Funny: Mit grafikkort kan vise 4096 millio~
Fra : Michael Witting

Dato : 21-12-04 22:38

Jeg tror jeg har et program der har "lidt" problemer med at tælle. Det
er et program der er skrevet til Win95/98
Det påstår at mit grafikkort viser 4096 millioner farver.
Det skal dertil siger at kortet er et ældre Geforce2 64MB, mærket kan jeg
lykkevis ikke huske mere.
Se billed i dk. binaer news:cqa4pv$cah$1@news.cybercity.dk...

Michael

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-12-04 23:18

?? 4096 mill er (inkl lidt afrundingsfejl) jo bare 2 i 32de potens og
indikerer vel bare 32 bits farveopløsning.

Det er da (vist ??) ret normalt; selv for ældre grafikkort. Selv dette gamle
hakkebræt jeg sidder ved med et gammel 16 mb nvidia "vanta" grafikkort kan
vise 32 bits farver.

Bjarke

Fra : Bernhard Ege

Dato : 22-12-04 10:00

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> hakkebræt jeg sidder ved med et gammel 16 mb nvidia "vanta" grafikkort kan

Det kan kortet nu bare ikke for det har kun 3 styks 8-bit DAC'er og det
giver 24 bit. Men oftest bruger man 32bit farvedybde (og spilder 8 bit
videoram per pixel) ganske enkelt fordi det er langt hurtigere at tilgå
32bit (4 bytes=1 memory access per pixel) end det er at tilgå 24bit (3
bytes=2-3 memory access per pixel).

mvh Bernhard

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-12-04 11:27

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> videoram per pixel) ganske enkelt fordi det er langt hurtigere at tilgå
> 32bit (4 bytes=1 memory access per pixel) end det er at tilgå 24bit (3

Netop :)

/David

Fra : Brian Lund

Dato : 22-12-04 17:57

> [...]
> Det påstår at mit grafikkort viser 4096 millioner farver.
> Det skal dertil siger at kortet er et ældre Geforce2 64MB, mærket kan jeg

4096 mio. svarer ca. til 32-bit, så hvis det kan klare "32 bit farvedybde"
så er den eneste fejl en afrundingsfejl...

32 bit = 4.294.967.296 mulige farver

Hvis man (fejlagtigt) dividerer med 1024 (to gange) istedet for 1000 får man
4096 Mfarver!

Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-12-04 18:38

Brian Lund wrote:

> 4096 mio. svarer ca. til 32-bit, så hvis det kan klare "32 bit farvedybde"
> så er den eneste fejl en afrundingsfejl...

Ja, bortset fra at "32-bit farver" normalt betyder paddet 24-bit
farvedybde hvor der bruges 32 bit fordi det er naturlig ordstørrelse hos
x86 og derfor er hurtigere at arbejde med. Du får ikke flere farver af
det. De øverste 8 betydende bits er altid 0 eller i hvert fald uden
betydning :)

/David