/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gode råd vedrørende ledningsnet søges....
Fra : Bondemand


Dato : 21-12-04 22:14

Hejsa kloge hoveder.
Mit ledningsnet er begyndt at give mig lidt problemer i form af en periodisk
fejl, hvor lyset ikke virker. Når jeg så hiver lidt i ledningerne, så virker
det lidt igen.... Jeg har undersøgt alle samlinger (16 gange eller mere).
Nu overvejer jeg at skifte ledningsnettet.
Hvor får jeg fat i nye stik og ledninger som passer i farver???
Er der noget jeg bør tage højde for????

Mvh.
Jan



 
 
D@n Dethlefsen (22-12-2004)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 22-12-04 07:08

Bondemand wrote:
> Hejsa kloge hoveder.
> Mit ledningsnet er begyndt at give mig lidt problemer i form af en
> periodisk fejl, hvor lyset ikke virker. Når jeg så hiver lidt i
> ledningerne, så virker det lidt igen.... Jeg har undersøgt alle
> samlinger (16 gange eller mere). Nu overvejer jeg at skifte
> ledningsnettet. Hvor får jeg fat i nye stik og ledninger som passer i
> farver???
> Er der noget jeg bør tage højde for????
>

jeg tro nu ikke at den rigtige løsning er at udskifte hele ledningsnettet.

I dit tilfælde er det nok kun en enkelt forbindelse/stik/omskifter det er
galt med.

Du skal være i besiddelse af et par småting før du påbegynder fejlretningen
- diagram over dit ledningsnet (rep. bog)
- multimeter (bare et billigt der kan måle Volt (DC) & Modstand (ohm))
- et "varmt" sted at udføre operationen
- lidt nødvendig værktøj.

Start ved pæren, på denne sidder der tre ledninger, normalt en gul, hvid og
en sort.
- gul er det korte lys
- hvid er langt lys (eller er det omvendt)
- sort (stel)

Hvis det kun er det kort lys der er problemer med er det den gul ledning der
skal chekkes, for dårlige stikforbindelser knækket ledning ect ect.
Hvis det kun er det lange lys, så den hvide ledningen
Hvis det er både det kort/lange lys er det stel ledningen der er problemet

Så hvis du går lidt systematisk frem burde det ikke være det store problem
at finde fejlen.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar




Armand (22-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-12-04 18:15

D@n Dethlefsen wrote:
> Bondemand wrote:
>
>>Hejsa kloge hoveder.
>>Mit ledningsnet er begyndt at give mig lidt problemer i form af en
>>periodisk fejl, hvor lyset ikke virker. Når jeg så hiver lidt i
>>ledningerne, så virker det lidt igen.... Jeg har undersøgt alle
>>samlinger (16 gange eller mere). Nu overvejer jeg at skifte
>>ledningsnettet.
>>Er der noget jeg bør tage højde for????
>
> jeg tro nu ikke at den rigtige løsning er at udskifte hele ledningsnettet.
> I dit tilfælde er det nok kun en enkelt forbindelse/stik/omskifter det er
> galt med.

Jeg ville koncentrere mig omkring hovedstrømpen på ledningsnettet og
primært omkring kronrøret hvor der er mest brækkeri af selvsamme.
Vinterkulden gør det hele meget stivere, hvorfor det er typisk at
problemer vil vise sig nu hvor påvirkningerne ved styrudslag vil
forceres så meget desto hårdere!

Tit er det ligefrem monteringen op i tændingslåsens bundstykke der med
tiden er blevet slidt løst idet :-/

--
Armand.

Steen Gruby (22-12-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-12-04 21:03

On Wed, 22 Dec 2004 07:07:32 +0100, "D@n Dethlefsen"
<sotaOSTEN@tdcadsl.dk> wrote:

Hej.
>
>jeg tro nu ikke at den rigtige løsning er at udskifte hele ledningsnettet.
>
>I dit tilfælde er det nok kun en enkelt forbindelse/stik/omskifter det er
>galt med.
>
Dan har ret.
At starte med at strikke et nyt ledningsnet er ikke "bare lige", og
desuden er det sikkert ikke nødvendigt.
En omgang systematisk fejlfinding er hvad der skal til.

>Du skal være i besiddelse af et par småting før du påbegynder fejlretningen
>- diagram over dit ledningsnet (rep. bog)
>- multimeter (bare et billigt der kan måle Volt (DC) & Modstand (ohm))
>- et "varmt" sted at udføre operationen
>- lidt nødvendig værktøj.
>
Man kan ikke koncentrere sig om at finde fejl når man fryser om
fingrene
Voltmeteret behøver faktisk ikke at kunne måle ohm, idet der findes en
fejlsøgningsmetode der er meget efektiv, og hvor der kun måles
spænding (spændingsfald).

>Start ved pæren, på denne sidder der tre ledninger, normalt en gul, hvid og
>en sort.
>- gul er det korte lys
>- hvid er langt lys (eller er det omvendt)
>- sort (stel)
>
>Hvis det kun er det kort lys der er problemer med er det den gul ledning der
>skal chekkes, for dårlige stikforbindelser knækket ledning ect ect.
>Hvis det kun er det lange lys, så den hvide ledningen
>Hvis det er både det kort/lange lys er det stel ledningen der er problemet
>
Hvis der mangler f.eks. nærlys er det en simpel måling fra
nedblændingskontakten til forlygten.
Prøv at forbinde voltmeterets + pol på akkuens + pol og mål så med
voltmeterets - pol direkte på pæren.
Hvis du måler 12 volt er pærens stelforbindelse i orden, men ledningen
mellem akku, over nøgle, lyskontakt og nedblændingskontakt er afbrudt.
For at finde ud af hvor går du et trin tilbage til et evt. stik gennem
forlygte og nedblændingskontakt og måler med - polen på begge sider af
stikket.
Så længe der måles 12 volt ligger afbrydelsen mellem voltmeterets
målepunkter - Når du måler 0 volt har du passeret afbrydelsen.
Hvis du ikke kan komme til ledningerne således at der kan måles, kan
man bruge en knappenål der trykkes gennem isolationen der hvor der
skal måles - Det kan ikke ses bagefter
Metoden har een fordel frem for ohm.
Man kan også måle spændingsfald i ledningsnet, stik og kontakter på
den måde.
Forbind voltmeteret som beskrevet ovenfor, og tænd lyset.
Hvis ledningsnettet er ideelt skulle du måle 0 volt mellem akkuen og
forlygtepæren.
Nu er lysnettet og alle dets samlinger langt fra ideelt, så hvis du
måler under 1 volt er du heldig.
Hvis du måler over 1 volt kan der muligvis findes en kontaktfejl.
Prøv at vrikke med stikkene og kig på voltmeteret samtidig.
Hvis voltmeteret ændrer måling når der lirkes med stikkene er der
kontaktfejl.
Skil stikket ad, klem hun stikket lidt med en fladtang, giv hanstikket
et meget tyndt lag vaseline og saml stikket igen.
Så burde der være kontakt.

Årsagen til at spændingsmålingen er mere efektiv end en ohm måling er
at der måles med en meget højere strøm end med ohmmeteret når der
måles med belastning (tændt lys, tænding osv.), og derfor vil
kontaktfejl træde mere markant frem.

Noget andet er så, at kontaktfejl i stelvejen også er hyppigt
forekommende.
Selv om moderne ledningsnet har stelledningen ført med igennem
ledningsbundtet, så er der oftest tale om at der fra stelledningen er
ført ledninger ud til mange stelpunkter ved motoren, tændspolerne,
forlygten, styret, bagsvingeren osv.
Det er en god ide at undersøge om de stelpunkter virkelig er i orden.
Målinger fra batteriets - pol og til forskellige stelpunkter virker
også
Husk at der skal være belastning på når der måles - lys mm skal være
tændt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Gert Bo thorgersen (23-12-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 23-12-04 02:34


"Bondemand" <grinderslev.sletdette@snaps.dk> wrote in message
news:41c9010f$0$17917$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hejsa kloge hoveder.
> Mit ledningsnet er begyndt at give mig lidt problemer i form af en
periodisk
> fejl, hvor lyset ikke virker. Når jeg så hiver lidt i ledningerne, så
virker
> det lidt igen.... Jeg har undersøgt alle samlinger (16 gange eller mere).
> Nu overvejer jeg at skifte ledningsnettet.
> Hvor får jeg fat i nye stik og ledninger som passer i farver???
> Er der noget jeg bør tage højde for????
>
> Mvh.
> Jan
>
Som Arman skriver er der jo stor chance for at der er ved kronrøret hvor
ledningerne jo bukkes igen og igen. Så sent som da jeg i går sad og rodede
med/afsluttede samlingen af min VFR 400 kunne jeg konstatere at
ledningsbevægelserne under kronrøret ikke var gode/holdbare i længden så jeg
må ændre det til det bedre.

For min transformer til min PCér har jeg det samme mas hvor jeg nu skal
sidde og bukke på ledningen til indgangen for at få kontakt i ledningen. For
min VFR 400 havde jeg samme problem da jeg fik den i september.Jeg brugte så
akkumulatoren og en ledning med en pære på og prøvede de mistænkelige
ledninger en efter en over deres fulde længe medens jeg bukkede på
ledningsbundtet de mulige steder. Og da jeg fandt stedet og ledningen måtte
jeg skære åbning i "plastrøret" hvori ledningsbundtet ligger og der skille
ledningerne så jeg kunne vikle ledningstape om på stedet hvor der var slidt
igennem.

Det er svært, nærmest umuligt, at opdrive ledninger med alle de
farvekombinationer der er i netværk på motorcyklerne. Men på min gamle Honda
CB 750 tog jeg istedet og kiggede diagrammet grundigt igennem og fjernede
"dobbeltledninger", der var mange parallelle røde, men også andre med
forskellige farver der kunne slås sammen til 1 over nogle nogle længder
bl.a. fordi der var snæver plads til det tykke ledningsbundt forskellige
steder.

Mvh. Gert




Bondemand (25-12-2004)
Kommentar
Fra : Bondemand


Dato : 25-12-04 14:21

Tak for hjælpen... med de råd, var et intet problem at lokalisere og
reparere fejlen.

Mvh
Jan



Armand (25-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-12-04 14:48

Bondemand wrote:
> Tak for hjælpen... med de råd, var et intet problem at lokalisere og
> reparere fejlen.

Som var??
(af hensyn til almenviddet)

- -
Armand

Steen Gruby (25-12-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-12-04 20:36

On Sat, 25 Dec 2004 14:47:48 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Som var??
>(af hensyn til almenviddet)
>
Pæren var garanteret sprunget )))

Glædelig jul.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Bondemand (25-12-2004)
Kommentar
Fra : Bondemand


Dato : 25-12-04 22:55


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:a7grs057r9dob9ikgoff1mip9h5hljjnm6@4ax.com...
> On Sat, 25 Dec 2004 14:47:48 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>>
>>Som var??
>>(af hensyn til almenviddet)
>>
> Pæren var garanteret sprunget )))
>
> Glædelig jul.
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Hæ hæ......
En af ledningerne (en blå en) var gnavet over og hang kun i isoleringen.....

Glædelig Jul

Jan



Armand (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-12-04 02:22

Bondemand wrote:
>
>>
>>>Som var??
>>>(af hensyn til almenviddet)
>
> Hæ hæ......
> En af ledningerne (en blå en) var gnavet over og hang kun i isoleringen.....

Lige ved kronrøret, eller hva´?

--
Armand.

Bondemand (26-12-2004)
Kommentar
Fra : Bondemand


Dato : 26-12-04 12:52

> Lige ved kronrøret, eller hva´?
>
> --
> Armand.

Nej, ved en metalbøjle som skal holde bundet fast, men det er garantert sket
ved at ledningen har gnavet hver gang jeg har drejet, da den sad lidt
stramt.

Jan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste