10. klasse
Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-12-04 21:41

Har jeg ret i min fornemmelse mht 10.klasseskoler?
Jeg er sikker på at det at lave 10.klasse skoler handler om een eneste ting:
at sænke skolestartalderen! Succesen er til at føle på!
Med eksempel i Rødovre's 10.klasse skoles efter min mening snarlige forlis,
aner jeg målet: at lave den almindelige folkeskole om til en skole, hvor vi
igen har 1.-10.klasse, idet vi snat omdøber børnehaveklassen teil 1.klasse,
og - vupti - har vi sænket skolestartalderen med mindst 1 år!
Er det til gavn for børnene at vi stjæler endnu et år af deres barndom?
:-/ Hans

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 21-12-04 22:59

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har jeg ret i min fornemmelse mht 10.klasseskoler?
> Jeg er sikker på at det at lave 10.klasse skoler handler om een eneste
> ting:
> at sænke skolestartalderen! Succesen er til at føle på!

Jeg tror nu ikke det er det, der oprindeligt har været planen. I hvert fald
i små og mellemstore kommuner, har der simpelthen ikke været et stablit
elevgrundlag for at lave 10. klasser på alle skoler. En mulighed for at
kunne give nogle reelle tilbud har så været at slå klasserne sammen på færre
skoler eller centre.
I den enkelte kommune tror jeg det mere har været pladsforhold, der har
afgjort om man har gjort det ene eller det andet end decideret
uddannelsesideologi.

> [...]
> 1.klasse,
> og - vupti - har vi sænket skolestartalderen med mindst 1 år!

Hvis det blot er et udtryk for at børnehaveklassen bliver obligatorisk er
det til til at leve med.

> Er det til gavn for børnene at vi stjæler endnu et år af deres barndom?

Grundlæggende mener jeg ikke at skolen stjæler af børnenes barndom. Jeg
foretrækker at mene at skolen beriger børnenes barndom. Men indholdet er
selvfølgelig altafgørende.

Bortset fra det forstår jeg så glimrende din bekymring. Der er så mange
forskellige dagsordner (en del skjulte) hos de forskellige interessenter i
folkeskolen, at det er ualmindeligt svært at vide, hvad der helt konkret er
baggrunden for et givet tiltag.

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul