On Wed, 22 Dec 2004 07:07:32 +0100, "D@n Dethlefsen"
<sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote:
Hej.
>
>jeg tro nu ikke at den rigtige løsning er at udskifte hele ledningsnettet.
>
>I dit tilfælde er det nok kun en enkelt forbindelse/stik/omskifter det er
>galt med.
>
Dan har ret.
At starte med at strikke et nyt ledningsnet er ikke "bare lige", og
desuden er det sikkert ikke nødvendigt.
En omgang systematisk fejlfinding er hvad der skal til.
>Du skal være i besiddelse af et par småting før du påbegynder fejlretningen
>- diagram over dit ledningsnet (rep. bog)
>- multimeter (bare et billigt der kan måle Volt (DC) & Modstand (ohm))
>- et "varmt" sted at udføre operationen
>- lidt nødvendig værktøj.
>
Man kan ikke koncentrere sig om at finde fejl når man fryser om
fingrene
Voltmeteret behøver faktisk ikke at kunne måle ohm, idet der findes en
fejlsøgningsmetode der er meget efektiv, og hvor der kun måles
spænding (spændingsfald).
>Start ved pæren, på denne sidder der tre ledninger, normalt en gul, hvid og
>en sort.
>- gul er det korte lys
>- hvid er langt lys (eller er det omvendt)
>- sort (stel)
>
>Hvis det kun er det kort lys der er problemer med er det den gul ledning der
>skal chekkes, for dårlige stikforbindelser knækket ledning ect ect.
>Hvis det kun er det lange lys, så den hvide ledningen
>Hvis det er både det kort/lange lys er det stel ledningen der er problemet
>
Hvis der mangler f.eks. nærlys er det en simpel måling fra
nedblændingskontakten til forlygten.
Prøv at forbinde voltmeterets + pol på akkuens + pol og mål så med
voltmeterets - pol direkte på pæren.
Hvis du måler 12 volt er pærens stelforbindelse i orden, men ledningen
mellem akku, over nøgle, lyskontakt og nedblændingskontakt er afbrudt.
For at finde ud af hvor går du et trin tilbage til et evt. stik gennem
forlygte og nedblændingskontakt og måler med - polen på begge sider af
stikket.
Så længe der måles 12 volt ligger afbrydelsen mellem voltmeterets
målepunkter - Når du måler 0 volt har du passeret afbrydelsen.
Hvis du ikke kan komme til ledningerne således at der kan måles, kan
man bruge en knappenål der trykkes gennem isolationen der hvor der
skal måles - Det kan ikke ses bagefter
Metoden har een fordel frem for ohm.
Man kan også måle spændingsfald i ledningsnet, stik og kontakter på
den måde.
Forbind voltmeteret som beskrevet ovenfor, og tænd lyset.
Hvis ledningsnettet er ideelt skulle du måle 0 volt mellem akkuen og
forlygtepæren.
Nu er lysnettet og alle dets samlinger langt fra ideelt, så hvis du
måler under 1 volt er du heldig.
Hvis du måler over 1 volt kan der muligvis findes en kontaktfejl.
Prøv at vrikke med stikkene og kig på voltmeteret samtidig.
Hvis voltmeteret ændrer måling når der lirkes med stikkene er der
kontaktfejl.
Skil stikket ad, klem hun stikket lidt med en fladtang, giv hanstikket
et meget tyndt lag vaseline og saml stikket igen.
Så burde der være kontakt.
Årsagen til at spændingsmålingen er mere efektiv end en ohm måling er
at der måles med en meget højere strøm end med ohmmeteret når der
måles med belastning (tændt lys, tænding osv.), og derfor vil
kontaktfejl træde mere markant frem.
Noget andet er så, at kontaktfejl i stelvejen også er hyppigt
forekommende.
Selv om moderne ledningsnet har stelledningen ført med igennem
ledningsbundtet, så er der oftest tale om at der fra stelledningen er
ført ledninger ud til mange stelpunkter ved motoren, tændspolerne,
forlygten, styret, bagsvingeren osv.
Det er en god ide at undersøge om de stelpunkter virkelig er i orden.
Målinger fra batteriets - pol og til forskellige stelpunkter virker
også
Husk at der skal være belastning på når der måles - lys mm skal være
tændt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk