/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rykkergebyr
Fra : Niels


Dato : 23-12-04 10:03

Hej

Jeg har netop modtaget en spildevandsafgiftsopkrævning fra kommunen, hvor
man gør opmærksom på størrelsen af et eventuelt rykkergebyr kr 250, hvis det
bliver nødvendigt.

Jeg mener at have set, at erhvervsdrivende maksimalt må opkræve 100 kr incl
moms, men må det offentlige forlange så meget mere???

Mvh Niels



 
 
Allan Soerensen (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 23-12-04 11:38

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cqe1k5$16m0$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg mener at have set, at erhvervsdrivende maksimalt må opkræve 100 kr
> incl moms, men må det offentlige forlange så meget mere???
>

Ja, en erhvervsdrivende må kanske rigtig max. opkræve 100 Kr. i rykkergebyr.
Det offentlige må derimod max. opkræve 250 Kr.



Allan Schuster Bach (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 23-12-04 13:07

> Ja, en erhvervsdrivende må kanske rigtig max. opkræve 100 Kr. i
rykkergebyr.
> Det offentlige må derimod max. opkræve 250 Kr.

Lidt OT:
Har altid undre mig over, hvorfor man gider at skrive max. et beløb
Har aldrig høre om nogen virksomheder som opkræver under max. beløbet

Rykkergebyr som skal afspejle de faktiske omkostninger
Dankortgebyr hvor banken *kan* (læs: skal) opkræve 50 øre.

Så konklusionen må være, at de enkelte virksomheder, henter ikke ubetydelige
beløb ind, via såkaldt gebyr.

Allan Bach



Peter (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-12-04 13:15

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:41cab4fd$0$59224$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Har aldrig høre om nogen virksomheder som opkræver under max. beløbet

Det er set, omend sjældent.

> Rykkergebyr som skal afspejle de faktiske omkostninger

Det er ikke korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Flemming Lynggaard (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 23-12-04 13:35


"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
news:41cab4fd$0$59224$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Rykkergebyr som skal afspejle de faktiske omkostninger
> Dankortgebyr hvor banken *kan* (læs: skal) opkræve 50 øre.
>

Møø mener du med det der dankortgebyr at de 50øre skulle have noget med
nogle udgifter at gøre bankerne måtte have?

Bankerne har i forvejen overskud ved dankort systemet så det er blot et
gebyr (ekstra)

Hygge
F



Niels (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 23-12-04 13:40


"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:41caa019$0$199$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ja, en erhvervsdrivende må kanske rigtig max. opkræve 100 Kr. i
> rykkergebyr. Det offentlige må derimod max. opkræve 250 Kr.

Tak for svaret.
Så kan man vel undre sig over forskellen, men det er vist OT.

Mvh Niels



Ukendt (24-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-12-04 00:21


> > Jeg mener at have set, at erhvervsdrivende maksimalt må opkræve 100 kr
> > incl moms, men må det offentlige forlange så meget mere???
> >
>
> Ja, en erhvervsdrivende må kanske rigtig max. opkræve 100 Kr. i
rykkergebyr.
> Det offentlige må derimod max. opkræve 250 Kr.
>
Hvad nu hvis opgaven er lagt ud til et kommunalt aktieselskab, hvor kommunen
ejer 100% af aktierne?
Så er det jo faktisk bare et privat firma som løser en kommunal opgave og så
må max vel være 100 kroner.

Carl



Petersen_Michael (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 28-12-04 17:18

In news:cqe1k5$16m0$1@news.cybercity.dk,
Niels <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg har netop modtaget en spildevandsafgiftsopkrævning fra kommunen,
> hvor man gør opmærksom på størrelsen af et eventuelt rykkergebyr kr
> 250, hvis det bliver nødvendigt.
>
> Jeg mener at have set, at erhvervsdrivende maksimalt må opkræve 100
> kr incl moms, men må det offentlige forlange så meget mere???

Er der moms på rykkergebyrer?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Jørgen G (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen G


Dato : 28-12-04 18:00


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41d18719$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:cqe1k5$16m0$1@news.cybercity.dk,
> Niels <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote:
>
> Er der moms på rykkergebyrer?

Nej



Jonathan Stein (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 28-12-04 19:26

Petersen_Michael wrote:

>>Jeg har netop modtaget en spildevandsafgiftsopkrævning fra kommunen,
>>hvor man gør opmærksom på størrelsen af et eventuelt rykkergebyr kr
>>250, hvis det bliver nødvendigt.
>>
>>Jeg mener at have set, at erhvervsdrivende maksimalt må opkræve 100
>>kr incl moms, men må det offentlige forlange så meget mere???
>
>
> Er der moms på rykkergebyrer?

Ja. Fra http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html

"At beløbsgrænsen angives til kr. 100 inkl. moms indebærer, ifølge
forarbejderne til lovforslaget, at en momspligtig erhvervsdrivende skal
betale moms (kr. 20) af et rykkergebyr på kr. 80. Erhvervsdrivende, der
ikke er momspligtige kan også opkræve kr. 100 men skal - naturligvis -
ikke svare moms heraf."

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Jørgen G (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen G


Dato : 28-12-04 19:33


"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
news:41d1a3c7$0$51254$14726298@news.sunsite.dk...
> Petersen_Michael wrote:
>
>
> Ja. Fra http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html
>
> "At beløbsgrænsen angives til kr. 100 inkl. moms indebærer, ifølge
> forarbejderne til lovforslaget, at en momspligtig erhvervsdrivende skal
> betale moms (kr. 20) af et rykkergebyr på kr. 80. Erhvervsdrivende, der
> ikke er momspligtige kan også opkræve kr. 100 men skal - naturligvis -
> ikke svare moms heraf."

Nej!

http://www.deloitte.com/dtt/article/0,2297,sid=28281&cid=40684,00.html



Peter (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-12-04 12:22

"Jørgen G" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:41d1a6c5$0$80219$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Nej!
>
> http://www.deloitte.com/dtt/article/0,2297,sid=28281&cid=40684,00.html

Enig.

Tidligere antog man, at der var moms på.

Peter

--
http://www.grauslund.com



Jonathan Stein (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 29-12-04 13:43

Jørgen G wrote:

>>Ja. Fra http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-1.html
>>
>>"At beløbsgrænsen angives til kr. 100 inkl. moms indebærer, ifølge
>>forarbejderne til lovforslaget, at en momspligtig erhvervsdrivende skal
>>betale moms (kr. 20) af et rykkergebyr på kr. 80. Erhvervsdrivende, der
>>ikke er momspligtige kan også opkræve kr. 100 men skal - naturligvis -
>>ikke svare moms heraf."
>
> Nej!
>
> http://www.deloitte.com/dtt/article/0,2297,sid=28281&cid=40684,00.html

Spændende - jeg fandt kendelsen her
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=170881&vID=0 hvis nogen
skulle være interesserede.

Til Michaels spørgsmål må svaret så blive et måske, da der givet
stadig er mange, der tillægger moms til rykkergebyret.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Petersen_Michael (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 29-12-04 14:04

In news:41d2a4f5$0$51250$14726298@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:
>>
http://www.deloitte.com/dtt/article/0,2297,sid=28281&cid=40684,00.html
>
> Spændende - jeg fandt kendelsen her
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=170881&vID=0 hvis
> nogen skulle være interesserede.
>
> Til Michaels spørgsmål må svaret så blive et måske, da der givet
> stadig er mange, der tillægger moms til rykkergebyret.

Jeg må jo så, i tilfælde af at jeg bliver konfronteret med et
rykkergebyr, kigge nøje på fakturaen, og bemærke om der er en moms jeg
kan få refunderet ved T&S eller ej.

I tilfælde af at jeg selv får behov for at skrive en rykker, vil jeg
undlade moms.
Men stikke de 100,- Kr. lige ned i kassen..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste