Hvor meget olie på forgaflen??
Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 22-12-04 18:00

Hvor meget olie skal jeg hælde på forgaflen, altså på vært gaffelrør??
Cyklen er en suzuki gn 250

Mvh. Sean Koch

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-12-04 18:25

Sean Koch Nyekjær <sean.n@oncable.dk> writes:

> Hvor meget olie skal jeg hælde på forgaflen, altså på vært gaffelrør??
> Cyklen er en suzuki gn 250

Louis' Motobase siger 216 mL i hvert gaffelben.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 22-12-04 20:31

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Louis' Motobase siger 216 mL i hvert gaffelben.

Hvordan dælen vil du afmåle 216mL??

Mvh. Sean Koch

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-12-04 20:34

> Hvordan dælen vil du afmåle 216mL??

50ml sprøjte fra apoteket, kan afmåle pr mililiter

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
"Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-12-04 20:46

> 50ml sprøjte fra apoteket, kan afmåle pr mililiter

Hvilket er totalt ligegyldigt ved forgaffelolieskift, da mam aldrig ved hvor
meget olie man har fået vredet ud af gaffelbenene. Olie højden ved helt
sammenpressede ben er noget mere anvendelig, da man her ser bort fra hvor
godt man har fået tappet gaffelbenene af. Bare vær skikker på at du har
pumpet benet godt igennem så alle luftbobler er ude. Jeg siger ikke, at man
ikke skal være påpasselig med at afmåle den korrekte oliemængde ved
forgaffelolieskift, hvis ikke man har målet for oliehøjden. Jeg bruger kun
oliemængden som en guide til hvor meget forgaffelolie jeg skal købe ind.
Oliemængden justerer jeg på højden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-12-04 21:26

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:32u18tF3rk09cU1@individual.net...

> [...]
> oliemængden som en guide til hvor meget forgaffelolie jeg skal købe ind.

Og så tager man selvfølgelig lige og måler oliehøjden på benet INDEN man
tapper den gamle olie af, så har man nemlig et godt mål for hvordan man
rammer ca. samme dæmpning som man havde da den sidst var god

Rittig

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-12-04 23:41

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> oliemængden som en guide til hvor meget forgaffelolie jeg skal købe ind.

Der er sågar eksempler på officielle værkstedshåndbøger, hvor ml olie
og mm oliehøjde ikke har ret meget med hinanden at gøre (~50ml olie
til forskel).

Det gav lidt ballade med at skulle hive olie ud af min R6 forgaffel
oppe på Anderstorp i sommers - men det lykkedes da

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : anders majland

Dato : 23-12-04 09:30

> Det gav lidt ballade med at skulle hive olie ud af min R6 forgaffel
> oppe på Anderstorp i sommers - men det lykkedes da

Sugerør ?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-12-04 19:39

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Sugerør ?

Næsten rigtigt: stor sprøjte med slange (som passer). Hvilkert minder
mig om, at jeg burde vende hovedet i vejret på den gaffel og skifte
olie / måle efter inden jeg skal ud og køre til foråret.

TODO{len}++

Kai

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 23-12-04 01:58

"Sean Koch Nyekjær" <sean.n@oncable.dk> wrote in message
> Hvor meget olie skal jeg hælde på forgaflen, altså på vært gaffelrør??
> Cyklen er en suzuki gn 250
>
> Mvh. Sean Koch

Jens skriver jo meget rigtigt desangående men alligevel. For BMWén jeg har
står der f.eks. 15 ml. mindre ved genfyldning end hvis det et under
påfyldning af en nysamlet forgaffel.

Og som Jens skriver er det egentlig vigtigt at måle ned i gaffelbenene for
at få oliestanden til at være ens i begge ben.. For hvis den ikke er dette
bliver dæmpningen jo ikke end da sammenpresningen af luftvolumenet over
olien også har betydning, og med forskellig luftvolumen fås der jo
forskellig luftfjederbremsning. Og via måling med en pind (5 mm jernstang
f.eks.) ned i gaffelbenene - med forhjulet svævende i luften, hvis der skal
sammenlignes med opgivne data (og hvis man vil regne på luftens dæmpende
fjervirkning) - konstateres også om der er nærmest mindst nødvendig olie i
for hvis der ikke kommer olie på pinden så går olien jo ikke op over
stemplet. Dette konstaterede jeg på en englænders BMW, i juni måned at være
tilfældet, altså stemplet svævende over olien fordi et kinesisk værksted her
i Chiang Mai havde fyldt for lidt olie i gaffelbenene. Og med forskelligt
luftvolumen over olieoverfladen er der forskellig fjedring i de 2 gaffelben,
og derved for en motorcykel uden flydende bremseskive en kæntring af
bremseskiven i bremsekaliberen under en opbremsning.

