"Horizontal rule" i GUI (Swing)
Fra : Claus H. Rasmussen

Dato : 20-05-01 11:13

Howdy!

Som adskillelse ml. forskellige komponenter i et GUI, vil jeg gerne benytte
en vandret skillelinje á la det man kender fra HTML (Horizontal rule). Jeg
anvender som standard Swing til mit GUI, og hvis det kan lade sig gøre at
lave en sådan (subject) i Swing vil jeg helst det. Men jeg kan bare ikke
finde ud af om det kan!

:-0 Please hjælp en newbie

--

Claus H. Rasmussen
mailto: news@odense.adsl.dk

Fra : Lars Dam

Dato : 21-05-01 08:55

On Sun, 20 May 2001 10:12:46 +0000 (UTC), news@odense.adsl.dk (Claus
H. Rasmussen) wrote:

> [...]
>lave en sådan (subject) i Swing vil jeg helst det. Men jeg kan bare ikke

Jeg ved ikke præcis hvilket udseende du vil have, men kan et tomt
JPanel med en border ikke klare den sag?

Størrelsen skal så være enten (1,y) eller (x,1) for at får den hhv.
vertikal eller horisontal.

>:-0 Please hjælp en newbie

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Claus H. Rasmussen

Dato : 21-05-01 21:19

Lars Dam <lars_simple_spam_protection_dam@post2.tele.dk> wrote in

> [...]
> JPanel med en border ikke klare den sag?
>
> Størrelsen skal så være enten (1,y) eller (x,1) for at får den hhv.

Hejsa Lars!

Tak for din hurtige respons.

Dit forslag med at anvende en border på et "tomt" JPanel, var også blandt
mine første tanker, og også min midlertidige løsning. Men jeg synes ikke det
er den mest elegante måde at lave en så simpel ting som en vandret
streg/skillelinje.

Så jeg lader fortsat spørgsmålet stå åbent, hvis nogle skulle komme med
andre forslag....

--

Claus H. Rasmussen
mailto: news@odense.adsl.dk

Fra : Lars Dam

Dato : 22-05-01 09:04

On Mon, 21 May 2001 20:18:30 +0000 (UTC), news@odense.adsl.dk (Claus
H. Rasmussen) wrote:

> [...]
>streg/skillelinje.
>
>Så jeg lader fortsat spørgsmålet stå åbent, hvis nogle skulle komme med

Hvis det andet forslag her i gruppen heller ikke lykkes for dig, så må
du selv til at lave lidt:

Lav din egen seperator klasse; nedarv fra JPanel, overstyr
paintComponent() metode til at tegne din egen streg.

Det er måden at gøre det på, hvis der ikke findes noget i forvejen.

Smid så en instans af din nye seperator klasse på dit panel.

vh. ld
--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 21-05-01 15:52

Ud af hovedet, så mener jeg at en JSeparator er en almindelig komponent, der
også kan anvendes i andre sammenhæng end i menuer, men jeg gider ikke
afprøve det først

--
/Niels Bech Nielsen -- Logical
SCJ2P - ** Sun Certified Java 2 Programmer **

Fra : Claus H. Rasmussen

Dato : 21-05-01 21:21

"Niels Bech Nielsen" <nbn@logical.nospam.dk> wrote in

> Ud af hovedet, så mener jeg at en JSeparator er en almindelig
> komponent, der også kan anvendes i andre sammenhæng end i menuer, men
> jeg gider ikke afprøve det først

Hejsa Niels!

Jeg har forsøgt mig med JSeparator, dog uden større held.
Måske det bare er mig.

--

Claus H. Rasmussen
mailto: news@odense.adsl.dk

Fra : Niels Bech Nielsen

Dato : 22-05-01 10:23

Et eksempel:

JFrame f = new JFrame("JSeparator");
Box b = Box.createVerticalBox();
b.add(new JButton("Hej verden"));
b.add(new JSeparator());
b.add(new JButton("Dav verden"));
f.setContentPane(b);
f.pack();
f.setVisible(true);

En JSeparator() har vist højden 1 og bredden variable, så det forudsætter
selvfølgelig at man har enten en god layoutmanager strategi, eller måske
sætter størrelsen.