Apeks til Newbie
Fra : Olskum

Dato : 22-12-04 21:07

Hej

Har hørt en del godt om Apeks regualtorer, men er tvivl om jeg skal købe
enten;
-ATX50 DS4+ATX40
-ATX 50 + ATX 40
-ATX100 + ATX40

Desuden ved jeg ikke om jeg skal vælge "DIN" eller "Yoke" tilslutning.

Håber på lidt input

/Newbie

Fra : Arnt Eirik Hansen

Dato : 22-12-04 21:43

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev i melding
> [...]
> -ATX 50 + ATX 40
> -ATX100 + ATX40
>
> Desuden ved jeg ikke om jeg skal vælge "DIN" eller "Yoke" tilslutning.

atx40(50) + atx40(50) m/DS4
Du skal selvsagt(!) velge DIN

Arnt Eirik

Fra : Olskum

Dato : 22-12-04 21:52

> atx40(50) + atx40(50) m/DS4

Øhh, det forstår jeg ikke lige. Mener du at jeg skal vælge ATX40 som 2.trin
og ATX40 som octopus også??

> Du skal selvsagt(!) velge DIN
tak

/Newbie

Fra : Klaus Christensen

Dato : 22-12-04 21:54

Helt klart DIN...

Jeg ville vælge DST 1. trin... Det giver bedre slangeføring når man bruger
dobbeltsæt og wing, men det råd forvirrer nok mere end det gavner en newbie

Glædelig jul

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-12-04 13:47

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ville vælge DST 1. trin... Det giver bedre slangeføring når man bruger
> dobbeltsæt og wing.

Næh, det gør det ikke.

Fra : Klaus Christensen

Dato : 28-12-04 20:35

Hmmmmm.....

Jeg har prøvet begge og syntes absolut slangeføringen er bedst på DST...
sådan er det

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-12-04 22:24

"Olskum" <dont.sp@me.dk> wrote in message
> Hej
>
> Har hørt en del godt om Apeks regualtorer, men er tvivl om jeg skal
> [...]

Det er bare smag og behag og pengepung
der kan påvirke valget. Ydelse og specificationer er,
stort set, de samme.

> Desuden ved jeg ikke om jeg skal vælge "DIN" eller "Yoke"
> tilslutning.

DIN er normalt at anbefale, den passer altid og med
en bøjleadapter kan du komme overalt i verden.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 08:22

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -ATX 50 + ATX 40
> -ATX100 + ATX40
>
> Desuden ved jeg ikke om jeg skal vælge "DIN" eller "Yoke" tilslutning.

som de andre siger HELT KLART DIN, ingen tvivel om det.
ud over det vil jeg vælge ATX50 som primær og ATX40 som backup og DST første
trin (giver bedre slange føring)

mvh Morten Dall Darmer

Fra : jhyden

Dato : 23-12-04 12:50

Klart: DIN!
Du kan også bruge den til 300 bars flasker, hvis du rende over dem til
udlån i Sverige eller Norge, det kan man ikke med bøjlekobling. Desuden
fylder DIN mindre, og man mister ikke så let O-ringe.

www.deepstop.de har i øjeblikket en god pris på 1. trin ds4 og TX50,
hvis du kan leve med ATX's forgænger. Jeg har både TX50 og ATX 50 og kan
ikke mærke den store forskel bortset fra, at ATX fylder lidt mindre.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 00:42

"jhyden" <jhyden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har både TX50 og ATX 50 og kan
> ikke mærke den store forskel bortset fra, at ATX fylder lidt mindre.

det er Præsis den samme regulator, der er ingen forskæld, det er kun det
ydre hus der er lidt mindre.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-12-04 14:11

> Har hørt en del godt om Apeks regualtorer, men er tvivl om jeg skal købe
> enten;
> -ATX50 DS4+ATX40
> -ATX 50 + ATX 40
> -ATX100 + ATX40

DIN!

Hvis du kun bruger den til enkelt flaske og pengene ikke betyder noget ville
jeg vælge ATX100 + ATX40, den sidder godt og fylder ikke meget. Det er alle
gode auotmater.

Henrik Manley

Fra : Olskum

Dato : 25-12-04 16:24

On Thu, 23 Dec 2004 14:11:15 +0100, Henrik Manley wrote:

> [...]
1000 tak for de mange gode input. Endte med at købe ATX50+ATX40

/Olskum

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-12-04 23:18

Klaus Christensen skrev i Message-ID:
<41d1b571$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg har prøvet begge og syntes absolut slangeføringen er bedst på
> DST... sådan er det

Meget vel (selvom jeg ikke er enig), men (nu taler vi DIR) man skal
vælge DS4, da:

* DS4 har ingen svirvel (færre problemer)

* DS4 har ingen ½'' port (skal ikke døje med ½'' slanger eller
blindpropper)

* DS4 er mindre (kan være lettere at komme til ventilerne)

Quod Erat Demonstrandum

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Arnt Eirik Hansen

Dato : 29-12-04 02:55

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> Klaus Christensen skrev i Message-ID:

> Meget vel (selvom jeg ikke er enig), men (nu taler vi DIR)

Hvor, hvem har dratt inn i DIR i diskusjonen?

Arnt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-12-04 11:32

> Hvor, hvem har dratt inn i DIR i diskusjonen?

Peter antager at Klaus og jeg tager udgangspunkt i DIR da vi så vidt jeg ved
begge tilslutter os filosofien.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-12-04 19:59

"Arnt Eirik Hansen" <arnt_e_hansen@DUDEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvor, hvem har dratt inn i DIR i diskusjonen?

Som du ser fylder DIR på news omvendt propertionalt af betydningenen i
praktisk dykning

Allan Hansen
"
Platinum Membership
$1000

20% discount on all GUE purchases

a.. High quality cotton GUE T-shirt
b.. Subscription to DIR/Quest. This revolutionary journal will redefine
the dissemination of diving information with quarterly issues and a dynamic
electronic presence. Subscription also includes access to the DIR/Quest
Online.
c.. Membership at this level also includes a subscription to the private
GUE mailing list, a moderated forum bringing together the world's top
divers, environmentalists, and fitness experts. You will also have access to
the online archive of quest@gue.com through our DirQuest site.
d.. Guaranteed spot on a yearly exclusive dive trip with GUE exploration
divers to a dive location of interest to the membership (e.g., Scapa Flow,
Yucatan caves, Brazilian caves, Baltic Sea); members are responsible for
their own expenses. These trips will run each year around springtime
(depending on environmental conditions).
e.. 2 days of diving with GUE's top divers and instructors, including
GUE's President Jarrod Jablonski. Participants may structure their time in
the areas they are most interested in improving"
f.. )))

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 13:58

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Klaus Christensen skrev i Message-ID:

> Meget vel (selvom jeg ikke er enig), men (nu taler vi DIR) man skal
> vælge DS4, da:

hej Peter,

i følge Achim R. Schlöffel som var vores GUI instruktør på Fund. , så er
DST det rigtige DIR valg,
jeg tror vi er ude i en ting her hvor der ikke er et klart svar, da DIR jo
er en filosofi og ikke et diktat om mærker og model, så kan / vil der altid
opstå nogle forsæligheder. lidt lige som at nogle menter at det kun er DUI
tensolate der er DIR og andre menter at Weesel er okay, nogle mener at det
kun er trilaminat der er DIR og andre mener at comprest neoprem er okay osv
osv.

jeg har hørt dine argumenter for DS4, og har købt DS4, jeg har hørt Achim R.
Schlöffel argumenter for DST, og efter min mening ville jeg ikke påtage mig
at sige at det ene er DIR ig det andet er ikke, men jeg er mest til DST og
vil derfor skifte mine ud.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-12-04 15:07

"Morten Dall Darmer" <mrnews(snabel-a)tiscali.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i
en meddelelse news:41d2a976$0$33677$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> i følge Achim R. Schlöffel som var vores GUI instruktør på Fund. , så er
> DST det rigtige DIR valg,

Så må du jo komme med argumenterne, det holder ikke bare at sige at det ene
er DIR og det andet ikke er det. Hvad er det der gør DST så fantastisk i
forhold til DS4?
Jeg kan citere andre GUE instruktører der svæger til noget andet, david rhea
er vild med scubapro sikkert fordi han selv sælger det. Andrew G er til
apeks ds4 og achim schröffel er til DST, lur mig om der ikke findes nogen
der anbefaler Mares ruby eller Tx100. Men så længe du har en god
slangeføring og vælger noget med medstrøms ventiler så er det fjong. Min
kammerat dykker med et eller andet mares trin og får noget udemærket
slangeføring ud af det.

> [...]
mig
> at sige at det ene er DIR ig det andet er ikke, men jeg er mest til DST og

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor man vil vælge DST, og kunne du evt.
tage nogle billeder af din DST rig så vi kan se svinet?

mvh
Jonas

Fra : Kalle

Dato : 30-12-04 00:37

Hej Rødder

Jeg har "desværre" været på ferie i Rødehavet og har derfor ikke fulgt med i
tråden.
Men jeg er 100% sværger for DS4 til dobbelt sæt!!!

> [...]
> slangeføring og vælger noget med medstrøms ventiler så er det fjong. Min
> kammerat dykker med et eller andet mares trin og får noget udemærket

Jonas: Hvis det er mig der er kammeraten må jeg tilstå at DS4 for ca. 6 mdr.
siden vandt over mit Mares MR2 1. trin.
MR2 bliver idag brugt på mit enkeltflaske setup, hvor det giver en udemærket
slangeføring.
Men jeg fatter ikke at man vil bruge svirvl på et dobbeltsæt?

> mig
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor man vil vælge DST, og kunne du
> evt.
> tage nogle billeder af din DST rig så vi kan se svinet?

Super, god ide.

Mvh Casper

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 09:51

hej Casper,

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Super, god ide.

mvh morten

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 21:07

Hej som lovet har jeg oploadet nogle billeder af DST og DS4
de ligger på http://dk.groups.yahoo.com/group/dir_skand/
under foto under "DST - DS4"
her under kommer Achim R. Schlöffel begrundelse for at vælge DST og mod
argumenterne til Peters argumenter.

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> * DS4 har ingen svirvel (færre problemer)

svivlen er en ekstra potentioeld svæghed, men den er meget lille og opvejes
af fordelene, i øvrit er gabet mellem huset og svivlen så lille at hvis
O-ringen skulle gå, så ville gas tabet være meget langsomt i forhold til
hvis du knakket en slange (som du risikere på DS4)

> * DS4 har ingen ½'' port (skal ikke døje med ½'' slanger eller
> blindpropper)

da der er 4 porte på en DS4 og du kun bruger de 2 eller 3 skal du under alle
omstendigheder have blind propper i dit første trin, så om du sætter en
blind prop i en standart port eller en ½'' port går på ingen måder nogle
forskæld.

> * DS4 er mindre (kan være lettere at komme til ventilerne)

det er så lidt at det i praksis ingen betydning har, hvis du kan nå dine
ventiler kan du nå den både med DST og DS4

* på billede 1 ser vi et DS4 trin, da højtryks udtaget haller ind mod
flasken, i stedet for lige ned eller lidt udaf, kommer wingen nærmest i
klemme mellem slangen og flasken, dette gør det svære at dumpe luft fra den
side af wingen i forhold til den anden side.

* på næste billede (2) ser vi igen en DS4 denne gang på den anden post, her
ser man at slangerne ligger fint nok, men når man kikker på næste billede
(3), som viser slange føringen, i det øjeblik hvor man donere sin regulator,
man kan se at man laver et skarpt knak på slangen, hver gang man trakker
slangen fram for at donere den, det vil sige hver gang man laver en S-drill,
som man vel gør i starten af hvert dyk, så laver man lige et træk i et
skarpt knæk på slangen, og det har den ikke godt lige pludselig en dag
knakker slangen.

* på billede 4 ser vi at DST trinnet ikke kommer ud og dækker håndtatet til
ventilen.

* på billede 5 kan man se at på DST vender den højtryks porten lidt fram af,
hvilket gør at wingen ikke kommer i klemme mellem fasken og slangen.

* på billede 6 kan man se at slangerne sidder fint men den lange slange ned
af flasken, lige som ved DS4, men se så på billede 7 når man doner
regulatoren så drejer svivlen og man får et lige trak i slangen (den vej
hvor den er stærk)

/******************************************************************/

så min konklosion er at det eneste argument af Peters der holder er "* DS4
har ingen svirvel (færre problemer)"
men ved at spare den svivel væk, øger man risikoen ved at sprænge sin lange
slange i en nød siduaktion.
så opvejer man dem sammen med de andre argumenter, så syntes jeg at DST er
det rigtige valg for mig,
men som jeg har sagt før, så vil jeg på ingen måde sige hvad der er DIR or
NOT,

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-12-04 21:18

"Morten Dall Darmer" <mrnews(snabel-a)tiscali.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i
en meddelelse news:41d30e28$0$33661$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> men som jeg har sagt før, så vil jeg på ingen måde sige hvad der er DIR or
> NOT,

Meget sjovt, jeg kiggede billederne før jeg læste dit indlæg og kunne ikke
umiddelbart finde nogen forskel fra dit setup med DST til hvordan mit ser ud
med DS4.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-12-04 21:26

> [...]
> det rigtige valg for mig,
> men som jeg har sagt før, så vil jeg på ingen måde sige hvad der er DIR or

Jeg kan godt se højtryksporten sidder bedre. Men resten mener jeg er noget
vås. Så for at opsummere har du en bedre placeret højtryksport mod at skulle
blokere den der skøre primære port og skulle have at gøre med en svivel. Jeg
vil mene at det er akademisk og ikke at der er noget galt i det men det har
måske ikke den store indflydelse på praktisk dykning. Jeg går i hvert fald
ikke ud og køber DST trin. Men meget nyttigt at se forskellene.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 22:03

> [...]

> måske ikke den store indflydelse på praktisk dykning. Jeg går i hvert fald
> ikke ud og køber DST trin. Men meget nyttigt at se forskellene.

ja kan kun give dig ret, jeg mener også det er akademisk, og derfor, i midt
hovede, er DST lige så meget DIR som DS4, som jeg har sagt heletiden,
personligt er jeg bare fladet for DST, men jeg har PT 2 stk DS4 og 1 stk
DST, og jeg går heller ikke ud og køber 2 nye DST og skrotter mine DS4 med
mindre der lige var en der ville bytte lige over

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Kalle

Dato : 30-12-04 00:50

Hej Morten

Jeg har et 1. trin med svirvl og vil da gerne bytte lige over!!!

Ses vi snart i vandet?? KBH rødderne er klar til at være klar!!

Casper

"Morten Dall Darmer" <mrnews(snabel-a)tiscali.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i
en meddelelse news:41d31b3f$0$33622$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 09:49

> Jeg har et 1. trin med svirvl og vil da gerne bytte lige over!!!

er det et DST og hvor gammelt er det, og hvor mange dyk,

> Ses vi snart i vandet?? KBH rødderne er klar til at være klar!!

ja men vi må finde ud af noget snart, jeg skulle få min nye Tørdragt D. 12/1
så den skal da ud og prøves.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-04 16:31

Morten Dall Darmer skrev i Message-ID:
<41d2a976$0$33677$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> i følge Achim R. Schlöffel som var vores GUI instruktør på Fund. , så er
> DST det rigtige DIR valg,

Hvis jeg kan vælge mellem Schlöffels anbefalinger og Irvines, hvis tror
du så jeg vælger?

Og hvorfor?

Fra : Mads Madsen

Dato : 29-12-04 17:40

Peter Fjelsten wrote:
> Hvis jeg kan vælge mellem Schlöffels anbefalinger og Irvines, hvis
> tror du så jeg vælger?

Er det ikke lidt ligesom at vælge mellem gud eller allah? Det må vel være
argumenterne der afgør sagen og ikke hvor de kommer fra.

Selv bruger jeg DS4 og kan ikke rigtigt se hvordan slangeføringen kan blive
ret meget bedre. Det kunne være fint hvis nogen gad at lægge et billede op
af DST slangeføringen og forklare hvordan den fungerer.

Mads

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-04 19:17

> Hvis jeg kan vælge mellem Schlöffels anbefalinger og Irvines, hvis tror
> du så jeg vælger?

jeg vil gætte på at du vil høre efter Irvines.

> Og hvorfor?

hvorfor ved jeg ikke, for hvad er det nu de "store drenge" siger til dit
valg af inder dragt ?
okay STOP nu skal dette jo ikke udvikle sig, så lad mig bare sige at i mine
øre lyder Schlöffels argumenter bedre end Irvines

(jeg vil lige se om jeg kan få taget nogle billeder og poste argumenterne
sammen med billederne)

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-04 18:01

Mads Madsen skrev i Message-ID: <cqumlb$1qi1$1@news.cybercity.dk>:

> Er det ikke lidt ligesom at vælge mellem gud eller allah? Det må vel
> være argumenterne der afgør sagen og ikke hvor de kommer fra.

Ja.

Men at sammenligne credentials på Schlöffel og Irvine mener jeg ikke er
reelt.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-12-04 18:24

Ja, det har du ret i. Den ene har hovedet oppe i sin egen røv. Den anden har
et nuanceret syn på verden, formet af europæisk dykning.

Men det var nok ikke lige du mente.

GOD (bag)JUL og et fremragende nytår

JZC
(visse DIR dykkere er _yderst_ fornuftige)

Fra : Kalle

Dato : 30-12-04 00:38

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> GOD (bag)JUL og et fremragende nytår
>
> JZC
> (visse DIR dykkere er _yderst_ fornuftige)

Tak Johnny

Hilsen Casper

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-04 22:42

<41d2f45c$0$33712$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> jeg vil gætte på at du vil høre efter Irvines.

> hvorfor ved jeg ikke,

Hvad med det faktum at han har udtænkt hele systemet?

> for hvad er det nu de "store drenge" siger til dit valg af inder
> dragt?

Den er OK for Reinhard men Irvine er nu ikke så glad for den, tror jeg -
men han dykker jo også i lidt varmere vand.

Og jeg kan godt følge hans pointer (ikke at jeg er helt enig).

Fra : Arnt Eirik Hansen

Dato : 29-12-04 23:26

> Morten Dall Darmer skrev i Message-ID:

> Hvad med det faktum at han har udtænkt hele systemet?
> Peter Fjelsten

Jasså... Helt alene? Er det ferdig uttenkt nå?

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-04 23:54

Arnt Eirik Hansen skrev i Message-ID: <33gp7eF3v8kncU1@individual.net>:

> Jasså... Helt alene? Er det ferdig uttenkt nå?

Nej, men været en af hovedmændene.

Idéerne er færdigudviklede, men deres praktiske udførsel ændrer sig
stadig fordi dykkerindustrien mv. ændrer sig.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-12-04 23:56

Morten Dall Darmer skrev i Message-ID:

> svivlen er en ekstra potentioeld svæghed, men den er meget lille og opvejes
> af fordelene,

Jeg mener ikke der er nogen fordele til baggas.

> i øvrit er gabet mellem huset og svivlen så lille at hvis O-ringen
> skulle gå, så ville gas tabet være meget langsomt i forhold til hvis
> du knakket en slange (som du risikere på DS4)

Risikoen for en sprængt slange er vist ikke stor på DS4 - jeg har aldrig
hørt om det.

Og udtalelsen herover kommer fra en der ikke scooter i huler. Jeg er
sikker på en kollision vil gøre en pæn skade på en DST. Messing er ikke
verdens hårdeste stof - og jeg har set skader efter mødet mellem messing
og hule og messing og asfalt (sidstnævnte personligt - 2 gange).

For øvrigt vender den forkert på billederne - svirvlen skal vende indad
- netop pga dens relative svaghed - se også under [1].

> [...]
> under alle omstendigheder have blind propper i dit første trin, så om
> du sætter en blind prop i en standart port eller en ½'' port går på

1. 1/2'' blindpropper er sværere at finde (tænk på uheld i marken)

2. 1/2'' backupslanger er sværere at finde (som ovenfor)

3. Der er en blindprop færre på en DS4 (OK, meget lille ting)

> det er så lidt at det i praksis ingen betydning har, hvis du kan nå
> dine ventiler kan du nå den både med DST og DS4

Se [1] herover.

> [...]
> klemme mellem slangen og flasken, dette gør det svære at dumpe luft fra den
> side af wingen i forhold til den anden side.

1. Det afhænger at spændbåndenes placering

2. "Problemet" med at dumpe luft er ikke-eksisterende i virkeligheden

> [...]
> som man vel gør i starten af hvert dyk, så laver man lige et træk i et
> skarpt knæk på slangen, og det har den ikke godt lige pludselig en dag

1. Der er rigeligt med slangelængde til at man ikke behøver at rive den
helt frem

2. Når du har rettet din lange slange helt frem vil din winginflator
ligge ind mod nakken og ikke pænt nedad

Jeg mener at man - når man tager alt i betragtning - bør vælge DS4 frem
for DST.

Dette er ikke "argumentum ad verecundiam" (appel til autoritet), da jeg
mener jeg _har_ opremset argumenterne, er jeg glad for at både Irvine og
Reinhard er enige med mig.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 09:43

> [...]
> verdens hårdeste stof - og jeg har set skader efter mødet mellem messing
> og hule og messing og asfalt (sidstnævnte personligt - 2 gange).

det har du ret i og jeg har jo heller ikke prøvet at scooter i huler, så det
kan jeg ikke snakke med om,

men når jeg kikker på min RIG, er det så ikke nærmer ventilerne der går mod
hule loftet ?
første trinet vender jo ind mod nakken ?

> For øvrigt vender den forkert på billederne - svirvlen skal vende indad
> - netop pga dens relative svaghed - se også under [1].

tja, det er vel så et spørgsmål om hvor stor en svaghed man mener det er, en
ting er sikkert hvis svivlen skal vende indad, så kan man ikke bruge DST

> 1. 1/2'' blindpropper er sværere at finde (tænk på uheld i marken)

ikke noget problem, en blind prop fejler MEGET sjælden, der kan højest være
tale om at O-ringen fejler, og det er også sjælden, men hvis det sker, kan
man godt bruge en standart O-ring på denne blindprop, den bliver bare
strukket en lille smugle, men det er ikke noget der har betydning på kort
sigt.

> 2. 1/2'' backupslanger er sværere at finde (som ovenfor)

betyder ikke nodet, da der sidder en blinprop i

> 3. Der er en blindprop færre på en DS4 (OK, meget lille ting)

> 1. Det afhænger at spændbåndenes placering

det forstår jeg ikke, så vidt jeg har læst, lært og hørt så er alle enige om
at det øverste spænde bånd skal plaseres så højt på flasken som mugligt,
uden at det går ud over rundingen på flasken, og ud fra det burde vi jo alle
at have den samme plasering af båndne ?

> 1. Der er rigeligt med slangelængde til at man ikke behøver at rive den
> helt frem

tja er der nu også det, nu er jeg jo små 2 meter, så hvis jeg nu skal have
min makkers slange og svømme forand ham ud igennem en lang gang på et vrag,
så er 2,10m faktisk ikke for meget, og slet ikke hvis slangen peger ned af,
så der først gå noget til spilde ved en bue på slangen ved første trinet, og
der går jo også noget til spilde ved buen slangen skal tage for at
regulatoren kommer ind i min mund, jeg vil gætte på at min makker vil prøve
at holde så meget afstand som mugligt til mine finder, og der ved vil han
lave et træk i min mund og i slangen hvilket kunne resultere i at slangen
sprang lettere ved DS4 end ved DST,
jeg skal ærligt indrømme at jeg har ikke prøvet at svømme forand min makker
med hans regulator i munden, men det vil jeg da lige prøve næste gang.

> 2. Når du har rettet din lange slange helt frem vil din winginflator
> ligge ind mod nakken og ikke pænt nedad

ja, men det er vel ikke det helt store problem, det var da vær ehvis den
strittet opad.

> Jeg mener at man - når man tager alt i betragtning - bør vælge DS4 frem
> for DST.

ud fra denne samtale, syntes jeg da endlig ikke, arkademisk set, at nogle af
de to trin er perfekte, måske firmar som, Agir, DTD, DIR Zone, Halcyon
skulle lave det helt rigtige første trin )

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-12-04 18:18

<41d3bf4a$0$33661$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> men når jeg kikker på min RIG, er det så ikke nærmer ventilerne der går mod
> hule loftet ?
> første trinet vender jo ind mod nakken ?

Tro mig - regulatorerne holder også for en gang i mellem.

> tja, det er vel så et spørgsmål om hvor stor en svaghed man mener det er, en
> ting er sikkert hvis svivlen skal vende indad, så kan man ikke bruge DST

Det anbefaler mange til DST, netop pga svirvlen.

> ikke noget problem, en blind prop fejler MEGET sjælden,

Jeg mener bare at hvis man skruer på reg'en og så den bliver væk - jeg
ved godt at en blindprop er nogenlunde driftsikker. :)

> betyder ikke nodet, da der sidder en blinprop i

Se ovenfor... :)

> [...]
> uden at det går ud over rundingen på flasken, og ud fra det burde vi jo alle

Du har ret. Undskyld - jeg mente flaskernes runding. Mine 2*18L er
_meget_ spidsere end mine 2*12L.

> [...]
> end ved DST, jeg skal ærligt indrømme at jeg har ikke prøvet at svømme
> forand min makker med hans regulator i munden, men det vil jeg da lige

1. Du snakkede om at at det var et problem når man øvede luftdeling.
Det gør man i åbent vand - her kan man sagtens ligge uden at skulle
trække slangen helt ud

2. I en "skarp" situation (som man siger ved militæret), er er nok også
yderst sjældent at man ikke bare kan ligge lidt oven på hinanden

3. Hvis du skal ligge helt efter hinanden med god afstand til den
foransvømmende, tror jeg ikke en 2,1 m slange er nok

> ja, men det er vel ikke det helt store problem, det var da vær ehvis den
> strittet opad.

Ikke det store problem, men det kan irritere en smule, hvis man ikke få
nakken ordentligt tilbage.

> ud fra denne samtale, syntes jeg da endlig ikke, arkademisk set, at nogle af
> de to trin er perfekte, måske firmar som, Agir, DTD, DIR Zone, Halcyon
> skulle lave det helt rigtige første trin )

I mine øjne er DS4 99,5% perfekt (jeg vil give dig lidt ret i vinklingen
af porte) og DST 96% perfekt.

Og DIR handler om _det_bedste_, så derfor DS4 :)

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 31-12-04 10:35

> 3. Hvis du skal ligge helt efter hinanden med god afstand til den
> foransvømmende, tror jeg ikke en 2,1 m slange er nok

*** Hm... med korrækt svømmetæknik skal den der trænger at få den lange
slange doneret ligge ved donorens bjæller(hvis det er en han). Er korridoren
man penetrerer for trang til korrækt svømmetæknik, blir gassdeling kun teori
likevel. Å ligge med god afstand er ikke noe poeng, snarere tvert i mot.
1,5meter slange er rikeligt uansett situasjon og længde på donoren, men for
routinghensyn foretrækker man som kjent 2,1meter eller mere.
Enig i dine betraktninger om DS4. Et "vinklet" DS4 hadde vært ønskelig for
trang grottedykking. Endnu mere ønskeligt ville det være med vinklede
flaskekraner, der ville løst DS4 "problemet" og spindelbrud risikoen over
natten...

Godt Nytt År!

/H