(Mest) Windows-spsm
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 20-05-01 11:31

Dette er egentlig et windows-spørgsmål, men da jeg ikke kan få svar i
dk.edb.sytem.ms-windows prøver jeg her; det er primært fordi jeg bruger mac
at jeg har problemet, og der er sikkert andre her der har været udsat for
noget lignende; problemer med mac OG windows i samme netværk har det jo med
at falde tilbage på mac-brugerne!!

Kan det virkelig passe at Windows ikke kan håndtere en netværksprinter
medmindre vi taler NT eller 2000 - mao. hvis man ikke har en dedikeret
server med printserver så kan man ikke skrive fra en Windows (in casu: ME)
til en netværksprinter selvom man arbejder med statisk ip-adresse og alt
muligt?

Vi har to bærbare og en printer i netværk, samlet i en router/hub - ideen er
bl.a. at spare kabler i og med at internet og printer er en ting. Printeren
er en Apple Laserwriterer 12/640, og de bærbare er hhv en G3 og en Compaq.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at dette ikke bare
virkede, ellers havde jeg måske overvejet et andet setup!

Jeg kan se at fx Dave kan dele netværksprintere på et netværk (!) men
Compaq'en skulle jo gerne kunne printe når G3'eren er i byen og vise versa
(ja, G3'eren satte jeg bare i hubben sammen med printere og så gik det jo
udmærket!).

Jeg har søgt på TuCows om ikke der skulle eksistere en "virtuel" printserver
til Windows 95/98/ME, aber nein (jeg har i hvertfald ikke kunnet finde
den!).

Det ender jo med at vi må poste noget ekstra RAM i Compaqen og så installere
NT. Det er forresten også pissestabilt, men jeg skal lige for at
retfærdiggøre ME fortælle hvordan det gik med et nysindkøbt brug
SCSI-PC-card: Jeg satte det i og Windows fortalte at den havde bemærket ny
hardware og derfor lige skulle installere en driver - hvorefter den
genstartede. Så satte jeg mit tusse-gamle SyQuest EZ-drive til SCSI-kortet,
og så fortalte Windows at den havde konstateret ny hardware og liige skulle
installere ny driver. Og så genstartede den og så virkede det. Så smertefrit
ville det sgutte have gået på NT. Eller Mac, for den sags skyld; jeg husker
da jeg købte EZ-drevet da mountede disken bare da jeg satte den i, men sådan
virkede det godtnok ikke på system 9.1!!! Den kunne bare ikke se SyQuesten
før jeg havde fundet en driver (på diskette!!!) og fået den smidt i
Udvidleser.

Nå, det var et sidespring: ved nogen her hvordan man deler en
netværksprinter i Windows uden en stationær maskine?

Mvh
Mik

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-05-01 12:18

Mikael Kristiansen <leakim@get2net.dk> wrote:

> Kan det virkelig passe at Windows ikke kan håndtere en netværksprinter

Når manbeder om at oprette en ny printer under windows, mener jeg at man
får muligheden for at oprette netværks- eller lokal printer og tager jeg
meget fejl, hvis man ikke bagefter får lov til at vælge Apple-printere
som mulighed?

Jeg har selv koblet en OKI-printer til via netværk, men den forlangte
godt nok noget særligt software - en slags lokal printserver (a'la' Macs
skrivestyring) for at koble sig til. Men derefter gik det fint.

Hvis den første mulighed ikke går, så kunne du måske prøve at søge i
Apples biblioteker, f.eks. på http://asu.info.apple.com.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Mikael

Dato : 21-05-01 18:06

Hej Stig,

Problemet er netop, at når man vælger netværks-printer skal man først
fortælle hvor printeren er, DEREFTER kan man få lov at installere driveren
(som findes - jeg tror sgu WinME indeholder drivere til ALT!!). Men når man
ikke kan finde printeren på netværket nytter det jo ikke noget, for sår når
man bare ikke så langt. Jeg har prøvet med navnet, \\navnet, IPadressen,
\\IPadressen, men den siger hvergang at den ikke er på netværket lige nu...

Jeg har været inde på TUCOWS og ledt efter sådan en "virtuel printserver",
men jeg har ikke fundet noget. Nu har jeg så spurgt i en international
windows-network disk.gruppe, jeg er spændt på om ikke nogen har lavet sådan
en ting!!

Mvh
Mikael
--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-05-01 10:14

Mikael <nospam@mymail.box> wrote:

> [...]
> windows-network disk.gruppe, jeg er spændt på om ikke nogen har lavet sådan

Kan du pinge den?