulsyre) der har en konserverende virkning. Men dysen skal i hvert fald

Okay - de 7 dage har jeg fra en ekspedient i en issenkrammer for noget tid
siden, så det kan jo godt være fejlagtigt ...
I øvrigt er det ikke kulsyre nej men N2O ... også kendt som lattergas!

/Morten

Fra : -V-

Dato : 27-12-04 12:30

Morten wrote:
> I øvrigt er det ikke kulsyre nej men N2O ... også kendt som lattergas!

Nej, det er først lattergas, når det bliver blandet med ilt.
Indtil da er det bare dinitrogenoxid.

Jeg husker ikke det præcise blandingsforhold, beklager.

-V-