Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Pentax *ist DS ?
Fra : Kim

Dato : 21-12-04 20:42

Hej

Når der snakkes DSLR er det altid Canons 300D 10D og 20D eller Nikons D70.
Hvordan ser det ud med Pentax *ist DS ?
Er det kamera slet ikke værd at kigge på? (
http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/penkam/digital/ist-ds.htm )

Er der nogen der ved hvordan *ist DS har det sammen med Sigma objektiver der
passer til MZ serien?

Mvh. Kim

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 21-12-04 21:00

Kim <futtown@hotmail.com> wrote:
> Hej
>
> N?r der snakkes DSLR er det altid Canons 300D 10D og 20D eller Nikons D70.
> Hvordan ser det ud med Pentax *ist DS ?
> Er det kamera slet ikke v?rd at kigge p?? (

Ganske givet - hvis man ellers er til Pentax ;) Eller hvis man ikke har
noget 'tilhørsforhold' i forvejen. Det ser i alt fald ud til at ligne et
helt gedigent kamera.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Erik W.

Dato : 21-12-04 22:48

"Kim" skrev i news:41c87c5c$0$27916$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Når der snakkes DSLR er det altid Canons 300D 10D og 20D eller Nikons D70.

Jamen det er da også de to store standarder, med de fordele det indebærer.
Nemt at købe og sælge brugt masser af Nikon eller Canon ejere at dele
erfaringer med. med andre mærker kan man nemt komme til at føle sig som
Palle alene i verden.

Til gengæld har jeg ind imellem set flere rigtigt billige objektiver med
Pentax mount på ebay men det er nok også fordi de er svære at komme af med.

> Hvordan ser det ud med Pentax *ist DS ?
> Er det kamera slet ikke værd at kigge på? (
> http://www.fovitech.dk/fotodok/pentax/penkam/digital/ist-ds.htm )

Jeg har lige læst en begejstret anmeldelse af *IST Ds i Popular Photos
decembernummer. I forhold til de DSLR-kameraer du nævner har det først og
fremmest størrelse og vægt som fordel. Spørgsmålet er om det er nok grund
til at gå imod strømmen.

Hvis jeg skulle skifte væk fra Canon skulle der nok andre og mere
slagkraftige argumenter på bordet. - Det kunne eksempelvis være Antishake i
selve kamerahuset, så man kan få stabilisation uden at skulle investere i
nye dyre IS objektiver. Hvis jeg skulle ud og investere i en virkeligt stor
supertele en gang kunne jeg da godt finde på at skifte til Minolta hvis de
stadig til den tid er de eneste der laver huse med antryst.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 00:03

In article <41c89a0c$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> supertele en gang kunne jeg da godt finde på at skifte til Minolta hvis de
> stadig til den tid er de eneste der laver huse med antryst.

Men nu er IS mekanisk, og det bliver brugt mere hvis det virker for
alle objektiver = kortere levetid. Lidt ligesom at have AF motoren i
kamraet fremfor objektivet. Det var ihvertfald ikke lykken.

Man kunne forestille sig, at man kunne få objektive med EF-S mount /
DC objektiver med større blænde og samme størrelse, men samme eller
lavere pris, og dermed sammen med høj iso / lav støj gøre IS
overflødig til det meste.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-12-04 00:18

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Men nu er IS mekanisk, og det bliver brugt mere hvis det virker for
> alle objektiver = kortere levetid. Lidt ligesom at have AF motoren i
> kamraet fremfor objektivet. Det var ihvertfald ikke lykken.

Jeg har ingen problemer haft med mine Minolta-kameraer med AF-motor i
kameraet - ud over at det ikke er den hurtigste motor der er i dem, men
nåja - det problem lider anti-shake-teknologien ikke under. AF-motoren i
mit gamle Dynax 2xi kører stadig fint, men blændemekanisme-tingesten er
derimod gået i stykker...

Og snakker vi alligevel superteler - et kamerahus koster vel en
10.000-15.000 kroner, og 600/4-objektiv koster _mindst_ 50.000. Så man
kan alligevel tillade sig at slide et par kamerahuse ned, hvorimod en ny
tele er en stor investering. Der sker jo alligevel slid på f.eks.
kameraethusets spejl og lukker, så hvorfor ikke også på CCDen eller dens
ophæng - især hvis det er en del der kan skiftes billigt.

Fra : Carsten Kolind

Dato : 22-12-04 08:00

Hej Kim

Jeg så på nettet at Pentax DS er det mest solgte DSLR i Japan, så det kan jo
være en dansk fotohandler dille at det kun er Canon og Nikon der duer !

Hilsen Carsten