Skærme
Fijala 3554
Xerox utydelig i lavere opløsning!
Fra : Dennis - AdvancedWeb~

Dato : 25-12-04 00:04

Jeg har fået en Xerox 17" (Med DVI), men jeg kører dog med D-sub.

Når jeg kører i maks. opløsning (1280x1024) er den skarp som den skal være.
Men hvis jeg køre i lavere opløsninger blive den utydelig eller sløret..
Eks. i spil, er det jo ikke så fedt når man køre i lavere opløsninger
end ved normalt brug.

Nogen der ved om man kan "lave om" på det?

Dennis
www.advancedweb.dk

Fra : Peter J

Dato : 25-12-04 01:09

"Dennis - AdvancedWeb.dk" <frank.glindhart@get2net.dk> skrev

> [...]
> ved normalt brug.
>
> Nogen der ved om man kan "lave om" på det?

Det kan du ikke.

En TFT-skærm giver kun optimalt billede i sin max-opløsning, da dens panel
består af et fast antal billedpunkter. Lavere opløsninger, der ikke kan
"divideres lige op" (jeg er ikke matematiker) i dette antal billedpunkter,
vil resultere i at skærmen skal tegne halve og kvarte pixels - det er ikke
muligt, og derfor prøver den i stedet at interpolere billedet. Nogle skærme
gør dette bedre end andre, men du kan ikke undgå at det bliver en smule
gnidret / skøret i lavere opløsninger.

De eneste lavere opløsninger din skærm vil kunne vise fejlfrit er 640 * 512
og 320*256, men det kan du ikke bruge til så meget...

mvh
Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 25-12-04 02:11

Dennis - AdvancedWeb.dk wrote:
> Jeg har fået en Xerox 17" (Med DVI), men jeg kører dog med D-sub.

Det gør ingen forskel i forhold til dit spørgsmål.

> [...]
> Men hvis jeg køre i lavere opløsninger blive den utydelig eller sløret..
> Eks. i spil, er det jo ikke så fedt når man køre i lavere opløsninger

Det har Peter J allerede svaret på...

> Nogen der ved om man kan "lave om" på det?

Kør spilene i højere opløsning. Troede ikke at det var muligt, men mit
X800 Pro kort kan faktisk trække Counter-Strike: Source i 1600 * 1200
med et ret tilfredsstillende resultat - når man sætter Antialias til 2x. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk