"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:cqd7m1$5b9$2@news.loxinfo.co.th...
> Jens skriver jo meget rigtigt desangående men alligevel. For BMWén jeg har
> står der f.eks. 15 ml. mindre ved genfyldning end hvis det et under
> påfyldning af en nysamlet forgaffel.
15ml?!? Det er jo et rent skud i tågen!
Problemet er at man ikke KAN vide præcis hvor meget olie man får ud, det
varierer med mange forskellige faktorer ved olieaftapning - og man vil gerne
aftappe så meget som overhovedet muligt, fordi opslemmede metalrester (og
andet snask) slider på gaflen.
> Og som Jens skriver er det egentlig vigtigt at måle ned i gaffelbenene for
> at få oliestanden til at være ens i begge ben. For hvis den ikke er dette
> bliver dæmpningen jo ikke end da sammenpresningen af luftvolumenet over
> olien også har betydning, og med forskellig luftvolumen fås der jo
> forskellig luftfjederbremsning.
Det er vigtigt at måle, ja, men det er for at kunne ramme den ønskede
dæmpning - om dæmpningen er præcis ens i begge ben, er dybest set
ligegyldigt! Det er bare lettere at ramme den rigtige dæmpning, hvis begge
ben er ens. I visse meget lækre motocross forgafler er inddæmpning kun i det
ene ben, og uddæmpning kun i det andet - talk about forskel!
> Måling med pind skal først gøres efter en 10 sammenpresninger, via brug af
> forbremsen, af forgaffelbenene; husk prop i toppen ellers sprøjter der
olie
> ud. Først efter disse sammenpresninger er olien kommet ind rundt omkring,
og
> luftboblerne væk.
En bedre metode (til konventionelle - ikke cartridge dæmper - gaffelben) er
at tage toppene af, lade cyklen synke helt ned i forgaflen - langsomt,
ellers ryger fjedrene som er meget velsmurte
op, eller du får olie ud
over det hele. Lad den stå sådan i et par minutter så al olie er løbet ned,
og mål så. DET er præcist hver gang.
En lettere metode som jeg selv foretrækker, fordi det er hurtigere, er at
løfte forhjulet fri af jorden (med en buk eller en strop i loftet. Af med
propperne og mål med udstrakt gaffel. Det er fuldt anvendeligt, omend knap
så præcist.
Uanset hvilken metode du vælger, så skriv målet ned - du skal bruge det igen
næste gang.
> For min off-roader gælder der at forgaffelolie skal skiftes hver 2.500 km,
> og for de andre langt flere km,men ved hyppigt skift har man jo top
> kvalitets olie virkning og mindsket slitage.
Skifteintervaller på off-roadere har ikke noget med kilometertal at gøre,
men med slitage (kørselsmønster). Jeg kan let slide en forgaffelolie op på
500km, det er bare en sæson på motocross banen
På almindelige cykler vil jeg mene at en gang om året er fint, men man kan
jo prøve at mærke forskellen ved næste skift - er den markant, så var det
for sent man skiftede
Eller man kan lugte til olien. Lugter den af kloak, så var det ALT for sent!
Rittig