Måling med pind skal først gøres efter en 10 sammenpresninger, via brug af
forbremsen, af forgaffelbenene; husk prop i toppen ellers sprøjter der olie
ud. Først efter disse sammenpresninger er olien kommet ind rundt omkring, og
luftboblerne væk.

For min off-roader gælder der at forgaffelolie skal skiftes hver 2.500 km,
og for de andre langt flere km,men ved hyppigt skift har man jo top
kvalitets olie virkning og mindsket slitage.

Mvh. Gert

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-12-04 21:39

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> Jens skriver jo meget rigtigt desangående men alligevel. For BMWén jeg har
> står der f.eks. 15 ml. mindre ved genfyldning end hvis det et under
> påfyldning af en nysamlet forgaffel.

15ml?!? Det er jo et rent skud i tågen!

Problemet er at man ikke KAN vide præcis hvor meget olie man får ud, det
varierer med mange forskellige faktorer ved olieaftapning - og man vil gerne
aftappe så meget som overhovedet muligt, fordi opslemmede metalrester (og
andet snask) slider på gaflen.

> [...]
> bliver dæmpningen jo ikke end da sammenpresningen af luftvolumenet over
> olien også har betydning, og med forskellig luftvolumen fås der jo

Det er vigtigt at måle, ja, men det er for at kunne ramme den ønskede
dæmpning - om dæmpningen er præcis ens i begge ben, er dybest set
ligegyldigt! Det er bare lettere at ramme den rigtige dæmpning, hvis begge
ben er ens. I visse meget lækre motocross forgafler er inddæmpning kun i det
ene ben, og uddæmpning kun i det andet - talk about forskel!

> [...]
olie
> ud. Først efter disse sammenpresninger er olien kommet ind rundt omkring,

En bedre metode (til konventionelle - ikke cartridge dæmper - gaffelben) er
at tage toppene af, lade cyklen synke helt ned i forgaflen - langsomt,
ellers ryger fjedrene som er meget velsmurte op, eller du får olie ud
over det hele. Lad den stå sådan i et par minutter så al olie er løbet ned,
og mål så. DET er præcist hver gang.
En lettere metode som jeg selv foretrækker, fordi det er hurtigere, er at
løfte forhjulet fri af jorden (med en buk eller en strop i loftet. Af med
propperne og mål med udstrakt gaffel. Det er fuldt anvendeligt, omend knap
så præcist.
Uanset hvilken metode du vælger, så skriv målet ned - du skal bruge det igen
næste gang.

> For min off-roader gælder der at forgaffelolie skal skiftes hver 2.500 km,
> og for de andre langt flere km,men ved hyppigt skift har man jo top
> kvalitets olie virkning og mindsket slitage.

Skifteintervaller på off-roadere har ikke noget med kilometertal at gøre,
men med slitage (kørselsmønster). Jeg kan let slide en forgaffelolie op på
500km, det er bare en sæson på motocross banen
På almindelige cykler vil jeg mene at en gang om året er fint, men man kan
jo prøve at mærke forskellen ved næste skift - er den markant, så var det
for sent man skiftede
Eller man kan lugte til olien. Lugter den af kloak, så var det ALT for sent!

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-04 00:30

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> I visse meget lækre motocross forgafler er inddæmpning kun i det
> ene ben, og uddæmpning kun i det andet - talk about forskel!

BMW K1100 køre faktisk lige sådan, derfor er de heller ikke opgivet med
samme mængde olie!!!!

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-12-04 22:56

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> Eller man kan lugte til olien. Lugter den af kloak, så var det ALT for sent!

Tjah, jeg ville omtalte det som hankattepis, men sådan er der forskel på folk.

God jul, forøvrigt!

Kai