Skærme
Fijala 3554
Sløret tekst på min nye ViewSonic nr 2.
Fra : Peter

Dato : 22-12-04 08:28

Jeg har lige købt en ViewSonic VP201b mere, men i forhold til den
anden jeg har står tekst sløret på den. Den nye skærm bruger det alm.
vga stik, jeg mistanke om at det er derfor, men jeg vil lige høre jer
af først og hvad kan man gøre for at fjerne problemet?

På forhånd tak
Peter

Fra : Peter J

Dato : 22-12-04 11:25

"Peter" <myrvig@gmail.com> skrev

> [...]
> vga stik, jeg mistanke om at det er derfor, men jeg vil lige høre jer
> af først og hvad kan man gøre for at fjerne problemet?

Først og fremmest kan du teste om du har ret i din teori, ved at bytte rundt
på de to skærmes tilslutninger. Jeg formoder du kører den anden skærm via
DVI, hvilket snildt kan forklare forskellen i skarpheden. Kvaliteten af
grafikkortets VGA-udgang bliver særlig kritisk, når du arbejder i høje
opløsninger som 1600x1200 pixels.

Du kan evt. prøve at forbedre skarpheden på skærmen, der drives vha. VGA ved
at gøre følgende:

Løsningsforslag i den billige ende:
1. Sikre dig at skærmkablet ikke ligger for tæt på andre forstyrrende
kabler - herunder særligt strømkabler.
2. Sikre dig at skærmkablet ikke har skarpe knæk.
3. Nedsætte opløsningen på skærmen tilsluttet VGA-udgangen til 800x600 (Ikke
ligefrem optimalt!)

Løsningsforslag i den ikke helt så billige ende:
4. Anskaffe dig et grafikkort med 2 DVI-udgange, alternativt et kort med en
*god* VGA-udgang og en DVI-udgang.

mvh
Peter

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-12-04 23:36

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> writes:

> [...]
> DVI, hvilket snildt kan forklare forskellen i skarpheden. Kvaliteten af
> grafikkortets VGA-udgang bliver særlig kritisk, når du arbejder i høje

Min erfaring er at DVI vs VGA betyder *meget*. Der var markant forskel
på skarpheden i skak terns mønstre (moire vs helt skarpe skak tern)
mellem VGA og DVI.

> [...]
>
> Løsningsforslag i den ikke helt så billige ende:
> 4. Anskaffe dig et grafikkort med 2 DVI-udgange, alternativt et kort med en

Jeg har af samme årsag købt det billigste 2xDVI kort jeg kunne finde:
ASUS V5920 Video Suite, til (nu) ca 800Kr. Siden i søndags har den
fået en Zalman køler på - det hjalp på larmen

Kai

Fra : Anders Lund

Dato : 22-12-04 19:15

Peter wrote:
> [...]
> vga stik, jeg mistanke om at det er derfor, men jeg vil lige høre jer
> af først og hvad kan man gøre for at fjerne problemet?

Er det sådan at du bor i nærheden af 2500 Valby? Så jeg måske kunne
komme og se denne skærm, da jeg (stadig) er lidt i tvivl med min egen.
Se evt. min tråd fra i søndags. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-12-04 23:36

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> Er det sådan at du bor i nærheden af 2500 Valby? Så jeg måske kunne
> komme og se denne skærm, da jeg (stadig) er lidt i tvivl med min
> egen. Se evt. min tråd fra i søndags. :)

Bor i 2920 Charlottenlund. Send evt PM, hvis du vil kigge på min VP201b.

Kai