lovligt at distribuere kommersiel software~
Fra : michael

Dato : 22-12-04 22:07

Hej jeg har et spørgsmål som nogle måske ved noget om. Jeg kender til et
amerikansk computerspil med nogle år på bagen men som dog stadigvæk kan
købes på CD. I licens betingelserne står der bla. at man ikke må distribuere
det via internet etc.

Men der kan flere steder på internettet hentes gratis fuld ud lovlige
modifikationer til spillet. Dog kræves normalversionen for at det virker,
men ikke altid!. Samtidig kan man på producentens internetside downloades en
"update" til spillet.

Jeg har så fundet ud af at hvis man downloader en af de gratis fuld ud
lovlige modifikationer samt "updaten", så kan man uden videre spille
modifikationen af spillet. Så hvis jeg downloader fra begge steder og
manuelt opretter en folder på min harddisk og udpakker det downloade filer
så kan jeg spille spillet gratis.

Mine 2 spørgsmål er:

Er det lovligt at downloade og spille spillet?

Er det lovligt at samle filerne fra de 2 download steder og selv tilbyde
andre at downloade spillet GRATIS fra ens egen site?

Husk at ligesom jeg har gjort så kan alle downloade spil og modifikation
gratis fra producenten og spille spillet gratis. Jeg kan så vælge at lave en
instruktion til folk, men det bedste vil jo være at samle filerne og så give
folk chancen for at downloade det samlet fra min egen site.

Kan nogen hjælpe ?

Venligst Hilsen
Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-04 22:21

Den 22-12-04 22.06 skrev michael følgende:

> Er det lovligt at downloade og spille spillet?

Hvad siger licensbetingelserne?

> Er det lovligt at samle filerne fra de 2 download steder og selv tilbyde
> andre at downloade spillet GRATIS fra ens egen site?

Sikkert ikke, men tjek licensbetingelserne. Står der ikke noget, må du
spørge producenten. Som udgangspunkt må du ikke distribuere uden tilladelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type

Fra : morten

Dato : 22-12-04 23:33

> Sikkert ikke, men tjek licensbetingelserne. Står der ikke noget, må du
> spørge producenten. Som udgangspunkt må du ikke distribuere uden
> tilladelse.

Men ifølge licensbetingelserne må jeg ikke distribuere spillet. Men når de
nu selv gør det og mange andre store officielle steder distribuere det så
hvorfor ikke mig?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-04 23:41

morten skrev:

>Men ifølge licensbetingelserne må jeg ikke distribuere spillet. Men når de
>nu selv gør det og mange andre store officielle steder distribuere det så
>hvorfor ikke mig?

På grund af ophavsretslovens § 1 og 2:

§ 1.   Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
   har ophavsret til værket, [...]
Stk. 2.   [...]
Stk. 3.   Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære
   værker.

Beskyttelsens indhold

§ 2.   Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
   indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
   fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
   tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
   skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden
   litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

"Eneret til at ... gøre det tilgængeligt". At det bliver gjort
offentligt tilgængeligt, betyder ikke at denne eneret ændres.

Man må heller ikke filme en film i biografen og så selv vise den
frem for offentligheden. Om man gør det gratis eller mod penge er
i princippet ligegyldigt; det er bare en alvorligere sag hvis der
er penge involveret.

--
Bertel

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 22-12-04 23:12

"michael" <sss2@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er det lovligt at downloade og spille spillet?

- hvad er det for et spil? Jeg mener at have hørt at noget tilsvarende kan
lade sig gøre med HOMM 3.

ras

Fra : morten

Dato : 22-12-04 23:34

> - hvad er det for et spil? Jeg mener at have hørt at noget tilsvarende kan
> lade sig gøre med HOMM 3.

Det er RTCW (Wolfenstein)

Fra : Brian Matzon

Dato : 23-12-04 08:16

michael wrote:
> Er det lovligt at downloade og spille spillet?
Nej, ikke når du laver ændringer
2.   Prohibitions. You, whether directly or indirectly, shall not do any
of the following acts:
g.   disassemble, reverse engineer, decompile, modify or alter the
Software, including, without limitation, creating or developing extra or
add-on levels for the Software;
Såfremt du ikke kan spille det uden bare at installere spil &
addon/patch - så fortager du ændringer, og overtræder dermed paragraf 2,
sektion g.

> Er det lovligt at samle filerne fra de 2 download steder og selv tilbyde
> andre at downloade spillet GRATIS fra ens egen site?
NEJ!
2.   Prohibitions. You, whether directly or indirectly, shall not do any
of the following acts:
e.   distribute the Software (except as permitted by section 3. hereinbelow);
ID grants to you the non-exclusive and limited right to copy the
Software and to distribute such copies of the Software free of charge
for non-commercial purposes which shall include the free of charge
distribution of copies of the Software in electronic format or as
mounted on the covers of magazines only; provided, however, you shall
not copy or distribute the Software in any infringing manner or in any
manner which violates any law or third party right and you shall not
distribute the Software together with any material which infringes
against any third party right or which is libelous, defamatory, obscene,
false, misleading, or otherwise illegal or unlawful.

> [...]
> instruktion til folk, men det bedste vil jo være at samle filerne og så give
> folk chancen for at downloade det samlet fra min egen site.
Hvorvidt at give instruktioner til at gøre noget ulovligt, er lovligt
vil jeg ikke gøre mig klog på - men sådan som andre instanser sagsøger
folk på baggrund af nogle simple tekstrenge (MD5 checksums på diverse
p2p services) vil jeg mene at du kan blive sagsøgt langt ind i helvede.
Om ID Software/Activision så gør det er en helt anden sag.

I øvrigt, man kan jo oxo bare spille RTCW: Enemy Territory, som de
trodsalt har gjort HELT gratis!!!

/matzon

Fra : morten

Dato : 23-12-04 13:35

> [...]
> Såfremt du ikke kan spille det uden bare at installere spil &
> addon/patch - så fortager du ændringer, og overtræder dermed paragraf 2,

Men jeg gør ikke nogen af de ting som står i g herover. Det eneste jeg gør
er at ændre filnavnet på en fil til aaa.zip i stedet for aaa.exe. Dernæste
kan jeg fra zip filen hente en fil jeg skal bruge. Dernæst installere jeg
bare modifikationen af spillet og lægger den nye fil ind i samme katalog. Så
jeg gør vel ikke nogen af de ting som står i g?

> NEJ!

Spørgsmålet er vel mere om jeg må tilbyde folk gratis at uploade et gratis
spil? det kan jo hentes gratis på producentens hjemmeside (også
modifikationen). Nå okay det er det vel så ikke på grund af ophavsrettigh.
:(

> I øvrigt, man kan jo oxo bare spille RTCW: Enemy Territory, som de
> trodsalt har gjort HELT gratis!!!

Joo det spiller vi nu også flittigt. Men det her er et westernspil som bare
er supergodt. Eneste ulemper er at folk skal betale :(. Men sådan er det vel
bare.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-12-04 17:47

On Thu, 23 Dec 2004 13:35:11 +0100, morten wrote:

> det kan jo hentes gratis på producentens hjemmeside

Har du læst betingelserne for at bruge opdateringen?
--
MVH
osv...

Fra : morten

Dato : 23-12-04 23:56

opdateringen henviser bare til originalspillets betingelser.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-12-04 01:42

On Thu, 23 Dec 2004 23:55:50 +0100, morten wrote:

> opdateringen henviser bare til originalspillets betingelser.

Så har du jo også svaret på om du må distribuere spillet eller ej.
Opdateringen er underlagt samme betingelser som originalen, hvilket vi
sige at du skal have erhvervet dig en licens til spillet for at bruge
opdateringen.

--
MVH
osv...