Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitets UV filter... eller skrammel
Fra : Thomas

Dato : 21-12-04 16:25

Jeg var nede ved min lokale fotohandler for at købe et UV-filter til mit
18-70 mm Nikon objektiv. Planen var at gøre som sædvanlig og købe butikkens
billigste.

Min fotohandler blev dog meget forarget over at jeg ville sætte "billigt
skrammel" foran et kvalitetsobjektiv. Han anbefalede et til 500 kr. fremfor
mit fortrukne til 160 kr.

Prisforskellen er temmelig stor.
Er det virkelig så mange penge værd at gå et par trin op i kvalitet?

På forhånd tak
Thomas

Fra : nyrup

Dato : 21-12-04 16:43

Ja!
Jeg har erfaret, at det gjorde en pæn forskel om jeg havde et mindre kendt
UV filter foran eller et fra B&W...
Det er dyrt, men man taber kontrast og skarphed med de billige filtre.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 18:45

nyrup wrote:

> Jeg har erfaret, at det gjorde en pæn forskel om jeg havde et mindre kendt
> UV filter foran eller et fra B&W...

Og jeg har erfaret, at det er endnu bedre, at man helt undlader at
sætte div. UV og skyligth filtre foran ens objektiver.

Filtre er fotohandlernes "glasperler til de indfødte", enhver kan jo
sige selv, at en rund skive glas ikke kan være 2 eller 500 kroner
værd, og når man sætter noget foran et objektiv, så tar' det noget
skarphed og kontrast.

Køb en god modlysblænde, den beskytter også frontlinsen, og den
giver faktisk bedre kontrast og større brillians i farverne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : p

Dato : 21-12-04 21:37

"Thomas" <dfdf@ssddd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremfor mit fortrukne til 160 kr.
>
> Prisforskellen er temmelig stor.
> Er det virkelig så mange penge værd at gå et par trin op i kvalitet?

Niels Riis Ebbesen skriver:

[...]

Det anede mig nok at de var i ledtog med Nikon, som fremstiller
verdens bedste filtre..ja så ved man det...
det er jo netop meningen med et kvalitetsfilter, at det ingen indflydelse
har på
et objektivs essentiale funktion.
//G5 Mac

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 21:53

p wrote:

> det er jo netop meningen med et kvalitetsfilter, at det ingen indflydelse
> har på et objektivs essentiale funktion.

Hvis et filter ingen indflydelse har, hva' fa.... skal det så gøre
godt for...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-04 22:01

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hvis et filter ingen indflydelse har, hva' fa.... skal det så gøre
> godt for...?

Beskyttelse uden kvalitetstab ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 23:29

Hans Joergensen wrote:

> Beskyttelse uden kvalitetstab ?

Hmmm.... lidt brug at den indvendige side af hovedet, vil nok yde
væssentlig større beskyttelse, end nok så mange UV-filtre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-12-04 23:32

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hmmm.... lidt brug at den indvendige side af hovedet, vil nok yde
> væssentlig større beskyttelse, end nok så mange UV-filtre...

Hvis man tager den type billeder jeg tager pt., altså
koncertbilleder, så skal man også lige overtale de 250 andre
publikummer til at bruge indersiden af hovedet..

Jeg synes det er rart at have beskyttelses-filter på, ikke mindst
fordi jeg kan nøjes med at rengøre filteret, og fordi jeg kan
tillade mig at lægge objektivet ned i tasken uden at sætte dæksel
på, når jeg skifter optik frem og tilbage under en koncert.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 23:51

Hans Joergensen wrote:

> Hvis man tager den type billeder jeg tager pt., altså
> koncertbilleder, så skal man også lige overtale de 250 andre
> publikummer til at bruge indersiden af hovedet..

Tja... i mine unge dage har jeg fotograferet i titusindvis af
billeder på Roskilde Festivallen, i Den Grå Hal på Christiania og i
Ganløse Jazzklub, og hvis man undlader at bruge kameraet som
bovspyd, når man bevæger sig rundt blandt publikum, så kan jeg ikke
se, at der skulle være større risiko ved at fotografere musik.

Du kan spørge på værkstederne, 95% af skaderne på fotoudstyr skyldes
at folk har tabt det, mange står gerne og fumler med et
objektivskift, så det ryger halvanden meter ned, hvis de skulle være
så uheldige at tabe det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-12-04 00:46

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> bovspyd, når man bevæger sig rundt blandt publikum, så kan jeg ikke
> se, at der skulle være større risiko ved at fotografere musik.

Nu har jeg mere end en gang oplevet at få folk, øl, vand osv i hovedet
mens jeg står og skyder...

Men anyway.. det skader ikke at have UV-filter på, og det er rart at
det er nemt at gøre rent.

Ja det kan jeg levende forestille mig..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : p

Dato : 21-12-04 22:28

> [...]
> fremfor mit fortrukne til 160 kr.
>
> Prisforskellen er temmelig stor.
> Er det virkelig så mange penge værd at gå et par trin op i kvalitet?

NRE skrev
Hvis et filter ingen indflydelse har, hva' fa.... skal det så gøre
godt for...?

nu er der jo nogen som kun tar et par billeder juleaften..
der er det jo ligegyldigt.. vi andre som kommer ude i samfundet
under alle mulige og umulige forhold, for os er det enklere at skifte et
filter
end et ødelagt objektiv.og billigere, selvom arbejdsgiveren betaler
//P Pf/Dj..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 23:25

p wrote:

> ...cut... vi andre som kommer ude i samfundet under alle mulige
> og umulige forhold, for os er det enklere at skifte et filter
> end et ødelagt objektiv.og billigere ...cut...

Hmmm... jeg har i mere end 35 år fotograferet ude samfundet, jeg har
faktisk levet af det, og jeg har aldrig fået skader på mit
fotoudstyr, men jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at jeg er mindre
klodset end gennemsnittet.

Når man hører om skader på fotoudstyr, så skyldes de ofte, at folk
ikke tænker sig om, den klassiske dumhed er, at folk køber et dyrt
kamera til 20.000 kroner, men de køber ikke en fototaske til nogle
få hundrede kroner, og så lægger de kameraet løst på bilsædet, og i
en hård opbremsning ryger det ned i bunden, og objektivet bliver
slået skævt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-12-04 23:44

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> ...og så lægger de kameraet løst på bilsædet, og i en hård opbremsning
> ryger det ned i bunden, og objektivet bliver slået skævt...

Her skal der et mere specielt filter til....

Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-04 23:56

Bo Bjerre wrote:

> Her skal der et mere specielt filter til....

En god fototaske placeret i bunden af bilen, er en sikker løsning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen